Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fotolijstje

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:27

bigone schreef:
Kabinet komt drie dagen eerder met persconferentie, ernstige zorgen om ziekenhuisopnames. Kan ik me voorstellen want het gaat spaak lopen.

Ja dat zeker, ik denk dat we of weer een lockdown krijgen of strenge maatregelen

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:32

MoniqueT schreef:
Hier in Spanje gaat het wel goed, ondanks een aardig druk toeristisch seizoen. Toch het buitenleven? Maar ook hier zijn regio’s waar het koud is, maar die zijn dan ook vaak dunbevolkt.

https://inspanje.nl/algemeen/17134/ziek ... e-normaal/



Dit denk ik ook.

Hier zijn veel besmettingen of in de Biblebelt (niet vaccineren vanwege geloof en grote gezinnen) of in de grote steden (dichtbevolkt, meer migranten en minder thuiswerken, meer met OV).

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:41


Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:45

Op de NOS-site:
‘Volgens De Jonge moet het kabinet daarbij moeilijke keuzes maken, zoals maatregelen opleggen aan de samenleving als geheel, of aan specifieke groepen. De Jonge spreekt van "dilemma's" die we "onder ogen moeten zien".

We maken "met elkaar de analyse dat vooral niet-gevaccineerden het grootste risico lopen om besmet raken en anderen te besmetten", sprak hij. Ook wees De Jonge er nog eens op dat het vooral niet-gevaccineerden zijn die in ziekenhuizen worden opgenomen. "Dat maakt dat de maatregelen die we moeten nemen ook wel recht moeten doen aan die situatie, aan die analyse."

Dit geeft mij de indruk dat er mogelijk onderscheid gemaakt gaat worden in maatregelen tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Zou een goede zet zijn om draagvlak te houden.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:47

Fitzroy schreef:
Op de NOS-site:
‘Volgens De Jonge moet het kabinet daarbij moeilijke keuzes maken, zoals maatregelen opleggen aan de samenleving als geheel, of aan specifieke groepen. De Jonge spreekt van "dilemma's" die we "onder ogen moeten zien".

We maken "met elkaar de analyse dat vooral niet-gevaccineerden het grootste risico lopen om besmet raken en anderen te besmetten", sprak hij. Ook wees De Jonge er nog eens op dat het vooral niet-gevaccineerden zijn die in ziekenhuizen worden opgenomen. "Dat maakt dat de maatregelen die we moeten nemen ook wel recht moeten doen aan die situatie, aan die analyse."

Dit geeft mij de indruk dat er mogelijk onderscheid gemaakt gaat worden in maatregelen tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Zou een goede zet zijn om draagvlak te houden.

Draagvlak houden voor iets dat zo fantastisch werkt dat er nieuwe maatregelen nodig zijn :Y)

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:52

Voor niet-gevaccineerden idd. Het staat je vrij een vaccin te nemen :+

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:55

996981 schreef:
Fitzroy schreef:
Op de NOS-site:
‘Volgens De Jonge moet het kabinet daarbij moeilijke keuzes maken, zoals maatregelen opleggen aan de samenleving als geheel, of aan specifieke groepen. De Jonge spreekt van "dilemma's" die we "onder ogen moeten zien".

We maken "met elkaar de analyse dat vooral niet-gevaccineerden het grootste risico lopen om besmet raken en anderen te besmetten", sprak hij. Ook wees De Jonge er nog eens op dat het vooral niet-gevaccineerden zijn die in ziekenhuizen worden opgenomen. "Dat maakt dat de maatregelen die we moeten nemen ook wel recht moeten doen aan die situatie, aan die analyse."

Dit geeft mij de indruk dat er mogelijk onderscheid gemaakt gaat worden in maatregelen tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Zou een goede zet zijn om draagvlak te houden.

Draagvlak houden voor iets dat zo fantastisch werkt dat er nieuwe maatregelen nodig zijn :Y)


Nouja laten wel wel wezen: het beleid (als in prikken) werkt goed genoeg dat je het wel heel duidelijk terug ziet in de ziekenhuis cijfers....

Dat wil niet zeggen dat elke individuele niet-gevaccineerde nu meteen een egoïstisch groot gevaar is (want je kan natuurlijk op andere manieren je verantwoordelijkheid nemen) maar dat er teveel mensen het ziekenhuis binnenkomen, die terug te brengen zijn tot de afgekaderde groep van "niet gevaccineerd zijn".

Ik ben heel erg tegen een vaccinatie (of enige andere medische behandeling) verplichting maar ook erg tegen het laten overspoelen van de zorg. De meest voor de hand liggende maatregelen lijken me:

- de anderhalve meter afstand weer invoeren
- eventueel mondkapjes weer invoeren
- wellicht weer even kijken of thuiswerken weer meer gestimuleerd kan worden
- op meer locaties werken met die QR code, zodat het nog iets moeilijk wordt om ongevaccineerd te leven

Want hoewel ik tegen vaccinatie verplichting ben, kan ik me wel vinden in keuzes hebben consequenties.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:07

Ik hoop alleen gewoon heel stellig dat er geen branches meer gesloten worden of beperkt, en dat wat nu nog beperkt is, toch ruimer kan...

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:09

Zullen weer terug gaan naar mondkapjes en thuiswerken.
Als de besmettingen en ziekenhuisopnames
maar weer naar beneden gaan

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:15

Cer schreef:
Ik hoop alleen gewoon heel stellig dat er geen branches meer gesloten worden of beperkt, en dat wat nu nog beperkt is, toch ruimer kan...


Nou misschien zitten verruimingen er even niet in.... :=

Met dat sluiten of beperken van branches.... ik vind dat toch wel een moeilijke.
Het lijkt mij dat je met een QR-code bijna alles open kan gooien. Maar eventueel wel voor de voorzichtigheid met afstand en/of mondkapjes.

Maar wat beperkingen betreft....ik snap dat ondernemers vrij veel mensen in hun locatie moeten / willen stouwen om een fatsoenlijke boterham te verdienen. Maar zijn we daar ergens ook niet een beetje doorgeslagen...? Het was voor Corona vaak wel héél erg druk.... dat je bij een restaurantje amper van je stoel af kon omdat je dan tegen je achterbuurman aan zat.

Amper kunnen lopen ergens.

Of kom ik weer met m'n zwembad: ik ben gisteren met die kleine en schoolvriendje naar een leuk Port Zélande zwembad geweest in de hoop dat kind weer een beetje plezier te geven in het (leren) zwemmen :(:)

Het was daar redelijk druk. Niet of nauwelijks een stoel kunnen vinden om tussendoor wat te eten. In zwembad ook andere mensen in de weg zitten, in zo'n waterbaan slingerding dat je elke keer in moet houden vanwege mensen voor je, en dat ze elke keer in je rug zitten te duwen.... net te druk voor het mooie weet je wel.

En toen kwam achteraf nog ter sprake dat er "voor de Corona" 600 mensen méér binnen gelaten werden :oo En zó groot is dat spul nou ook weer niet.... T*ringjantje denk ik dan.... dat zou echt niet leuk meer zijn, dan kan je beter niet gaan als het zo druk is -O-

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:16

996981 schreef:
Draagvlak houden voor iets dat zo fantastisch werkt dat er nieuwe maatregelen nodig zijn :Y)


Fantastisch niet, maar tot nu toe wel het best. Ik snap maar niet hoe het jou ontgaat dat het grootste deel van de opgenomen corona patiënten mensen betreft die niet gevaccineerd zijn? En die groep is te groot, daar zit het probleem. De zorg raakt alweer te zwaar belast, omdat er teveel niet gevaccineerde corona patiënten opgenomen moeten worden. Dat is gewoon een feit he. Het is inmiddels al duidelijk bewezen dat vaccineren goede bescherming geeft tegen ernstige ziek worden en ziekenhuisopname.
Ik snap niet dat mensen niet inzien dat vaccineren de snelste en makkelijkste manier is om corona terug te dringen of in ieder geval het aantal opnames te verlagen of niet toe te laten nemen. Vooral mensen van 45+ die gewoon alleen al vanwege hun leeftijd wat meer risico lopen.

Ik mag hopen dat de maatregelen niet voor de gehele bevolking gaat gelden, maar alleen voor de groep niet gevaccineerden. Als je ergens niet meer heen kunt houdt het op, maar in alles wat ik nog zelf in de hand heb ga ik me niet aan (strengere) maatregelen houden. Dan zijn we weer terug bij af. En waarom? Want ik heb mezelf al beschermd tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname door me te laten vaccineren. Al mijn familie en vrienden om me heen ook. Kan ik een booster halen, dan doe ik dat braaf. Maar ik weiger nog mijn sociale contacten die ik zo hard nodig heb te beperken en mezelf weer zo slecht te gaan voelen als afgelopen winter.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-10-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:16

Dan moet de qr code wel eerst ge-updated zijn

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:18

Nou ik dacht aan de sluitingstijden.. iedereen die nu TEGELIJK naar buiten gaat en het OV in gaat ...

Verder, qua capaciteit en volstouwen.. helemaal met je eens!!
Je kan nu eindelijk (of ja, kon eigenlijk alweer) een beetje normaal ergens zitten... maar inderdaad, dat wordt ook alweer minder..
Maar een aantal dingen zijn permanent groter opgezet, zoals bijv een nieuwe bios waar ik laatst was. ja, t kost meer dan je gewend was, maar dan is het ook wel weer een 'uitje'... ik heb het er voor over :j

En die mensen in je aura.. echt, gruwel.. %)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:22

Die sluitingstijd in de horeca heb ik nooit begrepen. Mensen staan inderdaad massaal met zijn allen buiten en gaan gezamenlijk naar huis ipv dat het geleidelijk gaat. Mensen gaan nadien nog bij iemand na borrelen. Persoonlijk vind ik het wel lekker om op tijd weg te gaan en op tijd thuis te zijn of gezellig nadien bij iemand nog wat te drinken. Maar als je kijkt naar corona preventie, zie ik totaal niet wat de positieve invloed zou moeten zijn van deze sluitingstijd.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:25

Electra63 schreef:
MoniqueT schreef:
Hier in Spanje gaat het wel goed, ondanks een aardig druk toeristisch seizoen. Toch het buitenleven? Maar ook hier zijn regio’s waar het koud is, maar die zijn dan ook vaak dunbevolkt.

https://inspanje.nl/algemeen/17134/ziek ... e-normaal/



Dit denk ik ook.

Hier zijn veel besmettingen of in de Biblebelt (niet vaccineren vanwege geloof en grote gezinnen) of in de grote steden (dichtbevolkt, meer migranten en minder thuiswerken, meer met OV).


We hebben hier eerder wel enorm veel besmettingen gehad natuurlijk. Maar meestal in de winter. Dunbevolkt, mwah … ook hier enorme steden, diverse generaties in gezinnen die bij elkaar inwonen, maar wel grotendeels katholiek, dus geen geloofsbezwaren. En mondkapjes.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:30

purny schreef:
Zullen weer terug gaan naar mondkapjes en thuiswerken.
Als de besmettingen en ziekenhuisopnames
maar weer naar beneden gaan


Maar kijk ook eens naar een tijd terug toen er zoveel kindjes met het RS virus in het ziekenhuis en zelfs op de IC lagen. Hier hebben mijn kinderen normaal nooit iets en nu laatst hebben ze beide aan de antibiotica gemoeten door een vreemde infectie.
Al die maatregelen hebben ook een enorme negatieve invloed op ons immuunsysteem. We worden er niet sterker/weerbaarder van. Ik kan een mondkapjesplicht dan ook echt absoluut niet meer toejuichen. Mensen zijn vrij om er één te dragen als ze willen, maar ga het mensen niet opleggen.

Ik maak me ook zorgen om dat snotneusprotocol waar ze het nu over hebben. Dat je met een snotneus of als je verkouden bent, ook bij een negatieve test, thuis moet blijven van je werk. Ik vind het prima, maar ik kan niet vanuit huis werken.
Ik zie de bui alweer hangen dat wij dan wel moeten werken, maar dan verplicht een (chirurgisch) mondmasker op moeten. En dat terwijl het werk best lichamelijk intensief is en de ruimtes waarin je werkt vaak gestookt worden tot 23-24 graden en de lucht vaak erg droog is.
Ik kreeg met de mondkapjesplicht telkens al klachten van het mondmasker op zich (keelpijn, hoofdpijn en ´s avonds het gevoel dat ik ziek werd). Moet je nagaan als je je al niet helemaal fit voelt!!!?

En als iedereen om de haverklap zich ziek meldt krijgen mensen gewoon geen zorg meer. We hebben al zoveel tekort aan personeel. En sowieso als iedereen die verkouden is of een snotneus heeft thuis moet blijven, komen veel bedrijven in de knel met persoon/personeelskosten.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:34

Tja, als het moet dan moet het!
Ik heb vorige week in Duitsland ook heel de week weer met een mondkap gelopen omdat het daar verplicht is. Went snel

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:37

bigone schreef:
Kabinet zint op nieuwe coronamaatregelen na spoedadvies OMT: 2 november persconferentie

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-zint ... ~a26def5b/


Dit stukje uit het artikel is wel interessant, gezien mensen op bokt vaak roepen dat geteste ongevaccineerden veiliger zouden zijn dan ongeteste gevaccineerden:

Citaat:
Maar virologisch is het veiliger om alleen genezen of gevaccineerde personen toe te laten in bijvoorbeeld de horeca of theaters, stelden experts van het OMT vorige maand

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:43

Cer schreef:
Nou ik dacht aan de sluitingstijden.. iedereen die nu TEGELIJK naar buiten gaat en het OV in gaat ...

Verder, qua capaciteit en volstouwen.. helemaal met je eens!!
Je kan nu eindelijk (of ja, kon eigenlijk alweer) een beetje normaal ergens zitten... maar inderdaad, dat wordt ook alweer minder..
Maar een aantal dingen zijn permanent groter opgezet, zoals bijv een nieuwe bios waar ik laatst was. ja, t kost meer dan je gewend was, maar dan is het ook wel weer een 'uitje'... ik heb het er voor over :j

En die mensen in je aura.. echt, gruwel.. %)


Vind ik ook, liever iets meer betalen en dan gewoon fijn uit de voeten kunnen :j

Dat "riviertje" was gewoon net niet prettig zo, want je wilt jezelf pas van zo'n soort watervalletje af laten glijden als de mensen voor je weg zijn, maar je wordt ook "opgejaagd" door de mensen achter je want je wilt die ook niet bovenop je krijgen.... echt ontspannend was het niet om zo klem te zitten :=

Kan je nagaan als er normaal nog 600!! man meer binnen zou zijn.
Nou daar zou ik met 1 volwassene en 1 kind dan niet meer die 46 euro voor over hebben die het nu gekost heeft, hoor...vind dat toch zat geld voor een paar uurtjes zwemmen en als je dan over de hoofden kan lopen is er geen zak aan.

In de rest van het zwembad was het goed te doen, echt wel leuk genoeg om binnenkort nog eens te gaan, als dat dan nog kan := Hier werd overigens geen QR gevraagd bij de entree... en dat vind ik eigenlijk geen goede zaak.

Vayo schreef:
Die sluitingstijd in de horeca heb ik nooit begrepen. Mensen staan inderdaad massaal met zijn allen buiten en gaan gezamenlijk naar huis ipv dat het geleidelijk gaat. Mensen gaan nadien nog bij iemand na borrelen. Persoonlijk vind ik het wel lekker om op tijd weg te gaan en op tijd thuis te zijn of gezellig nadien bij iemand nog wat te drinken. Maar als je kijkt naar corona preventie, zie ik totaal niet wat de positieve invloed zou moeten zijn van deze sluitingstijd.


Ik neem aan dat het idee was, dat mensen dan al naar buiten worden gestuurd voordat ze dermate aangeschoten / dronken worden dat ze nergens meer aan denken qua afstand houden enzo....?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:44

Popstra schreef:
Tja, als het moet dan moet het!
Ik heb vorige week in Duitsland ook heel de week weer met een mondkap gelopen omdat het daar verplicht is. Went snel


Sorry hoor, maar dit geldt niet voor iedereen. En het is een verschil tussen even in een winkel zo´n ding op moeten of je gehele werkdag 7,5 uur lang zo´n ding op hebben en geen zittend werk hebben. Mijn cliënten staan achter elkaar ingepland zonder pauzes. Het is lichamelijk best intensief werk en veel cliënten stoken in deze tijd hun woning al snel naar 23-24 graden. Met al gevoelige bovenste luchtwegen krijg ik daar zonder klachten al last van. Laat staan als bij een verkoudheid van mij verwacht wordt met een mondmasker mijn werk naar behoren te toen.
Ik heb me bij deze werkgever nog nooit ziek hoeven melden, maar ik zie dan echt geen andere optie vrees ik.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:45

die mondkap zakken ze maar in. Die ga ik niet meer doen.
1,5 meter graag weer. Heerlijk als mensen niet continue in je ruimte denderen.

Voor de rest hoop ik dat de druk op de zorg niet zo enorm toeneemt dat alles op zijn gat weer ligt.

Gooi die gesloten ziekenhuizen maar weer open. Kunnen mooi de niet gevaccineerde uitzieken daar. Personeelstekort? Hoezo corona bestaat toch niet. Is er ook geen personeel daar nodig.

/sarcasme uit..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:46

pmarena schreef:
Vayo schreef:
Die sluitingstijd in de horeca heb ik nooit begrepen. Mensen staan inderdaad massaal met zijn allen buiten en gaan gezamenlijk naar huis ipv dat het geleidelijk gaat. Mensen gaan nadien nog bij iemand na borrelen. Persoonlijk vind ik het wel lekker om op tijd weg te gaan en op tijd thuis te zijn of gezellig nadien bij iemand nog wat te drinken. Maar als je kijkt naar corona preventie, zie ik totaal niet wat de positieve invloed zou moeten zijn van deze sluitingstijd.


Ik neem aan dat het idee was, dat mensen dan al naar buiten worden gestuurd voordat ze dermate aangeschoten / dronken worden dat ze nergens meer aan denken qua afstand houden enzo....?


In de tijd van nog 1.5 m afstand snapte ik dat. Maar deze sluitingstijd bleef gehandhaafd toen de 1.5 m afstand overboord ging. En juist dát snap ik niet. Horeca heeft het al zo moeilijk. Als personeel terug meer uur kan maken door de bredere openingstijden komen ze misschien makkelijker terug aan personeel. En mensen gaan verspreider naar huis. Thuis bij elkaar komen zonder afstand doen mensen toch wel.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:51

Ik vind het wel bijzonder dat men ervan uit gaat dat mensen in horeca en masse stomdronken worden.. :') Dat zullen er best een aantal zijn, maar de meesten toch niet denk..

En, nu met de QR code in de horeca, maakt het toch niet meer uit hoe lang je er zit?
net zoals discotheken? En concerten?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:52

Inderdaad en ook afstand hoef je niet meer te houden.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:01

Ik ben heel benieuwd naar de maatregelen en voor wie deze gelden. Ik hoor al veel mensen om me heen die zeggen: zak er maar in met je maatregelen, ik doe het niet meer.