Man depressief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 03:42

Je hebt net je eerste besmette cliënt gehad... en een man die een complotdenker is en continue je aandacht opeist.. zo daar zou ik niet in meegaan hoor.

En ik snap best dat ze een complotdenker niet in de bedrijfkantine willen.. gok dat die 1,5 meter afstand hem ook niks zegt.

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:34

Kan hij, al dan niet tijdelijk, ander werk gaan doen? Waarbij hij geen dagen en nachten weg is en dus normaal kan eten, douchen, slapen? Dat zou het voor nu iig ook iets makkelijker maken denk ik.

Soepblik
Berichten: 1153
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:06

Lieve TS, ik begrijp je situatie zo goed en hoe moeilijk het is. Ik ervaar precies dit, maar dan met mijn moeder. Ik heb een broer die arts is en die ziet de meest vreselijke dingen, zelf werk ik mee aan het vaccinatieprogramma. En dan is het erg pijnlijk dat je altijd zo lieve moeder die nooit in onzin geloofde, als een blad aan een boom is omgeslagen en je inderdaad uitmaakt voor "schaap" en "deel van het probleem". We hebben er allemaal echt bijgestaan en ernaar gekeken hoe ze in die conspiracywereld werd opgezogen; het ging zo snel! Zo gevaarlijk.

Er zijn al meerdere familieruzies geweest. Ook vrienden van mijn ouders hebben haar ontvolgd enzo... ik probeer zelf te bemiddelen en net zoals jij uit te kijken naar de tijd dat het overwaait. Ze haalt haar nieuws van de meest gekke plekken, maar nee hoor, het is de NOS die liegt... Ze heeft nooit interesse in de media gehad en is een slimme vrouw, maar heeft nooit geleerd om kritisch te kijken naar onderwerpen. En heus, er zijn zeker dingen in deze crisis waarvan ik ook vindt dat ze beter zouden kunnen. Maar haar kritisch is precies de verkeerde kritisch.

Het is heel zwaar en moeilijk. Zeker als het je eigen partner is die er ook nog depressief van is geworden. Als ik je verhalen lees zou ik al 10 keer uit mijn slof zijn geschoten, maar ik weet ook: het helpt niet. Want hun waarheid is hun waarheid, en daar kan je niet tegenop boxen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:07

Soepblik schreef:
Lieve TS, ik begrijp je situatie zo goed en hoe moeilijk het is. Ik ervaar precies dit, maar dan met mijn moeder. Ik heb een broer die arts is en die ziet de meest vreselijke dingen, zelf werk ik mee aan het vaccinatieprogramma. En dan is het erg pijnlijk dat je altijd zo lieve moeder die nooit in onzin geloofde, als een blad aan een boom is omgeslagen en je inderdaad uitmaakt voor "schaap" en "deel van het probleem". We hebben er allemaal echt bijgestaan en ernaar gekeken hoe ze in die conspiracywereld werd opgezogen; het ging zo snel! Zo gevaarlijk.

Er zijn al meerdere familieruzies geweest. Ook vrienden van mijn ouders hebben haar ontvolgd enzo... ik probeer zelf te bemiddelen en net zoals jij uit te kijken naar de tijd dat het overwaait. Ze haalt haar nieuws van de meest gekke plekken, maar nee hoor, het is de NOS die liegt... Ze heeft nooit interesse in de media gehad en is een slimme vrouw, maar heeft nooit geleerd om kritisch te kijken naar onderwerpen. En heus, er zijn zeker dingen in deze crisis waarvan ik ook vindt dat ze beter zouden kunnen. Maar haar kritisch is precies de verkeerde kritisch.

Het is heel zwaar en moeilijk. Zeker als het je eigen partner is die er ook nog depressief van is geworden. Als ik je verhalen lees zou ik al 10 keer uit mijn slof zijn geschoten, maar ik weet ook: het helpt niet. Want hun waarheid is hun waarheid, en daar kan je niet tegenop boxen.


Mag ik vragen wat jouw moeder zoal denkt?

Ik lees namelijk vaak complot/ complxtheorie/ complotdenker, maar in werkelijkheid blijkt bij nader onderzoek dat er hele legitieme vragen gesteld worden door dit soort mensen.
En maar goed ook; dit bewaakt de scherpte.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:15

Dat is een kwestie van perspectief ...
Een complotdenker zal zichzelf om te beginnen nooit als zodanig betitelen.

Het hangt er verder maar helemaal van af wat je als 'legitieme vragen' beschouwt. Dat zijn in ieder geval vragen waar een open discussie over mogelijk is, geen vragen waar de vragensteller bij voorbaat al het antwoord op meent te weten, en die feitelijk helemaal niet bedoeld zijn als vragen.
Ik denk dat de TS juist daarop ook vastloopt in de communicatie met haar man.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:18

TS, wat een nare situatie ben je in terecht gekomen. Ik hoop dat jullie er samen uit komen. Denk ook goed aan jezelf.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:54

Ik denk niet eens dat het uitmaakt wat iemand denkt. Mensen worden bang/gek gemaakt door de vele berichten.
Ik lees ook de zogenaamde complottheorieën en ik begrijp echt dat mensen kiezen om die verhalen te geloven, bang zijn etc.

Het is vaak niet WAT je schrijft of verteld, maar HOE je iets schrijft of verteld.

Ik denk ook niet dat iemand heel bewust een kant kiest, maar vanuit angst, eigen belevenis bepaalde theorie gaat geloven.

En feitelijk weten we allemaal niet 100% zeker wat waar is. We krijgen beelden, verhalen en grafieken te zien. We horen ervaringen uit de zorg, maar ook die zijn soms wisselend. Als je stabiel in het leven staat, kan je alle verhalen lezen zonder daar gelijk bij door te draaien.

Hoe fout dingen soms zijn, vind ik echt dat je altijd moet blijven luisteren naar alle partijen en in gesprek moet blijven gaan. Snappen mensen het niet, moet de voorlichting worden aangepast.

En ik vind ook dat de politiek wel wat meer mag in gaan op de kritische vragen ipv alles wegwuiven als gekkies.

Maar in een relatie ben je samen. Je mag best je eigen identiteit behouden, je eigen interesses, vrienden etc. Maar als je zo lijnrecht tegenover elkaar komt te staan door een situatie als dit, is dat echt wel ernstig. Al ben je het totaal oneens, moet je daar toch over kunnen praten en weer uitkomen. Dus respect hebben voor die andere mening.

Dat is voor beide kanten zo. Nu horen we het verhaal van TS en eigenlijk vraag ik me wel af hoe de man hier in staat. Ik hoor hem niet en dat kan nog weleens een groot verschil maken, als je ook zijn kant zou horen.
Misschien loopt hij al heel lang rond met de problemen, ook vanwege zijn werk en voelt hij zich thuis niet gehoord en begrepen? Misschien is hij al 19x tegen een muur opgelopen thuis, waar hij zijn ei niet kwijt kon. Misschien kon hij met andere mensen wel praten en is het van kwaad tot erger geworden uit boosheid, frustratie etc.

Het komt niet altijd door maar 1 kant dat communiceren niet meer goed lukt.

Soepblik
Berichten: 1153
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:58

Ninx schreef:
Soepblik schreef:
Lieve TS, ik begrijp je situatie zo goed en hoe moeilijk het is. Ik ervaar precies dit, maar dan met mijn moeder. Ik heb een broer die arts is en die ziet de meest vreselijke dingen, zelf werk ik mee aan het vaccinatieprogramma. En dan is het erg pijnlijk dat je altijd zo lieve moeder die nooit in onzin geloofde, als een blad aan een boom is omgeslagen en je inderdaad uitmaakt voor "schaap" en "deel van het probleem". We hebben er allemaal echt bijgestaan en ernaar gekeken hoe ze in die conspiracywereld werd opgezogen; het ging zo snel! Zo gevaarlijk.

Er zijn al meerdere familieruzies geweest. Ook vrienden van mijn ouders hebben haar ontvolgd enzo... ik probeer zelf te bemiddelen en net zoals jij uit te kijken naar de tijd dat het overwaait. Ze haalt haar nieuws van de meest gekke plekken, maar nee hoor, het is de NOS die liegt... Ze heeft nooit interesse in de media gehad en is een slimme vrouw, maar heeft nooit geleerd om kritisch te kijken naar onderwerpen. En heus, er zijn zeker dingen in deze crisis waarvan ik ook vindt dat ze beter zouden kunnen. Maar haar kritisch is precies de verkeerde kritisch.

Het is heel zwaar en moeilijk. Zeker als het je eigen partner is die er ook nog depressief van is geworden. Als ik je verhalen lees zou ik al 10 keer uit mijn slof zijn geschoten, maar ik weet ook: het helpt niet. Want hun waarheid is hun waarheid, en daar kan je niet tegenop boxen.


Mag ik vragen wat jouw moeder zoal denkt?

Ik lees namelijk vaak complot/ complxtheorie/ complotdenker, maar in werkelijkheid blijkt bij nader onderzoek dat er hele legitieme vragen gesteld worden door dit soort mensen.
En maar goed ook; dit bewaakt de scherpte.


Mijn moeder denkt niet alleen maar, maar presenteert het "feit" dat Corona niet bestaat. Er zijn inderdaad heus dingen die scherpte bewaken, maar er is een bepaalde grens, en zoals hierboven al gezegd, een manier waarop je iets zegt. En tegen je zoon die 24/7 op de afdeling mensen wanhopig probeert te helpen en die dagelijks mensen ziet sterven, zeg je niet dat hetgeen wat hij probeert te verhelpen niet bestaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:10

superpony schreef:
Misschien is hij al 19x tegen een muur opgelopen thuis, waar hij zijn ei niet kwijt kon. Misschien kon hij met andere mensen wel praten en is het van kwaad tot erger geworden uit boosheid, frustratie etc.

Het komt niet altijd door maar 1 kant dat communiceren niet meer goed lukt.
Nee, dat klopt. Maar om nu te suggereren dat de man van de ts misschien thuis al 19x tegen een muur aangelopen is, vind ik erg voorbarig. Die indruk krijg ik althans niet uit het verhaal. Eerder dat zij constant tegen een muur aanloopt bij hem.

Wat betreft complotdenken, je kunt er begrip voor hebben, maar dat begrip hoeft niet in te houden dat je erin meegaat (wat de man van ts dus naar haar zeggen van haar verwacht). Er zijn genoeg mensen die overlopen van frustratie maar niet vervallen in complotdenken. Begrip heeft wat mij betreft een grens omdat complotdenkers hun eigen waarheid creëren en feiten en tegenargumenten terzijde schuiven. Sterker, ik vind te veel begrip tonen hiervoor domweg gevaarlijk omdat je het complotdenken daarmee legitimeert. Je kunt wel proberen consequent onderscheid te maken tussen (de complotten) waar iemand in gelooft, en de persoon zelf. Maar dat wordt wel erg moeilijk als de persoon in kwestie dat zelf niet doet, en diegenen die er niet exact zo in staan als hem/haar, denigrerend betitelt als dom schaap.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:13

Soepblik schreef:
Ninx schreef:
Mag ik vragen wat jouw moeder zoal denkt?

Ik lees namelijk vaak complot/ complxtheorie/ complotdenker, maar in werkelijkheid blijkt bij nader onderzoek dat er hele legitieme vragen gesteld worden door dit soort mensen.
En maar goed ook; dit bewaakt de scherpte.


Mijn moeder denkt niet alleen maar, maar presenteert het "feit" dat Corona niet bestaat. Er zijn inderdaad heus dingen die scherpte bewaken, maar er is een bepaalde grens, en zoals hierboven al gezegd, een manier waarop je iets zegt. En tegen je zoon die 24/7 op de afdeling mensen wanhopig probeert te helpen en die dagelijks mensen ziet sterven, zeg je niet dat hetgeen wat hij probeert te verhelpen niet bestaat.

Dit geeft pijnlijk duidelijk weer wat ik bedoel.
Moeilijk hoor ... heel verdrietig dat op deze manier familie- en vriendschapsbanden zwaar onder druk komen te staan. Sterkte Soepblik!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:50

Askja schreef:
superpony schreef:
Misschien is hij al 19x tegen een muur opgelopen thuis, waar hij zijn ei niet kwijt kon. Misschien kon hij met andere mensen wel praten en is het van kwaad tot erger geworden uit boosheid, frustratie etc.

Het komt niet altijd door maar 1 kant dat communiceren niet meer goed lukt.
Nee, dat klopt. Maar om nu te suggereren dat de man van de ts misschien thuis al 19x tegen een muur aangelopen is, vind ik erg voorbarig. Die indruk krijg ik althans niet uit het verhaal. Eerder dat zij constant tegen een muur aanloopt bij hem.

Wat betreft complotdenken, je kunt er begrip voor hebben, maar dat begrip hoeft niet in te houden dat je erin meegaat (wat de man van ts dus naar haar zeggen van haar verwacht). Er zijn genoeg mensen die overlopen van frustratie maar niet vervallen in complotdenken. Begrip heeft wat mij betreft een grens omdat complotdenkers hun eigen waarheid creëren en feiten en tegenargumenten terzijde schuiven. Sterker, ik vind te veel begrip tonen hiervoor domweg gevaarlijk omdat je het complotdenken daarmee legitimeert. Je kunt wel proberen consequent onderscheid te maken tussen (de complotten) waar iemand in gelooft, en de persoon zelf. Maar dat wordt wel erg moeilijk als de persoon in kwestie dat zelf niet doet, en diegenen die er niet exact zo in staan als hem/haar, denigrerend betitelt als dom schaap.


Je bent er niet bij. Je hoort 1 kant en weet nooit of de werkelijkheid ook zo is gegaan. Dus ik ben niks aan het suggereren of voorbarig. Ik zeg alleen, dat we er niet bij zijn en zijn verhaal niet horen hier.

Waar men wel oordeelt over de man. Dat is pas voorbarig!!

Je hoeft er niet in mee te gaan nee. Maar mensen mogen wel zelf kiezen om in de complotten te geloven. Het komt echt uit alle hoeken en ik ben soms verbaasd, wie wat deelt.
Ik ga dus niet oordelen over die mensen, want het zijn ook mensen die wel hebben geleerd, een goede baan hebben, prima functioneren etc.
Ik vind alleen dat je altijd moet blijven luisteren naar elkaar en niet zo snel moet (ver) oordelen zoals nu wel gebeurt. Mensen komen alleen steeds meer tegenover elkaar te staan. Aan beide kanten zijn irritaties, boosheid etc. Hoe harder mensen blijven roepen dat de ander dom is, een schaap is etc, hoe verder je uit elkaar komt te staan.

Ik laat me echt niet uit op social media over politiek, racisme, covid, avondklok etc. En ik laat me ook echt never in een hokje duwen. Snap ook soms niet die drang van mensen om anderen wel in een hokje te willen plaatsen.

Nu gaat het om een relatie en dat is natuurlijk compleet anders dan de mensen die je de straat op ziet gaan. Je bent het niet eens, maar moet wel samen in een huis leven, geeft elkaar liefde etc. Dan mag je geen hekel aan elkaar krijgen om die andere mening.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:27

Je kunt zoals ik al zei best onderscheid maken tussen de persoon en wat diegene gelooft.
Je kunt begrip tonen voor frustratie en angst zonder in het complotdenken mee te gaan. Vragen hoe het écht met iemand gaat, ervoor zorgen dat diegene zich gezien voelt.
Je kunt daarbij ook aangeven dat ene onderwerp niet te willen bespreken onder het mom agree to disagree, en het bij andere onderwerpen te houden.
Als het gaat om een naaste doe je neem ik aan echt wel alles wat in je mogelijkheid ligt om toch on speaking terms te blijven. Dat lijkt me vanzelfsprekend. En zo lees ik de posts van de ts ook.

Het wordt alleen wel erg moeilijk als iemand het onderwerp overal met de haren bijsleept, er niet over op kan houden, daarbij de gesprekspartner probeert te bekeren en als dat niet lukt, de 'schaapriedel' afdraait (waarbij ik dit algemeen bedoel, en niet specifiek doel op de man in dit topic).
Dan wordt communicatie op basis van wederzijds respect wel erg moeilijk. Je kunt dat m.i. ook moeilijk met de mantel der liefde bedekken, want dan steek je je kop in het zand en doe je jezelf tekort. En hoe je het ook wendt of keert, je moet ook aan he eigen welbevinden denken.

Het is gewoon een rotsituatie als iemand waar je van houdt en met wie je voorheen redelijk op één lijn zat, geleidelijk van je vervreemd raakt doordat diegene in een complotfuik vast is komen te zitten (want mensen komen echt niet uit zichzelf tot dit soort opvattingen).

TS, hoe gaat het nu? Heb je inmiddels weer met je man kunnen praten?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 18:59

Soepblik schreef:
En heus, er zijn zeker dingen in deze crisis waarvan ik ook vindt dat ze beter zouden kunnen. Maar haar kritisch is precies de verkeerde kritisch.

Zo zit ik er ook in. Als man een bron als fout (yes, de NOS of welke arts dan ook die zich niet 'anti' uitspreekt) ziet is wát er ook gezegd wordt, altijd verkeerd. Wat jij vertelt is ook moeilijk zeg, helemaal als je dit soort dingen helemaal niet van iemand kent.

Hij vindt het echt volkomen logisch wat hij zegt, geldstromen.. Bill gates... Hij kijkt de godganse dag filmpjes over die dingen, begint dan tegen mij "maar kijk dan! die man vertelt toch precies hoe het zit". En heel eerlijk gezegd wil ik dat helemaal niet weten, dat is informatie waar ik 24 uur per dag over kan lezen/studeren en dan nog niet weet hoe het echt zit. Heb wel wat anders te doen (waar ik wel invloed op heb en wat nuttigs mee kan bereiken).
Toen man weer thuis was wel een goed gesprek gehad. Hij had die avond echt een k*tavond (alles zat hem tegen) dus had een superkort lontje. Zei sorry dat hij zo fel was, dat ik net zo goed recht heb op mijn eigen mening. Snap ook dat het lastig is voor hem om er niet over te beginnen, hij is zo heilig overtuigd van zijn visie.

Denk dat het wel meevalt in hoeverre mijn man zich thuis niet gehoord voelt. Hij zegt althans van wel en we kunnen over andere dingen goed praten. Snap het ook dat hij op dat vlak bij mij zijn ei niet kwijt kan (maar dat kan ik andersom net zo goed niet... ik heb er in mijn werk ook veel mee te maken maar ik hoef thuis echt niet te vertellen dat we cliënten hebben gevaccineerd en dat dit prima is verlopen, bijv., gegarandeerd dat ik iets van "wacht maar af!!!" als commentaar krijg) maar gelukkig heeft hij genoeg vrienden/familie die er hetzelfde over denken als hij en waarmee hij goed kan ventileren.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 19:02

Askja schreef:
Je kunt zoals ik al zei best onderscheid maken tussen de persoon en wat diegene gelooft.

TS, hoe gaat het nu? Heb je inmiddels weer met je man kunnen praten?


Ik denk ook wel dat je ervoor kunt zorgen dat iemand zich gehoord voelt, zonder het met ze eens te zijn (toch nog wat geleerd tijdens die studie verpleegkunde :+ )
Het is idd het er elke x weer bijhalen van het onderwerp wat mij stoort. Ik wíl me daar gewoon niet mee bezighouden, het is alleen maar ellende, negativiteit en dingen die je niet kunt beïnvloeden.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:07

Ik heb niet alles gelezen, wel de posts van TS. Wat een lastige situatie! Zelf zou ik ook niet weten wat ik er mee aan moet, het is ook een heel wisselend beeld. Het ene moment gaat hij (naar mijn mening) echt de grens over en later ziet hij soms weer in dat hij te ver is gegaan en biedt zijn excuses aan. Dat inzien van zijn eigen gedrag zou voor mij wel belangrijk zijn, zolang dat er nog is is er nog " hoop" denk ik dan. Kan me heel goed voorstellen dat je niet ineens alles wat je met hem opgebouwd hebt weg wilt gooien, het klinkt misschien extreem maar is het niet een optie om een tijdelijk plekje voor jezelf te zoeken? Het is mij niet duidelijk of jullie samen wonen maar zo klinkt het wel (sorry als ik er over heen gelezen heb). Dan kunnen jullie allebei de rust opzoeken en weer even tot jullie zelf komen :=

In ieder geval heel veel sterkte :knuffel:

anjali
Berichten: 15163
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:35

E4D schreef:
Ik heb niet alles gelezen, wel de posts van TS. Wat een lastige situatie! Zelf zou ik ook niet weten wat ik er mee aan moet, het is ook een heel wisselend beeld. Het ene moment gaat hij (naar mijn mening) echt de grens over en later ziet hij soms weer in dat hij te ver is gegaan en biedt zijn excuses aan. Dat inzien van zijn eigen gedrag zou voor mij wel belangrijk zijn, zolang dat er nog is is er nog " hoop" denk ik dan. Kan me heel goed voorstellen dat je niet ineens alles wat je met hem opgebouwd hebt weg wilt gooien, het klinkt misschien extreem maar is het niet een optie om een tijdelijk plekje voor jezelf te zoeken? Het is mij niet duidelijk of jullie samen wonen maar zo klinkt het wel (sorry als ik er over heen gelezen heb). Dan kunnen jullie allebei de rust opzoeken en weer even tot jullie zelf komen :=

In ieder geval heel veel sterkte :knuffel:

Volgens mij zijn ze zelfs getrouwd.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:31

Ik wil niet je hele topic weer helemaal open halen dat iedereen op het oude ingaat, maar ik ben stiekem wel benieuwd hoe het met je gaat TS.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-22 11:21

Amado7 schreef:
Ik wil niet je hele topic weer helemaal open halen dat iedereen op het oude ingaat, maar ik ben stiekem wel benieuwd hoe het met je gaat TS.


We hebben er grotendeels wel onze weg in gevonden qua communicatie e.d.
Nog steeds een deel "agree to disagree-beleid". In een aantal dingen kunnen we elkaar best vinden qua mening (ik ben ook het spoor bijster v.w.b. de maatregelen waar we te maken mee hebben gehad, logica is wat mij betreft zoek) maar voor wat betreft het geldstromen/great reset gebeuren enzo, daar kan en wil ik nog steeds niks mee. Ik ga daarover dan ook niet in discussie.
Het respectloze wat nog wel eens wilde gebeuren als man al hoog in emotie zat komt eigenlijk nauwelijks meer voor. Al reageert hij de ene keer heel redelijk (ik vertel over een nieuwe opname cliënt die verkouden was en waarvan ik dus graag wilde dat hij voor opname getest zou worden- vond man volkomen logisch) maar de andere keer vliegt 'ie helemaal uit de bocht (collega heeft klachten en gaat testen, moet dus weg tijdens werk. Man "en ze moeten allemaal eens normaal gaan doen!!! hij kan toch gewoon werken, er is niks aan de hand met die corona!")
Krijg ik dat soort reacties dan zeg ik iets van "laten we het er maar niet meer over hebben, sorry, verkeerde onderwerp". Dat is haast altijd telefonisch, hij is dan onderweg en ik heb geen idee wat ie voordat ie mij sprak allemaal heeft gehoord/bepraat/meegemaakt. Dus dat zal dan wel net het verkeerde moment zijn ofzo...
Probeer het corona-gedoe zo min mogelijk invloed te laten hebben, bespreken het ook niet steeds. Heeft geen zin. Proberen onze energie op andere dingen te richten en qua relatie gaat dat eigenlijk best heel goed. Hebben het fijn samen.

Happy is man nog niet, maar merk dat zijn werk daarin een belangrijke factor is. Het is echter niet zo makkelijk om iets te vinden wat wel echt bij hem past (en corona maakt dit nog lastiger, want niet gevaccineerd, geen qr... )

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Man depressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:17

Wat een lastige situatie. Moeilijk dat je nog steeds met dingen worstelt. De hele corona crisis werkt daar zeker niet in mee.

Wel fijn dat het lijkt alsof jullie tot zover redelijk een weg hebben gevonden om te communiceren. Hopelijk gaat dit beter en beter en leren jullie elkaar ook begrijpen in dingen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 14:36

musiqolog schreef:
Ik vind het lastig, omdat ik me er totaal niet in kan inleven. Ik zou nooooit negen jaar met iemand samen blijven die in complottheorieën gelooft, laat staan trouwen. Jij duidelijk wel, dus zeggen wat wij zouden doen is voor jou niet zo zinvol.

In ieder geval: blijf vooral wél met hem in discussie gaan. Niet accepteren dat jullie van mening verschillen, niet hierover. Complottheorieën maken zoveel kapot. De engste dictators zijn erdoor aan de macht gekomen of gebleven. Draai de rollen eens om: laat hém maar bewijzen dat zijn ideeën kloppen. Dan loopt hij er vanzelf wel tegenaan dat jij er iets meer van weet dan hij. Of vraag hem waarom hij de medische wetenschap wantrouwt, maar wel blind achter Willem Engel, Robert Jensen of hoe die wappies nog meer heten aanloopt. Met geduld uiteraard - geduld dat je hopelijk bij hem hebt. Wijs hem in gewone mensentaal op alles wat er met die theorieën mis is (dat ze vol ongefundeerde aannamen zitten; dat je ze per definitie nooit kunt weerleggen; dat je wel tien van zulke ideeën kunt bedenken die allemaal even absurd zijn, en elkaar allemaal uitsluiten).


Jemig... je komt op mij erg extreem over in je denkwijzen. Er zijn niet alléén maar medici die voor vaccinatie en de maatregelen zijn. Er zijn ook zat tegengeluiden.

De partner van TS kan ook van iemand te horen krijgen, niet accepteren dat jullie van mening verschillen hierover. Ik vind het een absurd en niet constructief advies...

TS ik denk júist dat je elkaar in de waarde moet laten en elkaar niet moet proberen te overtuigen en als ik het zo lees gaat dat ook helemaal niet lukken. Ik zou, en volgens mij doe je dat al heel goed, het proberen luchtig te houden. Terug naar die agree to disagree status en hem er ook op aanspreken als hij in jouw ogen doordraaft. Er stranden echt huwelijken door deze situatie. Heel veel sterkte!

mystery1980
Berichten: 4246
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:13

Even vluchtig je topic gelezen, dus sorry als ik ergens overheen heb gelezen.

Maar wilde je even wijzen op 1 ding wat me stoorde toen ik het las, je zegt dat je het verhaal van hem niet wilt horen omdat je liever bezig blijft met dingen waar je wel invloed op hebt. Soms is het belangrijk toch naar elkaar te luisteren, omdat hij er blijkbaar wel mee zit en het kwijt wil. Je vind hem wel belangrijk toch (waar dat het verhaal wat minder belangrijk is bij jou) Waardeer elkaar juist om de andere inzichten, jij kijkt meer praktisch en waar je wat kunt doen top! en hij kijkt meer naar het totaal plaatje heeft meer helicopter view is ook mooi! laat jullie meetrekken in elkaars sterke kanten en leer van elkaar!

Ik ben met mijn vriend tot elkaar gekomen door op detail niveau naar elkaar te luisteren, argumenten te geven en elkaars argumenten serieus te overdenken. Tegenargumenten geven en daar mag hij dan weer over denken. Sommige dingen komen we inderdaad niet uit, maar dat komt met de tijd vanzelf boven drijven en we kennen allebei de voors en de tegens van zo'n punt omdat we het besproken hebben en in elk geval van 2 kanten bekeken hebben. Zo komen vrienden soms met een 3e, 4e of 5e kant, helemaal prima hoe meer opties je bekeken hebt hoe meer je tot goede conclusies komt.
Goede discussie is helemaal niet erg als je maar oprecht naar elkaar luistert en respect voor elkaar hebt.