Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:14

Hoi,

De laatste tijd hoest ik erg veel. Vooral 's ochtends maar ook wel op andere momenten. Ik heb het idee dat het erger is geworden sinds ik elke dag op stal ben en dagelijks hooi en stro pak. Voorheen deed ik dit maar 3 of 4 keer per week. (Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ander hooi/stro te halen, aangezien de staleigenaar ons verplicht om zijn hooi en stro af te nemen.)

Coronatest is al gedaan en is negatief.

Hebben anderen hier ook ervaring mee en hebben jullie wellicht een oplossing? Mijn vader raadde aan een mondkapje te dragen als ik met hooi en stro bezig ben, maar het staat me zo tegen om op stal (hele rustige doe-het-zelfstal) ook al een mondkapje te moeten dragen.

Ik hoor graag jullie ervaringen, dank alvast.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:16

Goede ventilatie doet een hoop.. Ik heb er ook wel eens last van. Is niet fijn..

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:21

Nee, zeker niet fijn. Als je je op internet verdiept in stoflongen word je daar ook niet vrolijk van. Is blijkbaar progressief en het stof hoopt zich in de loop der jaren op.

Ventilatie is niet het probleem, het gaat om een paddock met inloopstal en het hok waar het hooi en stro zijn opgeslagen is ook open.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:25

Kan heel goed hoor. Een mondkapje bij het hooi en stro pakken en verdelen zou ik zeker overwegen.
Wij strooien nu ook weer meer op en ik heb er ook wat meer last van. Ons hooi is deze baal ook wat stoffiger. Het triggert. Een mondkapje kan die ergste stof tegenhouden. De rest van de tijd hoef je het dan niet op, maar puur als je met hooi en stro in de weer gaat.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Veel hoesten als gevolg van stof op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 12:55

Goed, dank je. Ga mondkapje dan toch maar proberen, kijken of het helpt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:09

De optimist zegt : hoesten tijdens het hooi en stro pakken is bedoeld om stoflongen te voorkomen.

Maar als je 'smorgens bij het opstaan al moet hoesten : mondkapje of vernevelen.
(Ik gebruik een plantenspuit in de box, en 'ik ben in vermoming' bij het spul in de kruiwagen doen.)