Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:13

21 dagen?
Standaard is quarantaine 10 dagen.
Isolatie 7
Waar haal je 21 dagen vandaan?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:00

Nou wanneer je op een hotelkamer zit, niet in Nederland:-)

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 20:18

Tja risico van op vakantie gaan

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 23:20

Dinopino schreef:
Dat snap ik Imandra dat de rest niet onderzocht wordt. Terwijl het toch wel interessant is om te weten of het bij kinderen vaker voorkomt of bij ouderen.

Herr-balou ik snap weer niet waarom je generaliseert. Omdat ik iets vraag, wil niet zeggen dat iedereen zich afvraagt. Vals-negatief vind ik dan wel weer interessant. En hoe denk je dat vals-negatief van invloed is op dan. Imandra legt net duidelijk uit dat er meerdere steekproeven zijn, en dat vals-positief of vals-negatief daar dus geen invloed op hebben. Of zie jij dat anders?

Dat gejeremieer over generaliseren is ook zo'n rare obsessie. Ik had het over "sommige mensen".

Verder is er naar mijn idee voldoende uitgelegd over de steekproeven.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 23:50

Echwel schreef:
Tja risico van op vakantie gaan

Inderdaad. Ik ken iemand (net 20, australisch) die in het begin van de pandemie in Europa was - niet eens voor vakantie - en terug wilde. Die moest eerst 2 weken in quarantaine in Europa, mocht toen naar Australië vliegen en daar vervolgens nog 2 weken in quarantaine. Dat waren dus 28 dagen alleen op een hotelkamer, niets eens contact met anderen die ook in quarantaine zaten.

Qaurantaine; zijn er überhaupt mensen die weten waar dat woord vandaan komt? Soms krijg ik het idee dat echt niemand dat geleerd heeft...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 01:08

@dinopino,

Degene die jij aangeeft die wilde weten welke variant ze heeft en waar niemand het antwoord op heeft is dat toevallig ook Yvon Ne, of iemand anders. Van Yvon weet ik dat ze daar naar gevraagd heeft.

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:27

herr_balou schreef:
Echwel schreef:
Tja risico van op vakantie gaan

Inderdaad. Ik ken iemand (net 20, australisch) die in het begin van de pandemie in Europa was - niet eens voor vakantie - en terug wilde. Die moest eerst 2 weken in quarantaine in Europa, mocht toen naar Australië vliegen en daar vervolgens nog 2 weken in quarantaine. Dat waren dus 28 dagen alleen op een hotelkamer, niets eens contact met anderen die ook in quarantaine zaten.

Qaurantaine; zijn er überhaupt mensen die weten waar dat woord vandaan komt? Soms krijg ik het idee dat echt niemand dat geleerd heeft...


Ja hoor, we hebben tegenwoordig zo’n uitvinding genaamd internet. Daarmee kom je er zo achter wat quarantaine betekent en waar het vandaan komt. Hint: Frans, quarante (40), in gebruik sinds ongeveer 1650.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:01

Je hebt quarantaine en isolatie!
Iemand die positief is gaat in isolatie. Iemand die risico heeft gelopen in Quarantaine. Die 2 worden regelmatig door elkaar gehaald.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:04

Nou, technisch vind ik het heel dicht bij elkaar liggen....

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:24

Nee, is het zeker niet. Zeker voor duur niet en ook niet qua maatregelen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:35

Van Dalen:
Quarantaine: gedwongen afzondering bij besmettelijke ziekte
Isolatie: afzondering van anderen

RIVM:
Isolatie: Bent u positief getest op corona? Dan gaat u thuis in isolatie
Quarantaine: Blijf thuis.Alleen de mensen die bij u wonen mogen samen met u in huis zijn. U blijft zo veel mogelijk op 1,5 meter afstand van uw huisgenoten

Dus met beiden moet je eigenlijk op jezelf blijven, zo lees ik het?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:10

Het is ook eigenlijk hetzelfde, alleen het doel verschilt :+ maar bij beiden moet je thuis blijven.

Die termen worden heel vaak door elkaar gebruikt.

In isolatie ga je als je positief bent, in quarantaine als je mogelijk besmet kunt zijn om af te wachten of je symptomen krijgt, uit voorzorg.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:34

Het is niet hetzelfde. Mensen die in isolatie moeten in hun eigen ruimte blijven (eigen kamer). Een gezin in quarantaine moet binnen blijven maar moet ook afstand houden van de genen in in isolatie. Mensen in quarantaine hoeven onderling geen afstand te houden behalve van de genen in isolatie. Bovendien is de duur anders.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 21-12-21 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:35

Het ging in eerste instantie over de betekenis, niet over hoe het tijdens Covid nu gebruikt wordt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:39

Is er ook maar iemand die een positief gezinslid opsluit in een kamer dan?
Dat advies heb ik niet gehoord van de GGD. Lijkt me erg onmenselijk en praktisch niet haalbaar.

Beide is gewoon binnen je huis blijven.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:45

Nou je brengt t wel heel cru hoor .. t is wat eenzaam voor een paar dagen, maar “onmenselijk” valt wel mee toch?

Ik was ook gewoon 10 dagen alleen thuis … :+

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:46

verootjoo schreef:
Is er ook maar iemand die een positief gezinslid opsluit in een kamer dan?
Dat advies heb ik niet gehoord van de GGD. Lijkt me erg onmenselijk en praktisch niet haalbaar.

Beide is gewoon binnen je huis blijven.

Moet officieel wel geloof ik. Maar ik ken niemand die dit in de praktijk gedaan heeft. Ik zou het zelf ook niet doen, dan krijgen we het maar allebei.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:49

Cer schreef:
Nou je brengt t wel heel cru hoor .. t is wat eenzaam voor een paar dagen, maar “onmenselijk” valt wel mee toch?

Ik was ook gewoon 10 dagen alleen thuis … :+


Ja maar wie zorgt er dan bv voor m’n kinderen. Die ga ik niet 10 dagen uit logeren sturen. En 10 dagen geen oudercontact terwijl die wel in huis is vind ik niet gezond voor kleine kinderen.
Of wat als het een kind is die positief is. Ik sluit m’n kleuter geen 10 dagen op. M’n peuter ook niet. Sowieso geen kind van onder de ong 12 jaar oid?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:54

Ja dan heb je t over kinderen .. dat zei je in eerste instantie niet hoor :+
Als volwassene overleef je dat heus wel

Er zijn “onmenselijker” dingen …
Laatst bijgewerkt door Cer op 21-12-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:57

Ja hoor, regelmatig gehoord dat degene die positief is (en niet echt ziek) 'op zolder' zit en de rest van het gezin de andere ruimtes van het huis bewoont. Af en toe gaat de positieve even naar buiten maar komt ook dan niet in contact met andere mensen. Eten voor de deur en de douche na gebruik goed schoonboenen. Gaat wel over het platteland hè, grote huizen.
Voordeel is dat je er binnen 5 dagen vanaf kunt zijn......

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:03

Cer schreef:
Ja dan heb je t over kinderen .. dat zei je in eerste instantie niet hoor :+
Als volwassene overleef je dat heus wel

Er zijn “onmenselijker” dingen …


Nou op zich hebben er best veel mensen kinderen, en zijn er ook best veel kids positief dus zo raar is dat toch niet dat ik daar gelijk aan denk :o

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:04

Ik snap t wel verootjoo :j

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:24

Ik werk bij de GGD geef dagelijks adviezen. Bij jonge kinderen of bij patiënten met jonge kinderen gaan we er van uit dat isolatie niet mogelijk is. Ook zijn er woon situaties of andere situaties waarbij isolatie niet mogelijk is de quarantaine van 10 begint dan op de laatste dag van isolatie van de laatst besmette persoon, omdat degene die nog niet besmet is tot de laatste dag risico loopt op besmetting. Helaas kan dit voor huisgenoten betekenen dat ze heel lang in quarantaine moeten.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:53

In isolatie gaan betekent dat u thuis op een eigen kamer blijft en daar ook slaapt. Uw huisgenoten komen niet op uw kamer. U heeft dus geen contact met uw huisgenoten.

U mag niet naar buiten, naar school, de winkel of naar het werk.
Laat anderen voor u boodschappen doen of laat uw boodschappen thuis bezorgen.
U mag in uw tuin of op uw balkon zitten.
Er mag niemand bij u op bezoek komen, behalve voor medische zaken (bijvoorbeeld huisarts, GGD).
Alleen de mensen die bij u wonen, mogen samen met u in huis zijn. U heeft geen contact met de huisgenoten. Dus ook niet knuffelen, zoenen en geen seks.
Blijf in een eigen kamer en u slaapt daar ook alleen. Zet 3x per dag het raam in de kamer 15 minuten open zodat er frisse lucht binnenkomt.
Als het mogelijk is, gebruik dan een apart toilet en badkamer. Maak deze elke dag schoon.
Gebruik eigen handdoeken en een eigen tandenborstel.
Doe uw was in een aparte wasmand. Was het apart op een volledig programma op minimaal 40 graden.
Gebruik eigen bestek, borden, bekers en glazen.
Was uw vaat gescheiden af met heet water en afwasmiddel of in de vaatwasmachine op een uitgebreid programma.
Gooi uw afval in een aparte afvalzak op uw eigen kamer. De zak kan bij het restafval.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:20

Aangezien dit topic de 500 pagina's bereikt heeft, open ik hier een nieuw vervolg topic waar jullie verder in kunnen discussiëren.

[CV] Viruswaanzin #2