Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:29

Daarnaast heeft het de pensioenleeftijd niet alleen te maken met de verwachte gemiddelde sterfteleeftijd, maar ook met het gemiddeld aantal gewerkte jaren. Dat moet immers in verhouding staan om het betaalbaar te houden. Na 45 jaar aantoonbaar fulltime werken (zonder ziektewet) zouden mensen van mij ook met pensioen mogen. Dan heb je gemiddeld ongeveer de helft van je leven gewerkt, de andere helft is dan op kosten van de staat.

De helft van je leven, dat is lang. Daardoor zijn die belastingen zo hoog, zodat de AOW en schoolgang betaald kan worden voor zo'n lange periode.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:33

45 jaar? Kan mijn man meteen met pensioen , die heeft straks bijna 48 jaar op de teller wanneer hij officieel aow krijgt.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:42

bigone schreef:
45 jaar? Kan mijn man meteen met pensioen , die heeft straks bijna 48 jaar op de teller wanneer hij officieel aow krijgt.


Mijn moeder meer dan 50 jaar... uit mijn hoofd 51 of 52 en zelfs nog steeds bij hetzelfde bedrijf.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:17

Cer schreef:
Electra63 schreef:
Het heeft, wat mij betreft, weinig met het onderwerp te maken.

Ik had wat zitten googlen maar ben gestopt omdat ik zulke lage pensioenleeftijden vond dat ik er een beetje sneu van werd :')

Qua economie... landen met mindere economie die nu een corona-klap krijgen, krijgen hulp van 'rijkere' landen (met hogere pensioenleeftijden) waardoor we wellicht wederom moeten bezuinigen om de eigen begroting sluitend te krijgen..., misschien heeft het er op die manier mee te maken, maar ik gis een beetje :j

Dat was inderdaad mijn insteek.

De laatste jaren dat de economie weer een opleving kreeg zijn er weinig Nederlanders die dat ook gemerkt hebben.
Waar er 10 euro af ging, kwam er elders 20 bij.
De pensioenleeftijden omhoog, want alles moet rond.

En ik geef toe, ik weet niet precies hoe het in de zuidelijke landen is geregeld.
Maar ik krijg toch vaak wel het gevoel dat we gekke Henkie zijn hier.

Hier is dadelijk ook erg veel geld nodig. Voor de bedrijven die een klap hebben gekregen.
Voor de mensen die weinig hebben kunnen werken of niets.
De zorg weer goed in orde brengen en daar eens minder op bezuinigen misschien.
Heel Europa krijgt nu klappen, niet alleen Italie. Maar toch moet daar het geld heen dat is gespaard door uiteindelijk toch de burgers uit de "rijke" landen.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:31

Ik kan dat dus oprecht nergens vinden. Bijv. In Italie kan ik mij voorstellen dat de levensverwachting drastisch naar beneden word bijgesteld door dit jaar.

Ik weet niet of de pensioenleeftijd dan stagneert of daalt, of er alleen afgesproken is het te laten stijgen.

Daarover gesproken, is dat dan ook positief voor de pensioenfondsen, die hoeven immers minder uit te keren?

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:51

Jeeeezus, die werkeloosheidscijfers in de VS, 6.6 miljoen nu :o

Bron: rtl nieuws net

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:51

ruitje schreef:
Jeeeezus, die werkeloosheidscijfers in de VS, 6.6 miljoen nu :o

Bron: rtl nieuws net

In 1 week he.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:53

_San87_ schreef:
ruitje schreef:
Jeeeezus, die werkeloosheidscijfers in de VS, 6.6 miljoen nu :o

Bron: rtl nieuws net

In 1 week he.



Ja ook nog! Absurd.

Ben blij dat ik in NL woon :)

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:54

_San87_ schreef:
ruitje schreef:
Jeeeezus, die werkeloosheidscijfers in de VS, 6.6 miljoen nu :o

Bron: rtl nieuws net

In 1 week he.

Daar kun je mensen ook zo op straat zetten. Toen ik in 2016 er was dook ik met iemand die een eigen bedrijf had. Die werd gebeld door een medewerker dat een andere medewerker wederom niet zou functioneren. Gewoon telefonisch handelde hij even koelbloedig het ontslag af.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:57

ruitje schreef:
_San87_ schreef:
In 1 week he.



Ja ook nog! Absurd.

Ben blij dat ik in NL woon :)


Nou inderdaad. Hier heb je ieder geval nog een vangnet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:58

germie schreef:
_San87_ schreef:

In 1 week he.

Daar kun je mensen ook zo op straat zetten. Toen ik in 2016 er was dook ik met iemand die een eigen bedrijf had. Die werd gebeld door een medewerker dat een andere medewerker wederom niet zou functioneren. Gewoon telefonisch handelde hij even koelbloedig het ontslag af.

Dat maakt de cijfers niet minder indrukwekkend. 6,6 miljoen werklozen erbij in één week. Dat is bizar.

0-uren contracten en flexwerkers niet meegerekend.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:43


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:08

germie schreef:
In duitsland begint al een roep te komen om de boel weer te openen:
https://www.n-tv.de/politik/politik_kom ... 87QPN0QswY


Hoe zou jij de boel aanpakken dan? Ik bedoel hier is een intelligente lockdown, maar ook hier komt de economie in de problemen. Moeten we dan iedereen weer aan het werk sturen met de kans dat een groot deel van de bevolking elkaar besmet? Hoe zie jij het precies.
Welke optie je ook kiest, het is nooit een goede voor de economie.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:17

Mindim schreef:
germie schreef:
In duitsland begint al een roep te komen om de boel weer te openen:
https://www.n-tv.de/politik/politik_kom ... 87QPN0QswY


Hoe zou jij de boel aanpakken dan? Ik bedoel hier is een intelligente lockdown, maar ook hier komt de economie in de problemen. Moeten we dan iedereen weer aan het werk sturen met de kans dat een groot deel van de bevolking elkaar besmet? Hoe zie jij het precies.
Welke optie je ook kiest, het is nooit een goede voor de economie.

Het beste is gewoon accepteren dat we niet elke zieke kunnen redden. Doorgaan dus. De overheid is ook nu weer zeer onbetrouwbaar, want ze gaan eerst zeggen geen extra maatregelen nodig, maar ze gaan toch parken in Amsterdam sluiten.
Ik vind het niet erg om besmet te worden. Dit levert echt meer doden op dan alles z'n gang laten gaan.
En weet je wie dit straks mag gaan betalen? Het klootjesvolk. Weg toekomst, weg enige welvaart.
Wat ze nu doen en ook in landen om ons heen is gewoon dom. De mens is ook gewoon een zoogdier en in het dierenrijk komt er af en toe ook een ziekte met grote sterfte voor. De mensen die bang zijn voor het virus kunnen binnen blijven en dan kan de rest wel doorgaan met leven.

Als ze nu gewoon zeggen we openen 28 april de sporten weer (desnoods eerst buitensport), een week later binnensport, dan een week later horeca. Dan heb je een plan. Dan kun je ergens naartoe leven. Maar nu maken ze iedereen bang. Daarnaast is dit nog langer volhouden gewoon echt te kostbaar.

Niemand houdt dit lang vol, niemand gaat nu even voor de lol winkelen. Dat betekent dus straks dat je favoriete winkel om de hoek ook weg is, en dan moet je wel bij Zalando of Amazon bestellen. Dat zullen de grote winnaars zijn. En die verhogen daarna de prijzen en huppa zij lopen binnen.

Ook zijn sommigen regio's en landen volledig afhankelijk van het toerisme. Dit moet ook zo snel mogelijk terug. Je krijgt anders zelfs binnen Europa echte armoede.

Als Chinezen in 2 maanden (23 januari tot 23 maart) het virus onder controle kunnen krijgen, dan moeten wij dit ook kunnen. 12 maart tot 12 mei dus. En dan is de vakantie voor de meeste mensen gered, kunnen we genieten van mooie zomerdagen en dan komt alles weer goed.
Maar hou je dan mensen nog langer binnen, dan is het gewoon echt voor sommige mensen over en uit, zowel financieel als psychisch krijg je dan doden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:21

China is alweer in lockdown hoor ;)

Dus kort samengevat, wie dood gaat, gaat maar dood, maar dan draait de economie iig door?

De burgemeester mag gewoon de parken in Amsterdam sluiten als zij denkt dat dat bijdraagt aan social distancing. Dat is gewoon bekend gemaakt dat burgemeesters die bevoegdheid hebben, niets onbetrouwbaars aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-04-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:28

Nou als ouderen enz gewoon maar dood mogen gaan kunnen de kinderen niet meer bijdragen aan de economie
Veel ouderen passen op de kinderen omdat opvang kneiterduur is.
Dus????

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:59

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... -weer.html

Hier is te zien hoeveel mensen er van welke leeftijd in het ziekenhuis liggen. Totaal gaat het om bijna 6000 mensen die er gelegen hebben. Bedden waar we nu nog geen tekort aan hebben gehad, doordat de golf geleidelijk gaat. Zo'n 20% van deze mensen beland op de ic, waar onofficieel al wel enige schifting wordt gemaakt en veel ouderen ook al eerder kiezen er niet heen te willen. 75% van de corona sterfte gebeurt dan ook niet op de ic. 1 van de redenen dat bij ons de ic- periodes langer zijn.
Afbeelding

Wanneer we geen maatregelen zouden nemen, zou er ook aan gewone ziekenhuis bedden een tekort ontstaan, en aan ondersteunende medicatie. Maar nog belangrijker, aan ziekenhuispersoneel. Personeel dat dan niet alleen omvalt van de vele overuren, zelf besmet raken met corona (Met of zonder restschade), maar ook omvalt door de psychologische schade van permanent mensen zien omvallen die door de maatregelen wel gered hadden kunnen worden. Waardoor het medische sector nog lange tijd ernstig beschadigd blijft.

Voor mensen vanaf 70 jaar is er dan sowieso geen ziekenhuisbed meer, niet eens een normale. Maar zelfs vanaf 50 jaar zijn daar dan grote vraagtekens bij. En welke mensen neem je dan op? Sluit je een oud-kankerpatiënt uit? Iemand met een hoge bloeddruk? Diabetes? Immuunziekte? Iedere afwijking waardoor je een lichte verminderde kans op overleven hebt, zodat de bedden zo veel mogelijk levens redden? Uiteindelijk komt het daar dan wel op neer, maar dan red je het dus niet met een 1% sterfte, of zelfs een 2% sterfte. Wel hebben we daarna weer ruimschoots ruimte in de verzorgingshuizen en een stuk minder AOW uit te betalen. Maar we zijn ook een gedeelte van de werkende bevolking kwijt, een veel groter deel dan je normaal zou verliezen. Met de daarbij behorende economische schade. En de angst op straat, uiteraard. Want ga jij horen bij de 10% waarbij het virus meer is dan een griepje? Krijg je het per ongeluk nog een keer?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:20

germie schreef:
t beste is gewoon accepteren dat we niet elke zieke kunnen redden. Doorgaan dus. De overheid is ook nu weer zeer onbetrouwbaar, want ze gaan eerst zeggen geen extra maatregelen nodig, maar ze gaan toch parken in Amsterdam sluiten.
Ik vind het niet erg om besmet te worden. Dit levert echt meer doden op dan alles z'n gang laten gaan.
En weet je wie dit straks mag gaan betalen? Het klootjesvolk. Weg toekomst, weg enige welvaart.
Wat ze nu doen en ook in landen om ons heen is gewoon dom. De mens is ook gewoon een zoogdier en in het dierenrijk komt er af en toe ook een ziekte met grote sterfte voor. De mensen die bang zijn voor het virus kunnen binnen blijven en dan kan de rest wel doorgaan met leven.

Als ze nu gewoon zeggen we openen 28 april de sporten weer (desnoods eerst buitensport), een week later binnensport, dan een week later horeca. Dan heb je een plan. Dan kun je ergens naartoe leven. Maar nu maken ze iedereen bang. Daarnaast is dit nog langer volhouden gewoon echt te kostbaar.

Niemand houdt dit lang vol, niemand gaat nu even voor de lol winkelen. Dat betekent dus straks dat je favoriete winkel om de hoek ook weg is, en dan moet je wel bij Zalando of Amazon bestellen. Dat zullen de grote winnaars zijn. En die verhogen daarna de prijzen en huppa zij lopen binnen.

Ook zijn sommigen regio's en landen volledig afhankelijk van het toerisme. Dit moet ook zo snel mogelijk terug. Je krijgt anders zelfs binnen Europa echte armoede.

Als Chinezen in 2 maanden (23 januari tot 23 maart) het virus onder controle kunnen krijgen, dan moeten wij dit ook kunnen. 12 maart tot 12 mei dus. En dan is de vakantie voor de meeste mensen gered, kunnen we genieten van mooie zomerdagen en dan komt alles weer goed.
Maar hou je dan mensen nog langer binnen, dan is het gewoon echt voor sommige mensen over en uit, zowel financieel als psychisch krijg je dan doden.


Misschien eens een rondje maken over een IC afdeling en dan dit luidkeels verkondigen? O nee, dat kan niet....

Ik kan soms njet geloven, dat je dit soort dingen, zonder enige gêne, neerzet.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:44

Ik had ergens een berekening gehoord dat er wel 100.000 doden zouden vallen als we het maar z'n gang zouden laten gaan. Dan lijkt me wat we nu doen toch echt beter.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:46

https://www.nu.nl/coronavirus/6042380/c ... enten.html

Germie, zoals jij praat offer je dus rustig je eigen ouderen in je omgeving op om zelf maar je leventje voort te kunnen zetten, misschien kun je het eens van die kant bekijken in plaats van die continue klaagzang over de economie en wat het jou allemaal wel niet kost.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:59

Ik mocht het woord egoïstisch niet gebruiken maar kan er toch echt niets anders van maken.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:01

Helaas Monique en Bigone zijn er meer zoals zij
In deze tijd komen ze bovendrijven de egoïsten en mensen met duimen van 1mx1m waar ze de mooiste verhalen uitzuigen

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:04

Er is al zovaak uitgelegd dat 'gewoon' het virus zijn gang laten gaan nog erger voor de economie is, maar het lijkt erop dat Germie dat niet gelooft. Dat als er zo vreselijk veel zieken tegelijk zijn, er meer doden vallen dan met deze maatregelen, ook mensen die het hadden kunnen overleven als er genoeg hulp was geweest. Al die zieken en doden zorgen er ook voor dat bedrijven moeten sluiten, er minder omzet is en dus economische problemen. ZZpers die in de problemen komen als ze het zelf overleven, maar te lang niet hebben kunnen werken, alsnog mensen die thuis moeten blijven omdat de leerkrachten of leidsters van kinderopvang allemaal ziek zijn. Distributie die slecht wordt, omdat er te veel zieken zijn.

Het is niet zo dat er dan geen gevolgen zijn...

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:10

Wanneer het virus ook maar een mortaliteit van 1 % heeft hebben we 170.000 mensen minder in een maand tijd in Nederland tegenover een normaal sterftecijfer van 150.000 per jaar, die kun je er nog bij op tellen . En dan hebben we het nog niet over al die mensen in vitale beroepen die omvallen door de onhoudbare tornado van ziekte en dood.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:35

germie schreef:
De overheid is ook nu weer zeer onbetrouwbaar, want ze gaan eerst zeggen geen extra maatregelen nodig, maar ze gaan toch parken in Amsterdam sluiten.
Ik vind het niet erg om besmet te worden. Dit levert echt meer doden op dan alles z'n gang laten gaan.


Voortschrijdend inzicht staat bij mij niet gelijk aan onbetrouwbaar zijn. Het is juist goed als je kan schakelen als er nieuwe inzichten zijn.
En kan je staven waarom dit meer doden oplevert? Want alles wat ik gezien heb wijst op het tegendeel.