Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
Annetje schreef:Sizzle schreef:Er is net een nieuw heel goed overzicht uitgekomen over long-covid voor het geval uemand interesse heeft:
https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2
En voor de mensen die het te lastig vinden: https://www.c-support.nu/long-covid-een ... mPDVcV9pSg
C-support heeft een samenvatting in het Nederlands gemaakt. Vooral de eerste risicofactor is leukwe kunnen zo weinig doen aan dat vrouw-zijn. Deze vond ik ook opzienbarend:
[ [url=m/Og3AJu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zertab schreef:Ik heb gelukkig geen long-covid, maar wel sinds ik corona heb gehad in maart moeite met mijzelf warm krijgen. Dat valt me nu pas op, sinds oktober. Met deze temperaturen slaap ik onder 3 winterdekens en een fleecedeken. En een warm pittenkussen. Soms zelfs nog met een trui.
Komt dit bekend voor?
Of is dit misschien wat anders?
Voorheen echt nooit last van
leonie1988 schreef:[Helaas is de snaai-zin ook erg hoog, dus sinds ik ziek ben best wel veel kilo’s bijgekomen. En ik was er zoveel kwijtiemand daar toevallig nog een goede tip voor? Afleiding die niet al teveel energie kost?
moonfish13 schreef:DuoPenotti schreef:Dank sizzle.
En wow eindelijk dan de erkenning dat verplicht bewegen het slechter maakt.
Dat weten vele Me/CVS Patiënten al lang. Maar die luie donders moesten maar eens van hun gat... Steeds dieper de put in zakkend.
Mijn huisarts zei mij dus neem rust.
Doe dingen op het tempo dat je lichaam het aangeeft, en já ik weet hoe lastig dat is.
Godzijdank dus een verstandige huisarts hier.
Doordrammen werkt compleet averechts!
Devil_ina schreef:Inmiddels bij de longarts geweest voor een longfunctie test, deze was helemaal goed, ondanks dat ik rook. Ik wist zelf wel dat het niet in mijn longen heeft gezeten. De eerste ronde blazen ging wel, maar de tweede ronde moest uit mijn tenen komen, ik was volledig uitgeput.
…
leonie1988 schreef:…
Ik stond er niet van te kijken dat lichaamsbeweging niet als behandeling mag worden gebruikt. Ben bij maar liefst drie fysiotherapeuten geweest de eerste 1,5 jaar van mijn ziek zijn. Op advies van de huisarts. Ik merkte echt 0 verbetering, maar ik wilde toch blijven proberen en niet opgeven. Maar uiteindelijk toch naar mijn gevoel geluisterd en volledig gestopt. Wel echt heel fijn om in het onderzoek te lezen dat het inderdaad niet helpt, is toch een extra bevestiging van mijn gevoel.
…
Afanaisa91 schreef:@Zertab, niet zo erg als jij tijdens ADL, maar ik heb lang koudetherapie gevolgd, en daar was ik de enige long-COVIDer en ook de enige die niet opwarmde nadien. Ik moest de eerste maanden urenlang bijtrekken bij minstens 25+.
Na een halfjaar therapie was m’n thermoregulatie weer op gang.
Aangezien ik verder qua homeostase op meer punten van de leg was vind ik het er bij mezelf wel bij m’n ziektebeeld passen.
purny schreef:Aangezien ik niet zeker weet of dit bij corona hoort ben ik benieuwd naar ervaringen en of mensen dit ook hebben?
In oktober heb ik corona gehad. Maar sinds corona heb ik het idee dat mijn maag darmstelsel een beetje van slag is.
Zo heb ik bijvoorbeeld bij bepaalde voeding dat ik er de hele nacht ziek van ben als in buikpijn of misselijk zijn.
Het kan ook gewoon mijn PDS zijn maar omdat ik het nu met voeding heb waarvan ik het niet eerder heb gehad vroeg ik het me af
Citaat:Iedereen kan meedoen aan het LongCOVID-onderzoek. Het onderzoek is er voor zowel volwassenen als voor kinderen. Er doen mensen mee die positief getest zijn op het coronavirus, en controle groepen van mensen die negatief testten, of die niet getest zijn. We vragen mensen met een positieve coronatest om zich binnen 7 dagen na de testuitslag aan te melden voor het onderzoek. Aanmelden meer dan 7 dagen na een positieve test kan wel, maar dan worden de gegevens apart van de andere deelnemers geanalyseerd.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker