Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:51

Cer schreef:
Ik lees die zin nog een keer.. maar 'ik geloof wel een beetje dat ze het doen om te verkopen'... die snap ik niet. Pfizer is toch niet de enige die gaat over een derde vaccinatie? Daar wordt toch gewoon onderzoek naar gedaan? Wanneer de werking vermindert en wanneer dat dus eventueel weer opgekrikt moet worden.. Het is, denk ik, niet zo dat dat als Pfizer zegt 'nou, de volgende moet hoor!', dat dat zomaar kan..


Nee idd, of dat in NL noodzakelijk is beslist Pfizer niet. Die produceert en levert als het besteld wordt. (En prijst uiteraard zijn eigen artikel aan, want ook aan medicijnen zit veel marketing, net als ieder ander product)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:52

We hebben de prijzen van de covid vaccins toch gezien?

(en de rest is ook een wisselwerking tussen pillendraaiers, verzekeringen, artsen en heel die markt)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:53

Needje schreef:
De meeste medicijnen worden ontwikkeld in academische labs en kosten de wereld niet. Probleem begint pas na het verkopen van het patent.
Een medicijn wat in het lab 10 cent kost ga jij dan ineens 100 euro voor betalen.
Dat is 4000%. Denk niet dat de bakker dat haalt. Dan gaan mensen wel wat anders eten.
Alleen als je afhankelijk bent van medicatie kan je dat dus niet. En ben je gewoon de banketstaaf.


Bij medicijnen werken er ook wel een heel stuk meer mensen mee over een heel stuk langere tijd waardoor de marge ook een heel stuk omhoog moet.

Het is niet alleen de productie die betaald moet worden maar ook alle manuren van alle mensen die er iets aan bijgedragen hebben tijdens het ontwikkel- en onderzoekproces.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:28

Needje schreef:
Geld verdienen over de rug van zieke mensen vind ik wel smerig. Het gaat in de farmaceutische industrie niet over een paar cent of euro. Maar over behandelingen/medicijnen die tot 5000x duurder worden gemaakt als dat ze kosten. Dat is schofterig en bizar.
. Tja, wanneer een pony/paard cushing krijgt pompen we er allemaal prascend in. Vroeger was je voor 10 euro klaar. Naam veranderen en hoppa.
125 euro voor 60 pillen en wel zuchten o wat duur maar niemand die denkt, doe er niet aan mee. En wanneer je het dan over een voorbeeld hebt zoals hierboven , dit is er één.
Ik heb de fabrikant gemaild een aantal jaren terug met de vraag waarom?
Antwoord , omdat het kan en ja paardjes zijn emotie.
Wil je dat stoppen dan moet je stoppen met dit soort middelen en paard laten hemelen wanneer het niet gaat zodat prascend niet meer verkocht word.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:33

Karl66 schreef:
Het probleem met het alleen vaccineren van risicogroepen is, is dat je daarmee het reproductiegetal niet omlaag brengt. Daarvoor moet je ook de niet risicogroepen vaccineren. En als je het reproductiegetal niet door vaccineren omlaag brengt, dan moet je dat doen door social distancing en dan kunnen al die horeca gelegenheden gelijk weer dicht.

Of je kan ervoor kiezen om het reproductiegetal niet omlaag te brengen en de pandemie rond te laten razen onder de niet gevaccineerde niet risicogroep. Alleen blijkt dan dat een te groot deel van die niet gevaccineerde risicogroep toch last van de risico's te krijgen, met als gevolg een code zwart in de gezondheidszorg.

Vaccineren is pas nuttig als je een voldoende hoge vaccinatiegraad behaalt, anders wordt vaccineren een heel stuk minder effectief.


Eens, daarom vind ik vaccineren dus een morele verplichting. De zorg waar het anders weer mis dreigt te gaan, ondernemingen die weer dicht moeten etc.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:35

Needje schreef:
De meeste medicijnen worden ontwikkeld in academische labs en kosten de wereld niet. Probleem begint pas na het verkopen van het patent.
Een medicijn wat in het lab 10 cent kost ga jij dan ineens 100 euro voor betalen.
Dat is 4000%. Denk niet dat de bakker dat haalt. Dan gaan mensen wel wat anders eten.
Alleen als je afhankelijk bent van medicatie kan je dat dus niet. En ben je gewoon de banketstaaf.


Dat is natuurlijk ook omdat heel veel medicijnen de eindstreep niet halen, dat moet ook bekostigd worden. Heeft de bakker geen last van.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:03

Hoe denken jullie dan in het kader van morele plicht over het vaccineren van 12-18 jarigen?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:05

Aangezien 12 tot 18 jarigen daar in veel gevallen zelf een afweging over kunnen maken vind ik daar verder niets van. Ook volwassenen moeten het zelf weten.
Maar niet miepen wanneer er tijdelijk meer moeite gedaan moet worden om ergens aan deel te nemen.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:07

bigone schreef:
Aangezien 12 tot 18 jarigen daar in veel gevallen zelf een afweging over kunnen maken vind ik daar verder niets van. Ook volwassenen moeten het zelf weten.
Maar niet miepen wanneer er tijdelijk meer moeite gedaan moet worden om ergens aan deel te nemen.

Maar is het fair om te vragen van 13 jarigen om of te vaccineren, of nergens aan deel te nemen.
Want eerlijk is eerlijk, met de gemiddelde bereikbaarheid van de test centra komt het op deze twee neer.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:09

ik luister momenteel naar een uitzending over smallpox en de 18e eeuw... en dan vind ik dit nu echt best wel gemiep... (in het algemeen)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:09

Douce schreef:
bigone schreef:
Aangezien 12 tot 18 jarigen daar in veel gevallen zelf een afweging over kunnen maken vind ik daar verder niets van. Ook volwassenen moeten het zelf weten.
Maar niet miepen wanneer er tijdelijk meer moeite gedaan moet worden om ergens aan deel te nemen.

Maar is het fair om te vragen van 13 jarigen om of te vaccineren, of nergens aan deel te nemen.
Want eerlijk is eerlijk, met de gemiddelde bereikbaarheid van de test centra komt het op deze twee neer.

Waarom zou het voor een 13 jarige niet fair zijn en voor een volwassene wel?
Kinderen kunnen net zo goed het overbrengen en lopen de hele dag op school tussen veel mensen dus ik vind het niet gek dat die moeten testen of vaccineren.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:22

Douce schreef:
Hoe denken jullie dan in het kader van morele plicht over het vaccineren van 12-18 jarigen?


Niet iedere jongere zal dit overzien, dus bij die leeftijdsgroep vind ik dat je nog niet van een morele verplichting kunt spreken. Maar om de risico’s te beperken betekent niet gevaccineerd alsnog wel testen.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:26

Ik vind trouwens wel dat er veel meer TvT locaties zouden moeten zijn.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:42

Spenk schreef:
Waarom zou het voor een 13 jarige niet fair zijn en voor een volwassene wel?
Kinderen kunnen net zo goed het overbrengen en lopen de hele dag op school tussen veel mensen dus ik vind het niet gek dat die moeten testen of vaccineren.


Omdat het er eigenlijk op neer komt dat deze groep gevaccineerd kan worden om de algehele vaccinatiegraad te verhogen en hiermee indirect volwassen te beschermen. Waaronder volwassenen die weigeren het vaccin te nemen, maar wel in een risicogroep vallen en hier in mijn ogen geen verantwoordelijkheid voor nemen. Nu doen een groep kinderen dat dus voor hen. Kinderen komen nauwelijks in het ziekenhuis terecht en belasten de zorg dus niet. Besmetten hoeft geen probleem te zijn als iedereen gevaccineerd is.

Dus omdat volwassen personen die de vaccinaties mogen krijgen, wellicht in een risicogroep vallen, maar dit weigeren worden nu kinderen opgeroepen. Ik vind daar wel wat van dat het grootste deel van de ziekenhuisopnames niet (volledig) gevaccineerden betreft. Soms gewoon mensen waarvan bekend is dat zij in een risicogroep vallen, maar alsnog weigeren zich te laten vaccineren.
Volwassenen waarvan je verwacht dat ze hier goed en volwassen over na kunnen denken. En nu belasten we kinderen met dit vraagstuk.

Nu kan één van mijn kinderen niet gevaccineerd worden en de andere is gevaccineerd. Maar wij gaan bijv. vanavond uit eten met een vriend en zijn kinderen. Deze kinderen zijn niet gevaccineerd. Hij wilt het wel, de kinderen ook, maar zij niet. Wel zijn ze het er allemaal over eens dat ze er allemaal achter moeten staan dus vooralsnog niet gevaccineerd. Maar telkens testen willen de kinderen ook niet. En ik vind het ook lastig om te vragen om iets leuks te gaan doen in de wetenschap dat ik en de kinderen alles zomaar gelijk kunnen en zij zich moeten laten testen.

Eigenlijk vind ik door al het bovenstaande dat kinderen ontzien hadden moeten worden van het moeten tonen van een coronapaspoort. Mijn 10 jarige hoeft het ook niet en kan net zo goed mensen besmetten.
Nu zit hier wel achter dat zij niet gevaccineerd mág worden, dus dan eisen dat ze moet testen zou echt verwerpelijk zijn vind ik. Maar alles ruikt er naar dat dit coronapaspoort ook zeer zeker wordt ingezet als drukmiddel om de vaccinatiegraad te verhogen.

Nu is het voor ons allemaal geen probleem, omdat wij overal vrij binnen kunnen. Mijn dochter is gevaccineerd om familie en vrienden die ook gevaccineerd zijn te beschermen (stel dat het vaccin niet voldoende meer werkt bij hen), om mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd mogen worden of waarbij het vaccin niet werkt, maar ook om idd sneller van maatregelen af te kunnen zijn en overal aan “mee te kunnen doen”. En uiteindelijk ook om zichzelf te beschermen. Nu acht ik de kans klein dat zij een ernstig verloop zou meemaken bij een Coronabesmetting. Maar uiteindelijk heb ik liever dat ze geen Corona krijgt dan wel en het vaccin beschermt natuurlijk ook tegen het krijgen van Corona.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:38

Lang verhaal maar je hebt wel gelijk. Heb ergens al een keer eerder aangegeven dat wanneer elke volwassene de prik zou halen de kinderen buiten schot konden blijven. Dus indirect hebben de niet prikkende volwassenen er aan bij gedragen dat onvolwassenen ook een prik kunnen krijgen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:58

Nja maar de niet prikkende volwassenen vinden dat zij niet ziek zullen worden, en de kinderen al helemaal niet.. dus je gaat ze dat nooit kunnen uitleggen...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:10

Cer schreef:
Nja maar de niet prikkende volwassenen vinden dat zij niet ziek zullen worden, en de kinderen al helemaal niet.. dus je gaat ze dat nooit kunnen uitleggen...


Nou ja … ik heb soms het idee dat mijn 10 en 13 jarige verstandiger en volwassener kunnen nadenken en handelen dan sommige volwassenen. Mijn kinderen weten zeer zeker dat er een klein risico is om heel ziek te worden. Maar mijn jongste heeft net een flinke streptokokken infectie zo goed als achter de rug. Daar had ze ook enorm ziek van kunnen worden. Zonder de epidemie hadden wij en zij niet besloten om er tegen te vaccineren. Nu ligt dat anders. Vooral de jongste is erg bang anderen te kunnen besmetten. Zij hoopt dat ze snel gevaccineerd mag worden. En ook al heb ik er wat dubbele gevoelens bij, we staan daar als ouders wel achter. Uiteindelijk hebben we ook liever dat ze geen Corona krijgt en dit verkleint ook weer die kans.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:51

Ik lees al een poosje mee in jullie topic. Ik schrik van de oordelen over niet gevaccineerde personen. Mensen zijn vrij in de keuze die ze maken. Vergeet niet de mensen die ingeënt zijn nog steeds ziek kunnen worden, nog steeds mensen kunnen besmetten en soms niet eens anti stoffen hebben aangemaakt. Zodat ze niet eens beschermd zijn.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:00

Jessica, wanneer je echt goed had meegelezen dan zou je ook opgemerkt hebben dat het niet alleen het niet vaccineren is maar vooral zich helemaal nergens iets van aantrekken. Mensen die niet vaccineren maar wel de gevolgen daarvan accepteren daar zullen maar weinig mensen echt moeite mee hebben.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:18

bigone schreef:
Jessica, wanneer je echt goed had meegelezen dan zou je ook opgemerkt hebben dat het niet alleen het niet vaccineren is maar vooral zich helemaal nergens iets van aantrekken. Mensen die niet vaccineren maar wel de gevolgen daarvan accepteren daar zullen maar weinig mensen echt moeite mee hebben.


Duidelijk.

Toch blijven de cijfers ook veranderen. Eerst wilde de overheid een bepaald percentage behalen om covid zoveel mogelijk uit te sluiten. Deze percentages zijn behaald. Toen kwamen de kinderen aan bod. Overal hebben zei toestemming van ouders of voogd voor nodig. En nu mogen zei deze zware beslissing zelf maken of ze wel of niet enten.
Ze gaan zelfs met de prikbus langs de scholen.
Ik verwacht niet dat Covid ooit verdwijnt. Dit virus wat door de mens de wereld in is geholpen word de nieuwe griep. En aan de oude griep stierven in het verleden zo'n 2000 mensen per jaar. Het blijft bijzonder dat er vorig jaar geen cijfers waren. Net of er niemand griep had gehad.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:22

Er hebben ook een stuk minder mensen griep gehad vorig jaar. Afstand houden en dergelijke zorgt ervoor dat ook het griepvirus zich niet zo makkelijk kan verspreiden.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:29

Jessica24 schreef:
bigone schreef:
Jessica, wanneer je echt goed had meegelezen dan zou je ook opgemerkt hebben dat het niet alleen het niet vaccineren is maar vooral zich helemaal nergens iets van aantrekken. Mensen die niet vaccineren maar wel de gevolgen daarvan accepteren daar zullen maar weinig mensen echt moeite mee hebben.


Duidelijk.

Toch blijven de cijfers ook veranderen. Eerst wilde de overheid een bepaald percentage behalen om covid zoveel mogelijk uit te sluiten. Deze percentages zijn behaald. Toen kwamen de kinderen aan bod. Overal hebben zei toestemming van ouders of voogd voor nodig. En nu mogen zei deze zware beslissing zelf maken of ze wel of niet enten.
Ze gaan zelfs met de prikbus langs de scholen.
Ik verwacht niet dat Covid ooit verdwijnt. Dit virus wat door de mens de wereld in is geholpen word de nieuwe griep. En aan de oude griep stierven in het verleden zo'n 2000 mensen per jaar. Het blijft bijzonder dat er vorig jaar geen cijfers waren. Net of er niemand griep had gehad.

Ook dit is veel genuanceerder. Bij elk ziektebeeld waartegen gevaccineerd word hangt het van de besmettingsgraad af welk vaccinatiepercentage er moet zijn om te bereiken dat het effect heeft.
Dat is met BMR ook zo bvb.
In eerste instantie zou 70 % voldoende zijn en aangezien niemand een glazen bol heeft kon ook niet voorspeld worden dat Delta om de hoek kwam die zes keer zo besmettelijk is. Vandaar dat de vaccinatiegraad van 70 naar min 90 moet om echt goed effectief te zijn.

Prikbussen gaan langs mbo hbo uni, op middelbare word in principe alleen voorlichting gegeven.

En door de mens de wereld in geholpen?
Door het steeds verder overnemen van de leefwereld van wilde dieren.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:00

Jessica24 schreef:
bigone schreef:
Jessica, wanneer je echt goed had meegelezen dan zou je ook opgemerkt hebben dat het niet alleen het niet vaccineren is maar vooral zich helemaal nergens iets van aantrekken. Mensen die niet vaccineren maar wel de gevolgen daarvan accepteren daar zullen maar weinig mensen echt moeite mee hebben.


Duidelijk.

Toch blijven de cijfers ook veranderen. Eerst wilde de overheid een bepaald percentage behalen om covid zoveel mogelijk uit te sluiten. Deze percentages zijn behaald. Toen kwamen de kinderen aan bod. Overal hebben zei toestemming van ouders of voogd voor nodig. En nu mogen zei deze zware beslissing zelf maken of ze wel of niet enten.
Ze gaan zelfs met de prikbus langs de scholen.
Ik verwacht niet dat Covid ooit verdwijnt. Dit virus wat door de mens de wereld in is geholpen word de nieuwe griep. En aan de oude griep stierven in het verleden zo'n 2000 mensen per jaar. Het blijft bijzonder dat er vorig jaar geen cijfers waren. Net of er niemand griep had gehad.

Ook dit is veel genuanceerder. Bij elk ziektebeeld waartegen gevaccineerd word hangt het van de besmettingsgraad af welk vaccinatiepercentage er moet zijn om te bereiken dat het effect heeft.
Dat is met BMR ook zo bvb.
In eerste instantie zou 70 % voldoende zijn en aangezien niemand een glazen bol heeft kon ook niet voorspeld worden dat Delta om de hoek kwam die zes keer zo besmettelijk is. Vandaar dat de vaccinatiegraad van 70 naar min 90 moet om echt goed effectief te zijn.

Prikbussen gaan langs mbo hbo uni, op middelbare word in principe alleen voorlichting gegeven.

En door de mens de wereld in geholpen?
Door het steeds verder overnemen van de leefwereld van wilde dieren.[/quote]


Wat heeft in vredesnaam het overnemen van de leefwereld van wilde dieren te maken met een virus.

De delta variant is misschien besmettelijker maar lang zo dodelijk niet.
Dus vaccinatiegraad omhoog is onzin.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:06

Loriene, wanneer je het echt zo leuk vind om onzin uit te kramen ga dan in de telegram of twitter of Facebook groepen, die zullen je met open armen ontvangen waarbij je heel veel duimpjes krijgt.
De Delta variant is net zo dodelijk alleen krijgt hij daar de kans niet meer voor omdat er in veel landen een zeer goede vaccinatie graad is. Ik snap dat je deze uitleg niet zal snappen maar toch even weerleggen voordat anderen dit heel misschien voor waar aannemen en mocht je de uitleg niet geloven dan kijk maar even naar de cijfers in bvb een aantal Staten van de USA.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-09-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:10

bigone schreef:
Loriene, wanneer je het echt zo leuk vind om onzin uit te kramen ga dan in de telegram of twitterend Facebook groepen, die zullen je met open armen ontvangen waarbij je heel veel duimpjes krijgt.



Geen onzin kraam ik uit.
Geef eens antwoord op mijn vraag?
Ben daar oprecht nieuwsgierig naar
Die van de leefwereld van de wilde dieren?