Viruswaanzin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:07

Dimphyl schreef:
Op oa. Zebrastreep, over dat corona straks 'blijft hangen' door niet gevaccineerden: nogmaals, waarom zou dat een probleem zijn voor de mensen mét vaccinatie? De nieuwe varianten zijn met én zonder vaccin te krijgen/verspreiden, mi is dat dus echt onzin, als ik dat helemaal verkeerd zie, hoor ik graag waarom..


Zie mijn uitleg.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 22:28

IMANDRA schreef:
Dimphyl schreef:
Op oa. Zebrastreep, over dat corona straks 'blijft hangen' door niet gevaccineerden: nogmaals, waarom zou dat een probleem zijn voor de mensen mét vaccinatie? De nieuwe varianten zijn met én zonder vaccin te krijgen/verspreiden, mi is dat dus echt onzin, als ik dat helemaal verkeerd zie, hoor ik graag waarom..


Zie mijn uitleg.


Het enige dat ik zie in jouw uitleg is de minder mutaties ivm vaccinatie, maar dat is dus, zoals ik zei, afhankelijk van de besmettelijkheid na vaccinatie, en die lijkt nu toch net zo te zijn als voor ongevaccineerden..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:32

IMANDRA schreef:
En geldbelang zal er zeker zijn, maar hoofddoel is echt de bevolking gezond houden.


Dat is in elk geval niet waar. NOOIT is er in de afgelopen anderhalf jaar ook maar 1 keer gezegd dat het gezond houden van de bevolking een doel is, en er is ook helemaal niets waaruit dat blijkt. Er is wat gesteggel geweest over of de 'groepsimmuniteit door 'gecontroleerde' verspreiding' nou een doel op zich was of alleen maar een effect, maar er is altijd geredeneerd vanuit hoeveel mensen er wel ziek mochten worden of doodgaan. Het beschermen van de gezondheid op zich is nooit een doel geweest, het is nooit als doel genoemd en het is ook nu nadrukkelijk op geen enkele manier een doel.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:34

Dimphyl schreef:
Het enige dat ik zie in jouw uitleg is de minder mutaties ivm vaccinatie, maar dat is dus, zoals ik zei, afhankelijk van de besmettelijkheid na vaccinatie, en die lijkt nu toch net zo te zijn als voor ongevaccineerden..


De besmettelijkheid na vaccinatie is niet gelijk aan voor de vaccinatie... maar is ook niet 0.

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:37

Plus je wordt gewoon minder ziek na een vaccinatie.

Zo is iedereen bij mij thuis verkouden , behalve ik. Mijn zusje heeft een test gedaan vanmorgen , maar eigenlijk verwacht ik wel dat het negatief is. Mocht het positief zijn , dan durf ik echt wel met 100% zekerheid te zeggen dat mijn vaccin werkt. Ik heb 0,0 klachten maar ben wel gewoon thuis en bij ze in de buurt. Ik denk niet dat het corona is , maar zowel dan werkt het vaccin zeker.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:01

Dimphyl schreef:
bigone schreef:
Natuurlijk is er geld belang, medicatie/vaccinatie kosten miljarden om te ontwikkelen en dat moet terugverdiend worden.
Griepvirussen zijn er aardig wat en elk jaar worden er drie, dit jaar zelfs vier in de vaccinatie gestopt die waarschijnlijk voor gaan komen. Daar maakt 50 % van de kwetsbaren maar gebruik van en soms duikt er ook nog eens een variant op die niet in het vaccin zit, dan heb je zeker een golf. Wat betreft Corona, dat muteert elke keer wanneer het een gastheer binnendringt. Maar wanneer hij zich van daaruit niet meer kan verspreiden door vaccinatie stopt dat. Het is daarom juist zo k@t wat er nu gebeurt. Gevaccineerd en toch besmet kunnen worden en dus, weliswaar in mindere mate, anderen kunnen besmetten. Wanneer iedereen gevaccineerd zou zijn stopt het wel want je krijgt veel minder besmettingen en dus verspreiding en dus mutanten.


dat je minder kans hebt om het te krijgen of verspreiden als je gevaccineerd bent is toch niet waar? Vandaar toch ook dat ze nu juist die testen (voor evenementen) ook gaan verplichten voor ingeënte mensen?

--
Wel echt super akelig die mensen in de risico groepen die niet uitgenodigd zijn voor vaccinatie, dat wist ik echt niet. ik heb een collega die homo is en daardoor in risicogroep viel (wát????) en die had zijn vaccinaties eerder dan zijn eigen oma :')

--
Op oa. Zebrastreep, over dat corona straks 'blijft hangen' door niet gevaccineerden: nogmaals, waarom zou dat een probleem zijn voor de mensen mét vaccinatie? De nieuwe varianten zijn met én zonder vaccin te krijgen/verspreiden, mi is dat dus echt onzin, als ik dat helemaal verkeerd zie, hoor ik graag waarom..

Je ziet nu een enorme toename aan positieve testen (nu de evenementen weer aan banden gelegd zijn (aka, minder testen) ook direct niet meer), maar de bijbehorende oplopende IC cijfers zijn er niet (In mijn omgeving, landelijk nieuws volg ik momenteel nauwelijks) Net als vorige zomer, mensen zijn meer buiten, zijn meer onder elkaar, maar óók (denk ik) sterker en minder ziek ervan.

Ik ben echt heel benieuwd hoelang dit (de maatregelen/testen etc) nog doorgaat, eind zomer zou toch iedereen die dat wil wel gevaccineerd moeten zijn lijkt mij, dan moeten we toch ooit gaan accepteren dat corona 'erbij hoort'



Hoe kom je erbij dat homo's in een risicogroep m.b.t. Corona vallen?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:12

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
En geldbelang zal er zeker zijn, maar hoofddoel is echt de bevolking gezond houden.


Dat is in elk geval niet waar. NOOIT is er in de afgelopen anderhalf jaar ook maar 1 keer gezegd dat het gezond houden van de bevolking een doel is, en er is ook helemaal niets waaruit dat blijkt. Er is wat gesteggel geweest over of de 'groepsimmuniteit door 'gecontroleerde' verspreiding' nou een doel op zich was of alleen maar een effect, maar er is altijd geredeneerd vanuit hoeveel mensen er wel ziek mochten worden of doodgaan. Het beschermen van de gezondheid op zich is nooit een doel geweest, het is nooit als doel genoemd en het is ook nu nadrukkelijk op geen enkele manier een doel.


Ik weet dat jij niet te spreken bent over de aanpak, maar het hoofddoel was niet geldbelang en was ook niet om de bevolking lekker ziek te laten worden. Algemene gezondheid stond voorop, er is voor gekozen voor een 'gecontroleerde verspreiding' en met name het inperken van ziekenhuisopnamen/de druk op de gezondheidszorg verminderen. Dat is óók de bevolking gezond houden, maar niet zo rigoreus als jij dat graag had gezien. Of dat goed was (en of ik het met die aanpak eens ben ook) is een tweede. Maar hoofddoel is nog altijd gezondheid geweest.


Dimphyl schreef:
Het enige dat ik zie in jouw uitleg is de minder mutaties ivm vaccinatie, maar dat is dus, zoals ik zei, afhankelijk van de besmettelijkheid na vaccinatie, en die lijkt nu toch net zo te zijn als voor ongevaccineerden..

De besmettelijk na vaccinatie is stérk verminderd. Onderzoek wees uit dat je tot 90% minder besmettelijk bent. Niet nul, maar het is zeker heel effectief. Alleen is nu de delta variant aan het opkomen, eentje waar onze vaccinaties minder goed tegen zijn bestand. Nog steeds goed als het gaat om voorkomen van (ernstig) ziek worden, gelukkig, maar minder dan de alpha variant. Ik hoop écht dat het vaccineren goed genoeg opschiet dat we geen ergere mutaties gaan krijgen. Delta is al pittig... En delta is dus een mutatie...

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:24

De druk in de ziekenhuizen zo laag mogelijk houden is inderdaad het belangrijkste doel geweest want code diepzwart gaat voor iedereen met een simpel behandelbaar iets ook verkeerd.
Dat de manier in sommige periodes/maatregelen niet de beste waren is wel duidelijk.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 23:36

Electra63, dat is hoe mijn collega het uitlegde, hij kreeg een oproep ivm risico groep (en later nog één toen zijn leeftijd aan de beurt was) heeft verder geen medische problemen, hij vond t zelf ook vreemd, maar zei dat het miss te maken had met het Hepatitis vaccinatie programma oid, dat ze daar misschien van over zijn genomen? Hij had het verder ook niet nagevraagd omdat hij graag het vaccin wilde en dus allang blij was zo snel te mogen, zijn ex vriend kreeg in diezelfde week ook de oproep binnen, ook geen medische voorgeschiedenis.

Zebrastreep, minder ziek is dus ook relatief he, er zijn al mensen opgenomen na vaccinatie, en nog altijd wordt de grootste groep mensen (zonder vaccinatie) ook niet ernstig ziek.
Hier poos terug een besmetting in familiekring, moeder was 2 weken goed ziek, vader alleen 3 dagen snotterig, zoon nergens last van gehad, ook niet positief getest, vader is niet getest. En ja, wonen samen in één huis, en niet geënt. Het is gewoon bizar hoe 'random' de besmettingen/ziekte verloop zijn.

Ik zag deze voorbijkomen, weet niet precies waar het vandaan komt, maar ik weet wel dat véél mensen er zo over denken, voor velen is de reden van vaccinatie puur 'om weer wat te mogen zonder moeite'
Afbeelding

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 23:41

Dimphyl schreef:
Electra63, dat is hoe mijn collega het uitlegde, hij kreeg een oproep ivm risico groep (en later nog één toen zijn leeftijd aan de beurt was) heeft verder geen medische problemen, hij vond t zelf ook vreemd, maar zei dat het miss te maken had met het Hepatitis vaccinatie programma oid, dat ze daar misschien van over zijn genomen?

Er zijn per ongeluk ca 150.000 uitnodigingen bij mensen terecht gekomen die niet in de risicogroep vielen.
Dat mensen daar dan een eigen verhaal aan hangen wat de reden zou kunnen zijn, is dus iets wat niet klopt.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:05

Dus eigenlijk is het een verzinsel, dat verder door jou verspreid wordt ;)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:16

Dat het voor de grootste groep meevalt wil niet zeggen dat het iets is wat we moeten voorkomen. Kijk maar naar de gevolgen. 15% long COVID, vaak bij mild verloop. En dat is alpha. Delta is weer anders waarschijnlijk. Misschien moet je eens verder kijken naar je eigen kring, naar de statistieken en onderzoeken rondom COVID. Als het niet zo erg was, denk je nu echt dat de overheid dan zoveel geld erin had gestopt? En steeds maar meer?

En tja, de mutaties maken dat de maatregelen loslaten nog niet kan, en testen blijkbaar nodig is (zie het artikel wat ik linkte). Wat wil je anders doen? Het gewoon z’n beloop laten, met meer mutaties die mogelijk nog besmettelijker en gevaarlijker kunnen zijn? Weer overlopen van ziekenhuizen, groot aandeel van mensen die maandenlang rondlopen met klachten? Dat noem ik pas waanzin.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 00:19

Dimphyl schreef:
Ik zag deze voorbijkomen, weet niet precies waar het vandaan komt, maar ik weet wel dat véél mensen er zo over denken, voor velen is de reden van vaccinatie puur 'om weer wat te mogen zonder moeite'
[ [url=m/DW8AEY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als iedereen zich zou laten enten zou dat inderdaad er voor zorgen dat alles weer kan.
Maar ja, er zijn veel mensen die zich (om wat voor reden dan ook) niet wil laten inenten..door de lagere entingsgraad blijft corona nog rond gaan.
Daarnaast mag je meer met een enting.. ik kan vliegen naar een risicogebied zonder een test en/of quarantaine.

De niet geënte mensen vinden het discriminatie dat geënte mensen meer zouden mogen in Nederland.. dus wordt er geen uitzondering gemaakt en moeten geënte mensen zich ook aan de regels blijven houden.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 01:09

Brainless schreef:
Dimphyl schreef:
Ik zag deze voorbijkomen, weet niet precies waar het vandaan komt, maar ik weet wel dat véél mensen er zo over denken, voor velen is de reden van vaccinatie puur 'om weer wat te mogen zonder moeite'
[ [url=m/DW8AEY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als iedereen zich zou laten enten zou dat inderdaad er voor zorgen dat alles weer kan.
Maar ja, er zijn veel mensen die zich (om wat voor reden dan ook) niet wil laten inenten..door de lagere entingsgraad blijft corona nog rond gaan.
Daarnaast mag je meer met een enting.. ik kan vliegen naar een risicogebied zonder een test en/of quarantaine.

De niet geënte mensen vinden het discriminatie dat geënte mensen meer zouden mogen in Nederland.. dus wordt er geen uitzondering gemaakt en moeten geënte mensen zich ook aan de regels blijven houden.


En daar voel jij je goed bij? Dat je dus lekker op vakantie gaat, daar mensen besmet of terug komt met een nieuwe variant?
Dat dus he, 'wij' zitten thuis, mogen niks (of testen) en 'jullie' verspreiden de boel.. tja..

Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 01:25

Mensen die zich niet laten vaccineren doen daar net zo goed aan mee. Zo ontstaan juist nieuwe mutaties. Je snijd jezelf net zo goed in de vingers daarmee.

De delta variant was hier bijvoorbeeld al voordat de zomervakantie losbarstte. Het kunnen ook net zo goed mensen uit andere landen zijn die hier komen en het meenemen. Hoeven niet eens perse Nederlanders te zijn.

En ook on gevaccineerd kun je gewoon op vakantie. Dat gezeur snap ik dan niet zo want je bent vrij om te gaan. Als je met de auto ergens heen gaat met een test is er niemand die je tegenhoudt. Denk dat op natuurlijk een aantal landen na dat die momenteel veiliger zijn als Nederland.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:51

Dimphyl, de verwachting was inderdaad dat de regels overboord konden wanneer iedereen die dat wou geprikt was. Helaas heeft nog niet iedereen die dat wil de prikken binnen. Ik heb half April de eerste gehad en drie weken geleden de tweede. Daarmee zat ik in de middengroep van AZ, er zijn drie provincies waar ze nog later zijn en sommigen dus die tweede nog moeten krijgen. Twee kids hebben hun eerste Pfizer gehad, de tweede moet nog komen want lange wachttijd. Een oproep op basis van leeftijd betekende soms vijf weken wachten. Over een week of zes a acht zal het zo zijn dat iedereen geprikt is. Zonder die verhipte Dekta variant waren de woorden, alles open , wel uitgekomen. En dan moet ik nog steeds denken aan de eerste persconferentie, beslissingen nemen voor 100 procent met 50 % kennis. Het dansen met Janssen was een blunder van jewelste maar voor de rest is het toch afhankelijk van houden aan de regels.
En andere landen maken hun eigen beslissingen en dan kan het ook gebeuren dat je zonder vaccinatie niet welkom bent.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:37

Dimphyl schreef:
En daar voel jij je goed bij? Dat je dus lekker op vakantie gaat, daar mensen besmet of terug komt met een nieuwe variant?
Dat dus he, 'wij' zitten thuis, mogen niks (of testen) en 'jullie' verspreiden de boel.. tja..

Ik zeg dat ik dat zou mogen... ik zeg nergens dat ik ga. pffff

Jij zei: gevaccineerde hebben zich laten enten voor vrijheid en dat blijkt niet waar te zijn.
Ik geef aan dat er wel een verschil in zit en krijg ik het op mijn dak als ik wel zou gaan?!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:35

Ik heb me laten vaccineren om de kans op een ernstig verloop en evt noodzakelijke ziekenhuis/IC opname kleiner te maken, dat zouden meer mensen als reden moeten hebben ipv alleen maar voor je "vrijheid"

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:42

Ik lees overal dat de vaccinatiebereidheid en de vaccinatiegraad zo hoog is. ( + 80% in belgie als ik de cijfers hieromtrent mag geloven )
Dat er nog steeds maatregelen zijn en misschien wel blijven, zou dan in elk geval toch niet aan de niet-gevaccineerden mogen te wijten zijn...

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 12:30

Zebrastreep schreef:
Mensen die zich niet laten vaccineren doen daar net zo goed aan mee. Zo ontstaan juist nieuwe mutaties. Je snijd jezelf net zo goed in de vingers daarmee.

De delta variant was hier bijvoorbeeld al voordat de zomervakantie losbarstte. Het kunnen ook net zo goed mensen uit andere landen zijn die hier komen en het meenemen. Hoeven niet eens perse Nederlanders te zijn.

En ook on gevaccineerd kun je gewoon op vakantie. Dat gezeur snap ik dan niet zo want je bent vrij om te gaan. Als je met de auto ergens heen gaat met een test is er niemand die je tegenhoudt. Denk dat op natuurlijk een aantal landen na dat die momenteel veiliger zijn als Nederland.


Hoho, je leest mijn bericht verkeerd. Op vakantie gaan niet gevaccineerd, dat zeg ik dus, mag met testen = geen besmetting dus, als we de testen geloven, zonder testen kon je als gevaccineerde dus (tot nu) wel van alles ondernemen = dus niet bekend of je wel of niet besmet(telijk) bent.
Het hele 'de ongevaccineerden verpesten het voor zichzelf/ons allemaal' is dus waar ik over val.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 12:32

bigone schreef:
Dimphyl, de verwachting was inderdaad dat de regels overboord konden wanneer iedereen die dat wou geprikt was. Helaas heeft nog niet iedereen die dat wil de prikken binnen. Ik heb half April de eerste gehad en drie weken geleden de tweede. Daarmee zat ik in de middengroep van AZ, er zijn drie provincies waar ze nog later zijn en sommigen dus die tweede nog moeten krijgen. Twee kids hebben hun eerste Pfizer gehad, de tweede moet nog komen want lange wachttijd. Een oproep op basis van leeftijd betekende soms vijf weken wachten. Over een week of zes a acht zal het zo zijn dat iedereen geprikt is. Zonder die verhipte Dekta variant waren de woorden, alles open , wel uitgekomen. En dan moet ik nog steeds denken aan de eerste persconferentie, beslissingen nemen voor 100 procent met 50 % kennis. Het dansen met Janssen was een blunder van jewelste maar voor de rest is het toch afhankelijk van houden aan de regels.
En andere landen maken hun eigen beslissingen en dan kan het ook gebeuren dat je zonder vaccinatie niet welkom bent.


Maar we kunnen het er wel over eens zijn, denk ik, dat de meeste mensen die gevaccineerd wilden worden, dit inmiddels ook zijn (of iniedergeval hun eerste prik, dus ook 'beschermd') - die laatste 'druppel' die er nu nog bij komt aan gevaccineerden, gaat toch niet opeens die enorme verandering teweegbrengen?

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:34

@Pandora, voor België weet ik niet, maar voor NL zie ik net dit:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zij ... t-krijgen/
Citaat:
Ook De Vrieze ziet nog geen duidelijke stip op de horizon. "Het klinkt cru, maar we hebben als Nederland eigenlijk gezegd dat we genoeg plek moeten houden op de ic voor mensen die zich niet willen laten vaccineren. We hebben geen vaccinatieplicht, ook niet indirect. Welke groep er overblijft en wat dat kan gaan doen in het najaar is de vraag."

We worden dan als gevaccineerden dadelijk "geregeerd" door de niet gevaccineerden omdat die dan nog altijd de beschikbare 1100 IC plaatsen kunnen overspoelen. En dus blijft het modderen met maatregelen.
Ik vind dat waanzin. Ik vind, als iedereen gevaccineerd is die dat wil, terug naar normaal. Hoewel ik die extra afstand en de tijdsloten in de musea wel erg fijn vind :D .
Wat mij betreft word het dan een beperkt aantal IC-plaatsen vrij houden, bij een beperkt aantal aangewezen ziekenhuizen, voor bewust niet gevaccineerden. En als die vol zijn, dan heeft de volgende pech. Die moet dan maar naar adem liggen happen tot er een plek vrij komt. Dat gebeurt niet, want is niet humaan. Maar als je er zo 2 groots in het nieuws hebt gebracht, staat de rest de volgende dag bij de vaccinatie-straat.

En ook de andere (financiële) gevolgen van een covid-besmetting bij bewust niet gevaccineerden bij hun zelf neerleggen. Denk aan extra fysio behandelingen bij langdurige covid en vervanging en reïntegratie traject bij de werkgever.

Verplichten mag misschien niet, maar je mag mensen best aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid en de bijbehorende consequenties.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:39

Dimphyl schreef:
bigone schreef:
Dimphyl, de verwachting was inderdaad dat de regels overboord konden wanneer iedereen die dat wou geprikt was. Helaas heeft nog niet iedereen die dat wil de prikken binnen. Ik heb half April de eerste gehad en drie weken geleden de tweede. Daarmee zat ik in de middengroep van AZ, er zijn drie provincies waar ze nog later zijn en sommigen dus die tweede nog moeten krijgen. Twee kids hebben hun eerste Pfizer gehad, de tweede moet nog komen want lange wachttijd. Een oproep op basis van leeftijd betekende soms vijf weken wachten. Over een week of zes a acht zal het zo zijn dat iedereen geprikt is. Zonder die verhipte Dekta variant waren de woorden, alles open , wel uitgekomen. En dan moet ik nog steeds denken aan de eerste persconferentie, beslissingen nemen voor 100 procent met 50 % kennis. Het dansen met Janssen was een blunder van jewelste maar voor de rest is het toch afhankelijk van houden aan de regels.
En andere landen maken hun eigen beslissingen en dan kan het ook gebeuren dat je zonder vaccinatie niet welkom bent.


Maar we kunnen het er wel over eens zijn, denk ik, dat de meeste mensen die gevaccineerd wilden worden, dit inmiddels ook zijn (of iniedergeval hun eerste prik, dus ook 'beschermd') - die laatste 'druppel' die er nu nog bij komt aan gevaccineerden, gaat toch niet opeens die enorme verandering teweegbrengen?

Eh, wel dus. Want na je eerste prik ben je niet goed beschermd tegen de Deltavariant.
Er zijn op dit moment 7,92mln mensen volledig gevaccineerd in Nederland, dan komt op een dekking van tot nu toe 45,8% van de totale vaccinatiebereidheid.

De vaccinatiebereidheid wordt geschat (na enquetes en dergelijke) op uiteindelijk 89% (wordt elke drie weken aangepast na recent onderzoek) dus we hebben nog ongeveer de helft van de te prikken mensen te gaan. Dus ja, dat maakt wel degelijk een heel groot verschil.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:43

Die laatste zin wil zeggen dat ze eigenlijk niet weten hoeveel mensen niet willen gevaccineerd worden op dit moment. Of lees ik dit verkeerd ?

Hier in BE varen ze, voor zover ik weet, een andere koers op dat gebied en worden er geen IC bedden vrijgehouden voor niet-gevaccineerden. Covid-afdelingen werden gesloten en alles werd weer afgeschaald naar normaal niveau van zorgverlening zijn de laatste berichten die ik erover gelezen heb.

Ik vind wel dat er niet telkens een zondebok moet gezocht worden als er maatregelen in stand gehouden worden. Eerst was het de jeugd, dan zijn het de scholen, dan de vakantiegangers en nu gaat het richting de niet-gevaccineerden.
Feit is en blijft dat dit een behoorlijk nieuw virus is en er eigenlijk nog maar heel weinig over geweten is. Ook over de werking van de vaccins en hoe lang die max bescherming bieden, is het nog maar afwachten.
Alles zal min of meer duidelijk moeten worden met trial and error.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:46

Pandora2 schreef:
Die laatste zin wil zeggen dat ze eigenlijk niet weten hoeveel mensen niet willen gevaccineerd worden op dit moment. Of lees ik dit verkeerd ?

Hier in BE varen ze, voor zover ik weet, een andere koers op dat gebied en worden er geen IC bedden vrijgehouden voor niet-gevaccineerden. Covid-afdelingen werden gesloten en alles werd weer afgeschaald naar normaal niveau van zorgverlening zijn de laatste berichten die ik erover gelezen heb.

Ik vind wel dat er niet telkens een zondebok moet gezocht worden als er maatregelen in stand gehouden worden. Eerst was het de jeugd, dan zijn het de scholen, dan de vakantiegangers en nu gaat het richting de niet-gevaccineerden.
Feit is en blijft dat dit een behoorlijk nieuw virus is en er eigenlijk nog maar heel weinig over geweten is.
Alles zal min of meer duidelijk moeten worden met trial and error.

Dan lees je de zin verkeerd. Het RIVM onderzoekt doorlopend hoe groot de vaccinatiebereidheid is onder het NLse volk. Dit kan per dag verschillen, dus passen ze het uiteindelijke cijfer (dat op het moment op 89% staat) elke drie weken aan voor een goed beeld.

Als 89% WEL gevaccineerd wil worden dan is het toch logisch dat in de overige 11% van de ‘vacvinatiegerechtigden’ een groep is die niet wil en een groep is die niet kan?
Waarschijnlijk kan je de harde procenten van de groep die niet wil ook nog wel ergens opzoeken.