Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:15

Ik denk dat de meesten vrezen voor na de zomer.
Ik ben dan idd ook wel benieuwd.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:15

In de echte wereld zitten al die angstige mensen binnen he en hebben ze weinig sociale contacten. Vandaar dat je ze niet tegen komt |o

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:16

Ik denk dat je voorzichtig zijn niet moet verwarren met angst. We zullen wel zien wat het de komende maanden brengt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:18

SusanH schreef:
Draai hem eens even om. De mensen die wel durven, moeten maar langer afzien van wat wel kan en ook gewoon mag binnen de geldende maatregelen omdat een hele kleine groep het nog niet aandurft?


Oh, is dat de framing. Alsof het gaat om 'angst' en 'durven'. Niet om ziekte.

Citaat:
Wat is er dan onveiliger aan de huidige situatie? Ik snap en begrijp het oprecht niet. De kans om nu nog besmet te raken is minimaal.

Die is helemaal niet minimaal. Er lopen hier allerlei jongeren rond met de Delta-variant, opgelopen bij een vakantie, die niet verder getraceerd of ingedamd wordt, en die nu allemaal aan hun vakantiebaantjes beginnen.

En mijn vaccinatie is nog niet werkzaam. Niks 'minimaal'. Als de kans minimaal was dat je in dat soort omstandigheden besmet raakt was er geen pandemie ontstaan: het is besmettelijk. Het weggooien van voorzorgsmaatregelen op een moment dat veel mensen nog niet beschermd kunnen zijn is bespottelijk.

Citaat:
En die vergelijking met Leersum sorry, maar die vind ik echt totaal ongepast. Het is echt vreselijk wat daar gebeurd is.


Is gek, maar ik vind die tienduizenden doden en de vele, vele mensen die long-covid op hebben gelopen en nog op gaan lopen dus ook vreselijk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:18

Maar na de zomer zijn mensen toch gevaccineerd?? Wat voor problemen verwachten jullie dan?
Tot wanneer moet alles dan op slot blijven??

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:20

friezenfan2 schreef:
In de echte wereld zitten al die angstige mensen binnen he en hebben ze weinig sociale contacten. Vandaar dat je ze niet tegen komt |o

Haha, ja dat is natuurlijk ook zo.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:21

Cer schreef:
Maar na de zomer zijn mensen toch gevaccineerd?? Wat voor problemen verwachten jullie dan?
Tot wanneer moet alles dan op slot blijven??

Ja dat dus. Ik verwacht eigenlijk wel heel veel van de vaccinaties. En mensen zullen heus wel besmet worden, maar geen overlijdens en IC-opnames zoals we afgelopen jaar gekend hebben. Dan moeten we er maar gewoon mee leren leven zonder steeds in de paniekstand te schieten en alles dicht te gooien.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 19-06-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:21

Cer schreef:
Maar na de zomer zijn mensen toch gevaccineerd?? Wat voor problemen verwachten jullie dan?
Tot wanneer moet alles dan op slot blijven??

Of dat voldoende is. Op slot hoeft het van mij niet, maar alles nu tegelijk open had ik niet verwacht, dat zeker niet.

Ja ik ben benieuwd, niet angstig, ben ik ook niet geweest ook.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:23

Vandaag 686 besmettingen en 0 nieuwe IC-opnames!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:25

Nou ja ik verwacht wel dat de vaccins gaan werken … anders wordt de toekomst echt niet leuk zeg maar :+

Geen idee of Delta ook zo actief blijft in de zomer periode en of dat invloed gaat hebben.. ik ben benieuwd maar heb geen angst idd

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:27

Even in perspectief, we hebben 13,5 miljoen Nederlanders boven de 18, 4,5 miljoen is volledig gevaccineerd, 4 miljoen hebben een eerste prik gehad. Er van uitgaande dat 1 prik net zoveel bescherming bied blijven er 5 miljoen niet beschermde Nederlanders over. Laten er daar ruw geschat 2?miljoen immuun zijn door een doorgemaakte besmetting dan zijn er nog steeds 3 miljoen onbeschermd . Dat in combinatie met de zes keer besmettelijkere variant Delta geeft aanleiding om te veronderstellen dat het aantal besmettingen weer fiks hoger gaat zijn. Hopelijk geen hogere ziekenhuisopnames dan hebben we nog mazzel. En gelukkig loopt het vaccineren goed met anderhalf miljoen prikken per week maar dit houd in dat je minimaal vijf a zes weken verder bent voor dat iedereen de kans op twee prikken heeft gehad. En de mensen onder de 18 zijn niet meegerekend , dat zijn er ook nog eens 4 miljoen, worden tot nu toe niet gevaccineerd maar kunnen wel ziek worden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:29

Cer schreef:
Maar na de zomer zijn mensen toch gevaccineerd?? Wat voor problemen verwachten jullie dan?
Tot wanneer moet alles dan op slot blijven??


Totdat iedereen die wil gevaccineerd is dus :) Na de zomer is niet nu. Zodat de mensen die nu nog niet gevaccineerd zijn zich toch min of meer veilig kunnen bewegen en niet op de valreep nog ziek hoeven te worden.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:34

Zorgt de delta op dit moment al voor meer besmettingen hier?
Of zijn die prognoses op basis van het verwachte reizen en het misschien mee terug nemen van Delta? Is delta al hier?
Wanneer komen de mensen terug met delta? Is delta in de zomer ook zo besmettelijk?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:35

Delta is hier al even maar door de vaccinaties gaat hij gelukkig niet zo snel, vorige week nog 200 positieve door examen reis .

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:39

bigone schreef:
Ik denk dat je voorzichtig zijn niet moet verwarren met angst. We zullen wel zien wat het de komende maanden brengt.

Dit groot verschil inderdaad!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:39

Ik denk dat het belangrijk is welke groepen gevaccineerd zijn. Met name de kwetsbare (ouderen) zijn volledig gevaccineerd. Volgens mij kan op dit moment iedere kwetsbare al minimaal een eerste vaccinatie gehad hebben.
Hier zie ik nu niet kwetsbare gezonde 40 - 42 jarigen die net hun eerste prik gehad hebben.

De groep die nog niet gevaccineerd is, is een groep die er relatief weinig ziek van is. Het is ook de groep die over het algemeen niet snel in het ziekenhuis beland.

Het enige waar ik me ´zorgen´ over maak is welke mutaties er door alle vakanties mee terug genomen worden. En wat als de vaccins daar niet (goed) tegen werken?

Ik had liever gezien dat eerst alles open was in Nederland en dat je in privékring van vrienden en familie officieel geen afstand meer hoeft te houden en je onbeperkt bezoek mag ontvangen. Lekker een dagje dierentuin, zwemmen, bios, naar het café en kleine evenementen.

Ik ga echt wel profiteren van alles wat weer mag. Volgens mij kan dit in eigen land prima. Ik vind de toon hier in dit topic soms zo angstig en negatief, terwijl de cijfers gewoon prima zijn. We hebben zolang opgesloten gezeten. Het is wel goed geweest. Laat mensen die niet bang zijn ook gewoon hun ding doen. Mensen moeten zelf hun eigen beslissing hierin kunnen maken.

Ik maak me alleen zorgen om maatregelen in het najaar. Ik ga bewust niet naar het buitenland op vakantie. Ik heb echt geen zin om me straks weer aan allerlei strengere maatregelen houden omdat er exotische varianten Nederland ingebracht zijn. Ik geloof ook dat daar weinig draagkracht voor is en dat veel mensen gewoon liever accepteren dat het leven niet helemaal maakbaar is en niet zonder risico is en een lockdown niet meer willen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:51

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Draai hem eens even om. De mensen die wel durven, moeten maar langer afzien van wat wel kan en ook gewoon mag binnen de geldende maatregelen omdat een hele kleine groep het nog niet aandurft?


Oh, is dat de framing. Alsof het gaat om 'angst' en 'durven'. Niet om ziekte.

Citaat:
Wat is er dan onveiliger aan de huidige situatie? Ik snap en begrijp het oprecht niet. De kans om nu nog besmet te raken is minimaal.

Die is helemaal niet minimaal. Er lopen hier allerlei jongeren rond met de Delta-variant, opgelopen bij een vakantie, die niet verder getraceerd of ingedamd wordt, en die nu allemaal aan hun vakantiebaantjes beginnen.

En mijn vaccinatie is nog niet werkzaam. Niks 'minimaal'. Als de kans minimaal was dat je in dat soort omstandigheden besmet raakt was er geen pandemie ontstaan: het is besmettelijk. Het weggooien van voorzorgsmaatregelen op een moment dat veel mensen nog niet beschermd kunnen zijn is bespottelijk.

Citaat:
En die vergelijking met Leersum sorry, maar die vind ik echt totaal ongepast. Het is echt vreselijk wat daar gebeurd is.


Is gek, maar ik vind die tienduizenden doden en de vele, vele mensen die long-covid op hebben gelopen en nog op gaan lopen dus ook vreselijk.


De kans dat je een besmet persoon tegenkomt is nu kleiner dan 1 op 5000. En dan moet diegene jou ook nog maar net besmetten. Die kans is nog vele malen kleiner. Als dat niet minimaal is weet ik het ook niet meer. En daarnaast, ook als je wel volledig gevaccineerd bent kun je nog besmet raken. Ik probeer het te begrijpen maar ik merk dat me dat niet lukt. Ik denk dat ik daar teveel voor op een ander spoor zit.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:51

bigone schreef:
Even in perspectief, we hebben 13,5 miljoen Nederlanders boven de 18, 4,5 miljoen is volledig gevaccineerd, 4 miljoen hebben een eerste prik gehad. Er van uitgaande dat 1 prik net zoveel bescherming bied blijven er 5 miljoen niet beschermde Nederlanders over. Laten er daar ruw geschat 2?miljoen immuun zijn door een doorgemaakte besmetting dan zijn er nog steeds 3 miljoen onbeschermd . Dat in combinatie met de zes keer besmettelijkere variant Delta geeft aanleiding om te veronderstellen dat het aantal besmettingen weer fiks hoger gaat zijn. Hopelijk geen hogere ziekenhuisopnames dan hebben we nog mazzel. En gelukkig loopt het vaccineren goed met anderhalf miljoen prikken per week maar dit houd in dat je minimaal vijf a zes weken verder bent voor dat iedereen de kans op twee prikken heeft gehad. En de mensen onder de 18 zijn niet meegerekend , dat zijn er ook nog eens 4 miljoen, worden tot nu toe niet gevaccineerd maar kunnen wel ziek worden.

Toch mis ik er 5 miljoen in jouw berekening. Er zijn inmiddels 13,5 miljoen vaccinaties gezet.

Edit: ik reken zelf fout, excuses, die volledige dat is natuurlijk 9 miljoen. Maar ook wel iets meer mensen omdat Jansen en mensen die al Corona hebben gehad er maar 1 hoeven.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 19-06-21 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:56

Bizar dat een negatief geluid over de maatregelen loslaten gelijk verbonden wordt met angst.

Denk ook aan alle bij-effecten van besmettingen. Ik zou graag willen dat vanaf nu de horeca en cultuur duurzaam open kan blijven met op en af maatregelen meer of minder. Maar wel open. Geld kunnen verdienen.

En dat alle zorg weer gaat draaien en kan blijven draaien. Dat als er kanker wordt vastgesteld je snel geholpen kan worden. Dat je niet nog 6 of meer weken moet wachten tot die tumor eruit gehaald kan worden en je grote kans hebt te laat te zijn. Alle doden verder die niet op tijd geholpen zijn. En alle andere niet-spoed maar wel noodzakelijke behandelingen.

Met het stijgen van besmettingen en daardoor ziekenhuisopnames knapt de hele boel weer opnieuw.

Het is zaak om te blijven waar we nu zijn. En het is nog koffiedik kijken of met de vaccinaties de ziekenhuisopnames dermate laag blijven dat de zorg volledig kan blijven draaien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:37

Maar waarom zouden die besmettingen gaan stijgen straks? Steeds meer mensen hebben corona gehad en zijn gevaccineerd. De kans dat het weer zo uit de hand loopt wordt steeds kleiner. Het is idd voor een deel wel koffiedik kijken maar ik geloof nooit dat we weer helemaal hetzelfde scenario krijgen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:45

SusanH schreef:
Maar waarom zouden die besmettingen gaan stijgen straks?


Omdat het een besmettelijk virus is (met een nu nog besmettelijkere variant al aangekomen in het land), veel mensen nog niet volledig gevaccineerd zijn, en de voorzorgsmaatregelen worden afgeschaft.

DIt is niet heel ingewikkeld toch?

Citaat:
Steeds meer mensen hebben corona gehad en zijn gevaccineerd.


Heel veel mensen ook nog niet. En voor die mensen maken we het nu nadrukkelijk een stuk onveiliger, en als ze geen zin hebben om ziek te worden of anderen aan te steken wordt de vrijheid nu niet groter maar juist kleiner doordat er zo overhaast wordt afgeschaald.

Citaat:
De kans dat het weer zo uit de hand loopt wordt steeds kleiner. Het is idd voor een deel wel koffiedik kijken maar ik geloof nooit dat we weer helemaal hetzelfde scenario krijgen.

Dat is misschien het verschil. Ik vind het ook al een probleem voor iedereen die ziek wordt die dat liever niet zou worden... niet alleen als we werkelijk bijna tegen code zwart aan lopen of weer 30.000 doden hebben. Zal verschil van perspectief zijn.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:55

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Maar waarom zouden die besmettingen gaan stijgen straks?


Omdat het een besmettelijk virus is (met een nu nog besmettelijkere variant al aangekomen in het land), veel mensen nog niet volledig gevaccineerd zijn, en de voorzorgsmaatregelen worden afgeschaft.

DIt is niet heel ingewikkeld toch?

Citaat:
Steeds meer mensen hebben corona gehad en zijn gevaccineerd.


Heel veel mensen ook nog niet. En voor die mensen maken we het nu nadrukkelijk een stuk onveiliger, en als ze geen zin hebben om ziek te worden of anderen aan te steken wordt de vrijheid nu niet groter maar juist kleiner doordat er zo overhaast wordt afgeschaald.

Citaat:
De kans dat het weer zo uit de hand loopt wordt steeds kleiner. Het is idd voor een deel wel koffiedik kijken maar ik geloof nooit dat we weer helemaal hetzelfde scenario krijgen.

Dat is misschien het verschil. Ik vind het ook al een probleem voor iedereen die ziek wordt die dat liever niet zou worden... niet alleen als we werkelijk bijna tegen code zwart aan lopen of weer 30.000 doden hebben. Zal verschil van perspectief zijn.


Het lijkt mij andersom. Net zoals Susan zegt. Zoveel mensen zijn al gevaccineerd. Een hele groep al volledig. En juist die groep is de groep die het grootste risico loopt op een zieken huisopname of overlijden aan. Het zijn met name de jonge gezonde mensen die relatief weinig risico lopen die nog niet gevaccineerd zijn.

Mensen die niet ziek willen worden kunnen zichzelf nog steeds beschermen om dat risico te minimaliseren. Met de huidige besmettingen is dat goed te doen. En natuurlijk zijn er mensen die langdurige klachten overhouden na corona, maar laten we niet vergeten dat het overgrote deel gewoon goed hersteld. Het zou fijn zijn als we dat ook naar 0 kunnen brengen, maar dan d.m.v. vaccineren bijvoorbeeld maar niet ten koste van vrijheden. De maatregelen wegen in mijn ogen daar niet tegenop. Mensen moeten ook de keuze krijgen wel volop bezoek te ontvangen, een vriendin een knuffel te geven, niet krampachtig afstand in de gaten houden enz. Ook als je daar een klein risico mee loopt besmet te raken. Mij is dat risico het waard. Ik vind dergelijke maatregelen zeer zwaar. Nu was het even ´nodig´ omdat de ziekenhuizen het niet meer bij konden benen, maar op lange termijn zijn zulke maatregelen voor veel mensen niet vol te houden.

Ik hoop vooral dat ze, ook met het oog op een griepgolf, toch zorgen dat IC´s makkelijker en meer uitgebreid en bemand kunnen worden. Laat ze daar ook maar eens in investeren.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:57

Ja maar Shadow0, ziek worden en sterven horen toch bij het leven? De kans op ernstig ziek worden en sterven aan Covid is extreem laag, zelfs als je nog maar 1x gevaccineerd bent.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:58

En ook lijkt de groep met mensen die echt heftige langdurige restklachten houdt na een coronabesmetting laag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:59

Je vat het in je laatste zin mooi samen. Een verschil in perspectief :j