Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:43

PSvanLot schreef:
Bloedprikken met handschoenen is bijna niet te doen.

Heb zelf 5 jaar bloedafname gedaan. Deed het soms wel maar als mensen moeilijke aderen hebben is het niet te doen.

Mondkapje snap ik dan niet.


Het maakte mij verder niet uit.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:05

Shadow, mijn vader moest bloedprikken maandag en geen mondkapje niks.
En in hetzelfde krappe hokje als altijd.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:06

PSvanLot schreef:
Bloedprikken met handschoenen is bijna niet te doen.

Heb zelf 5 jaar bloedafname gedaan. Deed het soms wel maar als mensen moeilijke aderen hebben is het niet te doen.

Mondkapje snap ik dan niet.


Ik heb van de week geprobeerd met handschoenen te prikken.
Alleen mezelf prik ik, maar ik vond het echt niet te doen terwijl ik ook al jaren prik.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:09

Tja, de hoeveelheid PBM is niet toereikend om alle zorgmedewerkers altijd van een mondmasker te voorzien. Daarom hier ook alleen bij handelingen met hoger risico of op afdelingen met veel besmettingen.

Overigens prik ik infuusnaalden altijd met handschoenen aan. Gewoon vanaf het aanleren gedaan, dus ben niet anders gewend en prik er niet minder om.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:42

Shadow0 schreef:
Ik vind bloedprikken zonder beschermende middelen nu echt heel vreemd. Dat kan toch niet kloppen?


Er wordt ook chemo gegeven zonder bescherming en controle van de patiënten of wat dan ook...
Vriendin van mij voelde zich niet echt prettig erbij, de zuster zei dat dat toch schijnveiligheid zou zijn gezien de halve maatregelen overal.

Ik las net dat in het ziekenhuis in Nieuwegein toch weer meer besmettingen zijn... nu is dat sowieso het Corona ziekenhuis van de regio begreep ik, maar stelt niet echt gerust... ik ken ook verschillende mensen die daar werken :(

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:51

Astorga schreef:
Tja, de hoeveelheid PBM is niet toereikend om alle zorgmedewerkers altijd van een mondmasker te voorzien. Daarom hier ook alleen bij handelingen met hoger risico of op afdelingen met veel besmettingen.

Er zijn er nu toch genoeg te koop. Op deze site staan ze al twee weken altijd op voldoende voorraad:
https://www.coolblue.nl/mondkapjes

Ik vind het niet kunnen tegenover de patient om geen mondkapje te dragen. Als zorgmedewerker kom je met zoveel mensen in aanraking die iets bij zich kunnen dragen.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:19

Ziekenhuizen zijn een van de veiligste plekken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:23

purny schreef:
Ziekenhuizen zijn een van de veiligste plekken.

Ik voel me niet veilig bij een onderzoek/behandeling binnen mijn 1,5 meter zone als ze geen mondkapjes dragen. Want als ze het bij mij niet doen, doen ze dat bij al die andere patienten ook niet.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:53

MoniqueT schreef:
Volgens RTL-Nieuws:

Geen limiet na 1 juni

Ná 1 juni geldt er geen limiet meer voor het aantal bezoekers. Wel geldt nog steeds dat er afstand gehouden moet worden en dat overlast gehandhaafd wordt. Een groep vrienden uitnodigen voor een etentje in de tuin of een feest geven mag dan dus, zolang er afstand gehouden wordt en er geen sprake is van overlast.

Maar hoe werkt de afstandsregel dan? De anderhalve meter afstand geldt zowel binnens- als buitenshuis als je met anderen afspreekt. Degenen die bij één huishouden horen, hoeven onderling geen afstand te houden.

Thanks.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 06:45

In Erasmus ziekenhuis ook geen mondkapjes op bij bloedafname, de handschoenen gingen aan na alle voorbereidende werkzaamheden gedaan waren. Dus bij het prikken zelf wel handschoenen aan.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:57

purny schreef:
Ziekenhuizen zijn een van de veiligste plekken.


Juist niet, dat zijn plekken met het hoogste besmettingsrisico.
Allemaal kwetsbare mensen bij elkaar en de ziekenhuisbacterien vliegen in het rond. En ook zulke virussen.

Het is niet alleen voor het geld dat ze mensen er zo snel mogelijk weg willen hebben. Ook voor het risico op nieuwe besmettingen met het een of ander. Kwetsbare mensen kun je het beste thuis hebben. Daar zijn minder ziekteverwekkers per vierkante meter.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:58

Waarom geen mondkapjes als je binnen anderhalve meter van elkaar komt? Dat slaat helemaal nergens op!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:36

Waarschijnlijk omdat ze geen beschikking hebben tot hoogwaardig materiaal? Voor aerosolen die daar in een klein gesloten hokje rondvliegen is een chirurgisch masker zoiets als een muis achter een paardenomheining houden.
Het is natuurlijk nog steeds niet best dat er onvoldoende materiaal is.
Het beste is als de verzorgende niet praat, maar dat kun je niet altijd vermeiden denk ik.

Laatst in Nature Medicine:
Our findings indicate that surgical masks can efficaciously reduce the emission of influenza virus particles into the environment in respiratory droplets, but not in aerosols

Dus tegen tegen drupjes werkt het goed, tegen nevel niet. Als je dan ik een klein dicht hokje zit te prikken dan gaat zo‘n ‚nevel‘ nergens heen en dan adem je die ook met chirurgisch masker gewoon in en uit.

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:11

*Komt even binnenvallen*
Ik ben 2 weken geleden in het Gelre ziekenhuis geweest voor een scan en voordat je het ziekenhuis in mag moet je door een triage tent. Hier kijken ze of je klachten hebt en krijg je een groene of oranje kaart... Bij een oranje kaart krijg je ook een mondkapje op. Ik ben al weken verkouden en heb smaakverlies maar de dokter zei loop maar door hoor. Afgelopen week bij de neurologie weer door de triage tent en toen moest ik wel een mondkapje op en een oranje kaart. Mijn arts had helemaal geen bescherming, ook niet bij de testjes die we deden, dat vond ik wel apart want ze ging daarna ook gewoon door naar de volgende. Vond het dus meer een plek waar je het zou kunnen krijgen :+

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:20

Hier vergelijkbare ervaring mette. Ik heb chronische klachten waarvoor ik bij de KNO arts onder behandeling ben.
Dus gisteren door de triage tent en ook de vraag heeft u benauwdheidsklachten positief beantwoord. Maar mocht gewoon doorlopen en de behandelend arts had een mondkapje op maar de twee verpleegkundigen niet. Ook bij mij geen temperatuur oid gemeten.

Dus ik ga mezelf maar in een 2 weken quarantaine zetten want als ik het oploop is het denk ik juist in die setting.

Janneke2

Berichten: 22779
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:59

verootjoo schreef:
purny schreef:
Ziekenhuizen zijn een van de veiligste plekken.


Juist niet, dat zijn plekken met het hoogste besmettingsrisico.
Allemaal kwetsbare mensen bij elkaar en de ziekenhuisbacterien vliegen in het rond. En ook zulke virussen.

Het is niet alleen voor het geld dat ze mensen er zo snel mogelijk weg willen hebben. Ook voor het risico op nieuwe besmettingen met het een of ander. Kwetsbare mensen kun je het beste thuis hebben. Daar zijn minder ziekteverwekkers per vierkante meter.


Zo heftig is het nou ook weer niet.

Het risico bestaat - het grote punt is dat we dit weten en er beleid op maken.

Af en toe is er een uitbraak van bijvoorbeeld MRSA (MR staat voor multi resistent).
Soms worden mensen dan vervroegd met ontslag gestuurd, dat klopt.
Vervolgens wordt er maandenlang gemonitord op zo'n afdeling. (Oa het personeel en alle nieuwe patiënten testen.)

In Nederland sterven er geen bosjes mensen aan MRSA en andere ziekenhuisinfecties - maar het komt soms voor. En het wordt omgeven door onderzoek, extra maatregelen, nieuwe protocollen etc etc.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:03

PSvanLot schreef:
Bloedprikken met handschoenen is bijna niet te doen.

Heb zelf 5 jaar bloedafname gedaan. Deed het soms wel maar als mensen moeilijke aderen hebben is het niet te doen.

Mondkapje snap ik dan niet.


Ik heb ook heel veel bloedafname gedaan en het is echt een kwestie van wennen vindt ik. En goede passende handschoenen gebruiken.

Maar ik kon echt iedereen er mee prikken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:03

Janneke2 schreef:
Zo heftig is het nou ook weer niet.

Het risico bestaat - het grote punt is dat we dit weten en er beleid op maken.

Af en toe is er een uitbraak van bijvoorbeeld MRSA (MR staat voor multi resistent).
Soms worden mensen dan vervroegd met ontslag gestuurd, dat klopt.
Vervolgens wordt er maandenlang gemonitord op zo'n afdeling. (Oa het personeel en alle nieuwe patiënten testen.)

In Nederland sterven er geen bosjes mensen aan MRSA en andere ziekenhuisinfecties - maar het komt soms voor. En het wordt omgeven door onderzoek, extra maatregelen, nieuwe protocollen etc etc.

Maar nu zouden ze zich (maar vooral de patient) kunnen beschermen door het dragen van mondkapjes, maar ze doen het niet! En ze zijn gewoon te koop én op voorraad. Vind dit echt op het misdadige af dat zorginstellingen ze nu niet aanschaffen voor hun personeel.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:23

Bij mij is er nog nooit geprikt zonder handschoenen aan. Ik weet ook niet beter of dat het de standaard is.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:29

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk omdat ze geen beschikking hebben tot hoogwaardig materiaal? Voor aerosolen die daar in een klein gesloten hokje rondvliegen is een chirurgisch masker zoiets als een muis achter een paardenomheining houden.


Da's niet waar. Chirurgische mondmaskers voor bescherming helpen behoorlijk goed bij dat soort dingen waar je kortdurend maar wel even dichtbij iemand bent.

Citaat:
Dus tegen tegen drupjes werkt het goed, tegen nevel niet. Als je dan ik een klein dicht hokje zit te prikken dan gaat zo‘n ‚nevel‘ nergens heen en dan adem je die ook met chirurgisch masker gewoon in en uit.


Prikken is meestal niet meer in kleine dichte hokjes toch? En de ventilatie is meestal op orde, dus aerosolen van korte contacten lijken me mee te vallen, maar het risico van dichtbij blijft bestaan. En dan kom je als prikker wel in aanraking met verschillende mensen, waaronder een deel absoluut in de risicogroep valt. Dan zijn chirugische maskers volgens mij de enige rationele keuze. (En als die er niet zijn, dan is het tijd voor meer actie.)

Als men het zelfs in het ziekenhuis niet serieus genoeg neemt... denk ik niet dat we erg ons best doen om werkelijk te zorgen dat mensen uit risicogroepen niet ziek worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:30

Weet niet hoe lang de meerderheid binnen is bij bloedprikken, maar wat ik er van weet is dat het zo gepiept is meestal. Kortdurend contact dus. Met weinig kans op besmetting.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:03

Janneke2 schreef:
verootjoo schreef:

Juist niet, dat zijn plekken met het hoogste besmettingsrisico.
Allemaal kwetsbare mensen bij elkaar en de ziekenhuisbacterien vliegen in het rond. En ook zulke virussen.

Het is niet alleen voor het geld dat ze mensen er zo snel mogelijk weg willen hebben. Ook voor het risico op nieuwe besmettingen met het een of ander. Kwetsbare mensen kun je het beste thuis hebben. Daar zijn minder ziekteverwekkers per vierkante meter.


Zo heftig is het nou ook weer niet.

Het risico bestaat - het grote punt is dat we dit weten en er beleid op maken.

Af en toe is er een uitbraak van bijvoorbeeld MRSA (MR staat voor multi resistent).
Soms worden mensen dan vervroegd met ontslag gestuurd, dat klopt.
Vervolgens wordt er maandenlang gemonitord op zo'n afdeling. (Oa het personeel en alle nieuwe patiënten testen.)

In Nederland sterven er geen bosjes mensen aan MRSA en andere ziekenhuisinfecties - maar het komt soms voor. En het wordt omgeven door onderzoek, extra maatregelen, nieuwe protocollen etc etc.


Dat staat los van het feit dat de infectiedruk nu eenmaal in ziekenhuizen hoger is dan thuis.

Ik heb het niet alleen over mrsa of andere brmo, maar ook gewoon van alle seizoensvirussen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:53

Op de afdelingen waar ik kom voor oncologische behandelingen wordt door de verpleegkundigen helemaal geen bescherming gedragen. Ze dragen alleen handschoenen als ze mijn port-a-cath (infuuspoort) aanprikken en later als ze 'm doorspoelen met heparine. Verder geen bescherming in de vorm van handschoenen, mondkapjes, bril etc.etc.
De verpleegkundigen willen dit zelf niet omdat ze op die manier minder contact hebben met hun patienten en omdat ze het niet fijn werken vinden (te warm, te benauwd etc.). Ze gaan er vanuit dat hun patienten corona-vrij zijn omdat ze daar bij de ingang (triage) al op gescreend zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:01

Oscar schreef:
Op de afdelingen waar ik kom voor oncologische behandelingen wordt door de verpleegkundigen helemaal geen bescherming gedragen. Ze dragen alleen handschoenen als ze mijn port-a-cath (infuuspoort) aanprikken en later als ze 'm doorspoelen met heparine. Verder geen bescherming in de vorm van handschoenen, mondkapjes, bril etc.etc.
De verpleegkundigen willen dit zelf niet omdat ze op die manier minder contact hebben met hun patienten en omdat ze het niet fijn werken vinden (te warm, te benauwd etc.). Ze gaan er vanuit dat hun patienten corona-vrij zijn omdat ze daar bij de ingang (triage) al op gescreend zijn.

Ze weten niet of de patienten a-symptomatisch zijn natuurlijk. Ik vind het een onnodig risico wat ze bewust willen lopen met de kwetsbaarste patienten.
Ik zou liefst zien dat mondbescherming verplicht wordt in de zorg tot de pandemie voorbij is.

Liever beschermd worden dan dat zogenaamde contact. Echt, onverantwoord!

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:06

Ik vind het gekkenwerk. Die screeningen zijn helemaal niet betrouwbaar (want ongeveer de HELFT van infecties lijkt in het stadium voor de klachten te zijn, presymptomatisch), en het personeel zelf kan ook op een onverwacht moment geinfecteerd raken. Als je voldoende afstand kunt houden geloof ik best dat het kan, maar als je zo dicht bij iemand moet zijn dat je diens lichaam aan kunt raken, is besmetting gewoon niet uitgesloten. En dan is zo'n masker even opzetten (of een spatscherm ofzo) zo'n relatief kleine maatregel die tegelijkertijd een hele serie aan risico's kan minimaliseren... ik snap dat niet. Ik kan dat niet rijmen met de kennis die er is over besmettingen en risico's.