Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:25

Even mijn post herhaald voor nieuwe pagina:


Als je de PDF bekijkt waar de overledenen op datum van overlijden worden gemeld zie je dat sinds 2 dagen het langzaam!! afneemt. De cijfers die elke dag om 14:00 gemeld worden op de RIVM site zitten ook overledenen bij vn afgelopen dagen die nog niet gemeld zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Datum bij de grafieken is 24-03 maar komt uit de PDF van vandaag dus is gisteren bijgewerkt helemaal.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:25

Denise_Storm schreef:
Hanafubuki schreef:
Ziekenhuisopnames en overledenen zijn voorzichtig aan het dalen.

Ik snap niet waar de conclusie wordt getrokken dat de cijfers dalen?
Volgens mij zijn er tot nu toe elke dag hogere cijfers qua aantal besmettingen, overledenen en opnames bijgekomen... Ben ik echt zo kippig of snap ik niet waarop die conclusie wordt getrokken?


Je moet kijken naar de laatste pagina van de pdf waar de schatting wordt aangevuld ;)

Kijk ik ben geen expert, maar Nederland is echt nog maar net bezig met zich minder te verplaatsen (toch voldoende minder, want dit virus verspreidt te snel om daling te zien wanneer men enkel minder op café zit). Je zit met incubatieperiodes van een paar dagen tot 3 weken in bepaalde gevallen, wat wil zeggen dat je pas binnen enkele dagen de gevolgen van de maatregelen kan gaat zien. Dat wil niet zeggen dat er dan geen groei meer gaat zijn, maar de snelheid waarmee het groeit gaat afnemen. Dat is een belangrijk onderscheid. Visueel ga je dus zien dat die grafiek meer en meer lineair gaat stijgen (in een rechte lijn) ipv exponentieel (in een boogje omhoog).

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:26

Ik vind Rutte sowieso een topper. Absoluut geen VVD stemmer maar evht diep respect voor die man. Onvermoeibaar, rustig, duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:26

sureido schreef:
Ja inderdaad, ik verwacht die piek veel eerder, vooral als deze maatregelen zolang nog gelden.

Het duurt even voor de maatregelen effect hebben, het duurt even voor mensen ziek worden en anderen besmetten, en dan duurt het ook nog even voor een aantal van die mensen zo ziek zijn dat ze op de IC belanden. En degenen die op de IC belanden blijven er lang liggen. Vandaar dat ze eind mei de piek verwachten volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:26

Kaus schreef:
Maar die cijfers groeien toch enorm als de universiteiten, hoge scholen, bejaardenhuizen etc straks allemaal weer open gaan? Of willen ze dat dan geleidelijk gaan doen? Je kan toch niet alles in één keer weer open gooien...


De teugels zullen ze wat laten vieren en vervolgens weer moeten aantrekken. Dat is de verwachting. Totdat er een vaccin komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:27

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:
Ja inderdaad, ik verwacht die piek veel eerder, vooral als deze maatregelen zolang nog gelden.

Het duurt even voor de maatregelen effect hebben, het duurt even voor mensen ziek worden en anderen besmetten, en dan duurt het ook nog even voor een aantal van die mensen zo ziek zijn dat ze op de IC belanden. En degenen die op de IC belanden blijven er lang liggen. Vandaar dat ze eind mei de piek verwachten volgens mij.


Maar dan nog, zou ik denken dat je de piek half mei toch wel moet hebben (gehad).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:27

Majabeestje schreef:
Ik voel me echt heel dom, maar ik snap die piek van eind mei nog steeds niet.. De strenge maatregelen zijn toch al ingegaan, dan verwacht je over een paar weken toch afvlakking van de cijfers en mensen op de IC ipv nog een piek in eind mei? -O-


De mensen die op de IC liggen, liggen daar vaak weken lang. Dus er komen nieuwe mensen bij, maar de oude mensen kunnen niet in hetzelfde tempo weg. Daardoor ontstaat er een ophoping op de IC.

Mensen zijn niet meteen zo ziek dat ze naar de IC moeten (vaak eerst een redelijk "mild" verloop, dan een verbetering en dan ineens een forse verslechtering waarbij ze naar de IC moeten)
Die combinatie zorgt er voor dat de IC-ophoping vertraagd is tov wat er in de rest van het land gebeurt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:28

Joman schreef:
Kaus schreef:
Maar die cijfers groeien toch enorm als de universiteiten, hoge scholen, bejaardenhuizen etc straks allemaal weer open gaan? Of willen ze dat dan geleidelijk gaan doen? Je kan toch niet alles in één keer weer open gooien...


De teugels zullen ze wat laten vieren en vervolgens weer moeten aantrekken. Dat is de verwachting. Totdat er een vaccin komt...


Dit lijkt mij ook. Maar dan zie ik het dus ook wel gebeuren dat de universiteiten in het nieuwe studiejaar weer open gaan en dan misschien na een maand toch weer dicht.

Zijn er al berichten over hoe ze dit willen gaan doen?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:30

Veel universiteiten gaan uit zichzelf niet meer open tot september dat scheelt al veel. Denk dat horeca belangrijk is om die weer open te laten gaan zo snel mogelijk wanneer het kan (met veel extra regels) en de scholen. Economie moet blijven draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:30

Kaus schreef:
Joman schreef:

De teugels zullen ze wat laten vieren en vervolgens weer moeten aantrekken. Dat is de verwachting. Totdat er een vaccin komt...


Dit lijkt mij ook. Maar dan zie ik het dus ook wel gebeuren dat de universiteiten in het nieuwe studiejaar weer open gaan en dan misschien na een maand toch weer dicht.

Zijn er al berichten over hoe ze dit willen gaan doen?


Tja, dat is afwachten. Ze bekijken het per een paar weken. Dus daar zul je ongetwijfeld tzt iets over horen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:33

sureido schreef:
Veel universiteiten gaan uit zichzelf niet meer open tot september dat scheelt al veel. Denk dat horeca belangrijk is om die weer open te laten gaan zo snel mogelijk wanneer het kan (met veel extra regels) en de scholen. Economie moet blijven draaien.


Zelf leerkracht en onze school draait overuren en ouders daarbij ook. De lessen worden vanuit huis gevolgd. Ik weet zeker dat de ouders van onze school niet de kinderen na 6 april naar ons sturen.
In ons geval ook nog eens anders omdat dit een SBO school is waarbij kinderen uit de regio naar toe komen met veelal taxivervoer. Dat zie ik dan ook niet voor mij. 10 kinderen in een taxi

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:33

secricible schreef:
Majabeestje schreef:
Ik voel me echt heel dom, maar ik snap die piek van eind mei nog steeds niet.. De strenge maatregelen zijn toch al ingegaan, dan verwacht je over een paar weken toch afvlakking van de cijfers en mensen op de IC ipv nog een piek in eind mei? -O-


De mensen die op de IC liggen, liggen daar vaak weken lang. Dus er komen nieuwe mensen bij, maar de oude mensen kunnen niet in hetzelfde tempo weg. Daardoor ontstaat er een ophoping op de IC.

Mensen zijn niet meteen zo ziek dat ze naar de IC moeten (vaak eerst een redelijk "mild" verloop, dan een verbetering en dan ineens een forse verslechtering waarbij ze naar de IC moeten)
Die combinatie zorgt er voor dat de IC-ophoping vertraagd is tov wat er in de rest van het land gebeurt.


Ja, klinkt logisch zo. Thanks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:33

Wat is die beste mevr van die PvDD toch een doos en een drammert. Ongeloofloos.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:34

Majabeestje schreef:
Ik vind Rutte sowieso een topper. Absoluut geen VVD stemmer maar evht diep respect voor die man. Onvermoeibaar, rustig, duidelijk.

Helemaal mee eens dat Mark Rutte een topper is momenteel. Met alle respect voor de PVV & FvD aanhangers, je zult in deze crisis iemand als Geert Wilders of Thierry Baudet als minister-president hebben... Daar zou ik een stuk minder vertrouwen in hebben.
Laatst bijgewerkt door Ann op 26-03-20 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:35

Joman schreef:
Wat is die beste mevr van die PvDD toch een doos en een drammert. Ongeloofloos.


Nou inderdaad, blijft maar vragen stellen die al eerder beantwoord zijn -O-

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:36

Coby schreef:
sureido schreef:
Veel universiteiten gaan uit zichzelf niet meer open tot september dat scheelt al veel. Denk dat horeca belangrijk is om die weer open te laten gaan zo snel mogelijk wanneer het kan (met veel extra regels) en de scholen. Economie moet blijven draaien.


Zelf leerkracht en onze school draait overuren en ouders daarbij ook. De lessen worden vanuit huis gevolgd. Ik weet zeker dat de ouders van onze school niet de kinderen na 6 april naar ons sturen.
In ons geval ook nog eens anders omdat dit een SBO school is waarbij kinderen uit de regio naar toe komen met veelal taxivervoer. Dat zie ik dan ook niet voor mij. 10 kinderen in een taxi

Ik weet ook dat 6 april een utopie is.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:37

Hanafubuki schreef:
Even mijn post herhaald voor nieuwe pagina:

[ [url=m/xvhqcR.png]Afbeelding[/url] ]

Datum bij de grafieken is 24-03 maar komt uit de PDF van vandaag dus is gisteren bijgewerkt helemaal.


Maar deze grafieken lopen maar tot 23 maart? Als je kijkt naar de laatste grafiek (overledenen) dan zijn er 24, 25 en 26 maar ttoch juist meer overleden gemeld?

24 maart: 63 mensen overleden
25 maart: 80 mensen overleden
26 maart: 78 mensen overleden

Dan vertekent het beeld toch heel erg wat de grafiek weergeeft?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:38

Ik ben totaal geen Rutte fan, verre van zelfs omdat bijna alles wat hij verteld later een leugen blijkt.
Maar zoals hij dit nu doet neem ik wel echt mijn petje voor hem af. Heel fijn. Duidelijk, rustig.
Laat de deskundige aan het woord op een goede manier.
Een echte minister president.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:42

Denise_Storm schreef:
Ik snap niet waar de conclusie wordt getrokken dat de cijfers dalen?
Volgens mij zijn er tot nu toe elke dag hogere cijfers qua aantal besmettingen, overledenen en opnames bijgekomen... Ben ik echt zo kippig of snap ik niet waarop die conclusie wordt getrokken?


Ik vermoed dat ze meer bedoelen dat de stijging linear begint te lijken inplaats van expotioneel.

Als je de graofiek totale aantalen per dag aanklikt dan zie je dat de stijging niet steeds sneller wordt. Het is maar een gedachte van mij waar je niet al teveel waarde aan moet nemen. Voordat iemand weer beweert dat ik net doe of ik het allemaal weet.

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:43

Denise_Storm schreef:
Maar deze grafieken lopen maar tot 23 maart? Als je kijkt naar de laatste grafiek (overledenen) dan zijn er 24, 25 en 26 maar ttoch juist meer overleden gemeld?

24 maart: 63 mensen overleden
25 maart: 80 mensen overleden
26 maart: 78 mensen overleden

Dan vertekent het beeld toch heel erg wat de grafiek weergeeft?


de gemeldde overlijdens worden vaak met vertraging gemeld. Daarom vertekent het vaak juist om de aantallen te krijgen en kun je beter naar de grafiek kijken.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:44


BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:45

https://nos.nl/l/2327537


Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:48

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2327537


Voor de mensen die denken dat het alleen mensen met onderliggende problemen treft om op de ic te komen en te overlijden, zou het onderste stuk uit bovenstaande link even lezen.


Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat nog denkt...
Overigens kun je je ook afvragen of de overledenen geen onderliggende kwalen hadden, die niet bekend zijn. Maargoed, dat zullen we niet te weten komen :)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:49

Destination schreef:
[ Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Spanje, waar nu veel minder getest wordt dan voorheen.


Pertinent onjuist.
Er zijn hier sinds maandag doorrij sneltest stations en dagelijks komen er nieuwe bij.
In andalucia zijn er al meer dan een dozijn en worden nu the APK stations ingericht.
Bron? Junta de Andalucia.

Inmiddels is er binenlandse productie van 15-20 duizend tests per dag.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:51

maar ja, als je kiest voor testen die een betrouwbaarheid hebben van 40% dan is dat testen ook volledig zinloos natuurlijk :+
Bovendien is het officiele beleid in Spanje ook gewoon nog steeds om alleen te testen bij daadwerkelijke klachten.

Laten we eerlijk zijn, je kan op NL blijven hakken, maar over het algemeen zijn de cijfers voor NL toch echt nog een stukje beter dan voor Spanje...
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-03-20 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt