Waar ik ons topic over 2018 mee afsloot: "Voor 2019 hoop vooral zelf méér te leren over de leertheorie, gaan we lessen volgen en hoop ik uiteindelijk weer heerlijke bosritten te mogen maken. Maar vooral; samen genieten in gezondheid
[EJL-ITP] 2018: Onze zoektocht naar enthousiasme
[EJL-ITP] 2017: Ons jaar van eerste keren
Een deel hebben we inderdaad waargemaakt. Ik ben ontzettend in de leerthoerie gedoken, heb mezelf als trainer in positieve bekrachtiging heel erg verbeterd door o.a. veel lessen. Maar die bosritten en gezondheid?

Winter
In januari hadden we onze eerste les in positieve bekrachtiging. Het was heel fijn om iemand even te laten meekijken en denken. De focus ging al snel op ontspanning. Als sinds ik hem heb is hij wat kopschuw, en mijn bewegingen triggerde de spanning dus ook.

Na de verhuizing op deze stal bleef Dex wat nerveus en helaas leidde dat ook tot een flinke val. Dex schrok en ik viel plat op m'n rug. In het ziekenhuis werd gelukkig duidelijk dat ik m'n rug niet had gebroken. Maar mijn bekken zijn sinds die val helaas niet meer oke, waardoor ik veel last heb van m'n onderrug. Veel herinner ik me ook niet meer van deze tijd, want door de morfine was ik flink afwezig.

lente
Langzaamaan ging het steeds beter en kon ik weer meer naar stal. In de lente zijn we vooral bezig geweest met de ontspanning rondom mij en bewegingen. Dat had niet alleen tijdens onze trainingen effect, maar ik zag Dex steeds vaker slapen

Ook was ik met de clicker veel aan het puzzelen om Dex lichamelijk in conditie te houden. Zo hebben we veel tijd/moeite gestopt in het (vrij) longeren. Hierbij was ik o.a. bezig om het zelfstandig op de cirkel (links/rechts) te sturen en daarbij de tempo's erin te verwerken. Maar ook met diverse lichaamshoudingen, zoals z'n hals wat meer te laten zakken (ipv als een hertje draven). Toen het kwartje viel, was ik ook echt mega trots:
En ook dit leuke filmpje was voor mij wel een mijlpaal. Dex was voordat we met positieve bekrachtiging begonnen nooit heel enthousiast geweest. Hij was braaf, maar dat was het wel. In de wei liep hij het liefst van me af - of hij bleef staan. Maar nu kwam hij zelfs zelfstandig naar de bak om te kunnen trainen:
En ook gewoon lekker niks doen en genieten

zomer
Afgelopen zomer was vooral erg warm in mijn herinnering

Ook oefenende we via de clicker met zonnebrand omdoen. Dat daarna echt heel makkelijk werd. Ik hoefde hem alleen maar om z'n neus te vragen en kon het er zo omdoen. Dat zijn leuke kleine dingen die ik via positieve bekrachtiging heel makkelijk kan aanleren. En daar geniet ik misschien wel het meest van *klik*
En aan het eind v/d zomer verhuisde Dex en ik samen naar een nieuwe omgeving. Voor Dex vond ik een plekje op een fijne paddock paradise. Op z'n nieuwe stekkie:

Natuurlijk zijn we ook niet gestopt met het door puzzelen met longeren. Door middel van het combineren van diverse cue's, kan ik nu ondertussen ook een schoftlift vragen. Het is nog niet 100% bevestigt, maar het is wel een hele leuke puzzel om samen aan te werken

najaar
Sinds mijn val van Dex waren we op de grond echt naar elkaar toegegroeid, maar de gedachte om op te stappen duizelt me nog steeds. Dex is van nature een nerveus paard en dat botst af en toe best wel. Soms wil ik gewoon even kunnen trainen zonder me rekening te moeten houden met de wind, verkeerd staande grassprietjes en spanning.
Maar Dex verkopen, ook dat voelt totaal verkeerd. Hij is echt m'n vriendje, we hebben bijna een soort taal ontwikkelt nu waarin we vrij kunnen communiceren en ik zie hem dolgraag. Dus.. ik heb besloten om een nieuwe aanwinst aan ons team toe te voegen. Eentje met een wat stoerder karakter en om mee te gaan mennen.
Sneller dan verwacht vond ik deze knappe 2.5 jarige ruin (Welsh x onbekend)

We hebben hem tot Daan gedoopt. Daan is enorm nieuwsgierig, sociaal en van de duivel niet bang. Op de eerste dag is hij hier een stuk of 6 keer ontsnapt, laat zich door geen enkel paard wegjagen en staat altijd bij de kuddeleiders ook al is hij 2 x zo klein

Ook Daan heeft ondertussen kennis gemaakt met de clicker. De basis is wat bevestigt (naast lopen, stilstaan etc). Daarnaast zijn we begonnen met de basis van lange lijnen dmv de clicker. Ik ken verder geen voorbeelden van mensen die paarden voor de wagen hebben beleerd met positieve bekrachtiging, dus het is voor ons vooral een leuke puzzel. Zo zijn we nu bezig om hem voor me uit te laten lopen en te stoppen op cue:
Het is voor mij zo ontzettend waardevol om te mogen trainen met twee totaal verschillende karakters. Wat bij Dex zo werkt, kan bij Daan weer totaal anders werken en visa versa.

Voor 2020 heb ik eigenlijk weinig doelen. Ik hoop vooral dat het dit jaar minder pijnlijk wordt en we allemaal gezond blijven. Met Dex hoop ik wat meer wandelingetjes te maken en misschien dat ik in 2020 eens opstap. Met Daantje wil ik het lange lijnen gaan uitbreiden en dit ook buiten het erf gaan doen ter voorbereiding op het mennen.
Liefs, ons