6 jaar met Larissa

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 10:34

Omdat ik Larissa alweer bijna zes jaar ken, leek het me leuk om een overzichtje te maken!

Zes jaar geleden werd ik gevraagd om een pony te beleren voor mensen van mijn vereniging. Ik was toen 14 jaar en had geen ervaring met jonge pony’s, je kunt dus wel bedenken dat vooral het eerste jaar ontzettend moeilijk was.

Het eerste jaar bestond vooral uit aan elkaar wennen. We hadden goede begeleiding, maar het was behoorlijk pittig af en toe. Larissa is (gelukkig) niet bang om aan te geven wat ze ergens van vindt haha.

Het tweede jaar begonnen we al veel meer naar elkaar toe te groeien. We begonnen zelfs met onze eerste wedstrijden! Als Larissa er zin in had kwamen we eigenlijk altijd met hoge punten thuis , maar het kon ook goed voorkomen dat ik de grond van dichtbij mocht bekijken. Vooral de eerste paar wedstrijden was ik echt enorm zenuwachtig.
Hieronder zie je een aantal foto’s van onze dressuurwedstrijden, deze zijn wel verspreid over 6 jaar.

Afbeelding


In ons derde jaar kreeg ik te horen dat de eigenaren van Larissa haar wilden verkopen. Ik was er kapot van. Ik kon toch zelf helemaal geen eigen paard hebben? Gelukkig hebben we wat kunnen regelen, en in dit jaar is ze mijn eigen pony geworden! Dit was de beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Deze foto’s zijn gemaakt op de dag dat ik hoorde dat ze van mij zou zijn.

Afbeelding

Ik het vierde jaar was ze dus eindelijk van mij. We konden bij een vriendin van mij op stal staan, super leuk! Toch begonnen we af en toe wat problemen te krijgen. Larissa begon soms wat problemen te krijgen met haar lichaam. Zo moesten we een aantal keer een osteopaat laten komen en ze kreeg speciaal beslag. De periodes dat het even wat minder ging waren heel kort, maar ze waren er wel af en toe.
Gelukkig ging het het grootste deel van dit jaar gewoon goed, en zo begonnen we ook met springwedstrijden!

Afbeelding

Afbeelding

In de periodes dat het wat minder ging deden we gewoon wat rustiger aan. Deze tijd gebruikten we om dichter naar elkaar toe te groeien.
Afbeelding

Ook deden we dit jaar mee aan onze eerste fotomeeting!

Afbeelding

In ons vijfde naar begonnen de klachten steeds erger te worden. Ik ben meerdere keren naar Wolvega geweest, hier kwam eigenlijk niks uit. Ook heb ik verschillende osteopaten laten komen, tandarts kwam gewoon elk jaar, fysiotherapeuten en voedingsdeskundigen, maar allemaal konden ze me niet echt vertellen wat er aan de hand was. Ik kreeg te horen dat het haar karakter wel zou zijn, dat ik maar gewoon door moest pakken of dat er helemaal niks te zien was.
Er was ook niet echt iets te zien, maar er klopte gewoon iets niet voor mijn gevoel. Met rijden kon ze af en toe heel strak zijn en gewoon niet helemaal zichzelf.
Gelukkig hadden we dit jaar ook goede periodes, zo deden we mee aan onze tweede fotomeeting en zelfs aan de Autumn dessert trail!

Afbeelding

Afbeelding

Ons vertrouwen was inmiddels enorm gegroeid, want we konden zelfs zo rondrijden.

Afbeelding

Het begin van het zesde jaar was echt een nachtmerrie. Vanaf oktober 2018 kon ik niet meer rijden met haar. Ze ging stil staan en wilde gewoon niet verder. Ze werd ook steeds bozer, ik mocht haar af en toe niet eens aanraken. Ik heb haar laten testen op pssm2, en op 2 januari 2019 kwam de uitslag, positief...
Omdat ik nu alles wilde weten wat er aan de hand was, ben ik ook naar Den Hoek gegaan. Hier vertelden ze me dat ze ook de ziekte van Lyme en een bekkenprobleem had. Ik was er kapot van.

Afbeelding

Maar gelukkig gaven we niet op! We namen les van een revalidatietrainer en we hadden een hoop medicijnen. En geloof het of niet, na twee weken merkte ik al enorm verschil! Larissa was niet boos meer, had weer enorm veel energie en ze wilde weer aan het werk met me! Zo begonnen we rustig weer met longeren. Ze wilde weer lopen!
Afbeelding

De laatste tijd gaat ze enorm vooruit! Dit echt dankzij de hulp van de revalidatietrainer. We kunnen gewoon weer zelfstandig rijden, we doen alleen wat rustiger aan.

Op 3 november hebben we zelfs meegedaan aan een fotomeeting! Larissa was weer helemaal zichzelf: blij, enthousiast en soms een tikje te druk, maar dat heb ik veel liever dan dat ze zich niet goed voelt. Als ik hier zie hoe ze er nu uit ziet ben ik toch wel heel blij, want zo is het heel lang niet geweest. En ja, ik kan niet zo goed scheren :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van deze foto werd ik zelf heel blij. Tijdens het rijden heb ik eigenlijk alleen maar om haar gelachen. Ze had zoveel lol met zichzelf, op het begin kon ze alleen maar stuiteren. Maar als ik dan dit beeld zie en bedenk dat we bijna een jaar niet hebben kunnen rijden, ben ik wel heel tevreden met hoe het nu gaat.

Foto door Amy van Dijk
Afbeelding


We zien nu wel waar we gaan komen, ik weet in ieder geval zeker dat Larissa nooit meer weg gaat. Na alles wat we hebben meegemaakt is ze echt mijn beste maatje geworden. Als het goed is gaan we volgend jaar samen naar Utrecht als ik begin met mijn opleiding diergeneeskunde.

Bedankt voor het lezen!

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:14

Pfff wat een verhaal zeg, maar wat fijn dat het nu weer beter gaat! Hopelijk kunnen jullie samen nog heel lang genieten <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:12

Omdat het om een overzicht over een periode gaat verplaats ik dit topic naar EJL-ITP

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:49

Tof, je vergeet nog haar veulen te vermelden, bekkenprobleem kan daar zeker mee verband hebben gehouden. Maar super dat je alles gedaan hebt om haar weer op de rit te krijgen. Succes alvast met leren voor de kennistoe toets, mijn dochter is met het eerste jaar bezig.

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 09:11

Bedankt voor de reacties!

@jobamara, dat ben ik helemaal vergeten neer te zetten inderdaad! Ze heeft toen ze nog mijn bijrijdpony was drie veulens gehad. Dit is zeker de reden van haar bekken probleem, de dierenarts zei ook dat ik nooit meer een veulen met haar mag fokken, daar is haar bekken gebied te zwak voor geworden.

Even een vergelijkingsfoto van toen ze ziek was, hier zie je wel een beetje hoe hoekig ze was geworden Afbeelding

En dit is hoe ze er nu uit ziet. Tussen deze foto’s zit ongeveer een half jaar.
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:48

Prachtig overzicht en wat ik nog veel belangrijker vind , een eigenaar die naar haar dier luistert en niet naar allerlei middelen grijpt om er doorheen te rijden, petje heel diep af, zo zouden er veel meer moeten zijn.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:23

Wat een mooi verhaal, en fijn dat je nu weet wat er met haar is ook :j Ze staat er weer knap voor zo.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:00

Je vergeet ook de foto van jou in het water tijdens de eerste fotomeeting. *D wat heb ik toen gelachen, maar wat voelde ik me klote voor jou!

Jullie zijn een geweldig team! Het plezier straalt en vanaf en ook op die fotomeeting kon je direct zien dat jullie bij elkaar horen.
Balen van de mindere dingen, maar dat gaan jullie samen zeker overwinnen! +:)+
Misschien zie ik je nog eens op een fotomeeting! In ieder geval heel veel succes samen in de toekomst! :)

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 12:06

Bedankt voor de lieve reacties en het grote compliment Bigone!!

Haha die foto hebben we zeker nog *D Afbeelding

Ik lag hier dus ergens in het water, met hoofdstel en al :')

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:37

:oo _O- geweldig hahaha.

Wat heb jij knap gehandeld. En dat met je eerste pony. Petje af. Ik hoop dat jullie nog heel lang van elkaar kunnen genieten en dat het goed gaat met je studie diergeneeskunde. Zo'n dierenarts kunnen we gebruiken!

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:10

Wat een ontzettend sympathiek overzicht. Meestal haak ik halverwege af bij zulke dingen, maar jullie stralen zo'n fijne sfeer uit samen.
Hopelijk knapt ze nu rustig op en kunnen jullie nog jaren plezier beleven samen!

En die foto in het water, heerlijk! :')

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:17

Wauw wat een verschil idd, super dat je door bent blijven zoeken. Ha ha die foto hoort er ook bij. Geniet van elkaar en alvast veel succes.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:21

wat zijn jullie een superleuk stel.
ik vond het heel leuk om te lezen en wat fijn dat ze nu weer gezond is

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:00

Heel mooi verhaal. Veel plezier en succes met haar en met je studie.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:28

Mooi verhaal Larissa. Knap dat je zo goed naar je pony en naar je eigen gevoel bent blijven luisteren. Het gevoel van; er klopt iets niet maar je vinger er niet op kunnen leggen is heel lastig en een hele zoektocht. Tof dat je er naar bent blijven zoeken!

Leuk ook om te zien op de foto's dat je zelf veel volwassener betn geworden. Samen opgegroeid :) Gaaf!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 22:00

Bedankt voor alle positieve reacties!!

Ik ben inderdaad wel wat samen opgegroeid met Larissa en hier heb ik zelf heel veel aan gehad. Ik ben best wel onzeker geweest, maar van haar heb ik geleerd dat dat helemaal niet hoeft. Bij haar had ik altijd het gevoel dat ik wel goed genoeg was, ik leerde om mijn grenzen aan te geven en dat het soms oké was als iets niet helemaal perfect gaat. Ik ben dankzij haar ook echt enorm gegroeid als persoon.

Waar ik in het begin het meeste van schrok was dat ik best wel vervelende reacties kreeg als ik vertelde aan mensen wat Larissa allemaal had. Zo kreeg ik van iemand te horen dat ik haar maar in moest slapen, want als je er niet mee kan rijden dan kost het alleen maar geld voor iets waar je niks aan hebt. Of dat ze nu onverkoopbaar is, terwijl het niet eens in me op kwam om haar te verkopen. Ze is gewoon mijn maatje, en het maakt mij niet uit wat we wel of niet kunnen, zolang ze maar happy en gezond is.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:23

bigone schreef:
Prachtig overzicht en wat ik nog veel belangrijker vind , een eigenaar die naar haar dier luistert en niet naar allerlei middelen grijpt om er doorheen te rijden, petje heel diep af, zo zouden er veel meer moeten zijn.

Helemaal mee eens :)

detje06
Berichten: 48
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:29

Je verhaalt ontroerd me, wat mooi dat je met je hart luisterde naar je paard en dat ze zich zo heeft mogen ontwikkelen en revalideren.
De (paarden)wereld zou meer van zulke mensen als jij nodig hebben.
Hoop dat je nog heel lang van je paard kan genieten op je eigen manier!

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: 6 jaar met Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 17:50

Bedankt voor alle grote complimenten zeg!!