Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 23:39

Hi everyone! :wave:

In 2016 vloog ik voor het eerst naar Zuid-Afrika en heb daar 2 maanden vrijwilligerswerk gedaan met paarden. Eind 2018 ben ik er officieel naartoe verhuisd, en ben ik nu 1 van de 4 'horse guides'. Ik werk op een nature reserve en neem de gasten mee op buitenrit. Calypso is 'mijn' leadhorse en aangezien ze wat aan de kleine kant is, ben ik bijna de enige die op haar rijdt omdat de meeste gasten over 'haar' maximum gewicht zitten die we voor haar hebben gekozen. Wat een pech :D

Graag wil ik haar in het zonnetje zetten. In 2016 ben ik al verliefd op haar geworden, en elke dag doe ik dat een beetje meer. Ze is mijn soulmate, mijn beste vriendin, ze is mijn spiegel en we leren van elkaar. Jaren lang heb ik gestruggled met paniek, en helaas heb ik dit soms nogsteeds. Ook Calypso heeft daar last van. Wanneer er ook maar iets 'anders' is dan anders, kan ze in een blinde paniek schieten..geen rem, geen stuur.. Helaas maar logisch, versterken wij elkaar. Als zij zich angstig voelt, is het aan mij om haar kalm te houden. Als ikzelf paniek heb, laat zij me weten dat ik rustig moet blijven ademhalen..

~ Calypso
~ 12 jaar oud
~ South African boerperd x American quarter horse (en ergens ver weg ook Saddler)
~ Chestnut mare, be aware *D

Afgelopen jaar hebben we een enorme groei samen meegemaakt. Ik ben heel trots op haar, op mezelf,op ons. <3
Ik denk niet dat ik veel variatie in foto heb van elke maand, dus ik laat gewoon wat leuke plaatjes zien van het afgelopen jaar :j

1- Mijn mooie meisje
Afbeelding

2- Altijd blij om me te zien
Afbeelding

3- *D
Afbeelding

4- We reden in dikke mist -wat heel spannend is-, en prachtige blauwe luchten..
Afbeelding

We hebben een lastige tijd gehad dit jaar, qua rijden. Ze wilde bepaalde paden niet in, wat zich uitte in rondspinnen, geen rem, geen stuur.. Vanaf de seconde dat ik opstapte rende ze richting stal, door mensen heen, je kon niet tot haar doordringen. Het werd echt een beetje gevaarlijk.. m'n manager vertelde me als ik/we het niet konden oplossen, ze waarschijnlijk verkocht moest worden.. :( Ik had begin 2019 een cursus animal communication gedaan, en wilde graag weten wat er in haar koppie omging. -ik weet dat er vast mensen zijn die hier niet echt in geloven, maar dat maakt me niet echt uit :) , er is zo veel meer dan dat wij weten :j -. In mei heb ik degene die de cursus gaf gevraagd of dat ze een reading met Calypso kon doen. En wat er daar uit kwam..ze voelde zich gebruikt door de mens, altijd presteren wanneer zij dat willen, ze voelde zich een slaaf zonder keus, zo diep zat het. Ze wilde graag voorbereid worden op wat de dag gaat brengen en wat ze kan verwachten. Keuzes hebben in het leven. En zo ging ik voortaan elke ochtend, voor ik naar het werk ging, communiceren met haar door te connecten en haar vertellen wat we die dag gingen doen.

Het duurde een aantal weken/maanden, voordat we onze problemen grotendeels achter ons konden laten. Maar zeker merkte ik dat ze me langzaamaan steeds meer begon te vertrouwen. Ze stelde zich meer open, trok steeds meer naar me toe, elke ochtend begroette ze me vrolijk..en waar ze ook staat in de paddock, ze komt altijd naar me toe. Ook het rijden ging steeds beter en beter. We oefenden onze 'moeilijke' paden en ze ging steeds meer ontspannen..in plaats van hoog in de lucht, ging ze steeds verder zakken en ontspannen, ze kon loslaten. Mijn lieve meisje kwam weer terug. Het bleek dus dat ze steeds meer haar 'ware ik' aan mij liet zien, en dus ook haar angsten. Aan mij om daar iets mee te doen, en haar te helpen.

5- 'She was sunshine and chaos intertwined, a tornado of roses from divine.'
Afbeelding

6- Om 7u in de ochtend te paard in -2, voor een fotoshoot voor op de website. We hadden een prachtige zonsopkomst.
Afbeelding

7- Een van de foto's... (fotocredits Stevie Mann)
Afbeelding

8- Hi mommy!
Afbeelding

9- Ik bracht een nieuw halster voor je mee toen ik terug kwam van vakantie in Nederland
Afbeelding

10- Samen wandelen op rustige dagen
Afbeelding

11- <3
Afbeelding

12- The highlight of my day
Afbeelding

Begin December had de mevrouw van de cursus nog eens een reading met haar gedaan. Wat een verschil.. ze voelde zich zo gehoord. Ze vind het zo fijn dat ik met haar connect, voordat ik naar het werk ga, dit geeft haar rust. "She is letting me feel that she feels very comfortable with you. There is a level of trust there, that she hasn't given to humans in a long time. For her to feel secure with you, is a huge gift from her." <3

13- Oh wat was ik trots op haar, op ons. De eerste keer weer met barebackpad in plaats van zadel, waarbij wij voorop waren. Dat vind ze extra spannend, voorop lopen..en kan ze uit het niets ineens wegschieten. Maar het ging zo goed de laatste paar weken, we hadden zelfs een flinke rengalop de berg op! On top of the world, is always better with you!
Afbeelding

14- Christmas!
Afbeelding

15- En de laatste, dit was deze week.. even wat grazen op een rustige dag!
And in the middle of my chaos, there was you. So grateful to have you by my side. :)
Afbeelding

Uiteraard hebben we zo nu en dan onze momenten dat het even wat minder gaat, maar dat heeft iedereen natuurlijk. Ook mijn paniek en stress heeft invloed op haar, het weer, de omgeving, etc. Maar o wat ben ik trots op haar, dat er nog maar veel mooie jaren samen mogen komen. Ik heb een tijdje terug toestemming gekregen om haar over te nemen ( *\o/* )
Maar eerst een hoop administratieve dingen regelen, en wie weet wat dit jaar ons brengen zal.

Bedankt als je alles hebt lezen, en lieve groetjes vanuit Zuid-Afrika :wave:

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:50

Mooierd hoor Wil en fijn dat het allemaal zo goed gaat met haar!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:50

Wat een heerlijk topic. Uit alles blijkt dat je het daar enorm naar je zin hebt met, zo te lezen, het leukste paard van het land.

Gave stappen heb je gezet om Calypso beter te begrijpen.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:55

Wat heerlijk om zo samen met haar van de omgeving en mensen te mogen genieten. Plaats vooral veel oortjes foto's hoor <3

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:00

Mooi topic geworden Wil!
Fijn dat jullie elkaar zo gevonden hebben

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 08:54

Dank jullie wel! De omgeving is Idd echt prachtig hier, het lijkt ook wel alsof ze altijd van het uitzicht geniet haha.

@maflinger_s Het is ook heel gaaf om dat eens te laten doen, zo interessant wat ze eigenlijk allemaal te zeggen hebben, ook al kan het confronterend zijn. Ben zo blij dat ik die keus heb gemaakt en haar écht kon helpen. En uiteindelijk haar meer zichzelf te kunnen laten zijn :)

Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:14

Hé Wilke!

Leuk om je hier tegen te komen
Nog steeds jammer dat het niet gelukt is om samen een rondje te rijden :(

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 09:22

Hee Geke!! :D ja was inderdaad jammer! Wie weet een volgende keer, op de planning om nog eens terug naar zuid Afrika te komen?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:24

Wat prachtig TS om daar rond te rijden en wat een vertrouwen samen <3

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:33

Wat een prachtige foto's! De liefde straalt er vanaf.

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:38

Wat een mooi overzicht Wilke! Ze heeft een hele mooie, liefdevolle blik in haar ogen <3

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 20:37

Dank je wel voor de lieve reacties :) <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 02:16

Wat een leuk topic!
Bij het lezen van je verhaal dacht ik al: 'Misschien moet je haar maar gewoon kopen' en zo te lezen ben je dat ook van plan!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 03:32

Wat een mooi verhaal! Zo te lezen heb je het daar prima naar je zin met een schitterend paard.

Maar begeleid je dan toeristen met haar? Want hoe gaat dat dan wanneer ze zo paniekeert in groep?

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:08

Wat ontzettend gaaf! Jaloers op de mooie omgeving waar je rijd! En wat prachtig dat je haar hebt kunnen helpen en er zoveel veranderingen hebben plaatsgevonden door te luisteren naar haar! Dat je nog lang kan genieten van elkaar

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 08:11

Haha leuk Cayenne, ik kan niet wachten tot die dag daar is! :D

Dank je wel Lukasje, ik begeleid idd toeristen met haar. Nu doet ze dat gelukkig niet (echt) meer (afkloppen). Maar als ze dat doet, doet ze het eigenlijk alleen op een experienced ride, want dan gaan we wat verder de bergen in en daar komt ze wat minder vaak dan de stapritjes wat dichterbij stal. Maar de rest van de paarden achter me, wachten totdat ze klaar is en volgen dan netjes weer :') het was wel vervelend hoor als ze dat deed. Je schaamt je eigenlijk bijna haha. Meestal stapte ik dan af aangezien ik toch niet door kon dringen, liep ik er een stukje langs en ging ik er dan weer op, dan ging het vaak goed. Nu als ze soms nog eens zo’n momentje heeft, kan ik d’r meestal meteen omdraaien en is T een kwestie van een paar seconden :) het gaat echt stukke beter. Ook dat van het opstappen en wegrennen doet ze niet meer :) Ze is zo zo veel relaxter nu.

Dank je wel Fataal :)

Xritt
Berichten: 606
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:46

Wow, wat een mooie omgeving zeg. Lijkt me heerlijk daar. Jullie zijn heel leuk samen

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:57

Lukasje schreef:
Wat een mooi verhaal! Zo te lezen heb je het daar prima naar je zin met een schitterend paard.

Maar begeleid je dan toeristen met haar? Want hoe gaat dat dan wanneer ze zo paniekeert in groep?


Haha ik dacht precies hetzelfde. Niet altijd handig zo'n paard als begeleider lijkt me, maar super dat het met jullie zo goed gaat en dat ze echt op je vertrouwt!

Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:33

laughterline schreef:
Hee Geke!! :D ja was inderdaad jammer! Wie weet een volgende keer, op de planning om nog eens terug naar zuid Afrika te komen?


Zeker de planning! Maar dan wel met minder werk, meer geld én vriend :D

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 15:02

Ze is inderdaad niet een geboren leiderspaard haha, maar we komen er wel :)

Leuk Geke, zeker doen! :D
Dank je wel xritt :)

Vandaag voor t eerst sinds een lange tijd weer helemaal alleen op pad gegaan met d’r <3 het is ietsje rustiger nu, dus eindelijk weer tijd ervoor.
Iemand vroeg om oortjes foto’s .. komtie!
Afbeelding
Afbeelding

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:01

Wat een prachtige omgeving zeg! <3
Ze is een kruising boerperd. Is dat Afrikaans voor boerenknol? :)) Ook wel benieuwd naar welke taal je daar spreekt. Voornamelijk Engels?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 17:09

Hahah dat kan je er wel van maken inderdaad. Tegen m’n gasten zeg ik altijd ‘South African farmers Horse’, dusja boerenknol past prima _O- Heel leuk ras eigenlijk, erg divers inzetbaar.

Ik spreek er voornamelijk Engels inderdaad, tegen de gasten, vrienden, vriend, op het werk.. maar onze twee grooms kunnen niet veel Engels dus die hebben mij ‘Afrikaans’ geleerd. Duurde nog best lang voordat ik dat een beetje onder de knie kreeg! Dus bij de stallen op het werk tussen de medewerkers vooral Engels/Afrikaans :j

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:10

Mooie uitzichten tussen die oren door. Is ook wel eens lekker, alleen met je paard op stap.

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Re: Met Calypso in het Afrikaanse zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:12

Mooi uitzicht.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:37

Wauw prachtige plaatjes en leuk verhaal! Ik ben 2 jaar geleden naar Zuid Afrika geweest voor een aantal maanden om inderdaad toeristen te paard door de Bush te begeleiden, echt een geweldige ervaring! :D Leuk dat je het paard kan kopen!

Waar in Zuid Afrika is dit?