2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:17

Dag Bokkers! Vandaag is het precies één jaar geleden dat Iessada in mijn leven is gekomen, en daarnaast is er ook geen beter moment om daar dan gelijk een jaaroverzicht van te komen!

Ik die nooit een bruin paard wou hebben en al zeker geen merrie, ben toch voor haar gevallen. Het jaar wat we achter de rug hebben was zeker niet slecht, maar ook niet waar we op gehoopt hadden. Wat ik wel zeker weet is dat zij echt een vriendinnetje voor het leven van me is geworden op dat jaar tijd <3
Een kort paspoortje voor ik begin; Iessada is een 4-jarige merrie van Valdez x Rhodium die momenteel 1.75 meet, en nog steeds de lucht in aan het schieten is! Alhoewel het nu wel stilaan mag stoppen :')

JANUARI
Op 3 januari 2017 kwam Iessada naar mij, hoewel we haar 20 december al gekocht hadden leek het ons verstandiger om haar nog even in haar vertrouwde omgeving te laten ivm Nieuwjaar en vuurwerkoverlast.
Echter was dat volgens mij helemaal niet nodig geweest, toen ze aankwam in haar nieuwe stal gaf ze meteen een ontspannen indruk en ik voelde me net weer een klein meisje dat een héééél mooi cadeau had gekregen!
Afbeelding

Veel tijd om elkaar te leren kennen was er echter niet, want ik zat midden in mijn proefwerken met mijn studies. Gelukkig hebben we dat snel ingehaald in februari.


FEBRUARI
Zoals zonet aangegeven ging het in februari vooral erom om elkaar beter te leren kennen. Ik vertroetelde haar, we maakten buitenritten aan de hand en gingen elke uitdaging aan. Ook maakten we een tripje naar de zadelmaker, mijn zadel bleek helaas veel te groot voor Iessada, waardoor zij tijdens het rijden nogal gespannen was. Gelukkig paste het zadel van mij moeder wel op haar, én nog gelukkiger was mijn moeder toevallig overgestapt naar western en had ze haar dressuurzadel dus niet meer nodig :D
Ook leerde ik een nieuwe lesgever kennen, in combinatie met een nieuw zadel konden we pas écht aan de slag gaan.
Afbeelding


MAART
In maart stelde een vriendin van mijn moeder voor om eens foto's te komen maken van Iessada en mij. Ook maakten we hierbij onze eerste buitenrit onder het zadel (wel met begeleiding), ze was zo ontzettend flink!
Afbeelding
Afbeelding


APRIL
In april zijn we van stalling verhuisd. Ik merkte dat Iessada zich er niet meer thuis voelde en ze viel ook enorm veel af in korte tijd. Daarom verhuisden we naar de stalling waar mijn moeder met haar paard staat, waarbij ze veel meer mogelijkheid zou hebben tot weidegang. Voor mij was de verhuizing minder leuk, we zijn immers van een luxe stal met alle faciliteiten verhuisd naar een kleinschalige pensionstalling met veel minder faciliteiten. Maar toen ik zag hoe Iessada er is opgebloeid was het dat toch allemaal waard <3
Afbeelding


MEI
Mei was een vrij drukke, maar leuke maand. We maakten veel buitenritten, waaronder onze eerste buitenrit heel alleen, en trainden ondertussen ook aan ons eigen tempo verder om tegen de zomer startklaar te zijn. De verhuizing begon ook zijn vruchten af te werpen, Iessada begon steeds beter in haar vel te zitten.
Afbeelding
Afbeelding


JUNI
In juni was het rustiger, mijn proefwerken zaten er weer aan te komen dus Iessada kreeg lekker vrij. Op de buitenritjes na dan die ik écht wel nodig had om stoom af te blazen tijdens het studeren :+


JULI
Juli begon veelbelovend, we zouden eindelijk gaan starten met wedstrijden, ze was er helemaal klaar voor! Helaas sloeg het noodlot de eerste week al toe :n Iessada was bij het binnenhalen van de weide uitgegleden en met haar achterbeen tussen de tralies van het hondenhok terecht gekomen (vraag me niet hoe, ik was er zelf niet bij). Hierbij heeft ze haar hele achterbeen tot op het bot opengehaald en zijn we met spoed naar de kliniek gegaan.
Gelukkig was het volgens de DA's allemaal erger dan het leek, er waren geen beschadigingen aan de pezen of het gewricht! Ze moest drie weken op stalrust staan in het gips om de wonde goed te laten genezen.
Afbeelding


AUGUSTUS
Die drie weken stalrust zijn er uiteindelijk vijf geworden. Nadat haar gips eraf mocht wilde de DA haar liever nog twee weken binnen houden om haar been wat et laten aansterken omdat de kans anders erg groot was dat ze zich zou blesseren moest ze gek gaan doen. Die vijf weken waren slopend voor ons allebei, maar al bij al heeft ze zich heel flink gedragen. Ik ging drie keer per dag naar stal om haar te vertroetelen, haar stal uit te mesten en te zorgen voor vers hooi. En ik merkte dat ze van elke seconde aandacht genoot, dat maakte de lange dagen wel wat draaglijker.

https://www.youtube.com/watch?v=CYs3-2S ... e=youtu.be

Op 15 augustus was het dan eindelijk zover, Iessada mocht terug naar buiten! En haar geluk kon duidelijk niet op toen het moment er eindelijk was, ondertussen heb ik toegekeken met een bang hartje, maar alles is goedgekomen :)
Afbeelding

Ik heb haar na de stalrust eerst twee weken terug laten aansterken in de weide, maar we deden ook veel aan grondwerk en buitenritten aan de hand. Tijdens die periode is onze band enorm gegroeid!
Afbeelding
(ja Iessada had hier wat last van regenschurft)


SEPTEMBER
Op 31 augustus kregen we groen licht van de DA om het rijden terug stilletjes aan op te pakken, dus op 1 september hebben we dat dan maar gedaan. Ze was zo ontzettend flink, geen pasje verkeerd gezet ondanks dat het een jong dier is wat twee maanden niet meer bereden was geweest.
Langzaam maar zeker trainden we verder en ondertussen had mijn moeder ook nog even tijd gemaakt voor wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding


OKTOBER
Ook in oktober trainden we rustig verder, maar we maakten vooral ook veel buitenritten waarbij we nieuwe vriendjes hebben gemaakt en nieuwe ervaringen hebben opgedaan!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


NOVEMBER
In november was het tijd om Iessada te scheren, omdat we ons voor 11 november hadden ingeschreven voor een wedstrijd. Toen ik ze kocht was ze al geschoren en vertelde de vorige eigenaars me dat ze haar hadden moeten verdoven. Dat verdoven is helemaal nergens voor nodig geweest want hier is ze heel flink geweest en genoot ze zelfs van het scheren. Weer een mijlpaal bereikt dus.
Helaas werd de wedstrijd van 11 november afgelast wegens te weinig inschrijvingen, dus we trainden maar gewoon verder voor de volgende.


DECEMBER
Weer wat rustiger, mijn proefwerken naderen en het weer zit ons niet mee met enkel een buitenbak tot onze beschikking. Iessada lijkt het niet erg te vinden dat ze wat meer rust krijgt :')


Dit was ons jaaroverzicht dan, ik vind het heel jammer dat je maar 15 foto's mag uploaden want ik had er jullie nog zoveel meer willen laten zien! Het is ook verdomd moeilijk om een heel jaar in 15 foto's te laten zien :')
Onze vooruitzichten voor 2018 zijn alvast goed, vanaf maart gaan we -als alles deze keer wél goed gaat- starten, maar we hopen zeker en vast ook op een mooi jaar vol buitenritten en plezier!

Een reactie zou fijn zijn :wave:

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:41

Knap stel! Ben benieuwd naar jullie ontwikkelingen in 2018!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:20

Jullie zijn een leuke combinatie. Wat een geluk bij een ongeluk dat er geen blijvende schade is naar haar ongeluk. Dat 2018 jullie jaar mag worden1 :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:48

Dankjulliewel, ik hoop ook op een beter 2018 :D

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:30

Wat een leuke combinatie zijn jullie en wat rijdt je haar vriendelijk! Die lange stelten van haar hhaha! Maar evengoed een mooi elegant paard! Veel geluk samen in 2018 enne..hou ons op de hoogte

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:46

Wat een leuk stel en machtig mooie merrie zeg, zo groot ook! En vrolijke foto’s zeg, wordt er jaloers van :o
Succes in 2018!

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:46

In juli heb je een foutje gemaakt haha :o

" Gelukkig was het volgens de DA's allemaal erger dan het leek, " :=



Wat een gaaf paard zeg! Hopen dat alles goed blijft gaan en jullie in 2018 lekker kunnen gaan starten :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 04:52

Ook zo'n grote! :wow: En ik vond mijn inmiddels 4,5 jarige al groot (1.70, wij kochten hem toen als E pony. :') )
Wat balen van die blessure, maar ik denk dat voor je paard die rust helemaal niet verkeerd is geweest: jong, groot, slap en nog steeds groeiende --> voldoende vakanties zijn dan wel heel belangrijk! Maar ik geloof dat dat wel goed gaat. :D

Leuk paard! :D

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:52

Volgend jaar een beter jaar, maar ik lees dat je al bij al toch nog echt hebt genoten van je prachtige vriendin. Veel plezier!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:43

Wat een mooie combinatie zijn jullie! En je rijdt haar erg vriendelijk, dat 2018 maar een mooi wedstrijdjaar voor jullie mag worden +:)+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:49

Wat een leuk paard zeg! En jullie zijn een mooie combinatie. Op naar een mooi jaar!

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:09

Wat een leuk dier. Veel plezier nog samen!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:13

Nou! Hier word ik blij van.

Wat een ontzettend leuk stel zijn jullie.
En wat een schrik zeg die foto op de operatietafel. Maar wat geweldig dat jullie hier toch iets moois hebben weten uit te halen. Echt bijzonder.
En respect voor je toewijding aan haar welzijn. Super om te zien.

Ga zo door!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:19

jeetje wat een pech met dat been maar ze knapte gelukkig goed op!
mooie merrie en wat raar dat ze zo mager werd, kreeg ze geen voer op de vorige stal?
wel tekenend dat ze nu zonder verdoving geschoren kon worden, dan zit ze goed in haar vel!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:38

Wat een gaaf paard zeg! Heel veel succes in 2018, als ik het goed begrijp ga je dit jaar je debuut maken? :)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:00

Sow dat is zeker een gaaf paard zeg! Het rijden ziet er ook echt heel vriendelijk en fijn uit!

Ondanks de pech ziet het er uit als een mooi eerse jaar, ik wens jullie een gezond en plezierig 2018!

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:04

ik ben verder niet echt van de grote dressuurpaarden (zelf western buitenrijder) maar wat heb jij een mooie houding op je paard! echt top!

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:13

Dat is schrikken geweest met haar been. Gelukkig dat het weer goed gekomen is. Veel plezier in 2018!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 15:27

Wauw, superleuk om weer in uitgelicht te staan! :D Ik ben gisterenavond nochtans nog op Bokt geweest maar heb het toen over het hoofd gezien _O-
Dankjewel allemaal voor de lieve reacties, echt heel fijn om te lezen <3

xZiva_ schreef:
In juli heb je een foutje gemaakt haha :o

" Gelukkig was het volgens de DA's allemaal erger dan het leek, " :=



Wat een gaaf paard zeg! Hopen dat alles goed blijft gaan en jullie in 2018 lekker kunnen gaan starten :)

Ja dat moest natuurlijk MINDER erg zijn :=


Change3x schreef:
Ook zo'n grote! :wow: En ik vond mijn inmiddels 4,5 jarige al groot (1.70, wij kochten hem toen als E pony. :') )
Wat balen van die blessure, maar ik denk dat voor je paard die rust helemaal niet verkeerd is geweest: jong, groot, slap en nog steeds groeiende --> voldoende vakanties zijn dan wel heel belangrijk! Maar ik geloof dat dat wel goed gaat. :D

Leuk paard! :D

Zo die is dan wel flink gegroeid voor een E-pony te zijn! Toen ik Iessada kocht was ze 1.71, ik vond dat zij al veel gegroeid was op dat jaar tijd :=
En ja, rust is inderdaad niet verkeerd, al had ik wel liever gehad dat ze die periode dan op de weide had doorgebracht in plaats van in de stal :n


Amalarab schreef:
jeetje wat een pech met dat been maar ze knapte gelukkig goed op!
mooie merrie en wat raar dat ze zo mager werd, kreeg ze geen voer op de vorige stal?
wel tekenend dat ze nu zonder verdoving geschoren kon worden, dan zit ze goed in haar vel!

De stal waar ze eerste stond was op zich geen slechte stal, maar het was pas een nieuwe stal en ik denk dat de eigenaar het wat te hoog had gegrepen. Dat ze zo mager werd kwam volgens mij vooral door de verhouding krachtvoer/ruwvoer. Zo kreeg ze er 3kg sportbrok per dag, wat zij op dat moment absoluut niet nodig had aangezien ik maar 3x per week werkte met haar gedurende 20-30 minuten. Ook kreeg ze er maar één keer per dag hooi, meestal 's avonds, waardoor ze overdag al haar stro opat en steeds in een vieze stal stond met als gevolg rotstraal te hebben gekregen. Ik gaf haar dan wel stiekem hooi bij, maar dat werd niet geapprecieerd.
Ook zo'n punt was de mogelijkheid tot uitlaten, ze waren bezig met het aanleggen van een paddock, maar die was dus nog niet omheind en kon je je paard er niet uitlaten. Daarom moest je het maar met de binnenbak doen, maar die was helaas bijna nooit vrij, en als ie vrij was kon je je paard er nooit lang inzetten. Ook moesten ze er altijd onder toezicht staan omdat er veel springmateriaal in de bak stond dat niet stukgemaakt mocht worden door de paarden.
Daarnaast mochten ze enkel van de maanden april tot augustus op de weide, maar de eigenaar had niet genoeg weides voor het aantal paarden. Dus de paarden werden in groepen verdeeld, maar soms had je een te grote groep voor een te kleine weide. Zo wilden ze Iessada ook bij een groep van zes andere paarden zetten op een klein stukje weide, dat vertrouwde ik niet, als je er eentje tussen had zitten die de andere ging irriteren konden ze ook nergens weglopen.
Op de stal waar ze nu staat mogen ze het hele jaar door op de weide, zelfs 24/7 als we zouden willen, maar dat vertrouw ik niet dus ze staat hier 's nachts binnen. Hier worden ze in groepen van twee of drie uitgelaten en heb je geen problemen onder elkaar. Van het moment dat ze op stal staat heeft ze onbeperkt hooi, en qua krachtvoer krijgt ze nu gewoon onderhoudsvoer, geen sportvoer meer. Daar doet ze het nu veel beter op. Ik ben heel blij dat ze hier haar plekje gevonden heeft, ook al is er geen luxe voor de ruiter, paard is hier enorm gelukkig en dat is mij wel het belangrijkste :)


badeendje schreef:
Wat een gaaf paard zeg! Heel veel succes in 2018, als ik het goed begrijp ga je dit jaar je debuut maken? :)


Dankjewel! Ja, ik hoop dat we in maart ons debuut kunnen gaan maken, dan gaat hier het nieuwe seizoen van start :) Na haar blessure natuurlijk wel van nul af aan terug moeten opbouwen, maar we zijn terug op de goede weg :)

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:31

Ook ik heb niet zoveel met bruin en merries, maar snap dat je voor haar gevallen bent! Want een fantastisch dier zeg! <3 Veel geluk in 2018, jullie komen er wel!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: 2017; niet helemaal wat we gehoopt hadden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:27

Wat een lieve paard is dat zeg!!!

Dat is aan alles te merken en te lezen, echt een superknol.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:29

Wat een mooie merrie en wat een lief verhaal heb je geschreven.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:33

Oh ja! Dat was echt even schrikken toen je dat vertelde over haar been.. Gelukkig is t helemaal goed gekomen! 2018 wordt jullie jaar :))

Puccini
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:59

Wat een gaaf paard!! Ben wel echt een beetje jaloers op jouw beenligging. Heel veel succes in de toekomst.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:11

Wat een prachtig paard heb jij. Absolute pech, maar jullie band had niet meer kunnen groeien dan in deze periode waarin zij van jou afhankelijk was.

Jullie gaan het vast super doen in de wedstrijden!