Dit was ONS jaar!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Dit was ONS jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 00:12

Hoi allemaal,

Ook dit jaar vind ik het leuk om weer eens een ITP te doen!
Vorig jaar was helaas niet ons beste jaar, na een hoop ellende met verschillende paarden. Ik hoopte dat 2017 beter zou worden en nou, dat was het zeker!
Ik ga maar gewoon een overzichtje maken, veel plezier met lezen :)

Januari
Deze maand was eigenlijk niet zo bijzonder. Paar kleine dingetjes waar we mee worstelden, vooral lichamelijk bij de paarden. Maar deze maand was wel de start voor Knud om langzaamaan in de bedrijfswerkzaamheden te stromen! En de grootste uitdaging hiervan was toch wel het wennen aan de kinderen. Gezien zijn karakter en streken, vertrouwde ik hem nog niet zo. Maar, hij heeft mij zeker verbaasd!

Afbeelding
Hij vond het geweldig :')

Deze maand kwam er ook een puppy bij, een Golden Retriever! Ayla is inmiddels net 1 jaar geworden :)

Afbeelding
Normaal gezien is ze wit... :o

Maart
Februari verliep heel rustig eigenlijk, ging allemaal wel goed. In maart kwamen er helaas weer moeilijkheden, wederom met Flo. Hij raakte ineens op zijn linker achterbeen kreupel.
Hij heeft hier vaker een hoefzweer gehad (enige witte voetje...) en omdat het zo plotseling begon, dacht ik hier ook gelijk aan. Maar na een bezoek van de hoefsmid, hebben we helaas niets kunnen vinden. Toen hebben we de dierenarts gebeld, die moest toch komen voor het enten. Nou, hij hoeft niet meer langs te komen. Hij keek even naar Flo, tikte met een stukje ijzer op de hoeven waardoor Flo zijn voetjes optilde. Hij vond hem ook zo gek staan, dus ja, hij is hoefbevangen.

Op het moment dat ik dit hoorde, stortte mijn wereld wel een beetje in. Ik vond het zo gek, maar hij is de dierenarts dus hij zou het wel weten? Maar dan nog, een 5 jarige arabier die best nog wat mager was, aan één hoef hoefbevangen..? Ik ben toen op advies Metacam gaan geven, om te kijken of het hier beter van zou worden.
De dag erna sprong hij met vier benen de lucht in. Hij rende, bokte en steigerde, hij was volledig pijnvrij! Ik uiteraard weer opgelucht.
Maar helaas, de dag erna stond hij weer kreupel... Aan zijn rechter voorbeen dit keer! Nou, ik wist het niet meer. Ik stond op het punt om naar de kliniek te gaan voor foto's, toen ik toch nog één keer de hoefsmid langs liet komen. Hij ging dit keer naar het rechter voorbeen kijken en wat denk je? Een onwijze hoefzweer!!

Na 3 weken tijd hadden we eindelijk iets gevonden. Helaas zat de zweer te diep waardoor hij er niet bij kon komen via het snijden. Dus we gingen het met weken proberen. Lukte het na 3 dagen niet, dan zouden we het van buitenaf moeten proberen. Lukte dat niet, dan konden ze nog doorgaan met snijden maar was het einde rijpaard.. En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig viel mij na 3 dagen een heel klein puntje op, en daar spoot het direct uit toen de hoefsmid het aanraakte! Volledig schoon gemaakt en ingezwachteld.
De dag erna was het nog niet goed. Sterker nog, zijn been was tot de knie wel twee keer zo dik.. Weer een dierenarts laten komen, dit keer een andere, en die concludeerde dat de ontsteking zijn been in was gegaan door de behandeling met Metacam... 4 dagen antibiotica en wederom Metacam. Zijn been werd snel dun, maar Flo was nog steeds kreupel én de hoef liet bovenaan los. Of dit door de hoefzweer kwam of iets anders wisten we niet, dit moesten we afwachten.

April
Inmiddels was het april en Flo was nog steeds niet rad. In stap en galop ging alles goed, maar in draf zag je hem nog een beetje manken. Volgens de dierenarts zou dit met de tijd komen en mocht ik hem rustig belasten in oefeningen waar hij geen pijn liet zien.
Tegelijkertijd had ik een hele moeilijke keuze moeten maken. Flo en ik mochten namelijk meedoen aan de Vrijheidsdressuur Challenge op Equiday, maar Flo was nog steeds niet helemaal rad. Meld ik mij af, gezien de keuring die aan de show vooraf gaat, of meld ik het probleem en probeer ik het? Na nogmaals checken bij de dierenarts kreeg ik groen licht en meldde ik het bij de organisatie van Equiday. Op de dag zelf werd Flo gekeurd. Doordat de dierenarts die aanwezig was zijn probleem kende, mochten we gelukkig sowieso meedoen! Was het nog duidelijk te zien, dan zou het voorafgaand aan de show vermeld worden, maar gelukkig was dit niet nodig.

De show ging echt top! Het was de eerste show voor Flo en de eerste grote show voor mij. Het was onwijs spannend maar ik ben echt zo trots, Flo genoot er ook volop van!

Afbeelding

Afbeelding

Na 2 maanden was Flo weer volledig hersteld!

In april vond ik ook mijn allereerste sponsor, Eye of the Wolf Fotografie. Ook dit was in het begin heel raar, omdat ik mij al snel 'brutaal' vond om voor te stellen toen ik haar bericht zag staan. Maar hier is echt een hele fijne en leuke samenwerking uit ontstaan, met een heleboel prachtige foto's!

Afbeelding
Bij de kennismaking heeft ze gelijk wat foto's van mij en Flo gemaakt tijdens het werk :)

Juli[/]
In Juli hadden wij onze tweede grote show!
Samen met Heurby en Flo gaf ik 3 verschillende shows op de Paardendagen in Friesland. Het was even een uitdaging om aan te komen, maar de shows gingen uiteindelijk heel goed en we hebben hier weer hele leuke reacties uit gekregen :)

Afbeelding
In één van de shows gingen we met z'n drieën aan het werk

[b]Augustus

Augustus verliep wederom rustig. We hadden met twee paarden weer een campingdag in Hardenberg geboekt en onze eerste ponykampen stonden gepland! Deze waren echt een groot succes en natuurlijk super leuk om te doen :)

September
Deze maand waren er meerdere leuke dingen gepland. Dit was onder andere de Disney Run, een hardloop evenement in Disneyland Parijs. Hier heb ik de 10 km volledig uitgelopen, terwijl ik nooit ga hardlopen! Dit was zo ontzettend leuk om te doen, helaas hield ik hier een ontsteking in mijn voet aan over.
Even na de run, had ik een hele leuke samenwerking gepland met Eye of the Wolf én Freespirit Horse Art. Ik mocht de producten in een bepaalde stijl promoten, super leuk!! Aangezien het een indianen thema was, namen we Heurby mee. Hij was erg onrustig op sommige momenten, maar deed het zoals altijd geweldig :D

Afbeelding

Afbeelding
Wat is het toch een heerlijk model :')

Helaas hadden we in deze maand ook weer een dal momentje met Flo. Wij mochten samen namelijk weer een show geven op een evenement, dit keer bij de Lol met je Knol competitie op Horse Event. Het begon zo goed met hem, maar tegen het einde van de show gebeurde iets bij Flo. Ineens was onze connectie in het werk verbroken en werd hij bang, kreeg paniekaanvallen en uiteindelijk raakte hij helemaal afgesloten. Tijdens één van deze paniekaanvallen is hij door de mensen de bak uit gerend. Gelukkig was hij snel gevangen door hele lieve mensen die direct gingen helpen! Na wat lieve woorden van de jury, zijn we direct naar huis gegaan. Maar in de vrachtwagen ging het ook niet goed. Ik heb na een paar meter één van de grooms zo snel mogelijk naar achteren moeten sturen omdat Flo uit zijn plaat ging en ik niet kon parkeren. Hij was constant aan het steigeren en mijn groom kon hem niet bereiken. Alsof het niet erg genoeg was om zo 1,5 uur lang te reizen, liet op de snelweg de uitlaat van de wagen los. We stonden tussen de twee banen en uitrit in, konden niet veilig staan, Flo was nog steeds in paniek en het werd donker. De politie konden we niet bereiken en de ANWB kon niets doen omdat het levensgevaarlijk was. Nadat ik dan toch 112 had gebeld, waren er binnen 5 minuten 3 agenten bij ons die gelijk kwamen helpen.
Flo is nog 2 weken uit de running en mentaal onbereikbaar geweest. Na met veel wanhoop een reading laten doen, kwamen we erachter waar hij van geschrokken was en wat ik kan doen om hem te helpen. Hier zijn we nu nog steeds mee bezig en rustig aan het opbouwen.

Oktober
Ook deze maand stond er weer een fotoshoot voor Freespirit gepland. Dit keer was het thema Halloween. We waren heel erg aan het dubben wat we voor kleding moesten gebruiken en welk paard.
Omdat Flo nog niet betrouwbaar was buiten en wij Heurby niet geschikt vonden, besloten wij om Knud mee te nemen. Het was een gok, maar hij moest het toch leren. Rijden was bitloos geen succes, maar er is toch wat moois uitgekomen! We deden dit samen met een Tsjecho-Slowaakse Wolfshond, wat een geweldig dier is dat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik kan er geen genoeg van krijgen <3

Inmiddels is er ook een kudde uitbreiding plaats gevonden, Jelle heeft zich bij ons gevoegd! Jelle staat hier in bruikleen om wat meer aandacht en werk te krijgen en dit gaat ontzettend goed! Hij pakt het allemaal snel op en de kinderen vinden hem geweldig.

December
November was eigenlijk niet zo heel schokkend. De lessen liepen onwijs goed, net als de trainingen. En net nu ik dacht dat het showseizoen was afgelopen, werd ik voor 30 december nog geboekt. Een kleine show vrijheidsdressuur op de finale van een dressuur wedstrijd.
Omdat ze graag zowel info als muziek willen en het een klein evenement is, vond ik dit perfect voor Flo. Hij kan tenslotte het meeste vrijheidsdressuur en ik zou het geweldig vinden als ik dit jaar nog positief met hem kan afsluiten.. En we hebben weer een reden om het opnieuw op te bouwen. Hier keek ik zelf namelijk onwijs tegen op, en dan met name de vrachtwagen. Gelukkig gaat het tot nu toe goed en kijk ik er nu juist naar uit!

Poeh, het is een heel lang verhaal geworden, excuus hiervoor :o
Maar als ik zo terug kijk, ben ik zo blij en dankbaar voor wat ik allemaal kan doen en hoeveel kansen ik wel niet krijg. Het is zo leuk om dit samen met mijn kudde te kunnen doen en ik hoop dat wij dit nog veel meer en langer mogen doen!

Volgend jaar hebben we in april niet alleen een show bij Equiday geboekt, maar wordt er ook een Meet en Greet met mij en mijn paard georganiseerd. En wie weet, wat er nog voor kansen en samenwerkingen gaan komen! Ik ben onwijs benieuwd wat het ons gaat brengen en hoop dat het weer een top jaar wordt! :D

Afbeelding

veerle_1001
Berichten: 102
Geregistreerd: 19-11-09

Re: Dit was ONS jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:35

Mooie paardenverzameling zeg!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Dit was ONS jaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 23:59

Dankje! :o