Harvey & Me 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Harvey & Me 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:47

Harvey heb ik in 2016 gekocht en gelijk veel pech mee gehad. Helaas was 2017 niet veel anders, wat een kopzorgen waren het! Gelukkig gaat het sinds een maand of twee wat beter, hopelijk zet dat door :o

Paspoortje
Wij wonen op een eiland in de Ierse zee!
Naam: Harvey, 167cm
2 Februari 2009
Engels Volbloed
Vele eigenaren gehad, in vijf verschillende landen!

In Januari verhuisden we naar 24/7 buiten met open stal!
Een week later ontdekte ik een hoefzweer.

Afbeelding

Afbeelding

In Februari bleek de hoefzweer na het open maken van de hoefsmid nog steeds helemaal niet weg!
Soms liep hij dagen goed, en andere dagen super kreupel... Ik was druk in de weer met verbandjes, weken, smeersels, onderzoek doen op internet en ga maar door. Ook verhuisde zijn Shire vriendin eind februari en is hij uit paniek heel hard gevallen. Gelukkig niks aan over gehouden, behalve verlatingsangst. Zucht.

Afbeelding

En Harvey was jarig, hij werd 8!

Afbeelding

En toen leek zijn hoefzweer toch echt door gebroken te zijn!
Afbeelding

In Maart kwam er gelijk een leenpony zolang er nog geen nieuw pensionpaard was. Ineens moest ik er voor twee zorgen! En bleef hij mank lopen, ondanks dat de hoefzweer aan de achterkant door was gebroken. Of toch niet? Ook kwam zijn straal los. Wat was er toch allemaal aan de hand!? Hoefsmid kwam zowat wekelijks langs.

Afbeelding

Harvey was ondertussen niet echt in training en had de nieuwe stal en omgeving nog niet echt ontdekt. Dat deden we tussendoor, rondje in de bak longeren, wandelingetje langs de stallen, etc. Niet heel benoemingswaardig ;).

In April zette de dierenarts Harvey op boxrust. Hij had de zool diep opengesneden en dat moest eerst dicht groeien voordat hij de wei weer in mocht. De hoefzweer bleek chronisch en zat bijna in het been!
Flink aan de medicijnen. Verbandjes, hoefschoen erbij, de hele rattaplan. Gelukkig had ik een open stal met asfalt ervoor. Dus hij stond 's nachts in de stal, en overdag op de uitloop. Lopen zorgt voor bloedtoevoer en genezing, toch ;)

Afbeelding

Afbeelding

En ja hoor, we gaan door: hij had een ongelukje 's nachts op stal:
Afbeelding

----> Eind Mei mocht hij de wei weer in! Wel voorzichtig want het was lang geleden en het gras was vreselijk rijk! <----
https://www.instagram.com/p/BT_4-_2hq_h ... alhorseiom

In Juni kwamen er nieuwe paarden op stal en ging de leenpony weg. Begon ik d.m.v. R+/clickertraining en Mark Rashid boeken Harvey eindelijk wat te trainen. We moesten vanaf het begin beginnen want hij had na zijn race carriere nog niet echt wat anders gedaan. Ik had een lieve rustige coach en bitloos leek Harvey beter te bevallen dan een bit. Eind Juni eens even erop om ons boomloze te herbekijken. Ook wandelden we wat af

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Juli gingen we zo verder, samen stappen nadat de coach haar rondje had gedaan (ik was nog wat zenuwachtig dus ging altijd daarna pas). Maar ik was zo trots! Ik weet niet meer waarom het zadel eraf was :+

Afbeelding

In Augustus ging de stalbaas bouwen aan de stallen. Harvey kreeg een eigen weide met inloopstal omdat hij vocht met een andere ruin. Die ruin behoort samen met een andere van de stalbaas dus Harvey moest eruit :( Deze maand hebben de paarden dus op een noodweide gestaan, zonder schuilstal, uiteindelijk met veel modder en te weinig gras, waardoor we elke dag hooi de wei in sleepte. Hierdoor kreeg hij ook flinke mok en hoefwandseperatie, van de natheid, en liep hij niet helemaal rad :( achteraf had ik dit heel anders aangepakt, maargoed.

In September was het gelukkig af! Gelijk nieuwe regel gemaakt: een goed paar uur per dag op stal met verharde uitloop om die hoeven hard te krijgen! Lekker schoon en droog. De rest van de dag had hij vrije keus in wei en stal. Ook begon ik hier met Warwick Schillers trainings programma! Harvey veranderde met de dag in positieve zin. Dit programma voelde als thuiskomen.

Afbeelding

In Oktober kwam de mok terug toen zijn eigen weide een modderige doorgang kreeg. D.m.v. dierenarts zalf en medicijnen ging het binnen een week weg. De training van Warwick Schiller cursus ging gestaag verder.

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/xZs9CP.jpg

En dit moest er ook nog even bij. Twee keer in 1 week! Inmiddels hebben we houten omheining en elektra }:0

https://boktimg.nl/img/m/FtI5og.jpg

November ging geweldig.
De hoefwandseperatie was weg, de mok was weg. Hij had droge grond overdag en 's nachts kon hij de wei in of terug de stal in als hij dat wilde. Het modderige deel was bewerkt met drainage en ik was elke dag zijn benen moddervrij.
De horsemanship training ging ook top. En we hadden onze boomloze Ghost voor een boomloze Western ingeruild! Zoveel beter!

https://boktimg.nl/img/m/AcY4Lb.jpg

December ging zelfs nog beter! Kijk ons dan :D

https://boktimg.nl/img/m/NGcRpY.jpg

We hadden zelfs sneeuw op ons eiland

https://boktimg.nl/img/m/1psEMd.jpg

En daarna smeltwater in de bak :D

https://boktimg.nl/img/m/g3ruWy.jpg

Op naar 2018 *\o/*
Zie onderschrift voor ons instagram account 8-)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 03-01-18 21:45, in het totaal 9 keer bewerkt
Reden: Teveel foto’s, overige in link geplaatst

Yentaah

Re: Harvey & Me 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:51

Ik wachtte al op Harvey! Wat een jaar weer.. Leuk overzichtje :) Ik hoop op een goed 2018 met iets minder (hoef)problemen :+ , het is jullie gegund.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:55

Veel pech dit jaar, maar ondanks dat toch nog een hoop mooie momenten! Ik wens jullie een goed 2018 zonder al te veel problemen! **\O/**

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:00

Leuk overzicht! Dit jaar wordt gewoon jullie jaar, het is jullie gegund :) Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 00:06

@ Yentaah, aw wat lief :o dank je wel!

@ MoppieFilou Klopt, we hebben ook leuke dingen gedaan tussen de mindere momenten :Y) anders is het echt niet vol te houden haha! Heb daar helaas niet veel foto's van, een paar maar, dan ben ik te druk bezig met genieten denk ik :7 Deze foto kwam eruit toen mijn dochtertje de telefoon had gevonden :') druk bezig met een kriebelbeurt haha

Afbeelding

@_mjwb Dank je wel! Jij ook beste wensen! Zie je net op insta verschijnen, ik ga jou ook volgen hoor :D

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:20

Schattig! :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:46

Hey Woepsie, warwick vind ik ook heel goed, maar dat wist je al. Wat een pech heb je gehad dit jaar! Ik hoop echt voor je dat 2018 geen hoefproblemen brengt! En ook geen andere problemen natuurlijk. Dus veel geluk in 2018!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:24

Jeetje wat een pech jaar hebben jullie gehad zeg :(

Ik heb een paard om 3 witte beentjes en mok ligt altijd op de loer. Maar sinds ik cure-Mok geef in de natte maanden bij geef, heeft m'n ruin nergens meer last van. Hoe nat het ook is! Wie weet helpt het jullie net zo goed: *klik*

Hoe dan ook, heel veel succes, plezier en gezondheid in 2018 :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 10:48

freetorun schreef:

Ik heb een paard om 3 witte beentjes en mok ligt altijd op de loer. Maar sinds ik cure-Mok geef in de natte maanden bij geef, heeft m'n ruin nergens meer last van. Hoe nat het ook is! Wie weet helpt het jullie net zo goed: *klik*

Dank je! Die foto met witte beentjes zijn geen witte beentjes, dat is mokzalf hihi ;) hij heeft geen aftekeningen, alleen een stipje op zijn voorhoofd.

Fijn dat dat helpt! Ik ga het eens lezen. Dank je wel!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:53

woepsie90 schreef:
freetorun schreef:

Dank je! Die foto met witte beentjes zijn geen witte beentjes, dat is mokzalf hihi ;) hij heeft geen aftekeningen, alleen een stipje op zijn voorhoofd.

Fijn dat dat helpt! Ik ga het eens lezen. Dank je wel!

Ik bedoelde dat die van mij witte beentjes heeft en dus ook gevoelig is voor mok :). Wel leuk, dat ene stipje!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:11

aaah wat een mooie plek en een lief dier! Wat verschrikkelijk dat jullie zo zijn begonnen... maar hopen dat dit jaar meer mooie dingen brengt :D Welk eiland is dit? Ik ben zo dol op Ierland, zie het als mijn tweede 'home'