Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:55

kiki1976 schreef:
Onlangs bloedonderzoek bij mijn hond laten doen, kassa € 535

:roll: :roll: :roll:

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:59

Pareltjes schreef:
kiki1976 schreef:
Onlangs bloedonderzoek bij mijn hond laten doen, kassa € 535

:roll: :roll: :roll:


Voor bloedonderzoek? Echt? Doe normaal hoor.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:00

Onze da zit niet bij de grote jongens , gelukkig nog normale prijzen. En ze vertikt het ook want ze gaf aan dat ze wel een zeer verleidelijk financieel aanbod had gehad. Ze is net 50 en kon stoppen met werken .
Maar de dieren zijn de dupe zei ze en daar ben ik geen da voor geworden.

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:03

En ik denk dat ook veel verschil maakt dat vroeger dierenartsen ook omzet uit veterinaire voeding kon halen. Nu tegenwoordig is alles voor bijna inkoopprijs op internet te halen. Daar kan een dierenarts niet mee concurren en dan zullen de behandelingskosten omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:30

foxy80 schreef:
hier krak hetzelfde Anjali, poown mankeerde nooit wat en met 1 keer bekappen per 6 maanden en inenten en ontwormen was ik er wel... Tot een huidinfectie begin oktober toesloeg en 3 weken later terug kwam.

Heb nu DA rekeningen even in detail bekeken (alle prijzen incl btw - BE tarief van 21%):
- voorrijden 40 euro, navisite (paard moest elke dag antibiotica gespoten worden) 30 en als groepsconsult nog steeds 20 euro (vind ik wel stevig als je meerdere griepvaccins komt zetten).
- antibiotica spuiten verschilden telkens van prijs: 31 euro, 30 euro, 25 euro
- tanden raspen 54
- bloedafname 14.5 euro maar daarnaast ook nog 93.9 voor bloedonderzoek EN labkosten separaat 37 euro
- sedatie eentje 21 euro en eentje 25 euro
- inenten 21 euro
- kuur om oedeem te bestrijden 112 euro aan medicatie

In totaal 812 euro kwijt.

We hebben 14 okt 2 katjes uit het asiel gehaald - ik ga maar eens rondbellen voor visitekosten te vergelijken denk ik.


Ik vind jouw hele rekening spotgoedkoop :=

Voorrijkosten komen hier al op 86 euro. Geen spoedtarief oid, maar consult komt er ook nog bovenop sowieso. Rekening was iets als 250 voor 5 minuten onderzoek en een zalfje van 30 euro. Maar niks speciaals, wel grote tube, dat wel.
Voor de tandarts waren de kosten eerder tegen de 200 euro aan. En dat is al langer zo, allee de Voorrijkosten zijn flink gestegen.
Ook bloedonderzoek zit je hier standaard een stuk hoger.

Wat dat betreft kon ik beter met paard naar de kliniek voor echo en klinisch onderzoek. Dat was niet veel duurder als deze rekeningen en werd veel meer gedaan :')

Hond is in verhouding wel een stuk duurder. Of sowieso al. Nu ben ik heel blij met mijn da, want je hebt niks te kiezen qua prijs als ze al niet met een type hond om kunnen gaan. Ooit een da gehad waar ik blijkbaar de enige was met een grote hond of iig herder. Daar ben ik niet meer naar terug gegaan, want dat was geen goede ervaring voor de hond of mij. Die praktijk had beter aan kunnen geven dat ze alleen kleine honden deden. En helaas is dat niet de enige geweest. Enige reden dat ik ooit van onze sportbonden dierenarts afgestapt ben is omdat hij niet verder kon helpen bij prostaat problemen. Gaf daar geen medicatie voor en praktijk waar ik nu zit wel.

De prijzen orgen er wel voor dat ik hierna geen dieren meer kan nemen. Nu heb ik hulp geregeld als mijn hond iets mankeert maar ik ga niet bewust aan een dier beginnen als ik het niet kan betalen. En dat vind ik best een moeilijk toekomstbeeld eigenlijk

KarmaChansy schreef:
Nederland valt nog mee vergeleken met hier :Y) maar daarin tegen hebben wij hier wel echt goede verzekeringen voor 5 honden betaal ik ongeveer 700 euro per 3 maanden en dan wordt na ER bijna alles wel vergoed, hoe zit het in NL met de huisdier verzekering?


Heel veel is al standaard uitgesloten. Ook blessures die door een sport ontstonden bijvoorbeeld. Maar ook alle gewrichtsproblemen vanaf een bepaald gewicht, zelfs als er foto's genomen zijn en ze dus goed zijn. Daarnaast was bij huidige hond alles met blaas en huid uitgesloten vanwege 1 blaasontsteking en demodex als jonge pup. En dan wel richting de 50 euro betalen per maand 10 jaar geleden met eigen risico enzovoorts.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-11-23 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:30

Momo94 schreef:
En ik denk dat ook veel verschil maakt dat vroeger dierenartsen ook omzet uit veterinaire voeding kon halen. Nu tegenwoordig is alles voor bijna inkoopprijs op internet te halen. Daar kan een dierenarts niet mee concurren en dan zullen de behandelingskosten omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan.

Lees het topic eens waar hier ook een paar keer naar is verwezen, daar vertellen een paar dierenartsen zelf over het hoe en waarom van de overnames door de grote ketens, inkomen etc.
Is beter dan aannames.

Momo94
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:32

Achterom schreef:
Momo94 schreef:
En ik denk dat ook veel verschil maakt dat vroeger dierenartsen ook omzet uit veterinaire voeding kon halen. Nu tegenwoordig is alles voor bijna inkoopprijs op internet te halen. Daar kan een dierenarts niet mee concurren en dan zullen de behandelingskosten omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan.

Lees het topic eens waar hier ook een paar keer naar is verwezen, daar vertellen een paar dierenartsen zelf over het hoe en waarom van de overnames door de grote ketens, inkomen etc.
Is beter dan aannames.

Dit is mij ook zelf door een dierenarts verteld, dus nee, niet zomaar aannames. :o Maandelijks komt er een dierenarts bij mij in de winkel waar we het ook wel eens over dit soort dingen hebben.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:58

KarmaChansy schreef:
Nederland valt nog mee vergeleken met hier :Y) maar daarin tegen hebben wij hier wel echt goede verzekeringen voor 5 honden betaal ik ongeveer 700 euro per 3 maanden en dan wordt na ER bijna alles wel vergoed, hoe zit het in NL met de huisdier verzekering?


*stille meelezer*

700 euro?? Waar ben jij bij verzekerd? Wij hebben een hele goeie verzekering voor onze jachthond en die kost nog geen 200 sek per maand. Mijn andere hond is verzekerd voor 150 sek per maand. Eigen risoco is dacht ik 1500 sek.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 07:07

Momo94 schreef:
En ik denk dat ook veel verschil maakt dat vroeger dierenartsen ook omzet uit veterinaire voeding kon halen. Nu tegenwoordig is alles voor bijna inkoopprijs op internet te halen. Daar kan een dierenarts niet mee concurren en dan zullen de behandelingskosten omhoog moeten om te kunnen blijven bestaan.


Als een dierenarts zijn winst uit de bijverkoop zou moeten halen, gaat er iets mis. Dit is ook juist wat ik niet geloof. Zoals gezegd heb ik bij de da een flesje cisaral voor 35,00 afgetikt. Op medpets staat het zelfde flesje voor 19.99 verkoopprijs dus geen inkoop. Betaal dus bij de da 15,00 meer, ik vind dat een mooie marge.

Ondertussen wil cavia niet echt opknappen, maar het is wat het is, ze is op leeftijd en krijgt de dingen die ze moet krijgen.

Ondertussen heb ik van alle kleine beestjes nog maar 1 konijn en 2 cavia's (met een beetje pech dadelijk 1) en wil er niks meer bij, heel sneu voor de achterblijvers en tegen mijn principe, maar ik stop er echt mee.

anoukwendy

Berichten: 4516
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:45

En dan zijn de kosten in Nederland nog niet eens zo hoog, ik was 7900€ kwijt voor 5 dagen kliniek van mn veulentje, 950€ voor een behandeling van baarmoeder ontsteking van zn moeder en proberen drachtig te krijgen heeft ook nog eens 5400€ (inkl verdere behandeling van bacterie in de baarmoeder) gekost zonder resultaat. Hier in Zweden zijn de kosten veel hoger dan bij jullie in Nederland en Belgie

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:06

Ja de prijzen zijn enorm. Ik heb net weer een pup dus ben er toch weer aan begonnen. Maar ben wel voor het eerst blij dat ik geen roedeltje heb. Mijn oude hond heeft me echt een paar honderd euro per maand gekost aan medicatie, speciale voeding en supplementen. Dat deed ik met liefde en had daar gelukkig ook het geld voor maar ben wel blij dat je dan niet meerdere honden hebt op leeftijd of met mankementen. Daar loop je echt op leeg.

De paarden zijn mijn laatste paarden. Ook daarvoor vind ik de kosten behoorlijk, ook de preventieve dierenartskosten. Ik heb er 4 dus na enten en gebitten elk half jaar schrik ik toch even van de rekening. Eén hond en een kat hoop ik wel altijd te kunnen (onder)houden.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:32

Het nadeel is ook gewoon dat er zoveel kan veranderen in de tijd dat je een huisdier hebt. Toen ik mijn huidige hond kocht had ik helemaal niet het idee dat ik alleen zou zijn een aantal jaar later. Laat staan op de armoedegrens zitten en door eigen medische kosten (die ook enorm zijn gestegen haha) nog minder te besteden.
Er wordt soms heel simpel gesproken door mensen dat je geen dieren moet nemen als je het geld niet hebt. Heb ik ook niet gedaan, maar de hond wordt bijna 11. Niemand weet wat er in 10 jaar kan gebeuren.

En dan ben ik zeker egoïstisch om dieren te houden en niet te herplaatsen (of eigenlijk gezonde honden inslapen want ze waren niet herplaatsbaar beide), maar mensen beseffen slecht hoe lastig sommige situaties zijn waar je al alles kwijt raakt voor je gevoel. Om dan ook nog gedwongen dieren weg te doen die je al jaren hebt vind ik ook een lastige en ik kon het niet. Nu heb ik wel iets kunnen regelen voor de medische kosten wanneer nodig, dat was wel een voorwaarde om ze te houden. Ik heb ook wel moeite met dieren hebben/houden als je al weet dat je niks kan betalen qua medische kosten en helemaal als je dan nog meerdere dieren erbij neemt. Daar geef ik de critici helemaal gelijk in.

Maar inslapen en alles wat daarna kwam voor een hond kwam 5 jaar geleden oid ook al op ruim 400 euro. := Daar kwam ik pas achter toen de rekeningen kwamen want dat was helemaal niet verteld.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:40

Cayenne schreef:
Ik zit wel bij een Evidensia kliniek en officieel is er idd geen betalingsregeling mogelijk, maar ik weet dat er in overleg wel veel kan, zeker bij klanten die er al jaren komen.
Ik heb er weleens naar gevraagd en toen vertelden ze dat het tegenwoordig gewoon niet meer mogelijk is om mensen achteraf te laten betalen omdat er teveel gevallen waren waarbij je dus niets meer hoorde of zag van de klanten en de betaling dus ook achterwege bleef. Ik snap wel dat ze dan op een gegeven moment een streep trekken, want het gaat vaak ook niet om kleine bedragen :=
Dat is bij mijn eigen tandarts trouwens ook zo. Ook daar moet je gewoon meteen pinnen en kun je het daarna weer terug krijgen via de verzekering. Ook zij hebben helaas teveel wanbetalers voorbij zien komen en zeker bij een kleinere praktijk hakt dat er flink in.



Dat begrijp ik dan weer heel goed en is helaas ook waar.

Onze kat was eens opgenomen 3 dagen in een voor ons toen nieuwe kliniek. Ze konden ons ook helemaal niet.


Wij zijn voor second oppinion toen daarheen gegaan omdat onze kat achteruit ging. op zaterdag avond 23:00 gingen we erheen. De dierenarts moest er ook zelf heen. Besloten de kat ter observatie daar te laten. Er zijn een scan gemaakt van zijn kop. Een echo van de buik en diagno hersentumor en buiktumoren. Wij hadden besloten hem in te laten slapen maar nog niet of hij eerst nog thuis zou komen met meds. Op de derde dag. Avond om 21:09 werden we gebeld dat de kat een soort Ria had gehad en erg slecht met hem ging dus of we wilden komen. Wij in de auto gestapt zonder na te denken over geld.

Dus stonden daar met niks. Kat werd ingeslapen. Dierenarts besprak wat wij wilden kwa crematie en dat gingen hun regelen. En zei ga maar naar huis want je hebt nu wel wat anders aan je hoofd dan de portomonaie. Ik zei kan ik morgen dan komen betalen? Nee zei ze we sturen een factuur. Binnen een paar dagen lag er een kaartje met sterkte van zowel het crematorium en van de dierenarts. Maar de rekening kwam pas 3 maanden later. Die hebben we uiteraard meteen netjes betaald. Vond het echt zo fijn dat dat zo kon. Maar ik denk dat daar makkelijk misbruik gemaakt kan worden.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:55

Bij mij kreeg ik toen later de rekening van inslapen.
Als ik geweten had hoeveel pech ik heb met mijn kat dan had ik haar niet genomen, hoe lief ze ook is.
Krijg ook steeds meer het idee dat ze in het asiel is gestopt omdat ze teveel geld ging kosten

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:04

MyWishMax schreef:
Het nadeel is ook gewoon dat er zoveel kan veranderen in de tijd dat je een huisdier hebt. Toen ik mijn huidige hond kocht had ik helemaal niet het idee dat ik alleen zou zijn een aantal jaar later. Laat staan op de armoedegrens zitten en door eigen medische kosten (die ook enorm zijn gestegen haha) nog minder te besteden.
Er wordt soms heel simpel gesproken door mensen dat je geen dieren moet nemen als je het geld niet hebt. Heb ik ook niet gedaan, maar de hond wordt bijna 11. Niemand weet wat er in 10 jaar kan gebeuren.

En dan ben ik zeker egoïstisch om dieren te houden en niet te herplaatsen (of eigenlijk gezonde honden inslapen want ze waren niet herplaatsbaar beide), maar mensen beseffen slecht hoe lastig sommige situaties zijn waar je al alles kwijt raakt voor je gevoel. Om dan ook nog gedwongen dieren weg te doen die je al jaren hebt vind ik ook een lastige en ik kon het niet. Nu heb ik wel iets kunnen regelen voor de medische kosten wanneer nodig, dat was wel een voorwaarde om ze te houden. Ik heb ook wel moeite met dieren hebben/houden als je al weet dat je niks kan betalen qua medische kosten en helemaal als je dan nog meerdere dieren erbij neemt. Daar geef ik de critici helemaal gelijk in.

Maar inslapen en alles wat daarna kwam voor een hond kwam 5 jaar geleden oid ook al op ruim 400 euro. := Daar kwam ik pas achter toen de rekeningen kwamen want dat was helemaal niet verteld.


Mee eens. Ik verbaas me er nog wel vaak om hoe makkelijk het op bokt - paarden en vaak dierenpension- wordt gezegt dat je dan geen dieren moet hebben of ze weg moet doen. Ik snap dat niet, maar dat zijn denk ik dan mensen met dieren ipv dierenmensen. Ik heb ook alles afgewogen toen ik aan m'n beestjes begon. Maar idd wat je zegt, tijden veranderen, situaties veranderen. En je kind dan maar weg doen???? Hoe dan...

Fijn dat je het toch kan regelen zelf. Ik heb soms nu ook echt moeilijk. De beestjes worden ouder en meer mankementen, m'n kat bleek een kneus te zijn... maar weg doen? Omdat ik dan ruimer kan leven en minder geld zorgen heb? Ik denk dat je me dan weg kan brengen vanwege andere problemen ;)

Het is soms lastig. En ja, ook in de zorg voor m'n beesten moet ik soms afwegingen maken. Maar gelukkig ze tot dusver alles kunnen geven wat ze nodig hebben, hoe lastig het soms ook is om de hoge rekeningen te betalen.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:23

Het is het echt waard om dierenartsen te vergelijken qua prijzen. Dierenarts waar ik eerst zat rekende over een bepaald pakje voor na de castratie €5 meer dan een dierenarts in een dorp vlakbij. Dat telde met consulten en medicatie flink op.
Daarnaast wordt inderdaad helaas alles gewoon heel duur… Voor mij een overweging om hierna misschien geen grotere hond meer te nemen.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:39

BigOne schreef:
Onze da zit niet bij de grote jongens , gelukkig nog normale prijzen. En ze vertikt het ook want ze gaf aan dat ze wel een zeer verleidelijk financieel aanbod had gehad. Ze is net 50 en kon stoppen met werken .
Maar de dieren zijn de dupe zei ze en daar ben ik geen da voor geworden.


Wat een topper <3. Ik woon in Friesland, zit al jaren bij DAP Dokkum. Betaalde laatst voor een zaterdagavond spoedbezoek wegens koliek 159 Euro totaal. Als ik al die bedragen hier lees zou ik allang failliet zijn.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:51

Klopt, iedereen die naar een da moet en waarbij het niet direct acute zorg is zou even moeten kijken of hun kliniek bij de grote jongens is aangesloten . Scheelt zo tientallen , misschien wel honderden euro’s dus kijken of er een andere kliniek in de buurt zit.
Iemand vermelde dat al die dure apparatuur wel betaald moet worden. Beetje onzin want bvb Evidensia neemt een kliniek over en richt hem in met nieuwe apparatuur, het geld daarvoor lenen ze van de investeringsmaatschappij achter evidensia en daar betalen ze de leningen met fikse rente aan terug zodat de aandeelhouders dubbelop cashen. Ik vind het schandalig wat er , zowel bij huisarts praktijken alsook bij dierenarts praktijken aan de hand is. Investeerders horen niet in de zorg .

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:52

Nee, investeerders horen niet in de zorg, ook niet bij mensen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:52

BigOne schreef:
Investeerders horen niet in de zorg .


Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar als een eigen praktijk niet rendabel genoeg is, wat moet je dan? Sluiten en wat anders gaan doen?

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:55

Eigen praktijk niet rendabel ? Denk je dat ze die overnemen ? Ze azen juist in sommige regio’s op goed draaiende praktijken. Wanneer je als da of huisarts geen renderende praktijk hebt ligt het toch echt aan je eigen kunnen met de tekorten die er nu zijn.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:59

Wat een prijzen.
Blij dat mijn dierenarts niet bij een grote (dure) keten hoort.

Op 13 november met spoed een kat naar de dierenarts gebracht. Accuut hartfalen en moeten laten inslapen.
Mocht niet gelijk betalen. Stond te huilen.
Dag later gebeld en gevraagd om de factuur en die was €69,50.
Cremeren was dan wel weer duur met €220.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:05

BigOne schreef:
Eigen praktijk niet rendabel ? Denk je dat ze die overnemen ? Ze azen juist in sommige regio’s op goed draaiende praktijken. Wanneer je als da of huisarts geen renderende praktijk hebt ligt het toch echt aan je eigen kunnen met de tekorten die er nu zijn.


Vind ik een stevige uitspraak om zo te stellen.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:14

Goh wat bijzonder, nav dit topic ook even op de site van mijn vorige DA gekeken. Ik vond ze al zo commercieel en duur geworden en ben net drie weken terug overgestapt. Zie nu na goed zoeken dat ze ook door Evidensia zijn overgenomen. Mn omgeving ook maar gelijk gewaarschuwd. Bedankt bokt!

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:16

Ze nemen net zo goed praktijken over die niet lekker draaien hoor. Boeit ze niet, ze willen alles hebben :')

Maargoed, ik ken weinig praktijken die daadwerkelijk (goede) winst draaien. Ik weet hier van 3 praktijken uit de buurt dat het altijd lijkt alsof ze een mega omzet hebben maar onder de streep blijft er geen drol over.