[VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:31

Maar hoe weet iedereen hier zo zeker hoe het zit :? Ik zie een zeer summiere beschrijving van ts, geen enkel beeldmateriaal. Het is toch onmogelijk om hier een goede inschatting over te maken. De gedragstherapeuten die ik heb geraadpleegd, deden dat op basis van observaties, een intakegesprek, vragenlijsten van meer dan 6 kantjes. Ik vind dat dit topic een rare wending neemt zo.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:36

Om even op mijn bericht terug te komen ben ik niet zeker wat er aan de hand is. Dat geef ik ook aan in de eerste paar zinnen. Vandaar een aantal "algemene" dingen die ik in de afgelopen 20 jaar tegen ben gekomen met zelfstandige rassen en ervaringen die ik heb.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:17

VogeltjeM schreef:
Maar hoe weet iedereen hier zo zeker hoe het zit :? Ik zie een zeer summiere beschrijving van ts, geen enkel beeldmateriaal. Het is toch onmogelijk om hier een goede inschatting over te maken. De gedragstherapeuten die ik heb geraadpleegd, deden dat op basis van observaties, een intakegesprek, vragenlijsten van meer dan 6 kantjes. Ik vind dat dit topic een rare wending neemt zo.

Een hond die frustratie gedrag laat zien zoals rijden etc kun je heel makkelijk schalen onder frustratie en prikkelingen. Plus de berichten van ts. Hij pakt geen rust dan is een hoop gedrag heel verklaarbaar. Dat is niet zo moeilijk. Alleen het waarom en hoe verder. Dat is moeilijker.


Als hij zo lang kan kauwen en dan nog geen rust vind om te slapen etc zou ik daar met een gedragstrainer inzette. TS. Echt werken aan t leren ontspannen.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:39

Topic wat stil laten vallen, vooral voor mijzelf. Merkte dat ik heel erg in de onzekerheid ging zitten en het impact had op Iroh en mijn andere sociale leven. Echter wel weer een kleine update.

Van de gedragstherapeut niks meer gehoord, vreemd maar rustig verder aan het zoeken naar iemand anders. We hebben de supplementen wel aangehouden maar nog geen resultaat, dat vond ik gek. Op basis van ervaringen in PB en in dit topic dus ook de stap gezet om toch meer bij de DA te gaan zeuren voor een volledig ontlastings onderzoek. Vandaag de prijsschatting gekregen en dat zou totaal op zo'n 200 euro uitkomen en is inclusief Giardia. De assistent sprak duidelijk haar twijfels uit over het doen van de test omdat de kans nihil was dat er wat uit kwam. Hij heeft ten slotte alleen diarree en verder is het gedrag dus ik twijfel toch. Wat zouden jullie doen?

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:45

Een Giardia test kost geen €200, maar een paar tientjes (ik dacht rond de €30 of €40)... Ik zou daar eens mee beginnen en als je er toch bent gelijk met de dierenarts ipv assistent je problemen nog een keer bespreken. Misschien heeft die ineens een goede ingeving.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:52

Het is ook niet alleen giardia het is gelijk alles. Alleen giardia zou 54 euro kosten en gelijk daar kunnen. Alles testen dus 200 euro en duurt 2 weken. We hebben hiervoor meermaals de dierenarts gesproken, toen was diarree verwijsbaar naar verschillende dingen eten en vond hetzelfde als de assistente nu

Taifoen

Berichten: 1031
Geregistreerd: 03-08-12

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:12

Onze pup heeft hardnekkig Giardia gehad, met ook wel veel klachten. Zij werd ook heel onrustig van denk ik er krampen en buikpijn. Voordat ze moest ontlasten kreeg ze echt 5 min de zoomies (maar dan in een negatieve zin). Ze is na het behandelen zeker beter geworden, dus ik vind het wel het overwegen waard :)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:34

Ik zou het zelf wel doen denk ik, al is het maar om e.e.a. uit te kunnen sluiten.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:42

Ik zou persoonlijk beginnen met alleen Giardia te onderzoeken. Risico dat je daarna als nog de uitgebreide versie doet is er natuurlijk, maar het kan ook zijn dat je voor een pak minder geld het al gevonden hebt. Giardia komt gewoon veel voor onder jonge honden.

Ik zou dus zeker onderzoeken, maar beginnen bij stap 1.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:16

Bij ons wilde de dierenarts niet testen op giardia, vanwege te vage klachten. Ik wilde het toch zeker weten en heb zelf een test besteld voor 20,- ongeveer. Deze test is zeer makkelijk in gebruik en werkt zoals een corona sneltest. Wel belangrijk om de test na een paar weken te herhalen, omdat giardia niet op ieder moment in de ontlasting wordt aangetroffen (afhankelijk van de cyclus).

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:39

Ik kom even binnenvallen met betrekking op die Giardia test. Onze hond heeft helaas meerdere giardia besmettingen gehad en op gegeven moment hebben we zelf enkele tests gekocht van 1 a 2 tientjes zodat we er optijd bij waren. We spaarden dan een klein beetje ontlasting van 2 a 3 momenten op en deden daar de test mee.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:00

Ik zou ook voor nu alleen op giardia testen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:51

Ik kwam onderstaande link tegen op FB en moest meteen aan jouw topic denken.
Het is een e-book van Michelle Vrolijk over Giardia bij de hond en wat voor invloed het heeft, ook qua gedrag. Ik heb het zelf heel vluchtig doorgelezen dus ik kan er niet zoveel over zeggen maar hopelijk staan er nuttige tips voor je in.

https://michellevrolijk.nl/Giardia%20bo ... 4TS6LcKEhE

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 18:42

Deze vrijdag, net voor de feestdagen een positieve giardia test in handen.. :( blij dat ik weet wat het is maar heel verdrietig dat we tot woensdag niks kunnen

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:43

VenoSnorlax schreef:
Deze vrijdag, net voor de feestdagen een positieve giardia test in handen.. :( blij dat ik weet wat het is maar heel verdrietig dat we tot woensdag niks kunnen

Hoe bedoel je tot woensdag niets kunnen?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 18:46

We hebben even gezocht, er is geen da beschikbaar tot woensdag voor niet spoed en dus ook niet om medicatie hiervoor te krijgen

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:13

VenoSnorlax schreef:
We hebben even gezocht, er is geen da beschikbaar tot woensdag voor niet spoed en dus ook niet om medicatie hiervoor te krijgen

heb je voor panacure een dierenarts nodig? volgens mij bij een goede dierenwinkel te koop...

En laat je niet onzeker maken door andere! Doe wat jij denkt wat goed is! Een ander denkt het toch altijd het beter te weten! I rest my case *\o/*

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:22

VenoSnorlax schreef:
We hebben even gezocht, er is geen da beschikbaar tot woensdag voor niet spoed en dus ook niet om medicatie hiervoor te krijgen


Is er geen DA in de regio met zaterdagopenstelling waar je naartoe kunt om Panacure te halen? Je hoeft daarvoor immers niet persé een consult in te plannen.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 19:29

Ik las dat antibiotica nodig was, was mij er niet van bewust dat daar geen consult voor nodig was. Ik zal morgen de even langs avonturia rijden. Dan kan hij mee, ik hoop dat we het dan gelijk kunnen regelen. Arm diertje, zo veel last gehad. De ontlasting op t wattenstaafje was minimaal maar dacht of weg gooien kan m net zo goed gebruiken. Toch een duidelijke positief

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:43

Heel fijn dat je wel een verklaring hebt!!

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:59

Ik zou gewoon panacur opstarten daar heb je geen dierenarts voor nodig. En als t even kan , als je dat nog niet doet, volledig over op kvv.
Alles in huis goed schoonmaken, stoomreiniger erover als t kan anders een desinfectant gebruiken en alles wassen wat gewassen kan worden waar de hond mee in aanraking komt.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:39

VenoSnorlax schreef:
Deze vrijdag, net voor de feestdagen een positieve giardia test in handen.. :( blij dat ik weet wat het is maar heel verdrietig dat we tot woensdag niks kunnen


Och Giardia is naar !
Die van mij heeft het van 8 weken oude pup tot 5 maanden af en aan gehad.

Paar tips
-Koop baby doekjes om de kont af te vegen na het poepen.

-Geef een probotica zoiets als pro-kolin

-ontworm met panacur

- alle kleedjes,vloerkleed enz wassen en met de stoomreiniger de vloeren en Dettol heel veel Dettol in huis halen.

Dag 3 en dag 5 van behandeling hond wassen
Haal een badjasje makkelijker met drogen of een waterblazer.

Verder alle andere dieren in huis mee behandelen.

De ontlasting is besmettelijk dus ze kunnen zichzelf snel herbesmetten.

Als je denkt dat je er vanaf bent toch nog even een testje laten doen

Succes met het behandelen van de Giardia!
Fijn dat je weet wat het is

Dagahra

Berichten: 882
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:50

VenoSnorlax schreef:
Ik las dat antibiotica nodig was, was mij er niet van bewust dat daar geen consult voor nodig was. Ik zal morgen de even langs avonturia rijden. Dan kan hij mee, ik hoop dat we het dan gelijk kunnen regelen. Arm diertje, zo veel last gehad. De ontlasting op t wattenstaafje was minimaal maar dacht of weg gooien kan m net zo goed gebruiken. Toch een duidelijke positief

Ik zou je pup niet meenemen morgen, met giardia :=

Ik heb onderstaande lijst aangehouden bij mijn kelpie destijds. Waren er gelukkig zo weer vanaf, ook de supplementen heeft hij gekregen. En zet hem over op kvv, giardia is gek op koolhydraten.
Citaat:
Ik heb een hardnekkige giardia infectie te bestrijden gehad bij een puppy en omdat ik me zo'n zorgen maakte hierover verschillende artsen geraadpleegd. Hieronder waren Maarten Kappen, Tannetje Koning en parasitoloog Wicher Holland (eigenaar Het Woud).
(...)

Wat ik leerde van de genoemde artsen, unaniem:
1) dien Panacur toe en doseer hoog (dus een hond van bijv. 5,2 kilo doseren voor 7,5 kilo in plaats van voor 5 kilo)
2) een kuur van minimaal 5 en maximaal 10 dagen geven (Tannetje gaf een mooi handvat t.a.v. de duur van de kuur: de diarree moet ca. 2 dagen voor het einde van de kuur over zijn, maar langer dan 10 dgn achtereen is niet zinvol dus als het dan nog niet helemaal oke is toch 5 dgn stoppen)
3) daarna 5 stopdagen (dus 5 dagen geen Panacur) Ik heb vóór ik dit leerde herhaaldelijk ervaren dat het onverstandig is om 10 stopdagen in te lassen
4) daarna herhaal je de kuur uit stap 2
5) als de diarree dan nog niet verholpen is of terug komt, een 3e kuur, na 5 stop-dagen.
6) was de patiënt vanaf de 3e dag van de behandeling om de dag met shampoo (ik heb haar dagelijks gewassen) ivm her-infectie, hiervoor is onbeschrijfelijk weinig nodig!!
7) was kleedjes/bedje van de hond op een temperatuur hóger dan 60 graden
8) de waterbak goed soppen, ivm her-infectie (het enige middel wat giardia doodt is chloor, zeep en dettol doen dat niet)
9) behandeling van klachtenvrije andere huisdieren is NIET zinvol. Sterker nog: onnodige inzet van wormbestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand (net als het te laag inzetten er van bij infectie)
Als ondanks deze behandeling (slechts 5 stopdagen, lang genoeg verstrekt, hoog genoeg gedoseerd) na een 3e kuur de giardia niet verholpen is, een dierenarts bezoeken.
Een combinatie met Metrazol is (pas) dan een afweging.

https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=134899

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:51

Nou idd, neem je pup aub niet mee naar Avonturia!
Giardia is echt heel vervelend en kan echt heel hardnekkig maar ook nog eens superbesmettelijk zijn.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:14

Silvia schreef:
Ik kwam onderstaande link tegen op FB en moest meteen aan jouw topic denken.
Het is een e-book van Michelle Vrolijk over Giardia bij de hond en wat voor invloed het heeft, ook qua gedrag. Ik heb het zelf heel vluchtig doorgelezen dus ik kan er niet zoveel over zeggen maar hopelijk staan er nuttige tips voor je in.

https://michellevrolijk.nl/Giardia%20bo ... 4TS6LcKEhE


En lees bovenstaand e-book toch even door. Daar staat ook wat in over testen na een besmetting en behandeling.