Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:15

Het meest belangrijke nu met de kou in de winter is dat ze met een goed gevulde krop op stok gaan in de avond. Daarmee moeten ze zich normaal goed warm kunnen houden.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:44

XxLiEsJuHhxX schreef:
Het meest belangrijke nu met de kou in de winter is dat ze met een goed gevulde krop op stok gaan in de avond. Daarmee moeten ze zich normaal goed warm kunnen houden.

Daarom voer ik ze ook extra bij :) hoop dat het helpt.


Kipje vol in de rui zag ik vanochtend al nieuwe pennen doorkomen, dus komt goed!

Andere brahma is weer broeds :') echt heel vaak...gelukkig altijd maar een paar dagen nesteldrang.

Santos_05

Berichten: 3099
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:49

Hier twee kipjes die altijd alleen zitten overleden.... hebben een trapbak in het binnenhok, dus zouden voldoende moeten kunnen eten, maar ik denk toch last van de kou |(

De rest zit wel samen op stok, dus hopelijk gaat het wel goed met de kou!!

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:56

Mijn kippies zijn echt miepen. Die zitten voornamelijk in het hok op stok en komen nauwelijks buiten met dit weer :’) .

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:57

Persoonlijk denk ik niet dat ze zomaar omvallen door de koude. Helemaal met genoeg eten. De kipjes die dood gaan, zijn ze mager, sloom, bleek ofzo de dagen of weken ervoor?

Want echt waar, tenzij jullie niet in NL wonen maar in een koud oord, gezonde kippen hebben geen enkel probleem met dit weer, zijn hier juist meer blij mee dan temperaturen boven de 20 a 25 graden.
Zo lang ze ergens beschut, dus tochtvrij en droog kunnen zitten overdag, wat extra voer krijgen als je niet onbeperkt voert en droog en tochtvrij kunnen slapen hebben ze nergens last van.

De kippen die bij jullie dus, het lijkt nu een beetje zo, bij bosjes neer vallen hebben zeer waarschijnlijk dus iets anders waar ze al erg van verzwakt zijn.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:41

Plots bij bosjes neervallen is toch vaak een parasitair probleem.

Ik heb paar maanden geleden bvb bloedluis gehad (in een gloednieuw kippenhok :roll: ).
Alles behandelt en het was snel weg.

Buurman had het nog nooit bij z'n kippen gehad zegt ie.
Nu klaagt hij dat hij veel kippen verloren heeft en dat de jonge vleeskippen niet goed genoeg groeien.
Maar hij heeft nog steeds geen bloedluis. Nooit gehad. Zegt hij.

Kippen vallen idd niet zomaar dood.

Kou lijkt hen idd niet te deren.
M'n haan bvb die wil altijd op het dak slapen. Ook bij slecht weer. Enkel als hij aanvoelt dat het gaat vriezen of als er echt te veel wind is gaat hij bij z'n kippen op stok in het hok.
Die zit 's nachts dus altijd in z'n uppie op het dak en lijkt daar niet om te malen.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:59

Hier onbeperkt legkorrel door middel van trapbak.

De laatste haan die ik ziek en broodmager uit zijn lijden verlost heb gok ik dat het maden geweest zijn. Kwam er ineens achter dat er maden in het hok zaten.

Gaabje
Berichten: 942
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:56

We hebben toch een ongenode gast…
Zou dit een rat zijn? Verzamelen die walnoten? We hadden de gaten gedicht maar toch weer open gegraven…


Afbeelding

Afbeelding

horsii

Berichten: 7699
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:51

Hier ook onbeperkte legkorrel in trapbak. En een x per dag meelwormen gemengd met scharrelgraan op de grond. Hoeveelheid welke gelijk op gaat. af en toe kuipje kattenvoer.

Nog een in de rui. Komen alweer nieuwe veerpennen. Die twee waren echt kaal.
Vier hennen van vorig jaar leggen ook niet meer sinds de rui. Twee jonkies nog wel.

Weer muizen en ratten ..
Kippen waren bang.
Zodra de benedenverdieping weer te bewonen is komt er een kat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Berichten: 7699
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:52

Gaabje, hier deden de ratten walnoten vanuit de tuin vd buurman in onze stal verzamelen. Op camera toen vast gelegd.

Gaabje
Berichten: 942
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:06

Hmm goed om te weten. Helaas zitten we in een dorp met veel dieren en sloten. Ratten voorkomen is geen doen. Maar het moet wel een beetje in de hand blijven.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:35

Had er gisteren 2 verschillende vallen vol met kleine ratjes. Dus hier druk aan het vangen opruimen.

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:38

Afbeelding
Hoi. Ik ben een kippenbeginner en hoop hier iemand te treffen die me op weg kan helpen wat ik moet doen. Vanochtend trof ik in het hok twee fitte kippen aan en eentje die wat sneu stilstond en zich duidelijk ellendig voelde. De kam lijkt verschrompeld en is donker van kleur.

Zojuist heb ik in de garage even een tijdelijke ren afgezet en heb de kippen daarnaartoe verplaatst, is toch fijner dan het kippenhok (staat op de nominatie om vervangen te worden, is behoorlijk rot). Toen ik de sneue kip optilde, kon ik horen dat ze het benauwd had. Dat verklaart ook de kleur van de kam, blauwig vanwege zuurstofgebrek (is mijn eigen inschatting nu). Is er iets wat ik kan doen nu (behalve dierenarts bellen) om de kip te helpen?
Laatst bijgewerkt door Moska op 13-01-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:43

Snot zeer waarschijnlijk als het kan zo snel mogelijk naar een vogel arts.

En anders heel hard zo snel mogelijk nek omdraaien. Om weer beter te worden antibiotica nog. Maar als de kam al blauw is kan het snel gedaan zijn.

Sommige zeggen vitaminen in de mond spuiten.

Afbeelding
Mijn nieuwe kippenhok in wording.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:23

Wat sneu... Hopelijk tref je een dierenarts of iemand die haar kan laten hemelen...(ik zou dat zelf niet kunnen)

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:10

Ik kan dat ook niet. Vind het zo al sneu genoeg

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:27

Ik denk dat je weinig keus hebt, dierenarts of inslapen (of nek omdraaien als je dat kunt). ontlasting en dergelijk is gewoon goed?

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:33

Ik vermoed dat het waterige hoopje op de grond bij de drinkbak van deze kip is geweest. Denk dat dat ook geen goed teken is. Nek omdraaien durf ik zelf niet, dat zal mijn vriend moeten doen (maar die is nu aan het werk). Ben aan het zoeken naar een dierenarts die me kan helpen met de kip.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:54


Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:32

Ik zie dat je in Groningen woont. Mijn kippen worden geholpen door de vogelarts van A7Noord, volgens mij is dat de dichtstbijzijnde.

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:44

Ga ik even naar kijken. Heb zojuist de dienstdoende dierenarts van de praktijk waar ik ook met de hond kom gebeld (om dan via een enorm keuzemenu bij een andere praktijk uit te komen :o ). Die gaf aan dat er weinig eer aan te behalen valt en dat de nek omdraaien het beste zou zijn.

Ik zag de kip net wel interesse tonen in wat voer. Ontlasting is wel wat waterig. Heb voor nu een terrasheater neergezet in de hoop dat het dan wat comfortabeler is voor haar.

pinto_1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:01

Hopelijk komt het goed met je kip.
Nek omdraaien (of op een andere manier laten hemelen) doen wij hier nooit als ze ziek zijn. Een zieke kip wordt of beter, of ligt vanzelf dood in het hok. Dan ga ik ze niet de stress geven van het slachten.

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:12

Als je goed slacht is er weinig stress.

En dan nog beter dan lijden. :o

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:24

hier wachten we dan ook niet af. Man gebruikt een scherpe bijl ipv nek omdraaien

Kidde
Berichten: 3475
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:34

Moska schreef:
Ga ik even naar kijken. Heb zojuist de dienstdoende dierenarts van de praktijk waar ik ook met de hond kom gebeld (om dan via een enorm keuzemenu bij een andere praktijk uit te komen :o ). Die gaf aan dat er weinig eer aan te behalen valt en dat de nek omdraaien het beste zou zijn.

Ik zag de kip net wel interesse tonen in wat voer. Ontlasting is wel wat waterig. Heb voor nu een terrasheater neergezet in de hoop dat het dan wat comfortabeler is voor haar.


Wat apart dat ze gelijk al aanraden om de nek om te draaien? Afgelopen najaar had ik ook een zieke kip met een luchtwegprobleem en met wat medicijnen was hij zo weer op de been. Ik heb er ook absoluut niets tegen hoor, maar waar niet eerst even kijken wat er mis is? Maar ik snap ook dat niet iedereen er geld voor over heeft