Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:36

Ik blijf ze ook gewoon eveneens mensen willen ze ook nog steeds :j

Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd allemaal. Ik las dat het wellicht zou komen doordat de kippen het binnen krijgen door het scharrelen op de grond. Ik snap dat niet helemaal waarom het dan niet in de groenten zou zitten, maar daar hoor je gek genoeg niets over

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:44

Kidde schreef:
Ik blijf ze ook gewoon eveneens mensen willen ze ook nog steeds :j

Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd allemaal. Ik las dat het wellicht zou komen doordat de kippen het binnen krijgen door het scharrelen op de grond. Ik snap dat niet helemaal waarom het dan niet in de groenten zou zitten, maar daar hoor je gek genoeg niets over


Bij groenten is bij dordrecht een probleem

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0Dordrecht.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:03

Maartje1990 schreef:
Bij groenten is bij dordrecht een probleem

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0Dordrecht.

Oh maar gok dat dit ook landelijk gaat worden uiteindelijk natuurlijk net zoiets als met de eieren.

De hobby tuinders valt geen geld te verdienen door de regering. En dus een doorn in het oog. Geld ook voor de hobby kippen houders.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:11

Marcella schreef:
Maartje1990 schreef:
Bij groenten is bij dordrecht een probleem

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0Dordrecht.

Oh maar gok dat dit ook landelijk gaat worden uiteindelijk natuurlijk net zoiets als met de eieren.

De hobby tuinders valt geen geld te verdienen door de regering. En dus een doorn in het oog. Geld ook voor de hobby kippen houders.



Dat denk ik inderdaad ook, bij de eieren was het eerst ook alleen Zuid-Holland en West-Brabant

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:29

Eerst waren het digoxines, dan fipronil, nu weer pfas, tja wat moet je ermee. Testen is vooralsnog best duur zag ik

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:48

Bijna 270 euro, maar wie zeg dat er ook niet gelijk registratie aan hang.

Ben normaal totaal niet van de complotdenkers, maar vind het gewoon te toevallig.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:40

Ik vraag me vooral af hoe het kan dat wat kippen van de grond af pikken in de eieren komt. Een ei komt toch uit de eierstok en niet uit de darmen? Misschien denk ik wel verkeerd hoor :') Wij blijven in ieder geval gewoon onze eitjes eten, ik ben al blij dat ze eindelijk leggen haha

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:05

Microplastics komen ook in je bloedbaan terecht ... Niet alles wat naar binnen gaat komt er ook weer uit, ook als het geen voedingswaarde heeft. En moedermelk drink je ook niet zo als moeder, dat maakt je van de voedingsstoffen die je binnen krijgt, idem voor dingen als eieren.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:10

En toch toen ik vroeg of of vlees een risico was kreeg ik dat dat geen enkele probleem was.

Waarom is vlees geen probleem en eieren wel.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:24

Hangt er van af wat waar naar toe gaat.
Een gedeelde moestuin ergens in de VS stond op een oude vervuilde plek. De hazelnoten van de boom in volle grond waren veilig, de bladeren moesten afgevoerd worden als chemisch afval. Rest was veelal aangevoerde grond en dus geen probleem.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:27

Ballard_L schreef:
Ik vraag me vooral af hoe het kan dat wat kippen van de grond af pikken in de eieren komt. Een ei komt toch uit de eierstok en niet uit de darmen? Misschien denk ik wel verkeerd hoor :') Wij blijven in ieder geval gewoon onze eitjes eten, ik ben al blij dat ze eindelijk leggen haha

Ik denk via de voedingstoffen die een kip gebruikt om een ei te maken. Ze eten natuurlijk veel van de grond, maar ook in insecten, pfas verplaatst weer makkelijk door de lucht. Maar jaren geleden bevatten hobbykipeieren een te hoge concentratie digoxines, die zijn ook niet zomaar verdwenen veronderstel ik. Ik vind het erg dubbel, als het daarin zit, waar dan nog allemaal. Voor mezelf denk ik tja, voor mn kind daarentegen. Eigenlijk zou je vanuit de nvwa of overheid moeten kunnen laten testen als je dat wil. Maar er schijnen ook weer veel soorten pfas te zijn en niet alles schadelijk, ingewikkelde materie dus

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:12

Ohw jeej het PFAS verhaal is hier ook nu.

Wat ik ervan vind, BULLSHIT!

Ik zie het puur als een politiek ding. Ze hebben natuurlijk liever dat wij eieren van de mega stal eten want dat brengt meer geld in het laatje.
Die kippen krijgen de PFAS ook gewoon binnen dus er zit volgens mij echt nihil verschil ertussen.
PFAS zit trouwens ook in kraanwater en in bijna alles.
Wat je zelf kan doen om het te verminderen is 1, geen producten meer kopen waar PFAS in zou kunnen zitten, 2 geen kraanwater drinken/geven aan de kippen, en 3, gewoon genieten van de eitjes :D

Ahh en dat testen, zou ik ook niet doen eigenlijk. Ze hebben er belang bij om te zeggen dat er PFAS in zit dus vertrouwen doe ik het dan ook meteen niet meer O:)

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:26

Leuk om te weten dat je hetzelfde denk als ik. :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:54

Sinds ik in Frankrijk woon ben ik heel anders gaan kijken naar veel dingen en veel dingen anders gaan doen. Van de paarden dag en nacht buiten houden in plaats van een paar uur buiten tot stappen richting zelfvoorzienend zijn. Hierdoor ben ik veel dingen ook meer gaan onderzoeken om niet maar braaf te luisteren naar wat de media ons verteld maar daar dieper naar te zoeken en dan kom je er toch "helaas" wel achter dat veel dingen gewoon heel heeeeel anders zijn dan ze gezecht worden.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:10

Veel meer partijen om rekening mee te houden, ander referentiekader door hoge sociale klasse en nog wel eens eenzijdige adviezen, want economie. En dan nog eens een factor buitenlandse idioten die maken dat je inderdaad een stuk economie prio moet geven om niet de geschiedenis te herhalen.
Ja kritisch zijn, nee geen kwade bedoelingen/opzet er achter zoeken. De afweging linksom of rechtsom maken maakt niet uit qua rekening, die komt er uiteindelijk toch wel.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:33

Hier in Flevoland is het pfas verhaal niet echt actueel. Ook niet geloofwaardig, op nog geen 10 km afstand zit een scharrel kippenboer waarbij de kippen op de wei lopen als er weer eens geen vogelgriep heerst. Op dezelfde grond als waar mijn kippen op lopen. Het zal vast bij Tata Steel in de buurt een groter risico zijn, maar hier niet. Ik zie het wederom als een controle middel van de overheid. Ik eet dus gewoon mijn eitjes en verkoop ze ook nog gewoon aan mijn vaste afnemers.

Mijn dames (25) leggen nu iets van 12 eitjes per dag. Het voorjaar is dus weer begonnen.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 13:06

Mer1980 schreef:
Hier in Flevoland is het pfas verhaal niet echt actueel. Ook niet geloofwaardig, op nog geen 10 km afstand zit een scharrel kippenboer waarbij de kippen op de wei lopen als er weer eens geen vogelgriep heerst. Op dezelfde grond als waar mijn kippen op lopen. Het zal vast bij Tata Steel in de buurt een groter risico zijn, maar hier niet. Ik zie het wederom als een controle middel van de overheid. Ik eet dus gewoon mijn eitjes en verkoop ze ook nog gewoon aan mijn vaste afnemers.

Mijn dames (25) leggen nu iets van 12 eitjes per dag. Het voorjaar is dus weer begonnen.


Hier geen andere proffesionele kippen in de buurt,maar ik eet de asperges van de boer 500m verderop ook.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:39

Ik zou dit jaar wel een keer kuikens willen. Ik heb drie dames lopen: een amrock, australorp en een araucana. Hoe pak ik dat aan? Wie van de drie mag/kan/wil dat het beste doen? Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit broeds gezien (maar we halen ook dagelijks de eieren eruit).
Ik kan helaas geen haan houden, wat te doen met de haantjes? Soms kunnen die terug maar niet altijd..

Tips zijn welkom!

Oja, qua eieren waarschijnlijk hollendse kuifhoen, maar een ras wat ook mooie/aparte eieren legt lijkt me ook leuk!

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:50

Als je geen broedse kloek hebt, is broedeieren geen optie. Broeds worden zie je ook als je elke dag de eieren raapt, dat is nl ook een hormoonverandering in de kip. Niet iets dat je zo aan zet door 2 dagen eieren laten liggen.
En zonder kloek is het de vraag of je kuikens zo bij je kippen kunnen als ze zonder warmteplaat kunnen. Niet alle kippen zijn lief tegen kleintjes ook met kloek er bij trouwens.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:06

Dus het zou kunnen dat ik drie dames heb die gewoon geen moeder willen worden?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:19

Ja, die pech kan je hebben, maar dat ze willen beginnen is ook geen garantie. In veel rassen is het er uit gefokt voor betere garantie op eieren leggen.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 07:56

Goedemorgen, zo gaan we onze eerste dames ophalen. Nu heb ik een klein rijtje gemaakt van wat ze hebben lopen. Maar welk ras wordt ook nog een beetje broers dit ivm de groep op den duur willen vergroten en verjongen door middel van jonge aanwas

Marans
Noord Hollands blauw
Amrock
New Hampshire
Australorp
Araucuna met staart
Bleu de landen
Mechelse koekoek

Of gewoon 1 zijdehoender erbij nemen die zijn naar wat ik van vroeger weet om de week ongeveer broeds :Y)

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 08:49

Mechelse koekoek wordt wel broeds maar verlaat vrijwel altijd voortijdig het nest. Ik heb het meerdere keren geprobeerd en vaak worden ze rond 2-2,5 week broedsaf. Niet geschikt voor het uitbroeden van eieren dus.
De andere rassen heb ik geen ervaring mee.

Zelf heb ik 2 zijdehoentjes voor het broeden en in het verleden hadden we daar 2 Brahma's voor.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:01

De Bleu de Landes zijn heel leuk, maar heb ik hier ook nooit broeds gezien. We hebben twee krielen, die zijn wel vaak broeds. Maar dat zijn kruisingen van allerlei rassen, dus daar heb je ook niets aan :+ Er zit in elk geval iets van sabelpoot in

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:46

Legkippen zijn erop gefokt om niet broeds te worden, het gebeurt vast wel eens maar heel zeldzaam. Het is dus beter om, als je dat wel wil, een ander ras erbij te nemen. Zijdehoenders kunnen inderdaad maar ook bijvoorbeeld cochin krielen staan erom bekend om vaak/makkelijk broeds te worden.