Afgelopen November is ons nestje Schotse Collies korthaar geboren, die zijn morgen alweer een half jaar oud, wat vliegt de tijd! [BB-HK] [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar. In dat topic heb ik de vraag gesteld of mensen het interessant zouden vinden om het proces van heel vroeg mee te maken/ lezen, daar kwamen in het topic en per PB positieve reacties op.
Het volgende nestje wat we hopen te mogen verwelkomen is een nestje van onze Mazikeen. Dat nestje fokken we hoofdzakelijk voor onszelf want eigenlijk zou Maze voor mijn wederhelft zijn geweest als sporthond, ik heb haar echter uitgezocht toen ze nog geen 12 uur oud was en dus ingepikt.

'Hardworkpaysoff A Milky Miltank'
Mazikeen, oftewel Maze
DOB: 21.12.2020
12,kg & +/- 44/46cm schofthoogte
Maze is loops geweest in januari en ik ga er even vanuit dat ze weer loops zal worden over negen maanden, of dat daadwerkelijk zo is moeten we uiteraard nog zien. In theorie zou ze dus weer loops 'moeten' worden rond oktober en de loopsheid daarna gaan we dekken, dus volgend jaar mei --> augustus, even heel ruim genomen.

Maze was al vrij van alles door de combinatie van haar ouders maar ik heb haar alsnog laten testen zodat ik de resultaten zelf ook op papier heb en ook wist of ze voor bruine puppy's zou kunnen zorgen en haar genetische code voor vacht.

Voor het mensen die graag een kijkje willen nemen in die testen: KLIK!
Voor de mensen die al aan het rekenen geslagen waren of de oplettende lezer, er missen nog wat testen en dat klopt! HD, ED, Spondylose & Rug moeten nog op de foto, eveneens moet de ECVO nog plaatsvinden. Hoewel HD foto's al gemaakt mogen worden voor de officiele beoordeling van de Raad van Beheer, is ze nog te jong voor ED foto's, daarvoor moet ze 18 maanden zijn. Uiteraard kies ik er dan voor om te wachten tot een leeftijd van 18 maanden en laat alles in één keer op de foto zetten.
Binnenkort gaan we ook voor de ECVO, deze zal weer verlopen zijn tegen de tijd dat zij een nestje krijgt maar ik wil wel graag weten of ze vrij is of niet.
Maze moet zowel de foto's als de ECVO glansrijk doorstaan om onze fokplannen werkelijkheid te maken, anders is het topic al snel klaar.

Inmiddels zijn we al enige tijd bezig met het vinden van een geschikte reu, dat lijkt heel vroeg maar bij de Border Collie geen overbodige luxe. Zeker in de (sport) Border Collies wordt je doodgegooid met reuen, véél uit dezelfde lijnen en daardoor ook véél dezelfde gezondheidsproblemen of afwijkingen. Veelvuldig epilepsie, OCD, BCC of DNA afwijkingen, ontzettend veel dragers of lijders, HD-B, en dan zijn er nog een aantal lijnen of kennels waar ik met afstand niet in de buurt wil komen of in het stamboom wil zien van de reu.
Als ik al deze eisen ga toepassen is de reuenkeuze in één keer een heel stuk kleiner en die wordt nóg kleiner door Maze haar (populaire) lijnen en door het veelvuldig gebruik van bepaalde reuen in Nederland, Duitsland, België & Luxemburg.
Als een reu door bovenstaande 'selecties' komt, is er ook nog een persoonlijke voorkeur, het liefst een bruine reu, korthaar, reeds actief in de sport en ouder dan drie jaar. Geen harde eis maar daarmee krijgt een reu wel een extra kruisje achter zijn naam, ik zou heel graag bruine puppy's willen zien verschijnen tijdens de geboorte.

Dan is er wel nog één harde eis die niks met testen te maken heeft, als de reu bovenstaande allemaal mag aftikken dan moet het karakter ook matchen. Werkwillig maar koel in het koppie, lief maar niet soft maar bovenal, stabiel, niet neurotisch.
Maze is namelijk super zelfverzekerd en héél vol van haarzelf, zo heb ik haar niet gemaakt, zo is ze geboren, ik heb het wel bevestigd en gesteund. Tijdens haar eerste levensjaar hebben we flink wat uitdagingen gehad. Maze was zo zelfverzekerd dat ze als 8 weken oude puppy wel los kon lopen maar met gemak 50 meter voorop liep, niet onverwacht want haar moeder is net zo. Ik vind dit helemaal niet storend zolang ze wel luistert als het nodig is maar dat was niet het geval. Dat heeft Maze enige tijd aan de lange riem opgeleverd en behoorlijk wat uren training.
Een ander voorbeeld is de agility, begonnen met 8 weken maar ze zag het nut niet in van samenwerken. Driften, rennen en vooral háár plannen uitvoeren. Ze kwam niet naar ons toe, wilde niet met mij spelen, liet zich niet vangen op het veld, kortom, niks mee aan te vangen. Dus terug naar de absolute basis en ervoor zorgen dat alles in haar ogen haar idee was. Bloed, zweet, tranen, meer zweet, uren en uren op een krukje zitten en héél veel geduld boekte eindelijk resultaat. Sinds januari dit jaar boekte we succes na succes en sinds eind februari gaan we met waanzinnige sprongen vooruit. Maze heeft bedacht dat samenwerken veel leuker en handiger is dan alleen maar wat doen. We lopen dus een jaar 'achter' met trainen maar dat maakt mij niks uit. Ik heb ontzettend veel van haar mogen leren en ze is uiteindelijk precies wat ik besteld had en graag wilde.

Nu is Maze een klein actief ding maar super stabiel, nergens van onder de indruk, heel sociaal en heeft een werklust voor tien BC's maar is in huis heel koel, rustig en kan zichzelf prima vermaken in de tuin.
Afgelopen weekend heeft ze voor het eerst mogen proeven aan een groot evenement en de 'wedstrijddruk', als COVID-19 puppy sta je 1-0 achter en dat verschil merkte je goed toen we dit jaar weer de eerste wedstrijden liepen waar ze mee mocht. Maar ze deed het waanzinnig, de dogsurvival deed ze alsof ze er al tien eerder gedaan had, de obstakels nam ze vol overtuiging en waar ze twijfelde vertrouwde ze op mijn mening en aanmoediging!

Daarnaast is Maze een echte allrounder, in voor alles wat ik haar voor de pootjes gooi. We doen ook geregeld canicrossen en sinds kort mag ze ook mee voor de step op minder belastende rondjes.

Goed, even kort, wat zoek ik dus in een reu?
- 100% op DNA (liefst getest bij MDD)
- HD-A, ED & Spondylose vrij, rug in orde
- ECVO liefst vrij, een kleine bemerking is geen probleem, ligt er wel aan wat.
- Liefst bruin
- Liefst korthaar
- Liefst ouder dan drie jaar
- Liefst al actief in de (beginnende) sport
- Passend karakter
- Een grotere reu, Maze is maar Mini en hoewel ik dat echt fantastisch vind zouden ze voor de mooi iets groter mogen en dan vooral iets langer en ruimer.

Inmiddels zijn er al véél reuen gepasseerd en ook een aantal reuen die me zijn aangeboden, veel reuen konden aan de hand van bovenstaande eisen ook direct weer doorgestreept worden en een aantal kanshebbers zijn door naar de tweede selectieronde.

Net zoals bij Dana zal het nest gestreamd worden, afgelopen nestje hebben we dat gedaan via Twitch & YouTube, de volgende keer alleen via Twitch en van 's ochtends tot 's avonds. Hoewel Dana weinig hinder ondervond van het 24/7 de camera aan, had ik er wel last van 's nachts. Zelfs met oordopjes in hoorde ik de ventilator draaien en andere geluiden.

Voor de mensen die de bevalling van Dana willen bekijken: Klik!
Al onze streams zijn nog terug te vinden via het kanaal, als je niks te doen of te kijken hebt, er staat uren en uren beeldmateriaal op van schattige puppy's!

Deze pups worden gefokt onder mijn eigen kennel "Vihaan Aditi", KLIK!

Ik open dit topic om mensen mee te nemen in de wereld van bewust en doordacht fokken en sta daarom ook open voor alle vragen. Alles mag gevraagd en gezegd worden.