Baby koningspythons verwacht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:48

Onze ball hangt tegenwoordig of in zijn hangmat of in de lamp, t moet niet gekker worden...

Denk dat t grotje nu toch echt te klein is

Zondag maar kijken voor een grotere en terra. Zin in!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 09:37

BarbaraNova schreef:
Onze ball hangt tegenwoordig of in zijn hangmat of in de lamp, t moet niet gekker worden...

Denk dat t grotje nu toch echt te klein is

Zondag maar kijken voor een grotere en terra. Zin in!


Houten is leuk! Wij gaan deze keer voor het eerst sinds tijden een editie overslaan. Iets met een schoonmoeder die jarig is en plannen heeft gemaakt voor de hele dag. Ze heeft de datum al maanden vooraf gereserveerd en het is natuurlijk ook nog eens pasen

In principe zoeken wij verder niks, maar gaan altijd wel even heen. We woonden voorheen 10 minuten bij het beursgebouw vandaan, daarom gingen we sowieso altijd even kijken. Nu is het ruim 2 uur rijden, en is het wat lastiger om te combineren met een andere planning, haha :)

Even een kleine update over onze dame. Ze begint nu lekker dof te worden en schiet in vervelling. In mijn agenda staat dat ze ongeveer ergens rond volgende week dinsdag/donderdag zou moeten vervellen, dus ze ligt mooi op schema.

Op het moment dat ze verveld is, kunnen we gaan aftellen naar de eieren. Het zal dan ongeveer 30 dagen gaan duren voordat ze gaat leggen :D

Ondertussen is er ook een 2e dame (GHI pastel) flink op weg. Haar folikels zijn flink aan het groeien. Ze lijkt best wel dik en een beetje "bobbelig". Duimen dat we binnen een aantal weken ook bij haar een ovulatie gaan zien. Zal straks even een foto van deze 2 dames nemen.

Verder had ik deze week weer een mooie geslaagde verparing met mijn favoriete dier. Ludwig verpaar ik dit jaar met onze enchi pastel clown dame. Ludwig is minimaal een banana spider. Ook is hij mogelijk Yellowbelly (de verwachting is van wel). Wat bij Ludwig lastig is, is dat hij ook een volle clown zou moeten zijn. Ik heb hem gekocht als clown (is een recessief gen) en zijn kweker is er 100% van overtuigd. Toch twijfel ik er zelf aan en een hele hoop anderen met mij. Hij heeft namelijk niet de typische dorsale streep. De kweker is een kweker met een hoog aanzien en een enorme kennis van kleurmorphs en het herkennen daarvan. Hopelijk heeft hij gelijk en krijgen we uit de verparing 100% clown nakomelingen.

Hij kan ook heterozygoot zijn voor clown. Die kans is sowieso redelijk waarschijnlijk (66% als hij geen volle clown is). Deze nakomelingen gaan ons dus duidelijkheid geven over de genetica van Ludwig. Het kan sowieso niet anders dan dat er knappe baby's uitkomen. Het moederdier is ook prachtig. Ze is op de foto wat doffer omdat ze bijna moet vervellen.

Even een foto van knappe Ludwig en zijn dame tijdens het paren:
Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:37

Ja wij gaan er meestal wel paar keer per jaar heen. Normaal voor spinnen, nu dus ook voor Olivier...T is hier vandaan ook een uur rijden. Maar de andere beurzen zijn altijd kleiner, dus liever naar Houten.

Erg mooi koppel hoor...

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:50

Wat een prachtige slangen heb je. Zelf had ik twee rattenslangen van 2021, helaas is er vorige week eentje gestorven. Weten niet hoe het kan, de andere doet het nog super en ze aten beide goed. Liefst zoek ik er nu een bij, maar dat is wel lastig. Mijn vriend wou eigenlijk liever koningpythons die is jaloers op jullie prachtige slangen.

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:33

Mooie combi’s!

Zelf ben ik altijd actief geweest met de boa’s, en had ook wat regius liggen, maar mijn interesse lag echt bij boa’s

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:35

Ik volg nog lekker mee maar ik vraag me af: wie bedenkt toch die namen voor de kleuren bij de slangen? En wat is dan een clown?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 22:53

Maflinger_S schreef:
Ik volg nog lekker mee maar ik vraag me af: wie bedenkt toch die namen voor de kleuren bij de slangen? En wat is dan een clown?


Degene die de kleur of het patroon als eerste kweekt, verzint ook de naam ervoor.

Clown dieren hebben allemaal een redelijk kenmerkende kop en vaak een aaneengesloten dorsale streep. Vanuit die streep lopen als het ware een paar "druipers" die gezien werden als "tranen". Daarom hebben ze het clown genoemd.

Dit is een Clown morph zonder andere zichtbare morphs:
https://undergroundreptiles.com/product/baby-clown-ball-python/

Orange Dream is best wel oranje van kleur, yellowbelly heeft een gele buik. Pastel maakt het dier wat lichter en GHI staat voor Gotta Have It :+

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:08

Hoe staat het met de prijs van de slangen? Is er echt een grote vraag naar bijvoorbeeld bijzondere kleuren of blijf je lang zitten met de jongen

Ik ben ook benieuwd aan welke prijzen je moet denken. Ik had al op internet gekeken maar ik weet te weinig van kleuren om daar goed een onderscheid tussen te maken. Ik vind alles wel mooi :')

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 04:30

En hebben de slangen nooit ruzie of dat een paartje elkaar niet mogen ?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 06:57

Amber_anne schreef:
Hoe staat het met de prijs van de slangen? Is er echt een grote vraag naar bijvoorbeeld bijzondere kleuren of blijf je lang zitten met de jongen

Ik ben ook benieuwd aan welke prijzen je moet denken. Ik had al op internet gekeken maar ik weet te weinig van kleuren om daar goed een onderscheid tussen te maken. Ik vind alles wel mooi :')


Er is onder kwekers een grote vraag naar dieren met bijzondere kleuren. In het eerste nestje wat ik verwacht zouden de dieren gemiddeld zo'n 500 euro per stuk zijn met een beetje geluk. Visuele clowns (of bv piebald) starten ongeveer op 300 euro (dames) en de prijs stijgt wanneer er meer kleurgenen aanwezig zijn. Als ik de jackpot krijg qua kleurmorphs, zou er een dier bij kunnen zitten die een euro of 2000 waard is.

Omdat ik met een banana clown man met een banana vader gekweekt heb, zijn alle mannetjes minimaal banana het. Clown (banana zit op het geslachtschromosoom). De vrouwen zijn minimaal heterozygoot voor clown. De prijs van de mannen start daarmee op ongeveer 175-200 euro en de prijs voor vrouwen op ongeveer 150 euro per dier.

Wat kweektechnisch niet interessant is verkoop ik meestal aan particulieren. Vaak zijn het wel mooie dieren met een speciale kleur en dierenwinkels vragen de hoofdprijs. Goedkope dieren vinden zo ook best wel snel een nieuw plekje. Ook vind ik het altijd erg leuk om particulieren en met name beginnende houders te helpen met hun vragen en de algemene start van de hobby.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 07:00

Linnie050 schreef:
En hebben de slangen nooit ruzie of dat een paartje elkaar niet mogen ?


Goede vraag! Over het algemeen is dat niet het geval. Soms wil een paar gewoon niet kweken. Ik heb nu ook een dame die daar geen zin in heeft. Laatst heb ik de man waar ik nu een nestje van verwacht erbij gezet, maar zelfs daar wilde ze niet mee paren. Dan liggen ze veelal gewoon een beetje tegen elkaar aan.

Het gebeurt wel eens dat er ruzie is (zelf nog niet meegemaakt), maar achteraf blijkt de vrouw dan meestal een man te zijn. 2 mannen in paarmodus vinden elkaar niet zo leuk.

Anoniem

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:11

Hou oud moeten slangen zijn voor je ze verkoopt? Moeten ze bv eerst iets hebben gedaan zoals bv vervellen, of eten voor je kunt zeggen: Dat is een gezonde slang, die kan verkocht worden?
Is het vrouwtje van nature groter dan de man of wordt er bewust met kleinere mannen gekweekt?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:14

Ik ga je ook volgen en later even reageren.
Wat vertel je alles mooi zeg!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:19

Jolliegirl schreef:
Ik ga je ook volgen en later even reageren.
Wat vertel je alles mooi zeg!


Mee eens, ze kan erg goed vertellen en uitleggen! Heel fijn!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 07:19

Moestuin schreef:
Hou oud moeten slangen zijn voor je ze verkoopt? Moeten ze bv eerst iets hebben gedaan zoals bv vervellen, of eten voor je kunt zeggen: Dat is een gezonde slang, die kan verkocht worden?
Is het vrouwtje van nature groter dan de man of wordt er bewust met kleinere mannen gekweekt?


Vrouwen zijn van nature groter en mannen zijn eerder geslachtsrijp. Mannen kun je kweken vanaf een leeftijd van 1,5 tot 2 jaar en ongeveer 700 gram en vrouwen wil ik minimaal 2 jaar en 1500 gram hebben. Minimaal, meestal kweek ik pas op 1700-1800 gram. De vrouwen op de foto zijn trouwens ruim 4 kg :+ Het geeft dus ook wel een beetje een vertekend beeld. Mannen halen dat gewicht bijna nooit als je ze op de juiste conditie hebt.

Als de jongen geboren zijn, gaan ze eerst vervellen. Na deze vervelling krijgen ze hun eerste maaltijd. Bij voorkeur hebben ze minimaal 3x achter elkaar gegeten voor ze weg gaan. Als ik aan een bevriende kweker verkoop is dat soms 2x. Als ik aan een particulier verkoop wil ik dat ze minimaal 5x achter elkaar gegeten hebben.

Particulieren hebben vaak de huisvesting niet optimaal (temperatuur, luchtvochtigheid, te weinig schuilplaatsen, te veel gehanteerd, te veel beweging rondom terrarium, verkeerde voertechniek) waardoor de dieren meer stress hebben. Het komt daardoor regelmatig voor dat bij verhuizing naar particulieren een dier een periode slecht eet. Met wat extra maaltijden aan de verkoop vooraf, zorg je ervoor dat het dier er niet onder lijdt als het even een paar weken niet eet. Bij kwekers is dit vrijwel nooit een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:25

Ok helder! Hoe oud zijn ze dan na 5 maaltijden? En kun je een nest samen houden of splits je ze beter?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 07:32

Moestuin schreef:
Ok helder! Hoe oud zijn ze dan na 5 maaltijden? En kun je een nest samen houden of splits je ze beter?


Koningspythons zijn solitair, dus splitsen is altijd beter. Ik laat ze meestal na het uitkomen nog even samen in de broedstoof liggen tot ze verveld zijn (daar is het een constante temperatuur en lekker vochtig), daarna krijgen ze allemaal een eigen bak.

Na 5 maaltijden zijn ze ongeveer 1,5 maand oud. Als dieren trouwens niet 3x achter elkaar eten, blijven ze totdat ze dat wel doen behalve als de kweker zoiets heeft van "ik deal er zelf wel mee". Ludwig heb ik gekocht toen hij bijna een jaar oud was en hij heeft de eerste 2 jaar bij mij nooit 3x achter elkaar gegeten. Pas sinds het racksysteem mist hij geen maaltijden meer.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:21

Wat interessant allemaal. Ik ben altijd gek geweest op slangen. Heb er ook ooit een fotoshoot mee gedaan. De koningspython was een heel fijn dier. Hij had ook een boa constrictor bij zich, maar die heeft me uiteindelijk gemeen in het tussenschot van mijn neus gebeten. Ik denk dat ie zich bedreigd voelde. Dat was wel even schrikken.

Ik heb altijd graag slangen gewild, maar het is er nooit van gekomen. Ik vind het ook een behoorlijke verantwoordelijkheid.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:45

Ik ben heel benieuwd naar je voertechniek, ik heb geen voertechniek. Ik leg de ontdooide (in warm water) rat naast hem in het terrarium en dan gaat hij er eerst uitgebreid aan ruiken, omheen draaien, vast houden en op zijn gemakkie werkt hij hem naar binnen. Ik heb ook geprobeerd de rat te wiebelen voor zijn neus met de pincet maar dat was erg eng schijnbaar. Dus ben erg benieuwd naar de voertechnieken die jij gebruikt, Olivier eet gewoon wekelijks goed gelukkig. Maar info is altijd fijn.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 13:26

Het is wel even tijd voor een update. Heb het topic bewust even stilgehouden omdat ik bang was dat het compleet mis zou gaan. 18 april keek ik even bij haar in de bak. Ze lag in vervelling en daardoor was ze wat bozig (sowieso is dit een dier wat een hekel aan mensen heeft, in vervelling al helemaal). Ze was daar niet van gediend, dus madame vloog vol op mij af met de intentie om mij te bijten. Dit ging mis en ze kwam met haar bek tegen de rand van de bak aan.

Even geen leuke foto om te zien, maar haar kaak stond even scheef door de klap. Dit heeft ze direct na de foto zelf hersteld:
Afbeelding

Toen ze zo lag begon ze te blazen en kwamen er wat bubbels uit haar bek. Ook hoorde je haar piepen tijdens het blazen. Ik heb haar (toen de kaak weer goed stond) direct even in de bek gekeken en daar waren bubbels en overtollig slijm te zien. Vaak wijst dit op een luchtweginfectie. Hiervan schoot ik helaas iets te veel in paniek en heb direct een swab afgenomen voor een nidotest (standaardprocedure hier, ook 2x bij nieuwe dieren) en een swab voor een BO+AB. Daarna heb ik direct mijn dierenarts gebeld welke aan de andere kant van het land zit. Besloten om direct te starten met antibiotica tot de uitslagen van het lab terug zouden zijn.

Dit was best wel even een overweging, want antibiotica heeft een negatief effect op de eieren. Toch hadden we besloten om het nest dan maar even te laten voor wat het was en ons in te zetten om het moederdier te redden. De volgende dag (bij de 2e toediening), zag ik ineens dat de bek er heel mooi schoon uitzag en er geen tekenen te zien waren van een luchtweginfectie. Ineens viel toen pas bij mij het kwartje dat het mogelijk had kunnen komen door het ongelukje wat ze had de dag ervoor. Dierenarts meteen weer gebeld en toch besloten om direct te stoppen met de antibiotica om te kijken of we de eieren toch nog konden redden. Als de moeder niet klinisch ziek is, heeft behandelen geen grote spoed. Normaliter maak je natuurlijk een antibioticakuur af, maar in dit geval zouden de eieren dan met 100% zekerheid verloren gaan. Gelukkig kwamen de uitslagen van het lab 4 dagen later allebei negatief terug. Er was dus inderdaad niks aan de hand met het moederdier.

Nu is het vooral spannend of de eieren het zullen gaan halen. Met 2 orale toedieningen is er best nog kans dat we goede eieren krijgen! Maar er is ook een kans dat het minder goed afloopt. Heel erg spannend dus.

Het moederdier is flink dik ondertussen. Ze is eigenlijk uitgerekend tussen 17 en 20 mei. Je kunt de datum op 2 manieren "berekenen". Meestal komen de eieren 44 dagen na ovulatie gerekend of 30 dagen na de pre lay shed. Men weet nog niet welke methode meer betrouwbaar is bij pythons. Op 3 april had ze haar ovulatie en op 20 april is ze uiteindelijk verveld. De vriend die mijn broedstoof aan het maken is, heeft er flink haast achter gezet en komt deze zondag 15 mei bij ons langsbrengen. Alleen.. Madame lijkt haast te maken.

Op het moment dat drachtige vrouwen dichter bij het moment van het leggen komen, krijgen ze een beetje een puntige rug. Het viel mij eergisteren op dat haar rug niet meer zo mooi rond als eerder was. Kan gebeuren dacht ik nog. Het proces loopt bij ieder dier toch anders.
Afbeelding

Nu keek ik net bij haar in de bak en zie ik dat ze opgerold ligt met de staart aan de binnenkant van haar lichaam. Normaliter ligt de staart aan de buitenkant. Vrouwen doen de staart naar binnen als ze bijna klaar zijn om eieren te leggen. Ze leggen deze eieren dan aan de binnenkant van "de rol" om het zo maar even te zeggen:
Afbeelding

Ik vrees dus dat de eieren eerder komen dan verwacht, gewenst, gehoopt. Ten eerste is de broedstoof dus nog niet klaar en hoopten we die net optijd af te hebben. Dit is nog niet het grootste probleem. Moeder kan zelf ook broeden en dan denk ik dat we de eieren alsnog weghalen als de stoof hier ingedraaid is.

Ten tweede vind ik het spannend dat ze al wat eerder is dan verwacht gezien de voorgeschiedenis en het behandelen. Ik hoop niet dat ze eerder gaat leggen omdat ze geen bevruchte eieren heeft. Dat zou heel erg jammer zijn, maar ook dit is wel een reële optie helaas. Het kan ook zijn dat ze eerder gaat leggen omdat ze haar lichaamstemperatuur hoger heeft gehouden dan de gemiddelde drachtige koningspython. Laten we daar maar op hopen.

In ieder geval wordt het de komende dagen erg spannend en ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te komen volgen :)

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 13:31

BarbaraNova schreef:
Ik ben heel benieuwd naar je voertechniek, ik heb geen voertechniek. Ik leg de ontdooide (in warm water) rat naast hem in het terrarium en dan gaat hij er eerst uitgebreid aan ruiken, omheen draaien, vast houden en op zijn gemakkie werkt hij hem naar binnen. Ik heb ook geprobeerd de rat te wiebelen voor zijn neus met de pincet maar dat was erg eng schijnbaar. Dus ben erg benieuwd naar de voertechnieken die jij gebruikt, Olivier eet gewoon wekelijks goed gelukkig. Maar info is altijd fijn.


Bij mij eten de pythons en de boa van de tang. Vaak hoef ik niet heel erg te wiebelen. Ik pak het voedsel wel in de hals met de tang en imiteer de bewegingen van een levend knaagdier. Als ik de prooien neerleg, liggen ze er de volgende ochtend nogsteeds. Sommige mensen pakken de prooi aan de staart en gaan dan wiebelen. De koningspythons vinden dat hier over het algemeen doodeng inderdaad :')

De colubriden voer ik meestal uit de hand of ik leg de prooi gewoon neer.


Toevallig vond ik gisteren mijn schetsje terug over het toekomstige huisvestingssysteem waar we mee bezig zijn. Voor wie dit leuk vinden om te zien (ik kan niet zo goed tekenen :+ ):
Afbeelding

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:05

Oei, spannend momenten, maar onwijs interessant weer om allemaal te lezen!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:01

Ik heb ondertussen 2 updates!

Om te beginnen start ik even met een wat minder leuke waar we wel eventjes wat spanning van gehad hebben. Toen ik zondag de dieren water aan het geven was, kwam ik iets onverwachts tegen.
Ik zag ineens onze Enchi Pastel Clown liggen in een broedhouding met 1 onbevrucht ei naast haar.

Afbeelding
Afbeelding

Ze was niet actief bezig met leggen, dus heb gekeken of er meerdere onbevruchte eieren lagen. Dit bleef helaas bij 1 ei. Koningspythons leggen eigenlijk nooit "maar" 1 ei, dus heb ik haar gepalpeerd en ik voelde nog minimaal 3 onbevruchte eieren in haar. Het moesten wel onbevruchte eieren zijn. Wanneer ik zou terugrekenen naar haar ovulatiedatum (die ik overigens niet gezien heb), zou voor vruchtbare eieren de bevruchting hebben plaatsgevonden op een moment waarop zij nog nooit een mannetje gezien had. Een paar posts geleden plaatste ik een foto van haar met Ludwig. Dat is dus ná de ovulatie geweest en dat is iets wat ze eigenlijk ook nooit doen :') Eieren zonder verparen is al erg ongewoon en paren ná de ovulatie komt ook amper voor. Wij hebben dit nog niet eerder meegemaakt.

De volgende ochtend lag er weer "maar" 1 onbevrucht ei onder haar en ze lag weer rustig in de broedhouding. Hierop heb ik direct mijn reptielenarts gecontacteerd (de praktijk is hier 2,5 uur vandaan) om even te kunnen sparren. Mijn dierenarts maakte zich nog niet zo heel druk. Het zijn maar kleine eieren, ik kon voelen dat ze gewoon goed lagen en afwachten en zo nu en dan palperen was het advies.
Uiteindelijk zijn er gisteren nog 2 onbevruchte eieren (noemen we ook wel slugs) gelegd en kwam vanmorgen de laatste. Net heb ik haar gepalpeerd en ze is mooi leeg *\o/*

Jammer van mijn kweekplannen met haar dit jaar, maar blij dat alles goed afgelopen is zonder extra stress en eventuele ingrepen :)

Voor de leukere update maak ik even een nieuwe post, anders wordt deze wel heel erg lang.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:09

Ik weet er niet zoveel van, lees hier graag mee om meer te leren. Maar onbevruchte eieren kunnen dus schadelijk zijn voor de slang?
Fijn dat ze nu in elk geval leeg is! En dat alles dus goedgekomen is. Ik weet dat je zelf niet zo blij was met het zicht, maar ik vind de foto erg mooi :)

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:22

Onze broedstoof is ondertussen afgemaakt en staat hier nu in de woonkamer.
Zondag zijn ze hem komen brengen en ik heb maandag en gisteren de laatste dingetjes afgesteld.
'S avonds leek hij al perfect afgesteld te zijn en hij draaide al een aantal uren stabiel op 32 graden.
Gisteravond voor ik ging slapen, zag ik dat de grote dame waar we eieren van verwachten, een beetje op springen stond. Ik heb met haar afgesproken dat als de broedstoof mooi constant bleef in de nacht, ik vanmorgen een nestje eieren van haar wilde hebben.

Toen ik vanmorgen wakker werd, heb ik eerst de temperatuurlijn bekeken van de thermometer in de broedstoof. Die was perfect. Daarna ben ik snel gaan kijken bij de Orange Dream het. Clown en ik trof haar aan op een mooi groot nest met eieren.
Afbeelding


Perfecter dan dit kon gewoon niet.. Ze heeft 10 behoorlijk grote en prachtige eieren gelegd! Alle eieren hebben goed ontwikkelde embryo's en bloedvaten. Het is echt een perfect legsel! Het gemiddeld aantal eieren is bij koningspythons 5-6 eieren per nest. Dit is dus de absolute jackpot *\o/*

Afbeelding


Ik heb de eieren van elkaar afgepulkt, ze even geschouwd om te zien of ze allemaal bevrucht waren en ze daarna in een plastig bak geplaatst met vochtig vermiculiet op de bodem. Eieren hebben tijdens het broeden een zeer hoge luchtvochtigheid nodig zodat ze niet uitdrogen. Ook mogen de eieren niet nat worden. Ik heb streepjes op de eieren gezet zodat ik ze niet per ongeluk draai. In tegenstelling tot kippeneieren, mogen slangeneieren nooit gedraaid worden. De embryo's en bloedvaten gaan zich direct na het leggen hechten aan de wand van de eieren. Op het moment dat de eieren gedraaid worden, is er een grote kans dat het embryo en de bloedvaten losscheuren van deze wand en dan gaat het embryo dood.

Afbeelding

De eieren liggen nu lekker in de broedstoof. De verwachte datum waarop ze uitkomen is 14 juli.. Dus nu nog even 57 dagen geduld hebben :=

Ik heb per ei 12,5% kans op hetgene waar ik het allemeest op hoop. Dat is een jong dier met dit patroon: https://www.morphmarket.com/us/c/reptil ... ons/647254
Als er een vrouwtje is met deze genen, ziet ze er zo uit als in de link. Alle mannetjes zullen ook automatisch banana hebben (dit vererft op het geslachtschromosoom), dus in het geval van een man met deze genen, is hij in plaats van oranje-zwart, geel-oranje met ongeveer hetzelfde patroon.