Een flink aantal jaren geleden heb ik al wel eens wat nestjes gehad van mijn koningspythons. Omdat ik toen op kamers ging voor mijn studie, heb ik de dieren weggedaan.
Vorig jaar heb ik met mijn vriend besloten om te verhuizen naar een wat ruimer huis en hadden we gezamenlijk de wens om de kweek (met vnml. koningspythons) weer op te pakken. Vorig jaar hebben we wat nieuwe dieren aangeschaft en eigenlijk stond het pas in de planning om volgend jaar te kweken. Vlak daarna kwamen er wat mooie volwassen dieren op ons pad en hebben we de plannen toch wat vervroegd. Dit levert wel wat spannende momenten op, want onze broedmachine is nog in de maak en de vraag is of deze optijd klaar is om daarin de eieren uit te broeden. Momenteel ben ik mezelf aan het verdiepen in "maternal incubation", ofwel het door de slang zelf laten uitbroeden van de eieren. Dit kan niet bij alle soorten slangen, maar koningspythons broeden van nature ook zelf de eieren uit. Welke methode we zullen toepassen weten we waarschijnlijk pas op het laatste moment, maar het is sowieso leuk om mezelf te verdiepen in het natuurlijke broedproces

Het kweekproces bij slangen verloopt een beetje anders dan bij zoogdieren. Het is enigszins gecompliceerd, maar hier een versimpelde uitleg: Op het moment dat slangen succesvol verpaard worden, wordt er bij het vrouwtje iets getriggerd. Zij gaat dan follikels produceren. Op het moment dat deze follikels groot genoeg zijn, vind de ovulatie en daarbij de bevruchting plaats. Op het moment dat de ovulatie geweest is, zal het vrouwtje gegarandeerd een legsel produceren. Het kan zijn dat de eieren die ze legt onbevrucht zijn, maar in de meeste gevallen krijg je wel bevruchte eieren.
Vandaag hebben we een ovulatie ontdekt bij een van onze dames. Er zijn dus eieren op komst!

Hier een foto van een van de paringen (we verparen ze meerdere keren). Voor de liefhebbers: het vrouwtje is een Orange Dream het. clown en het mannetje een Banana Enchi Pastel Clown.

Een foto van de man:

Een foto van het vrouwtje vandaag. Je ziet dat ze enorm opgezwollen is. Dit is een van de tekenen (het meest kenmerkende zelfs) van de ovulatie:

Als ik alles wil uitleggen en vertellen wordt de OP echt megalang, dus wil ik het hierbij laten. Als jullie vragen hebben, beantwoord ik deze graag

Volgen jullie mee?