Puppy Erbij 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:32

Warboel, wat leuk een whippet!
Een vriendin van mij was ook altijd bezig met coursing wedstrijden.

Hier worden de honden ook gewoon standaard geënt. Ben niet tegen enten.
Wel laat ik de rabiës wat later zetten, niet gelijk met een andere enting. Heb daar bij veel honden toch wel een reactie op gezien en weet van mezelf ook dat het wel een nare enting is.
Dus die gaat ruim een maand later (op 16/17 weken ongeveer) en meteen een mooie gelegenheid voor een titerbepaling van de gewone enting.

Pippa13 en VNjulia, beterschap met de honden!

SusanH, leuk naar puppycursus!
Finlay mag woensdag voor het eerst, net bericht gekregen van de hondenschool waar ik vorig jaar met Otis ook 3 cursussen heb gedaan.
Denk dat ik met Finlay straks ook 3 cursussen ga doen.

Afbeelding
Ik doe alles wat mijn grote broer ook doet :D
Afbeelding

Altijd leuk die gratis speeltjes van de zooplus spaarpunten :D
Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:41

Ik ben ook absoluut niet tegen enten maar wel tegen klakkeloos enten en niet weten of ze wel daadwerkelijk beschermd zijn daarom laat ik titeren en dat is zeker niet goedkoper als gewoon enten.

Ik heb vaak het idee dat mensen denken dat je te beroerd bent geld uit te geven als je zegt dat je niet ent maar het doet dmv een titerbepaling.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 11:42

MarijeR schreef:
Warboel, wat leuk een whippet!
Een vriendin van mij was ook altijd bezig met coursing wedstrijden.

Hier worden de honden ook gewoon standaard geënt. Ben niet tegen enten.
Wel laat ik de rabiës wat later zetten, niet gelijk met een andere enting. Heb daar bij veel honden toch wel een reactie op gezien en weet van mezelf ook dat het wel een nare enting is.
Dus die gaat ruim een maand later (op 16/17 weken ongeveer) en meteen een mooie gelegenheid voor een titerbepaling van de gewone enting.

Pippa13 en VNjulia, beterschap met de honden!

SusanH, leuk naar puppycursus!
Finlay mag woensdag voor het eerst, net bericht gekregen van de hondenschool waar ik vorig jaar met Otis ook 3 cursussen heb gedaan.
Denk dat ik met Finlay straks ook 3 cursussen ga doen.

[ [url=m/7D9J4T.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik doe alles wat mijn grote broer ook doet :D
[ [url=m/9TNS9A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Altijd leuk die gratis speeltjes van de zooplus spaarpunten :D
[ [url=m/sCHnSj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar degene die titeren zijn niet TEGEN enten he….
Dat is echt de meest erge misvatting die er bestaat…

T is niet dat omdat je titert je niet vaccineert.
Alleen mama geeft in haar melk de antistoffen mee. In de eerste(ik geloof 12 uur) na de geboorte zijn de pups in staat die antistoffen op te nemen. Die antistoffen die ze van mama krijgen kunnen tot wel 20-25 weken aanwezig blijven. Op het moment dat je een pup of een volwassen hond met antistoffen(bijv van eerdere vaccinatie) opnieuw vaccineert belast je t lichaam zonder meer antistoffen te krijgen. Want t lichaam gaat niet meer antistoffen aanmaken omdat ze er al zijn.
Op dat moment ga je dus t lichaam onnodig belasten met afbraak van het vaccin wat heel belastend is.
Door te titeren bepaal je het moment dat de antistoffen laag genoeg, of weg zijn, zodat de kans op onnodig belasten met iets waar ze niets aan hebben zo klein mogelijk is.

Ik heb nu 3 nestjes gefokt en alle 3 getitert. Het grootste deel van deze pups had op 12/14 weken pas een lage titer. Dat betekend dat in nagenoeg alle gevallen de eerste 2 vaccins 0,0 nut hadden voor de pups omdat ze nog beschermd waren.
Maar dit betekend ook dat bij sommige de 12 weken vaccinatie niet op zou pakken en dat er een nog grotere kans is op onbeschermd zijn. Want als alles tm de 12 weken vaccinatie niet aanslaat omdat de antistoffen te hoog zijn, dan zullen die ergens rond de 20 weken volledig weg zijn en zijn de dus vatbaar voor alles. De reden waarom je er weinig van merkt is omdat t grootste deel van de andere honden ook gevaccineerd/beschermd zijn dus de kans dat ze iets oppakken van een andere hond is kleiner.
Maar, juist daarom adviseer ik wel om te titeren. T liefst voor de entingen maar anders sowieso 4 weken na de laatste(12 weken) vaccinatie. Eigenlijk zou je daarna nog een keer moeten vaccineren omdat je dus niet weet of de antistoffen van t vaccin komen of van mama. Maar als je op 16 weken een pup hebt met 5/6 waardes bij de titer (vaccicheck) dan is de kans heel groot dat dit van t vaccin was.
Daarna titer je dus een jaar na de laatste titer of op 1 jarige leeftijd opnieuw. Maakt niet veel uit welke van de 2.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:46

Klopt wat Kim zegt, onze puppen zijn niet geënt meegegeven aan de baasjes. Zij zijn getiterd met een leeftijd van 7 weken en hun antistoffen waren nog te hoog om een enting te mogen ontvangen.

Vixem krijgt aanstaande maandag op 9,5 week haar eerste enting en ipv van de DP krijgt ze de DHP. Over drie weken wordt ze getiterd om te kijken of de enting is aangeslagen, als dat het geval is dan krijgt ze de rabiës anders krijgt ze die pas met 16 weken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:35

Ah ik ken in mijn omgeving alleen hele fanatieke antivaxers die een titerbepaling doen bij pups.
En dan ook eenmalig en dan zeggen dat ze hun hele leven beschermd zijn :+
Maar die enten ook zichzelf en hun kinderen niet en ook hun paarden niet.

Maar zoals ik al zei, ik heb geen problemen met de standaard vaccinaties en het schema, alleen de rabiës stel ik iets uit, achteraf controleren op antistoffen is wel verstandig en dat kan dan mooi tegelijk met de rabiës enting.
Maar hier krijgen ze ook de Weil en het snufje tegen kennelhoest en daar moet je ook maar op hopen dat het werkt.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:36

Dat is ook totaal niet hoe een titerbepaling werkt... Dus ik snap niet hoe ze dat voor zich zien. Vaccineren en titerbepalingen gaan hand in hand.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:47

Kaus, ik ben er mee gestopt om me af te vragen hoe fanatieke antivaxers denken...

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:56

Ipv ze anti-vaxxers te noemen is het misschien beter om ze te zien als eigenaren en artsen die vaccineren op een veilige manier: dmv meten zekerheid hebben dat je dier Daadwerkelijk beschermd is; wat je Niet Weet als je het normale vaccinatie schema volgt Zonder titer-bepaling. Meten = weten en vaccineren gaat hand in hand met titer-bepaling doen.

Je kunt vaccineren wat je wilt volgens het schemaatje, maar je hebt geen flauw idee of het wel aanslaat bij je hond als je het bloed niet checkt. Dus met pech loopt je hond ondanks het hele vaccinatie schema wat erin zit alsnog onbeschermd rond.

Misschien is het voor de mensen die vaccineren en Geen titer-bepaling doen erbij handig om zichzelf eens goed in te lezen in hoe het werkt :) - want ik heb m'n vorige hond idd ook veelal klakkeloos volgens het schema laten vaccineren en ik heb eigenlijk nooit geweten of hij daadwerkelijk na elke vaccinatie dus wel beschermd was. Ondertussen kan het gelukkig anders en weet ik ondertussen ook beter. Jammer dat mensen die het eigenlijk op de enige juiste veilige manier doen als extreme anti-vaxxer gezien wordt- wat ze alles behalve zijn want ze vaccineren Wel met behulp van de titer-bepaling. Er is een manier om te Weten hoe het met anti-stoffen zit in het bloed, dus ik snap zelf niet zo goed waarom daar geen gebruik van gemaakt wordt en dat als je titer-bepaling laat doen je meteen als extremist gezien wordt wie niet vaccineert, wat juist helemaal het geval niet is. Maar wetenschappelijk gezien weten we ondertussen toch gewoon dat een vaccinatie niet perse meteen aanslaat na een prik dus als je niet checkt erna heb je gewoon met pech een dier welke onbeschermd rondloopt alsnog.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 15:07

Kaus schreef:
Dat is ook totaal niet hoe een titerbepaling werkt... Dus ik snap niet hoe ze dat voor zich zien. Vaccineren en titerbepalingen gaan hand in hand.

Dit absoluut… titeren is geen vervanging van enten…

En t toppunt. Titeren word bij mensen al jaaaaaaaaren gedaan.. bij hepatitis vaccinaties… voor mensen in de zorg/ziekenhuis.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:15

Cursebreaker, waar zeg ik dat mensen die hier in het topic reageren antivaxers zijn?
Ik heb het over mensen in mijn omgeving.
En die vaccineren helemaal niet en zitten aan de invermectine tegen corona.

Inmiddels ook een pb gekregen waar de honden geen brood van lusten dus ik ben wel weer weg hier :r

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:18

MarijeR schreef:
Cursebreaker, waar zeg ik dat mensen die hier in het topic reageren antivaxers zijn?
Ik heb het over mensen in mijn omgeving.
En die vaccineren helemaal niet en zitten aan de invermectine tegen corona.

Inmiddels ook een pb gekregen waar de honden geen brood van lusten dus ik ben wel weer weg hier :r


edit

Dat van mij was geen aanval naar Jou toe, wil ik even verduidelijken, maar in 't algemeen gesproken geschreven dus als je dat zo negatief opvat, zo bedoelde ik het in ieder geval niet hoor. Iets met geschreven woorden zonder emotie erin dan denk ik... Beetje jammer dat je nu meteen vind dat je weg moet hier. Dat was mijn insteek totaal niet.

Ik doelde dus op de mensen die inderdaad normaliter mensen die titer-bepaling doen als anti-vaxxers bestempelen, waar jij het idd eerder over had en dat was iets waar ik op in wilde springen. Maar ik val Jou niet aan hier, ik sprong daar alleen op in en gesproken over Die mensen die inderdaad zo denken en praten over mensen die wel pro-titer bepaling zijn. Het was van mij uit gewoon dus een verduidelijking op die issue waar jij het over had, niet iets persoonlijks naar jou toe. Als dat anders over komt op jou; dat was niet de bedoeling in ieder geval.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:30

Tussen fanatieke enters en anti-vaxxers zit nog een heel grijs gebied, wat dus een titerbepaling heet 8-)

Is niet meer dan checken hoe veel antistoffen je hond (of mens) heeft om te kijken of er weer gevaccineerd moet worden, of niet.
Bij niet genoeg antistoffen wordt er weer gevaccineerd, dus geen anti-vaxxers ;)

Beter dan onnodig veel zooi in je lichaam, of die van je hond spuiten.

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:34

Volgens mij is deze discussie ook al elk puppytopic waar ik lid ben geweest voorbij gekomen dus ik laat hem nu passeren.

Ik ben al druk bezig met puppy inkopen (en dat terwijl het nog wel even duurt :') ) maar vind het zo leuk!

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:36

Puppy inkopen doen is zo leuk *\o/*

M’n man en zoon kochten twee nieuwe speeltjes vandaag. Ik zag dat er vakjes in zaten waarin je snoepjes kunt verstoppen dus dacht LEUK! Vijf minuten later: RIP Meneer Krab :=

Afbeelding
Afbeelding

Dat werkt met Arya dus bij deze niet zo goed helaas haha. Toen ze t snoepje niet eruit kreeg zoals het moest ging ze maar gewoon via de buitenkant er doorheen knagen :') overal krab stukjes :')

Gelukkig waren ze ‘maar’ €4 per stuk en meneer Kreeft leeft nog dus dat is nog iets :')

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:40

XxDiandraxX schreef:
Volgens mij is deze discussie ook al elk puppytopic waar ik lid ben geweest voorbij gekomen dus ik laat hem nu passeren.

Ik ben al druk bezig met puppy inkopen (en dat terwijl het nog wel even duurt :') ) maar vind het zo leuk!

Maar als het goed, is jij eerder dan ik ;) en zelfs ik heb al speeltjes gekocht.... :')

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:00

fannetje schreef:
XxDiandraxX schreef:
Volgens mij is deze discussie ook al elk puppytopic waar ik lid ben geweest voorbij gekomen dus ik laat hem nu passeren.

Ik ben al druk bezig met puppy inkopen (en dat terwijl het nog wel even duurt :') ) maar vind het zo leuk!

Maar als het goed, is jij eerder dan ik ;) en zelfs ik heb al speeltjes gekocht.... :')

Whaha heerlijk toch! Het meeste heb ik allemaal al. Alleen puppypakketjes etc ga ik pas voor inkopen als ik weet hoeveel pups ik hopelijk heb. Net als voer, riempjes etc voor de kleintjes.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:23

Haha die krab. :')

En puppy inkopen is ook een van mijn favoriete bezigheden. :))

Hier vandaag naar het bos geweest, geoefend met de fluit.

Nu al bijna 2,5 uur knockout. :z Hij is ook druk aan het wisselen. Een voortandje is er al uit en vanochtend zag ik dat er twee schots en scheef staan (doordat ze los zitten), dus die zullen ook wel snel loslaten.

CupCakes_

Berichten: 3362
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:37

Misschien kunnen jullie eens meedenken.

Jip heeft nu sinds twee weken preventief Alprazolam gekregen om de cirkel te doorbreken dat hij na oud & nieuw niet uit die stress/angst toestand kwam. Met die Alprazolam schrikt hij nog wel, maar is beter te bereiken en terug te halen. Waardoor hij niet snel in die angstfase schiet.
Het vervelende is alleen dat je deze medicatie niet langdurig kan/mag geven.

En nu wil ik liever geen medicatie geven, maar hij is gewoon zo angstig zonder die medicatie, dat het gewoon sneu is voor hem. Supplementen reageert hij niet of nauwelijks op.

Mocht er iemand de gouden tip, medicijn, therapie of iets anders hebben. Ik pak het graag aan! Want zonder die medicatie is Jip weer niet uit die angstoestand te krijgen.

Sidenote; Er zit ook zeker angst in zijn karakter. Maar dit was altijd goed te begeleiden.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 20:44

Je hebt stoffen die t lichaam omzet in serotonine. Geloof ik dat je t zo spelt. Je zou eens kunnen kijken of je een van die stoffen kan bijgeven. Of iets van ashwaganda oid.

En je zou eens kunnen kijken of je bloed kan prikken schildklierproblemen kunnen ook gedragsproblemen mee geven.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:11

cursebreaker schreef:
MarijeR schreef:
Cursebreaker, waar zeg ik dat mensen die hier in het topic reageren antivaxers zijn?
Ik heb het over mensen in mijn omgeving.
En die vaccineren helemaal niet en zitten aan de invermectine tegen corona.

Inmiddels ook een pb gekregen waar de honden geen brood van lusten dus ik ben wel weer weg hier :r


edit

Dat van mij was geen aanval naar Jou toe, wil ik even verduidelijken, maar in 't algemeen gesproken geschreven dus als je dat zo negatief opvat, zo bedoelde ik het in ieder geval niet hoor. Iets met geschreven woorden zonder emotie erin dan denk ik... Beetje jammer dat je nu meteen vind dat je weg moet hier. Dat was mijn insteek totaal niet.

Ik doelde dus op de mensen die inderdaad normaliter mensen die titer-bepaling doen als anti-vaxxers bestempelen, waar jij het idd eerder over had en dat was iets waar ik op in wilde springen. Maar ik val Jou niet aan hier, ik sprong daar alleen op in en gesproken over Die mensen die inderdaad zo denken en praten over mensen die wel pro-titer bepaling zijn. Het was van mij uit gewoon dus een verduidelijking op die issue waar jij het over had, niet iets persoonlijks naar jou toe. Als dat anders over komt op jou; dat was niet de bedoeling in ieder geval.



Stop eens met dat onnodig verontschuldigen doos! Je bent de Paus niet! -O-

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:53

KimD, cursebreaker en ik hebben via pb al contact gehad.

Ben nu nog wel benieuwd wie uit het topic het nodig vond om onder een schaduw account mijn honden parvo toe te wensen via pb.
Ik wens diegene niet hetzelfde maar wel eeuwige jeuk en armen tekort om erbij te kunnen.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:55

MarijeR schreef:
KimD, cursebreaker en ik hebben via pb al contact gehad.

Ben nu nog wel benieuwd wie uit het topic het nodig vond om onder een schaduw account mijn honden parvo toe te wensen via pb.
Ik wens diegene niet hetzelfde maar wel eeuwige jeuk en armen tekort om erbij te kunnen.

Wat een achterlijke actie zeg!

JesdaJinn

Berichten: 10463
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:56

MarijeR schreef:
KimD, cursebreaker en ik hebben via pb al contact gehad.

Ben nu nog wel benieuwd wie uit het topic het nodig vond om onder een schaduw account mijn honden parvo toe te wensen via pb.
Ik wens diegene niet hetzelfde maar wel eeuwige jeuk en armen tekort om erbij te kunnen.



Omg! Waarom zou je dat zeggen?

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:05

Jeetje wat laag zeg :')

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:05

Whut :oo

Ik wilde overgaan op titeren dit jaar, maar na de laatste keer bloedprikken weet ik niet zo goed of ik haar jaarlijks door die stress heen wil slepen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Muilkorf is zeker een optie en gaat zeker om volgende keer. Maar ik wil voorkomen dat ze stress ervaringen opdoet bij de DA. :P