Puppy Erbij 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:39

kiwiwitje schreef:
Je zou inderdaad haar brok ook als beloningen kunnen geven ipv ander lekkers. Je zou ook kunnen beginnen met 2 maaltijden. Evt met wat water en gestoomde worst ofzo er door. Of inderdaad een andere smaak. Grote kans dat ze dit niet zo boeiend vind.
Kreeg ze dit bij de fokker ook? En alleen dit?


Wat voor verschil zou 2 vs 3 maaltijden maken? Nu eet ze 's ochtends niet, maar 's middags ook niet. 's avonds wil ze meestal nog wel wat eten. Dus van 3 naar 2, kan je uitleggen waar dat goed voor is tov aanbieden en weghalen als ze niet eet en dus praktisch toch 2 eetmomenten hebben? (oprechte vraag!)

Brok als beloning werkt niet: daar doet ze echt geen moeite voor. Voor binnenshuis kan het misschien wel, maar voor buiten heb ik echt een high(er) reward nodig vanwege afleiding. Zou het graag doen hoor, daar niet van, maar ze geeft buitenshuis sowieso al minder om beloningen (speeltjes of worst/frolic/zalmsnippers) dus daar heb ik wel echt wat lekkers nodig om haar aandacht te krijgen als ze afgeleid raakt. Als ze afgeleid is en ik heb alleen brok, dan pakt ze de beloning niet eens aan (als ze heel afgeleid is werken bijv. worst of andere beloningen ook niet nl). Nu zal die beloning best meehelpen aan het "probleem" gezien er makkelijk een kwart worst doorheen gaat bij een wandeling of training, maar weglaten of vervangen is dus niet echt een optie willen we doorgaan met trainen...

Dit kreeg ze idd bij de fokker ook en heeft ze eigenlijk de eerste maanden prima gegeten. Bakjes gingen ook gewoon op. Alleen nu met het [strenger] trainen op eettijden eet ze minder goed. Als ik er spiering of zalmolie doorheen doe dan eet ze het wel (krijgt ze in het weekend 's avonds soms als extraatje), maar ik wil haar ook weer niet aanleren dat als ze gaat zeiken over haar brok ze er wat lekkers in krijgt (dat rondduwen van de brok, dan zoekt ze dus naar die spiering haha).

@CupCakes: als het allemaal niet werkt is laten staan idd laatste optie, maar liefste doe ik dat toch liever niet ivm de kat en het anticiperen op trainingsmomenten.

Zal vanavond een kleine zak van de zalm en lam halen, eens kijken of een ander smaakje verschil maakt en of ze dan wel meteen gaat eten. Misschien is dit gewoon het type hond wat eens in de zoveel tijd een ander smaakje eten wil :)).

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:01

IMANDRA, dat klinkt als onze hond. Die kan ook enorm miepen met eten. Hier was de ultieme oplossing uiteindelijk dat er een pup bij kwam die wél heel goed eet (concurrentie, maar ook 'zien eten doet eten') maar dat is een vrij ingrijpende oplossing :+

Wat hier verder helpt, is het eten interessant en verrassend houden. Ik heb/had meestal twee zakken voer van verschillende smaken open en wissel dan per voerbeurt de smaak af. Verder ben ik erachter gekomen dat die van mij een moord doet voor runderlong, dus regelmatig verkruimel ik een blokje runderlong over de brokken als extraatje. Eigenlijk wat jij ook doet met de zalmolie of spiering. Ik denk dat je niet te bang moet zijn dat je het 'miepen' daarmee aanleert, zo lang je maar niet eerst de brokken zónder iets lekkers aanbiedt en pas als ze het laat staan het lekkers erbij doet en opnieuw aanbiedt. Dan leert ze inderdaad dat het lonend is om niet meteen te gaan eten.

Het blijft lastig als je hond lastig eet, dus ik hoop dat jullie de oplossing vinden!

[edit] Oh ja, nog over die 3 versus 2 eetmomenten: we zijn bij onze hond vrij vlot overgegaan op 2 eetmomenten, puur omdat ze dan meer eetlust had bij de volgende voerbeurt. Bij 3 eetmomenten kreeg ze gewoon niet genoeg honger om met smaak te gaan eten.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:07

Om meer eetlust te creeeren en meer rust. Nu krijgt ze 3 x de kans die ze niet gebruikt of enkele brokjes. Linksom of rechtsom heeft een 3e maaltijd/poging dus geen meerwaarde.
Daarnaast krijgen ze op die leeftijd hier sowieso geen 3 maaltijden meer tenzij ze tussendoor aangeven honger te hebben.

Als die brok buiten niets doet. Dan heb je al je antwoord dat ze t dus niks vind. En dan zou ik opzoek gaan naar iets anders. Voor hele spannende dingen buiten iets extra lekkers kan ik snappen. Maar gewoon voor al t andere , zeker op deze leeftijd zou basisvoer gewoon moeten volstaan als beloning. Trainers zijn er alleen uit gemak. Hoogstens eens wat extra lekkers als je iets echt spannend is

Shaya_

Berichten: 1279
Geregistreerd: 27-04-11

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:17

Onze Nero eet ook niet zijn bak in 1x leeg. Bak staat er gewoon en hij kan eten wanneer hij wilt. Geluk hier is wel dat de andere hond ervan af blijft. Bak staat naast de bank bij de bench dus voldoende toezicht.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:21

@Many: haha ja die staat op de planning, maar wel pas als deze 2 is :)). Dus nog anderhalf jaar geduld!
Ja dat afwisselen is idd een optie, gaan we proberen, thanks :). Wat dingen erdoor doen is misschien een optie, dat ik bijv 1 of 2 visjes verkruimel en die erdoor doe voor de smaak. Dan krijgt ze niet heel veel extra maar smaakt het mogelijk wel naar meer.

@kiwiwitje: Aahhh zo. Op welke momenten zouden jullie dan voeren?

Mwah ik denk niet dat omdat ze buiten de brok niet interessant vindt ze de brok per se niks vindt. Hooguit op dit moment is de smaak saai en moet ik dus gaan afwisselen om haar binnen te laten eten, want voorheen at ze het wel gewoon goed. Hebben sowieso grote moeite gehad met buiten iets te vinden wat ze wel interessant genoeg vindt qua beloning, ook gedurende dat de normale brok binnen wél snel en met enthousiasme naar binnen ging.

Heb de brok toevallig vandaag weer geprobeerd buiten maar dan pakt ze het bijna met tegenzin van me aan en na een paar keer slaat ze het gewoon af. En voor buiten heb ik het wel echt nodig: ze wordt overenthousiast als ze mensen of honden ziet, dus juist daarop zijn we nu veel aan het trainen. Daarnaast zijn we aan het oefenen met uit zichzelf in volgpositie te gaan lopen en daar te blijven lopen, en ik merk heel veel verschil in de mate waarop ze dat doet tussen worst vs brok. De brok vind ik qua formaat buiten ook niet handig, zijn te klein. Dus ook al gaat ze een andere smaak wel eten, ik denk niet dat we voorlopig qua beloningen over gaan op normale brok.

Maar in ieder geval bedankt voor het advies! We gaan een andere smaak halen en eens kijken naar de voermomenten.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:39

Cody was ook niet enthousiast op brok als beloning. Wij zijn nu over op ander voer en je moet eens weten hoe fanatiek en blij hij er nu van wordt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:48

Hier alleen ochtend en avond.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 17:07

Ik voer ook 2x daags, in het begin 4 maaltijden, maar ze liet ook vaak staan. Dan stond de brok er nog terwijl het al weer tijd was voor de volgende maaltijd. Ik ben wel een zachtgekookt ei wat dat betreft: ik wil graag iets voeren wat ze graag eten en geen gedoe met bakken weghalen om ze maar aan het eten te krijgen.
Dus ik heb de zak brok van de fokker opgevoerd (dat ging niet van harte) en daarna over gegaan op kvv. Nooit geen gedoe met maaltijden overslaan, de bak is al bijna leeg voor ik ‘m neergezet heb :D (Bij wijze van spreke dan, het ging van gek en onwijs, dus ik heb haar toen ook gelijk geleerd om te wachten tot ik zeg dat ze mag eten)

Ik snap dat niet iedereen kvv wil voeren, maar dan zou ik wel verder gaan zoeken naar een brok die ze wel graag willen eten.

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:05

Hier met brokjes ook een pup die met lange tanden at toen hij net thuis was, maar zodra ik de brokjes in een voerspeeltje deed ging alles op (snuffelmat, treat-egg etc.)
Wij zijn wel vrij snel op KVV over gegaan en dat eet hij altijd vreselijk graag. Met 6 maanden zijn we naar 2 maaltijden per dag gegaan.
Ik geef ook gemiddeld 1x per week brokjes en dat gaat er ook met smaak in (ander merk dan we vanuit de fokker hadden, we geven nu al een poosje Carnilove puppy) maar hij doet er nog steeds graag wat moeite voor. Een gewone voerbak eet hij het niet uit. Dan gaat hij met de bak smijten.
Op "brokdagen" krijgt hij ook een maaltijd brokjes gemengd met een kuipje natvoer.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 18:56

Ja dat merk ik inderdaad ook. In een intelligentiespel of zo'n voerbal dan eet ze alles met veel plezier op. In een normale bak toch met minder enthousiasme. Anti-schrokbak wil ook nog wel eens helpen.

Snuffelmat hebben we, doet ze graag, maar die sloopt ze vaak dus krijgt ze niet :=

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 19:01

Ik ga zo, hoop ik, even snel zitten voor een nieuw topic voor komend jaar *\%/*

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 19:24


Jamiefris

Berichten: 885
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:41

Wat bij Puck een tijdje werkte was heet water over de brok om het meer te laten ruiken.

Sinds wij over zijn gegaan heeft ze totaal geen moeite meer en staat ze te dansen als we het pakken.
We zijn begonnen met 3 smaken van hetzelfde merk en elke keer andere smaak. Nu eet ze prima 1 smaak.

Ze is nog gekker op KVV maar dat is inderdaad een keus die je moet willen maken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:13

Nee KVV doe ik idd niet. Maar smaken afwisselen gaan we dus idd proberen :D.

Met wat zalmolie en twee snippers vis was het avondeten zo op in ieder geval :))