[VOLG] Avonturen met Sheltiepup Perseus (Percy)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:13

bigone schreef:
Juist dat de pup vanaf jouw schoot de enge dingen gaat bekijken ipv naar moeders of fokker of roedel te hollen zou voor mij als fokker voldoende zijn. Dan maar even langer naar de juiste baas voor de andere zoeken.


+1, helemaal mee eens.

Ik duim voor je Tweety.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 14:18

Het kan nog altijd dat die andere mensen het andere pupje helemaal geweldig vinden.

Laten we daar maar gewoon op hopen, is voor iedereen het leukst en makkelijkst tenslotte!

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:21

Heb je de fokker gevraagd waarom ze een voorkeur heeft om je het meest reactieve hondje te geven?
Ik heb 2 shelties reutjes gehad en een "laid back" reutje is in bepaalde dingen gewoon erg terughoudend. Als je er flink mee wilt gaan trainen dan denk ik dat een pittiger hondje beter bij je past.

Ik wilt trouwens altijd zelf kiezen. Heb een keer eerste keus gehad en ook wel eens het overgebleven hondje genomen.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:34

Ik wil iets qua training omdat ik training leuk vind.
Welke tak dat wordt vind ik niet eens zo belangrijk.

Ik heb geen echte zware wedstrijdambities, behalve dat het lollig is als het leuk blijkt te lopen. Maar bekers of prijzen is geen doel op zich. Training vind ik leuk, maar dat mogen ook compleet random commando's zijn, gewoon omdat samenwerking leuk is.

Ik wil een kameraadje voor liefst meer dan 14 jaar, dag en nacht, mee wild kijken in het bos, mee op wandelvakantie, mee naar vrienden en mogelijk zelfs mee naar werk in de toekomst.
1 op 1, met de baas.

Maar bovenal zoek ik echt gewoon een vriendje/vriendinnetje.


Ik heb vreselijk veel pups gezien. Tijdens deze zoektocht al. Maar ik heb ook een aantal jaren puppycursus gegeven bij een redelijk grote club.

Ik weet wat qua karakter met mij matcht en wat niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 15:36

Ik ben heel benieuwd naar maandag.

Hoop dat ik nog wat uren slaap dit weekend...

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:55

Ik hoop voor je dat je je favoriet mag hebben!

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:11

En wat als je de pup krijgt aangewezen die niet je voorkeur is? Neem je deze dan alsnog?
Ik kan me voorstellen dat je met een hoop liefde en aandacht nog steeds een hele goede band kan opbouwen, zelfs al was niet het karakter van je wensen, of heb ik dat verkeerd?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 02:19

Toch is puppycursus geven niet hetzelfde als een pup uitzoeken uit een nest. Natuurlijk kan je verschillen zien, heb je een gevoel, ervaring misschien etc.
Maar het zegt niet alles over het karakter en hoe alles loopt.

Een pup die wat terughoudend en of onderdanig is in een nest kan bij een baasje uitgroeien tot zelfverzekerde hond bijvoorbeeld.

Mijn reu heeft een rotleven gehad zijn eerste 6 maanden en we hebben er best wat werk aan gehad, maar hij doet het super goed en juist door het werk heb ik een onwijs sterke band met hem.
En ik heb zijn zus al vanuit het nest, dus dat zegt niks. Heb ik ook een band mee, maar heel anders.

Ik heb diverse honden gehad, eerste keus, keuze tussen enkelen, de laatste, herplaatsers, broodfok. Heb echt altijd een goede band gekregen.

Nu kies jij bewust, maar heel veel mensen kiezen op geslacht, kleur en welk hondje naar ze toe komt. Waar dat allemaal niks hoeft te zeggen.
En ja, een fokker kan helpen bij de keus. Zoals bij ons toen onze zoon jong was een puppy test die soms een hulpmiddel kan zijn. Of omdat ze veel nestjes hebben gehad, met honden trainen, de pups elke dag zien, de ouders kennen etc.

Ik vraag me ook af wat je gaat doen als je sterke voorkeur niet doorgaat. Als je erg teleurgesteld bent, vraag ik me af of het wel verstandig is een pup mee te nemen waar je niks of minder bij voelt. Dan is het niet de pup die minder is, maar wel jouw uitstraling en houding die veel negatief effect kan hebben. Waar dan straks gezegd wordt dat die pup je toch minder past, maar je het misschien ook minder kans geeft.

En dat is niet rot bedoeld, maar wel wat je om je heen wel ziet gebeuren.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:42

Superpony, voor de een is een hond aanvulling op het gezin of gewoon het willen hebben van een hond want die hoort erbij. Mijn eerste twee honden waren een asielhond en een weggever. De hond die ik nu heb , daar heb ik een jaar over gedaan om uit te zoeken. Een pup, heel bewust want je kunt vaak wel elke hond mee laten draaien in een gezin maar voor mij was dit wel een punt. De twee vorigen hadden een fikse rugzak, daar ga je mee om en dat accepteer je. Beide honden zijn 15 geworden en vooral de tweede was niet gemakkelijk. Eerst wilde ik geen hond meer maar nadat het gewoon niet werkte besloten om echt te zoeken naar mijn droomhond. Ik heb in een jaar wel veertig pups gezien en pas bij de laatste zat ze ertussen.
Femke heeft haar droomhond gehad en in haar geval kan ik me heel goed voorstellen dat je voor niets minder gaat nu en een hond waar je niet mee klikt gewoon niet wil. Natuurlijk kan ze de tweede keus opvoeden en een band mee opbouwen maar het voelt voor haar niet goed om dan maar de pup te accepteren waar ze geen klik mee heeft. En dat snap ik.

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 11:09

Lynnepinny schreef:
En wat als je de pup krijgt aangewezen die niet je voorkeur is? Neem je deze dan alsnog?
Ik kan me voorstellen dat je met een hoop liefde en aandacht nog steeds een hele goede band kan opbouwen, zelfs al was niet het karakter van je wensen, of heb ik dat verkeerd?



Duim maar gewoon dat het het hondje met de klik wordt!

De rest is eerst tussen mij en fokker, en niet voor bokt.

Uiteraard laat ik maandag weten hoe het uitpakt!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:08

Kan me best voorstellen dat je dan weer verder gaat zoeken hoor! Succes met de uitslag maandag.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 02:24

bigone schreef:
Superpony, voor de een is een hond aanvulling op het gezin of gewoon het willen hebben van een hond want die hoort erbij. Mijn eerste twee honden waren een asielhond en een weggever. De hond die ik nu heb , daar heb ik een jaar over gedaan om uit te zoeken. Een pup, heel bewust want je kunt vaak wel elke hond mee laten draaien in een gezin maar voor mij was dit wel een punt. De twee vorigen hadden een fikse rugzak, daar ga je mee om en dat accepteer je. Beide honden zijn 15 geworden en vooral de tweede was niet gemakkelijk. Eerst wilde ik geen hond meer maar nadat het gewoon niet werkte besloten om echt te zoeken naar mijn droomhond. Ik heb in een jaar wel veertig pups gezien en pas bij de laatste zat ze ertussen.
Femke heeft haar droomhond gehad en in haar geval kan ik me heel goed voorstellen dat je voor niets minder gaat nu en een hond waar je niet mee klikt gewoon niet wil. Natuurlijk kan ze de tweede keus opvoeden en een band mee opbouwen maar het voelt voor haar niet goed om dan maar de pup te accepteren waar ze geen klik mee heeft. En dat snap ik.


Ja, dat snap ik. En volgens mij zeg ik dat ook wel.

Maar mensen laten zich ook een beetje gek maken hoe alles moet, hoort en zou zijn. Zoals ik ook al zei; wij hebben echt uit allerlei situaties een hond gehad en diverse soorten en maten. Vanaf veel te jong, tot wat ouder.
De band komt vaak door investeren en werken. Ik ben super gek met mn teefje, maar zij is gewoon redelijk makkelijk.
Haar broer kwam ouder met rugzak en veel tijd in gestopt. Ik dacht echt dat ik met hem niet hetzelfde zou krijgen als met haar eerst, vooral vanwege zijn gedrag. Maar het is echt mn kleef hond. En hij heeft ons heel diep geraakt met zijn gedrag.

Ik heb ook een pup op advies van de fokker na ene puppy test gekozen. Echt ervaren fokker en werkte zelf met de honden. Hij had gelijk, was een wereld hond.
Maar niet alle fokkers zijn zo goed en ervaren als ze zelf denken.

Een pup wordt ergens geboren en krijgt daar ong 8-12 weken de invloeden van daar. Het meest rustige pupje kan eenmaal uit het nest een hele drukke, actieve hond zijn die gewoon niet uit de verf kwam in het nest, bij de fokkers en de andere honden.

Een stabiele hond krijg je door stabiele ouders, een stabiele fokker en het jong laten kennismaken met nieuwe dingen op de juiste manier. Zelfs als een pup wat terughoudend lijkt, heeft zo een basis wel nut en kan je daar verder mee. Maar als mensen al uitgaan van een bepaald karakter na 8 weken in het nest en daarop anticiperen, kan je dara ook in blijven hangen.

Zeker nu geeft iedereen Corona de schuld voor van alles. Ik schrik ook van de beschrijvingen die bij de herplaatsers staan. Maar heel veel honden zijn wel netje sgefokt, maar gewoon verkeerd terecht gekomen.
En andersom kan ook. Ook een hond uit mindere situatie of die heel timide lijkt, kan heel goed ontplooien als hij bij de juiste baas terechtkomt.

Daarbij snap ik het dat TS moet kiezen, maar ik zou dan niet voor de 2e keus gaan, want ik hoor toch wel tussen de regels door dat die niet haar keus is en dan begin je al met 1-0 achterstand. Misschien zelfs wel 10-0. Niet eerlijk voor de hond die gewoon even leuk, lief en mooi is en niks aan haar voorkeur kan veranderen.
En niet eerlijk voor TS, die er dan minder positief in stapt na een zoektocht. Dan heb je zoveel wensen, zo goed gezocht en begint al met die achterstand. Ik zou het zelfs als fokker dan daarop laten afhaken.

De pup die wij nu hebben, was gereserveerd, maar die mensen pasten volgens de fokkers niet en dat is eerlijk verteld en daarop dus niet door gegaan.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:47

Spannend TS.. Duimen draaien!

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:33

Hier ook aan het duimen voor je TS.

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:09

Hier ook!

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:52

Yeeeeeeeeeeeeeeesssssssss!!!!!

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:55

Zo blij dat ik haast niet meer uit mijn woorden kwam, mijn agenda niet meer geopend kon krijgen etcetera :') :')




Van donderdag op vrijdag heb ik vallende sterren gekeken. Ik heb er 12 gezien, en uiteraard mijn wens gedaan...


Hij krijgt dan ook een naam die naar die vallende sterren verwijst!


Nag ik jullie voorstellen aan Perseus :D


Afbeelding

Afbeelding




Ik ben zo verschrikkelijk blij!!

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:57

Yesss wat fijn!!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:58

Gefeliciteerd TS!!

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:58

Wat ontzettend fijn! Gefeliciteerd!

Yom
Berichten: 3791
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:59

Ik dacht net hee het is maandag, even lezen of je het al weet. Gefeliciteerd en geniet nu maar vast dubbel van de voorpret voor ie komt

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:01

Nou ja de fokker kon er mijn inziens ook nauwelijks omheen.

Gefeliciteerd *\o/* *\o/*

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:03

Wat ongelofelijk fijn voor je!! Heel hartelijk gefeliciteerd. Hoe lang moet je nu nog wachten?

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 17:10

Nog 7 dagen en 17,5 uur ongeveer :D :D :D

kiwiwitje

Berichten: 20120
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Een nieuwe pup kiezen, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:17

yeaaaah gefeliciteerd!