De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:41

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik konijn echt geweldig vind maar door alle ellende van afgelopen maanden ik er eigenlijk wel heel erg klaar mee ben....mijn konijnen worden normaal stokoud en mijn laatste franse voedster is bijna 9 jaar geworden...wordt hier zo vreselijk onzeker van...

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:34

BarbaraNova schreef:
Oh Italie moet ik ook ooit nog eens naar toe, lijkt me ook heel mooi.

Hij heeft een binnenhok op de veranda nu met een klamboe er over, binnen heb ik ook vliegen en de abcessen zijn nu vrijdag schoon gemaakt allemaal, donderdag weer terug voor controle en zelf nog 2 x antibiotica prikken...

Ik had vrijdag gezien dat 1 van mijn jonge franse hangoren een natte kont had, dus schoon gemaakt en eten gegeven. Was ik haar gisteren ochtend kwijt want ik denk, check haar even, was ze druk bezig met graven ergens waar niet mocht, dus heb haar daar weg gehaald, ging terug naar binnen om even dingen te pakken om haar schoon te maken en echynae te geven enz, lag ze dood in haar hok....geloof dat ik compleet ingestort ben. T is me echt een beetje te veel...Nu is haar zusje alleen, de duitse reusjes moeten nog gecastreerd worden, die zijn nu nog maar 10 weken ofzo, ze zit wel naar een vlaam met zijn vriendinnetje maar die zoeken geen contact met haar...ik weet niet wat ik nu moet, of er weer een voedstertje bij halen of haar weken alleen laten zitten tot er een rammetje gecastreerd is...

Snap ook dat je niet goed weet wat je met haar aan moet, geef je haar ook kruiden voor haar weerstand enz?


Ach wat vreselijk! Veel sterkte! Y;( Weet je de oorzaak? Was best nog een jong diertje toch?
Ik snap dat je er soms genoeg van hebt. Het zijn ook zulke fragiele diertjes..

Ahjaa een klamboe is ook slim. Heb voor Napoleon ook een vliegenraam gemaakt. Haar achterste is gelukkig tot nu toe wel altijd proper. Hoop dat dat zo blijft.
Ik geef Napoleon momenteel nog maar af en toe gedroogde kruiden. Want ik vermoed dat de diarree daar van kwam. Die is nu over, maar ze laat wel nog regelmatig haar blinde darm keutels liggen. Ze heeft artrose en kan die houding niet altijd meer aan om ze uit haar achterste op te eten. Dan draait ze om om ze van de grond te eten, maar ze is blind, dus vind ze dan vaak niet terug.
Ze heeft vorige maand een kuur synopet gehad daarvoor. Soms is ze s' ochtends wel heel stijf. Probeer de metacam te beperken tot echt erge dagen, omdat dat ook weer nadelen heeft voor haar darmstelsel.
Ze krijgt ook dagelijks erwtenvlokken, zonnebloempitten en nu ook verse citroenmelisse. Framboosblaadjes eet ze ook graag, maar die zijn niet heel nuttig dacht ik. De zonnebloempitten wil ik mee afbouwen en stoppen als ze door haar verharing geraakt is. (Zijn ze allemaal heel laat mee) Want dat is ontstekinsstimulerend en dat wil ik niet natuurlijk. Maar durf niet goed nu al stoppen, omdat ze vroeger heel veel last had met het verharen.
Moest je nog een goed kruid weten dat ik vers kan geven.. Let me know!

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 07:05

Ja was een jong diertje idd, heb 1 x denk 7 weken terug ofzo een paar drupjes bloed gezien maar kon nergens vinden van wie of waar het af kwam...zag vrijdag dat ze een natte kont had, misschien had ze het al eerder maar dat durf ik niet te zeggen, schoonvader is nml net overleden en mijn andere konijn met die abcessen dus heb ws gewoon niet goed opgelet...ik heb nu mijn jonge duitse reusjes er maar even bij gezet, dat vindt de overgebleven franse hangoor wel gezellig, maar die moeten wel gecastreerd worden maar zijn nu nog zo puppy, vermoed echt dat die pas een week of 5 waren toen ik ze kreeg...

Ik geef wel frambozenblaadjes idd, en kleefkruid, paardenbloemblad en wilgentakken. Wilgentakken zit ook pijnstiller en ontstekingremmer in en kleefkruid is ook erg positief om te reinigen...

De konijntjes hebben de warmte gelukkig weer doorstaan...

Ik geef trouwens gewoon verse kruiden meestal. Eet Napoleon gewoon nog wel goed nu? Je zorgt ook wel heel goed voor haar hoor, top van je.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:43

Zo, ik ben weer even onder mijn steen vandaag. Was zo druk met 100.000 dingen dat ik geen tijd meer nam om even te reageren.

Gecondoleerd met je schoonvader BarbaraNova. En wat een pech heb je met je konijnen de laatste tijd zeg. Dan is er inderdaad helemaal niks aan om dieren te hebben he... Hopelijk heb je de pech nu achter de rug en herstelt de zieke ook snel. Slimme oplossing met een klamboe over het hok. :j

En Gigi gefeliciteerd met Chester. Hoe gaat het nu met Napoleon? Fijn dat je een lekkere vakantie hebt gehad.

Heerlijk dat je konijn zo'n fijn thuis heeft gekregen Caro :j Dat geeft altijd wel een goed gevoel.

Hopelijk ben ik niet teveel vergeten om op te antwoorden.

De warmte hier zijn we goed doorgekomen. Wij sproeien de aarde dan altijd goed nat en hangen extra schaduwdoek op. En dan liggen ze lekker gestrekt op de koele aarde.

Afgelopen vrijdag alle konijnen gevaccineerd. Ben benieuwd naar de rekening. 8-) De dierenarts komt daarvoor gelukkig naar ons. Dan hoeven we niet 17 konijnen daarheen te slepen. :')
In de groep van de reuzen was er 1 die het nodig vond om moord en brand te schreeuwen waardoor degene die nog moesten vervolgens ook in paniek raakten, maar is allemaal weer goed gekomen.

Zari heeft waarschijnlijk EC. In 1 oog zag ik laatst al een wittige verkleuring en dacht aan een ontsteking. Direct begonnen met oogzalf. En toen viel mij vorige week in het andere oog ook een witte streep op. Dierenarts vermoed EC, dus meteen begonnen met Panacur.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:19

Hier komt er ook een dierenarts aan huis enten maar we doen het met een groep vrouwen die allemaal een konijntik hebben tegelijk, dus scheelt heel erg in de kosten gelukkig...

Hopelijk komt het wel goed met Zari...

Zo heb je jaren geen problemen en zo heb je alles in veel te korte tijd, echt zo niet leuk...

Hebben jullie je konijnen in grote groepen? Mijn verhouding ram / voedster is nu ver te zoeken, maar de rammen zijn op 1 na allemaal reuzen, meestal toch wel iets relaxter van karakter dus hoop stiekem dat het zo kan blijven...

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:28

BarbaraNova schreef:
Ja was een jong diertje idd, heb 1 x denk 7 weken terug ofzo een paar drupjes bloed gezien maar kon nergens vinden van wie of waar het af kwam...zag vrijdag dat ze een natte kont had, misschien had ze het al eerder maar dat durf ik niet te zeggen, schoonvader is nml net overleden en mijn andere konijn met die abcessen dus heb ws gewoon niet goed opgelet...ik heb nu mijn jonge duitse reusjes er maar even bij gezet, dat vindt de overgebleven franse hangoor wel gezellig, maar die moeten wel gecastreerd worden maar zijn nu nog zo puppy, vermoed echt dat die pas een week of 5 waren toen ik ze kreeg...

Ik geef wel frambozenblaadjes idd, en kleefkruid, paardenbloemblad en wilgentakken. Wilgentakken zit ook pijnstiller en ontstekingremmer in en kleefkruid is ook erg positief om te reinigen...

De konijntjes hebben de warmte gelukkig weer doorstaan...

Ik geef trouwens gewoon verse kruiden meestal. Eet Napoleon gewoon nog wel goed nu? Je zorgt ook wel heel goed voor haar hoor, top van je.


Hopelijk mag de pech stoppen bij jou..

Zal eens zoeken naar dat kleefkruid. Wilgentakken wou ze hier nooit echt, maar die kwamen wel uit de winkel. Misschien dat dat vers ook anders is.

Ze eet minder als normaal. Maar had ook wel veel last van de warmte, kwam de hele dag nauwelijks haar icepod af.. Dus hopelijk betert dat nu wat. De lekkere blaadjes schrokt ze nog wel op en zie haar regelmatig hooi eten. Maar de minder lekkere blaadjes laat ze soms wel liggen en ook haar brokken eet ze veel minder van. Maar haar lijnzaadbrokje at ze dan weer wel in 1x op gisteren.

En dankjewel, ik doe mijn best.

@Nailw: hopelijk Zari snel beter.

Ik vaccineer ze zelf nu. Scheelt een hoop stress (en geld).

Ik heb ze niet allemaal samen, dan zouden ze elkaar vermoorden. Heb nu ook meer rammen als voedsters..

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:33

Heb je wel eens 2 rammen met 1 voedster samen gehad?

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:38

Nee die combi niet. Wel ooit 2 rammen samen en die waren absoluut geen vriendjes, maar lieten elkaar wel met rust.
En ooit 2 voedsters en 1 ram, maar dan ging de ene voedster de ram opeisen. Dus ging ook niet.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:03

oh ik heb wel al meerdere keren meerdere voedsters en 1 ram bij elkaar gehad maar andersom nog nooit...

Maar ja, ik ga volgende week dinsdag op vakantie dus wordt allemaal beetje te kort dag om nog een voedstertje er bij te zoeken

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:48

Ik heb hier 2 groepen. De reuzen in 6 dames en 2 heren
De andere groep zijn 7 heren en 2 dames.

Hier gaat het eigenlijk zonder problemen, maar misschien ook omdat ze als babys zijn opgegroeid in deze groep. Maar het is volgens mij erg karakter afhankelijk. De kruising met kleurdwerg en gewoon konijn is daarin makkelijker dan de kruising Duitse reus-kleurdwerg. Bij ons in elk geval.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:57

Hier zijn de kleine rassen juist meer terror dan mijn reuzen...die zijn stuk relaxter.

Mijn zwarte voedstertje rasloos, vreet liefst ieder ander op behalve haar eigen man die vlaamse reus is...

caro29
Berichten: 8053
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:27

Ik heb 3 rammen. 1 is de vader en de andere 2 zijn zonen. Iedereen zit apart. Sneu maar ik er niks meer bij

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:40

Het zal echt aan het karakter liggen. Als het goed gaat, dan is er geen reden ze uit elkaar te halen en kan je best meerdere rammen bij elkaar hebben zitten.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:10

T zijn 2 broertjes, ze worden sowieso gecastreerd want ze zitten bij de franse voedster, maar dan heb ik nog een hangoortje gevonden hier in het bos, die zou ik eigenlijk via een opvang gaan herplaatsen maar die heeft nu drie abcessen op zijn rug en is zo vreselijk lief met alles dat hij ook wel gewoon mag blijven...dus die moet dan toch ook een eigen vriendinnetje...omg, soms wordt ik er echt moe van en denk ik dat het beter is ze alleen te laten zitten maar vindt dat toch wel sneu

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:33

Ennnn gewoon omdat het vast nog wel een keer kon, had Bob dinsdag nog maar even een extra abces er bij gecreeert...pfff die moest natuurlijk ook weer open gemaakt worden bij de dierenarts, die zat dieper dus was niet heel fijn...omg kan nu gewoon real life naar dr pimplepopper kijken

Nu maar hopen dat het klaar is, want ik wil heel graag rustig op vakantie dinsdag

caro29
Berichten: 8053
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:02

Hier zijn ze niet gecastreerd. Voor nu zorg ik vooral voor afleiding in de hokken. Wissel met inrichtingen

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 05:56

Sproeien ze dan niet enorm?

Hier is enkel Mokka nog niet gebeurd, maar die plast echt 3x zoveel als de rest. En soms echt tegen de muur op. Gelukkig is hij verder nog totaal niet hormonaal, op kinnetjes geven na.

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:47

Mag ik hier binnen komen vallen? Vanmorgen wou 1 van de konijntjes niet eten. Dus gelijk de dierenarts gebeld, helaas had mijn eigen dierenarts geen weekend dienst. Dus moest ik naar een duidelijke niet verstand van konijnen dierenarts.
Ik moest 140 euro afrekenen voor consult en gaan dwangvoeren, geen metacam of niks.. nu is ze een drama met dwangvoeren en spuugt alles weer uit, ze heeft nog niet gekeuteld en ligt piepend in een hoekje zwaar te ademen.

Nu weet ik niet zo goed wat te doen, uiteraard zijn zulke dingen altijd in het weekend..

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:05

Heeft ze wel iets van injecties gehad?

Als het niet betert zou ik toch eens proberen een andere konijnkundige DA vast te krijgen.
De konijnen zitten vol in hun verharing nu. Als jou konijn een verstopping heeft, kan je beter niet dwangvoeren. Vocht is dan het allerbelangrijkste.

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:10

Nee helemaal niks.. had nog dwangvoer thuis en dat moest ik maar gebruiken.

Zoals je ziet, heb ik alleen consult betaald. Ik ken 2 konijnkundige dierenartsen hier in de buurt en zijn beide doorverbonden naar deze dierenarts.
Iemand van jullie die een kundige dierenarts weet in Drenthe/Groningen?
Afbeelding

Edit; ik heb nog een nieuwe verpakking cisaral drops liggen, verstandig om dit te geven?

Gigixponys

Berichten: 2750
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:54

Dooortje schreef:
Nee helemaal niks.. had nog dwangvoer thuis en dat moest ik maar gebruiken.

Zoals je ziet, heb ik alleen consult betaald. Ik ken 2 konijnkundige dierenartsen hier in de buurt en zijn beide doorverbonden naar deze dierenarts.
Iemand van jullie die een kundige dierenarts weet in Drenthe/Groningen?
[ [url=m/6ekEIJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit; ik heb nog een nieuwe verpakking cisaral drops liggen, verstandig om dit te geven?


Ja dat kan geen kwaad.
Zou nu iig geen dwangvoer geven als je de oorzaak niet weet. Beter dan enkel rustig wat water met een spuitje geven.

Dooortje
Berichten: 3366
Geregistreerd: 14-12-05

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:58

Super! Dankjewel ga ik doen! Heb nu wat water en cisaral drops via een spuitje gegeven. Maar denk dat het niet lang meer duurt, ze is echt aan het lijden. Pff.. heb nog 2 dierenartsen gebeld en die kunnen mij ook niet helpen. ;(

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:36

He wat naar joh dat je zon vreemde dierenarts had! Hoe gaat het nu?

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 10:06

Zou ik hier ook mee mogen kletsen? Nu ik op mezelf woon en een grote tuin heb, lijkt het me erg leuk om weer twee Vlaamse of Duitse Reuzen te nemen. Ik heb bij mijn ouderlijk huis nog drie oudere dwergjes (14jr, 12jr en 7jr) wonen, maar zou het ook erg leuk en gezellig vinden om hier weer wat rond te hebben huppelen. De keuze om voor reuzen te gaan is met name het karakter en dat ik het ook gewoon prachtige dieren vind. Daarnaast heb ik twee kleine honden en zou ik het idealiter erg leuk vinden als ze samen van de hele tuin gebruik kunnen maken als ik thuis ben, maar dat is toekomstmuziek en moet de tijd gaan uitwijzen.

Ik ben nu een beetje aan het brainstormen hoe ik het zo ideaal mogelijk kan gaan doen voor de konijnen. Ze zouden van mij ook in huis mogen, maar ik ben dan toch bang dat de temperatuurwisseling te groot gaat zijn voor ze. Ik denk er nu aan om mijn schuurtje (+/- 15m2) als "nachtverblijf" in te gaan richten en daarvoor dan een ruime ren te maken zodat ze overdag sowieso altijd lekker buiten kunnen lopen. Als ik dan thuis ben zouden ze van de hele tuin gebruik mogen maken. Zou dit geschikt zijn voor twee reuzen of hebben jullie andere/betere ideeën? En hoe groot zouden jullie de ren maken?

Verder vroeg ik me af of er hier mensen zijn met zindelijke konijnen? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik las wel dingen over een kattenbak neerzetten, maar vroeg me af of dat in de praktijk ook gaat werken.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:15

Hoi wat leuk dat je ook aan de reuzen wil gaan, ze zijn inderdaad heel erg leuk. Ik heb mijn konijnen ook buiten in de ren en met een soort kattenluik hebben ze toegang tot de helft van ons tuinhuis. Ze poepen eigenlijk allemaal altijd buiten in dezelfde hoek, dus als je die keutels gewoon iedere dag opveegt, is er weinig aan de hand. in een bak wil ik niet want als het regent ofzo, wordt het straks een gore drab...