Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:56

Ik vergas ze met helium. Dat is vriendelijker dan CO2 omdat het dier geen verstikking ervaart. Het lichtje gaat gewoon opeens uit. Je kunt ook meerdere dieren tegelijk doen. Dierenwelzijnsorganisaties willen graag dat helium het middel wordt om (hanen)kuikens mee te vergassen, in plaats van CO2 of de shredder, en ook om vleeskippen mee te doden. Helaas is helium relatief duur.

Als een dier is ingeslapen met helium kun je het daarna nog gewoon slachten. Ik heb dat zelf gedaan met mijn twee kwartelhaantjes. Maar het hoeft niet. Je kunt het dier ook begraven of wat je er verder ook maar mee wil doen.

Ik hoor vaak dat het onzin is want 'je moet gewoon de keel doorsnijden, dan zijn ze ook zo weg'. Prima, als jij dat kan moet je dat vooral doen. Maar ik kan het niet, en volgens mij heel veel mensen met mij. Dat is een makke, daar ben ik mij zeker van bewust, maar het is een realiteit die we niet kunnen negeren.

Een schietmasker is ook een oplossing. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat dat voor kippen bestond en voor particulieren beschikbaar was. Je zou zo'n ding moeten kunnen huren...

Mensen moeten gewoon mogelijkheden hebben om zelf hun verantwoordelijkheid te kunnen nemen wat betreft de hanen die ze uitgebroed hebben. De meeste mensen willen dat wel, maar hebben geen aanvaardbare methode. Ik zie daar ook wel een rol voor dierenartsen. Het hanenprobleem wordt onderhand een maatschappelijk probleem. Er worden zo ontzettend veel hanen gedumpt, en dat is niet nodig.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:13

Het dumpen gaat er weer aankomen als ik mp zie, ontzettend veel hanen af te halen of te koop.

Je woont niet toevallig in Drenthe lindy :D

Vanmorgen twee kleine kuikentjes mogen verwelkomen. Heel benieuwd hoe ze worden kwa kleur, nu zwart met wat witte randjes. Moeder is een heel trotse kloek maar alsnog heel tam dus mocht de kleintjes rustig even pakken terwijl ik haar wat lekkers had gegeven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:02

Seven schreef:
Je woont niet toevallig in Drenthe lindy :D

Nee, maar ik stuur je even PB.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:46

Mer1980 schreef:
Marcella schreef:
Zo staat mijn huidige haan dus op slachtlijst die heeft zijn sollicitatie diepvries voor 100% afgerond. Kan zonder mijn slagijzer niet meer veilig hok in.


Ik snap dat een haan zijn 'werk' moet doen, maar dan moet hij maar een andere baan zoeken. En de vriezer past daar prima bij :=

Hij stond eerst te koop, maar een die aanvalt en blijft aanvallen als ik mij niet bewapen (incl. als niet in de buurt van de hennen ben). Ga ik gewoon niet verkopen met risico dat er een kind gepakt zou kunnen worden. Wil ik niet op mijn geweten hebben.

Vind het namelijk ook wel doodzonde is schitterend dier.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:42

En toch zijn sommige fokkers juist opzoek naar fellere hanen marcella :j

Wij hadden ook zo 1 echt geen lieverdje meer en zocht ons en onze zoon gericht op als ze los liepen. Die stond dus ook op de nominatie, tot er een fokker kwam die een koppel van dat ras kwam ophalen en die haan er dol graag bij wou hebben. Hij had vaak vreemde katten en andere rovers in de rennen en dese haan dulden niets vreemds dus dat was een win/win. Maar ik snap je punt natuurlijk wel wij waren ook letterlijk gewapend als we de ren in gingen en onze zoon mocht ook echt niet in de ren komen. Hoewel die voor mij wel aan de kant ging nadat ik hem letterlijk bij de kop had gehad :=

petraaken

Berichten: 44232
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:05

Heel uitzonderlijk dat wij eens een haan hebben die aanvalt. Meestal is die dan veroordeeld tot de pot maar als hij als fokhaan erg goed is blijft zo eentje dan wel eens lopen. Mijn vader trekt dan eens lange laarzen aan en laat de haan zijn gang tot hij moe is en dan de haan eventjes een koekje van eigen deeg. 90% blijft dan nadien mooi uit de buurt van ons. Is het een hardnekkig geval vliegt hij na het fokseizoen alsnog in de pot.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:58

Ja wat dat betreft had wel mogen blijven. Hoef inderdaad niet bang te zijn voor rovers met deze haan. Valt zelfs musjes aan die te dicht bij zijn hennen komen.

Aan zo'n iemand zou ik wel willen verkopen, maar die weten ook om te gaan met z'n haan. Jammer ook dat het een volle broer is van de hennen. Misschien dat de jonge haan ook wel zo fel wordt met dit voorbeeld. Vind het wel opvallend dat het jonge haantje nog steeds geaccepteerd wordt door de volwassen.

petraaken

Berichten: 44232
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:56

Blijkbaar zijn de jonge haan zijn hormonen nog niet echt op punt. Van zodra de hormonen gaan boven drijven zou het kunnen dat er wel problemen gaan komen. Nu als er meer dan ruimte zat is heb je ook wel hanen die je wel samen kan laten lopen. Moeten ze samen opgegroeid zijn of in jou geval Marcella dat de oude haan de jonge haan gewoon is van toen hij nog klein kuiken was.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:49

Ja, het gaat vaak prima tot de jonge haan zo veel praatjes krijgt dat de oude haan zich in zijn positie bedreigd voelt. Dan is het oorlog. Maar als de jonge haan zijn plek kent en zich koest houdt, dan kan het best een tijdje goed gaan.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:12

Jonge haan is opgegroeid met volwassen haan. En heb ook gemerkt dat sommige sussex hanen laat zijn.

Maar jonge haan is niet verwant aan de hennen en huidige wel. Om die reden stond de huidige ook te koop.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:14

Ik heb nooit problemen met de hanen. Zodra ze in de “ pubertijd “ komen en de praatjes beginnen start ik met opvoeden. Niet aanvallen , netjes gedragen, niet schoppen en geduldig op de arm blijven zitten. Het kost 2 maanden wat extra inzet en daarna is het klaar. Hanen kun je opvoeden...

Bij elkaar houden gaat zolang er geen hennen te veroveren zijn. Al mijn hanen zijn voor een eerlijke prijs verkocht. Veelal aan gezinnen, de echte goede aan collega kwekers.

Als je kweekt neem dan ook de verantwoordelijkheid voor je hanen!
De pan in prima beter dan ellendige handel. Maar even wat tijd spenderen aan de opvoeding kan je serieus wat opleveren.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:03

Opvoeding hebben ze hier ook allemaal gehad ze komen netjes naar je toe eten uit de hand zijn op te pakken zonder problemen maar alsnog is de kans op vechten of agressie altijd aanwezig of veter gezegd er is op te wachten met 5 hanen en 13 kippen in 1 ren ;) daar moet je niet op wachten.

M'n kloekie en d'r kleintjes lekker buiten.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:37

Zodra ik zie dat ze schijn gevechten gaan houden slacht ik ze.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:44

Seven schreef:
Opvoeding hebben ze hier ook allemaal gehad ze komen netjes naar je toe eten uit de hand zijn op te pakken zonder problemen maar alsnog is de kans op vechten of agressie altijd aanwezig of veter gezegd er is op te wachten met 5 hanen en 13 kippen in 1 ren ;) daar moet je niet op wachten.

M'n kloekie en d'r kleintjes lekker buiten.
[ [url=m/QIcWpA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee maar lijkt me ook niet bepaald logisch meerdere hanen bijelkaar mét hennen erbij. Overjarige hanen zitten hier in een aparte groep met een oudere haan. Die houdt ze keurig onder de duim. En zolang er geen vrouwen in zicht zijn gaat dat prima.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:53

petraaken schreef:
Heel uitzonderlijk dat wij eens een haan hebben die aanvalt. Meestal is die dan veroordeeld tot de pot maar als hij als fokhaan erg goed is blijft zo eentje dan wel eens lopen. Mijn vader trekt dan eens lange laarzen aan en laat de haan zijn gang tot hij moe is en dan de haan eventjes een koekje van eigen deeg. 90% blijft dan nadien mooi uit de buurt van ons. Is het een hardnekkig geval vliegt hij na het fokseizoen alsnog in de pot.


Hahahaha.....ja laarzen kunnen erg boeiend zijn voor hanen. Ik heb hier een “hanen bezem” gewoon een zachte bezem waarmee ik overmoedige hanen even tegen de muur parkeer. Na 3 keer is het meestal genoeg. Zo niet dan pak ik ze en duw ze met beleid in een onderdanige positie tegen de grond. Blijven ze tegenstribbelen dan krijgen ze met de vinger letterlijk een paar tikken op de kop. Dan is zelfs de hardnekkigste ineens héél rustig.

Bij ons komen ze gewoon als je roept, kun je ze uit de hand voeren, rustig oppakken, maar ze weten dondersgoed dat we geen aanvallen tolereren. Kinderen moeten hier veilig kunnen rondlopen!

Slechts eenmaal gehad dat een haan echt niet voor rede vatbaar was te krijgen. En zelfs die nog verkocht. In advertentie gezet: ruige haan zoekt stoere baas. En daar kwam idd een stoere baas ( type moterbende). Pakt met zn tatoe spierballen armen de betreffende haan, zet em op zn arm, geeft em een zoen en zegt: wij gaan dikke kameraden worden. Hahahah ze pasten perfect bijelkaar. Dit is 8 jaar geleden en hij heeft em nog steeds. Soms zitten ze samen te Netflixen...achja ieder zn ding.

Dus er is hoop voor de hanen het hoeft niet automatisch de pan te worden.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:16

Citaat:
Ik heb hier een “hanen bezem” gewoon een zachte bezem waarmee ik overmoedige hanen even tegen de muur parkeer. Na 3 keer is het meestal genoeg. Zo niet dan pak ik ze en duw ze met beleid in een onderdanige positie tegen de grond. Blijven ze tegenstribbelen dan krijgen ze met de vinger letterlijk een paar tikken op de kop. Dan is zelfs de hardnekkigste ineens héél rustig.

Dat werkt allemaal niet hier helaas bij mijn haan. Heb diverse dingen geprobeerd en gedaan. Zonder slagijzer kom hij mij echt bewust opzoeken om aan te vallen.

Is ook behoorlijk hardnekkig daarin. Daarom vind ik het ook behoorlijk typisch dat juist jonge haan gewoon bij hem in de buurt loopt (okay doet jonge haan misschien ook wel express, want de hennen pesten hem behoorlijk.

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:24

Ik heb juist graag een tweede haan erbij vanaf meer dan 6 hennen. Maar onze kippen hebben vrije uitloop over het erf dus dan is extra de extra bescherming gewoon erg fijn.

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:26

lizy29 schreef:
Ik heb juist graag een tweede haan erbij vanaf meer dan 6 hennen. Maar onze kippen hebben vrije uitloop over het erf dus dan is extra de extra bescherming gewoon erg fijn.

Je mag mijn haan zo komen halen hoor. Zou een hele goede daarvoor zijn. En met de ruimte bij jullie heeft hij geen tijd en intresse voor mensen. ;)

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:23

Klopt pareltje maar wij willen geen aparte hokken we hebben 1 grote ren en nachthok en daar blijven de kippen in dus moeten de andere hanen weg voordat ze ruzie gaan maken. Als je zelf broed heb je nu eenmaal ook hanen.

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:15

Marcella schreef:
lizy29 schreef:
Ik heb juist graag een tweede haan erbij vanaf meer dan 6 hennen. Maar onze kippen hebben vrije uitloop over het erf dus dan is extra de extra bescherming gewoon erg fijn.

Je mag mijn haan zo komen halen hoor. Zou een hele goede daarvoor zijn. En met de ruimte bij jullie heeft hij geen tijd en intresse voor mensen. ;)


Zo eentje hebben we vorig jaar naar de vriezer verhuist. Sommige zijn gewoon niet betrouwbaar en we hebben hier wel kleine kinderen rondlopen. Onze huidige doet het heel goed en de tweede hebben we een paar weken terug geruild voor een jonkie met de boeren voor wat vers bloed.
Die word binnenkort geïntroduceerd en dan gaat de andere de soep in van het voorjaar.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:00

lizy29 schreef:
Ik heb juist graag een tweede haan erbij vanaf meer dan 6 hennen. Maar onze kippen hebben vrije uitloop over het erf dus dan is extra de extra bescherming gewoon erg fijn.


Ik heb ze hier op 2 hectare lopen maar kan de verschillende koppels echt niet bij elkaar laten. Die hanen vechten elkaar dood. Is zowieso niet handig want wil graag wel mn lijnen zuiver houden.

Maar idd hanen zijn op grote terreinen echt onmisbaar. Menig ekster mist behoorlijk wat pluimen nadat ze kuikens hebben proberen te roven. En de hondje van de buren tegen de muur geparkeerd door een haan :D en de buurtkatten nemen een héle grote omweg...hahah

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:03

Seven schreef:
Klopt pareltje maar wij willen geen aparte hokken we hebben 1 grote ren en nachthok en daar blijven de kippen in dus moeten de andere hanen weg voordat ze ruzie gaan maken. Als je zelf broed heb je nu eenmaal ook hanen.


Maar dat weet je op voorhand.....hier dit jaar 19 hanen en slechts 1 hen. Ja is pech maar ik ga ze niet in de pan gooien. Nog 2 te gaan en hebben ze alle een goed huisje gevonden. Dus ja als je fokt wellicht ook een extra hok?

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:52

Pareltjes schreef:
lizy29 schreef:
Ik heb juist graag een tweede haan erbij vanaf meer dan 6 hennen. Maar onze kippen hebben vrije uitloop over het erf dus dan is extra de extra bescherming gewoon erg fijn.


Ik heb ze hier op 2 hectare lopen maar kan de verschillende koppels echt niet bij elkaar laten. Die hanen vechten elkaar dood. Is zowieso niet handig want wil graag wel mn lijnen zuiver houden.

Maar idd hanen zijn op grote terreinen echt onmisbaar. Menig ekster mist behoorlijk wat pluimen nadat ze kuikens hebben proberen te roven. En de hondje van de buren tegen de muur geparkeerd door een haan :D en de buurtkatten nemen een héle grote omweg...hahah


Hier gaat dat gelukkig prima. Gaan in de avond ook allemaal samen op stok in hetzelfde hok.
We hebben een opperhaan en hulphaan denk ik.

Het jonge spul loopt aan de andere kant van de stallen en daarvan zijn de oudste nu ook een maand of 5 maar die worden gewoon genegeerd door de ‘oude garde’.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:25

Pareltje
Dat is inderdaad jouw keuze, geen probleem wij kiezen ook een andere weg ;)
Ik hoop een ras te creëeren en ja dan moet je selecteren en dat betekend gewoon geen hokken vol zetten met dieren die daarin niet passen dan kunnen we maar beter vooruit denken en onze verantwoordelijkheid nemen als fokkers.

Lizy
Bij ons is dat eigenlijk ook altijd gelukt 2 hanen in de toom maar dan zat er wel een flink leeftijdsverschil tussen de hanen wellicht dat dat net het juiste beetje balans geeft.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:24

ik vind jullie verhalen over hoe jullie de hanen ook kiezen heel interessant. Had er zo nooit bij stil gestaan dat voor een grote wei je (nu logisch na jullie uitleg) een haan nodig hebt die zijn mannetje staat.

Gisteren is de 1e haan verhuisd, hij heeft een hennetje mee genomen. Zij was en bleef erg klein, ik wil graag broedeieren verkopen volgend jaar maar ik denk niet dat zij kwa grootte het gaat redden om met de groothoenders mee te komen. Zij was nu nog steeds 1.1 kg waar de rest nu rond de 1.500 a 1.600 zat. De haan die ik hun mee gegeven heb, heb ik dan ook echt over na gedacht en heb hun de grootste bullebak mee gegeven. Of najha tegen mensen nog altijd onwijs lief maar hij staat zijn mannetje wel en hij mag nu ook op een grotere weide lopen en moet een goede beschermer worden. Hier bij mij, ook al is onze tuin groot, heb ik denk ik minder snel een vos lopen waardoor ik niet meteen zo'n bullebak nodig heb. Plus ik vond hem wel erg zwaar gebouwd. Zo probeer ik toch een beetje rekening te houden en te kijken naar het type.
Ik weet alleen absoluut nog niet welke van de 3 hanen die ik nu nog heb aan ga houden. er zijn er 2 die nog best hun mannetje staan en 1 die duidelijk het onderspit delft bij die 3.
kwa type is er nog 1 best zwaar gebouwd. De andere 2 zijn netter. Maar vermoed dat degene die het onderspit delft niet de goede keuze word kwa beschermer zijn.

Hoe kiezen jullie zo de haan die jullie zelf aan houden?