Broedmachine aan, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:00

Seven schreef:
Klinkt alsof je je vochtbalans van de broedmachine niet goed is.
De kuikens zijn uit het ei? Is het eigeel wel geabsorbeerd?
Heb je niet geschouwd of de eieren bevrucht waren en aan de gang waren?

Onze enigste overlever an onze groep kippen zit op twee eieren die ze zelf mag uit broeden heel benieuwd wat ze gaat geven kwa kuikens


In de broedmachine zit een reptielenbevochtiger die hem de eerste 18 dagen op 55 en daarna precies op 70% houdt. Schouwen doen we normaal wel, maar deze keer niet gedaan we hadden zoiets van we zien het vanzelf
Laatst bijgewerkt door Nynkex01 op 19-08-21 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:03

70% is voor kippen eigenlijk te hoog. De kuikens groeien dan te groot. Stond de temperatuur goed?

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:04

Mizora schreef:
70% is voor kippen eigenlijk te hoog. De kuikens groeien dan te groot. Stond de temperatuur goed?


Ik heb me laten vertellen dat hij de laatste drie dagen op 70% zou moeten. Temperatuur stond op 37,6

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:33

Nou de kleine wordt aardig actiever, denk alleen dat hij spreidpoten heeft, kan ik hier iets mee? zie allemaal creatieve dingen met elastieken en zo maar is dat een beetje vriendelijk?

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:37

Dat is inderdaad vrij hoog naar wat gek normaal als ze niet goed uit het ei komen en dus te lang er over doen en uitgeput zij. Denk ik er aan dat de eierschalen te hard zijn geworden en verdroogd. Wie weet in dit geval gewoon te groot geworden en dus niet goed kunnen draaien om te pikken.

Spreid pootjes doe ik met een zacht en dun elastiekje in een 8tje om de pootjes voor een week dan zijn ze vaak al volledig recht getrokken. Heb een ergen geval gehad maar die was niet enkel gespreid maar ook een laag borstbeen die hebben we niet kunnen redden.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:46

Dank jullie! 70% in de laatste drie dagen is wel normaal toch? Of is dat ook nog te hoog? Vorige keer hadden we de laatste dagen de vochtigheid lager en toen kwamen ze er niet uit omdat de vliezen er omheen waren uitgedroogd. ik zal zo even wat knutselen van vlechtelastiekjes van de paarden

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:49

Ik mik op 40% bij het broeden en 50-60% bij uitkomst.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:44

Van de 7 bevruchte eieren heb je nu 4 kuikens, eentje dood, en twee wel uitgekomen maar zwak. Dat is toch eigenlijk een heel prima score?
Dat je 14 onbevruchte eieren had kan de broedmachine niks aan doen.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:34

Haha nee klopt, maar wilde toch even verifiëren of ik het goed deed :)
Een van de zwakke kuikens is helaas overleden, de ander zit al bij de rest, is wel iets kleiner maar huppelt vrolijk rond, eet en drinkt. Heb nu twee zijdehoenders en drie witte wyandotten, Heel blij mee! broed ze het liefst op de natuurlijke manier uit, maar dat kleine spul is altijd na twee weken weer van de eieren af…

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:05

Wie kan mij helpen? het Sussex kuiken lijkt me een haantje (vergelijkingsmateriaal bij de buitenkuikens). Maar de Araucana, ik hoop dat t een hennetje is... Wie heeft er verstand van?


Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36829
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:09

Op de 2de foto vooraan haan. De andere weet ik niet.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:27

Araucana hen
Ronde hals veren
Afbeelding
Araucana haan
Puntige hals veren
Afbeelding

Ik kan op jou foto's niet goed zien hoe de hals veren eruit zien

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:11

|( ben bang dat ik binnenkort hanengevechten moet gaan organiseren...
bedankt voor de snelle feedback iig!Afbeelding

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:23

Dat lijkt een haan inderdaad
Jammer ik ben ook nog opzoek naar een huisje voor 5 hanen maar tot nu toe geen enkele reactie gehad. Normaal nooit zo'n moeite gehad met het herplaatsen maar momenteel wel

Marcella

Berichten: 36829
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:35

Doe vaak nog eens moeite betreffende hanen die willen ze vaak alleen maar gratis hebben, maar dan stop ik net zo lief in mijn eigen vriezer.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:14

ahh hier ook hetzelfde probleem. Ik bied ze nu aan voor 10 euro. Lager dan dat ga ik niet denk ik want dan kan ik ze ook net zo goed in de vriezer doen hier, als het daarop uit draait moet ik wel iemand in de buurt vinden die mij wilt helpen de 1e keer. Ik wil het graag meteen goed leren hoe het te doen op een respectvolle manier zonder dat ze eronder lijden.

Maar het word wel tijd want vooral in de ochtend als ze naar buiten gaan zitten ze elkaar best flink achterna. met een minuut of 10 is het wel weer rustig maar ik vrees dat het niet heel lang meer gaat duren.

Gratis weg doen doe ik niet. De kans dat ze dan als gratis vlees bij iemand in de vriezer verdwijnen acht ik te groot, dan heb ik ze liever in mijn eigen vriezer.

Marcella

Berichten: 36829
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:34

XxLiEsJuHhxX kijk anders eens voor schietmasker voor kippen. Dan is het snel en simpel gedaan. Hoef je alleen nog keel doorsnijden (1 uur minimaal leeg bloeden) en vaak doe dezelfde dag versnijden en dan minimaal 24 uur in de koelkast onder folie op een bord. Kan het na de 24 uur direct de vriezer in zakjes. Meestal schrijf ik de zakjes ook van te voren kan de merktstift tekst goed drogen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:15

Ik heb zelf een diervriendelijke en bloed-vrije manier om kippen in te slapen. Je kunt daarna nog slachten als je wil, maar dat hoeft niet. Ik zit er al een hele tijd over te denken om dat als service aan te bieden, vooral omdat er zo veel mensen met ongewenste hanen zitten, maar ik durf niet goed. Wettelijk mag het voor zover ik kon nagaan allemaal, maar het blijft precair...

(Ik wil overigens zeker niet beweren dat andere manieren niet diervriendelijk zouden zijn, maar de praktijk leert dat veel mensen dat gewoon niet kunnen of willen.)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:17

Dan ben ik meteen wel benieuwd naar die manier.

Marcella, de manieren die ik gezien heb, durf ik niet te zeggen hoe lang ze ze leeg laten bloeden maar die gaan na een paar uur ook al de vriezer in. Hoezo moeten ze zo lang in de koelkast voor ze de vriezer in gaan?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:19

Omdat je anders invriest tijdens de rigor mortis, het vlees moet even besterven. Dit kan je overigens ook naderhand doen. Ik heb nu kwartelvlees in de vriezer liggen dat nog moet besterven, maar toen ik ze slachtte had ik geen ruimte in de koelkast beschikbaar.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:50

Voor mij is het niet erg als een ander de hanen opeet, maar omdat ze best tam zijn wil ik idd wel dat ze op een humane manier geslacht worden. Of ingeslapen. Kun je uitleggen hoe jij dat doet LindyH?
Ik verwacht niet dat ik er nog een 'goed huis' voor zal vinden, Seven, jij hebt volgens mij ook nog hanen met bijzondere kleuren die je wilt herplaatsen, toch? Als dat al niet lukt....

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 22:49

Wij hebben waarschijnlijk ook iets van 10 hanen, en onze buurman Sjaam zorgt ervoor dat zowel zijn als mijn vriezer gevuld raken als ik er geen humaan adresje voor kan vinden. Een paar hanen kunnen blijven, mijn kids zijn graadmeter, als er 1 in zijn hoofd haalt mijn kids of mij de wei uit te jagen gata de haan op wintersport. Als ze gaan vechten ook....

Marcella

Berichten: 36829
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 23:43

Zo staat mijn huidige haan dus op slachtlijst die heeft zijn sollicitatie diepvries voor 100% afgerond. Kan zonder mijn slagijzer niet meer veilig hok in.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Broedmachine aan, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:04

Ik zou het liefste een liefhebber vinden lukt dat niet mogen ze geslacht worden. Voorkeur voor ons zelf zodat we het aan de honden en katten kunnen voeren. Nadeel is de gene die dit voor ons deed woont niet meer in de buurt. Dus mochten jullie iemand weten in Drenthe die ze kan verwerken.

Mer1980

Berichten: 18895
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:49

Marcella schreef:
Zo staat mijn huidige haan dus op slachtlijst die heeft zijn sollicitatie diepvries voor 100% afgerond. Kan zonder mijn slagijzer niet meer veilig hok in.


Ik snap dat een haan zijn 'werk' moet doen, maar dan moet hij maar een andere baan zoeken. En de vriezer past daar prima bij :=