Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4401
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:09

Ja dat moet dan wel te doen zijn hoor denk ik.

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:04

Wilde jullie een update geven over de jonge visjes. Van de 8 uitgekomen eitjes leven inmiddels nog 6 visjes.
10 weken oud zijn ze nu. Binnenkort zal ik ze te koop aanbieden.

Afbeelding

Paps en mams beide een goede 15 cm
Afbeelding

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:28

Halloo,

Ik meld mij ook! *\o/* Al een paar jaar een aquarium in huis met neon tetras en garnaaltjes. De garnalen hebben zich flink voortgeplant, maar ze werden wat minder mooi en had ook steeds minder jongen dus tijd voor wat nieuwe aanwas. Bij de winkel stuitte ik op een wat zielige Betta, stond ook geen prijs bij, maar prachtig kleurtje! Het meisje wat er stond vertelde dat ie wit bij hun binnen kwam, heel apart dus.


Afbeelding

Hier een foto van m, vind hem echt soort zielig, dof, vinnen lijken aangevroten oid. Kreeg m met korting mee en hopen dat ie opknapt. Zie t maar als projectje. :) Hij is erg levendig en heeft al lekker gegeten.

J0anieke

Berichten: 4903
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:17

Zijn de vinnen niet gewoon een soort ding? Sommige zien er namelijk gewoon zo 'aangevroten' uit. :) Wel een mooi kleurtje al, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt! Ze kunnen overigens ook zomaar verkleuren, dus het zegt niet zoveel als hij wit binnen kwam en nu zo blauw is. Kan stress zijn, maar hoeft niet.

Wij hebben toevallig ook net een betta gekocht dit weekend :D

Z'n nieuwe huis (komt een andere heater in, daarom hangt die nu zo lelijk vooraan haha)
Afbeelding

En de meneer himself, hij moet nog een naam krijgen :o
Afbeelding
Afbeelding

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:45

Gaaf bakkie! En mooi beestje! :)

Ach we gaan zien wat het wordt, zijn inderdaad bettas met korte vinnen. Gaan het zien, ik laat me verrassen :)

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:59

Heb een tijdje alleen meegelezen. In december is onze laatste betta vrouwtje overleden die we ruim drie jaar hebben gehad. Ik merkte dat ik daarna minder naar het aquarium keek en door een topic hier op bokt eigenlijk vooral moeite had dat ik geen garnalen meer had (ruim 2 jaar geleden heb ik alle groepen vanwege 2 verhuizingen achter elkaar moeten verkopen en zijn alleen de vissen meegegaan).

Nu ben ik weer een garnalenaquarium aan het indraaien en hebben we het vissenaquarium flink wat liefde gegeven :)
Ik ging voor het garnalenaquarium slakjes halen en zag daar wel hele mooie betta vrouwtjes zitten. Ik heb vier dames meegenomen die nu lekker de boel aan het verkennen zijn. Betta's blijven geweldig <3

Hoop binnenkort wat goede foto's te kunnen maken.

Alvast 1 van de dames.
Afbeelding

Zijn er trouwens nog bokkers omgeving Alphen a/d Rijn die Black molly willen?

Mariska_28

Berichten: 10507
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:28

Heeft hier iemand ervaring met ringband snoekjes?

Wij hebben een klein bakje met garnalen, een paar endler guppies en sinds kort 4 ringband snoekjes.

Ons bakje, 12 liter plezier :D
Afbeelding

Zo klein zijn dus ringband snoekjes..
Afbeelding

Nou waren de snoekjes een beetje een impuls aankoop, dus na een paar weken in de bak en mij verbazend dat ze ipv in een groepje zwemmen ze allemaal een hoek op zochten maar eens echt gaan inlezen. Wat blijkt, ze raden op internet aan 1 man met een paar vrouwen te doen, en geslacht blijkt erg makkelijk te zien te zijn. Ik blijk dus allemaal mannetjes gekregen te hebben.. :(

Kan ik dat alleen mezelf aanrekenen, of hadden ze mij ook beter moeten informeren? Ze zeiden namelijk wel dat we er een paar moesten kopen omdat het een schoolvis was, maar niets over geslacht.. En het is een grote aquarium winkel, geen kleine dierenwinkel om de hoek ofzo.

Twijfel of bellen nog zin zou hebben.. En zal ik het zo laten of zou dat niet eerlijk zijn naar de vissen?

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:35

12 liter?? Is wel erg klein. Als je vissen wilt zou ik minimaal 60 liter aanhouden, zeker ringbandsnoekjes zijn graag in een groep van 8 of meer vissen.
Winkels geven vaak geen goede informatie dus zelf research doen is altijd goed, als je een paard aankoopt doe je ook van te voren onderzoek.

Mariska_28

Berichten: 10507
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:42

fjordjes schreef:
12 liter?? Is wel erg klein. Als je vissen wilt zou ik minimaal 60 liter aanhouden, zeker ringbandsnoekjes zijn graag in een groep van 8 of meer vissen.
Winkels geven vaak geen goede informatie dus zelf research doen is altijd goed, als je een paard aankoopt doe je ook van te voren onderzoek.

Bedankt voor je reactie. Zou in een grotere bak een groep van alleen mannen wel goed gaan denk je?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:02

ik heb ze ook.
de mannetjes hebben een kleur in de staart en de vrouwtjes niet, en zijn ook kleiner.
ik heb er nog maar twee trouwens, 2 vrouwtjes. ik had er tien, meende vier man en de rest vrouwen,heb nooit geruzie gemerkt.
ik heb ze in 80cm. hier in


Afbeelding
en dan in de bovenste laag omdat ze daar ook eten.
lees je ook even goed in over wat ze eten


ja je kunt ze houden en kijken hoe het gaat?
ze worden nog groter hoor, de vrouwtjes 1,5cm en de mannetjes zo 3cm

J0anieke

Berichten: 4903
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:21

Ik heb ze ook en gaat hier eigenlijk altijd goed. Vaak neemt 1 man de leiding over en mogen de anderen er gewoon bij zwemmen (die kleuren dan wat minder fel uiteindelijk).
Wat gaat er precies niet goed? Zwemmen ze alleen niet samen of jagen ze ook achter elkaar aan?
En heb je een deksel op je aquarium? Het zijn namelijk springers.. :D

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:23

ik moet er weer wat bijbestellen denk ik..
ze zijn best heel leuk om te zien.
ik had in een andere bak rasbora briggitae zitten,maar dat werden er ook minder en heb ik er nu weer tien nieuwe bij gedaan.
allemaal nog erg klein en er zijn er twee bij die kwa vorm niet goed zijn dus ik denk dat die nog wel dood gaan.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:58

Ik schop dit topic even omhoog. :)

Wij gaan vanmiddag een aquarium ophalen. Aquarium is 60 cm breed, rest van de maten weet ik nog niet.
Inclusief thermostaat, lamp en pomp.
Een dun laagje zwart grind en een stuk hout. We zullen het eerst moeten schoonmaken, maar daarna wil ik het aquarium wel gaan opstarten. :D

We zijn beginners qua aquarium, al weet ik al wel het een en ander. We laten het aquarium ook eerst een aantal weken indraaien voor we opzoek gaan naar bewoners. :D

Dus tips en trics zijn welkom. :D
Wat straks ook leuke en niet te moeilijke vissen zijn om mee te beginnen.

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:30

Leuk Renske!

Heb je zelf al een beetje ideeën wat je wilt voor vissen? Je kunt bijv. in lagen werken met de bewoners (laag, midden en hoog).
Al moet je dan goed kijken wat in 60cm kan omdat sommige vissen net wat meer ruimte nodig hebben en wat goed met elkaar gaat.

Guppen zijn makkelijke vissen maar kweken wel heel snel.
Je hebt een aantal leuke kleine schoolvisjes wat ook altijd leuk is. Op de bodem kun je als je het leuk vindt garnalen nemen (een makkelijke soort) al heb je met vissen erbij kans dat er weleens wat opgepeuzeld wordt (of de jongen).

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:48

Wat verschillende vissen zou ik wel leuk vinden. Mits mogelijk natuurlijk. :)

Ben nu vooral aan het kijken wat ik wil/nodig heb als bodem in het aquarium.
Ik wil het wat natuurlijk houden, dus geen gekleurde huisjes enzo.
Maar planten, hout en wellicht wat rotsen.

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:04

Als bodem kun je bijv. grind of zand kiezen. Zelf geef ik de voorkeur aan een donkere bodem. Je kunt dan kleibollen bij de planten doen die dit nodig hebben. Een voedingsbodem gebruik ik zelf nooit.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:23

in 60 cm kan eigenlijk niet zo veel is mijn ervaring.
zou kijken naar iets kleins kwa vissoort en dan wel met meerdere, de rasbora soorten zijn wel erg leuk,
en dan eerst maar eens kijken hoe het gaat denk ik?
hier gewoon rivierzand,dat gaat prima :j

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:37

Ik vind het ook wel lastig hoor, je leest zoveel verschillende dingen op internet. :=

Van de week gaan we waarschijnlijk even langs een aquarium speciaalzaak. Even wat meer informatie inwinnen, wat bij elkaar gaat passen qua planten en vissen.
Filter en thermostaat die erbij zitten zijn al best oud volgens mij. Dus die willen we ook vervangen.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:21

wat in elk geval belangrijk is dat als wat leuks ziet..kijk even hoe groot ze worden.
ik heb wel visjes in de winkel gekocht die echt flink groot worden als ze volwassen zijn.
ik zoek echt terplekke info op want die van de winkel weten vaak niet heel veel van vissen.
en neem je tijd, beter rustig aan en goed info zoeken dan overhaast en allerlei problemen

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:09

Op de lege plek komt nog hout, maar dat ligt zich nog vol te zuigen in water. :))
Afbeelding

Ik denk dat ik ga voor een klein soort Corydoras en tetra's.

Wat ik zo kan vinden zijn het beide kleine vissen en zouden ze ook samen moeten kunnen. Had ook gedacht aan garnalen en tetra's, maar schijnbaar is de kans aanwezig dat de garnalen dan opgepeuzeld worden?

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:43

Kijk ook eens naar de Trigonostigma Espei of sherry barbeel.
Erg leuke visjes voor een wat kleiner aquarium

Lieszje
Berichten: 7182
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 11:44

Ja hoor dat gaat prima samen :)
Je hebt een zandbodem toch? Dat is ook echt ideaal voor cory's :)

Die kans is er inderdaad, vooral jonge garnalen zijn dan nog weleens het slachtoffer. Met veel verstopplekken maak je het wel wat veiliger.
Zelf heb ik geen garnalen meer bij de vissen vanwege die reden. Maar ik heb een paar betta vrouwtjes en die zijn ook wel wat erger dan tetra's :')

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:04

Ja klopt, ik heb een voedingsbodem met daarover een zandbodem. :j

Hoe vaak testen jullie het aquarium water met opstarten?

J0anieke

Berichten: 4903
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:25

Ik test eigenlijk alleen als ik problemen heb. Met opstarten laat ik de bak gewoon minimaal 6 weken staan zonder er wat mee te doen (met zandbodem). Met scaperssoil doe ik wel regelmatig een waterwissel.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:39

Voeg je ook bacteriën toe met het opstarten of dat niet?

Ik vind het zo lastig, de ene zegt dit, de ander zegt dat. :=