Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:55

Oh die zijn gaaf!

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:33

Mijn laatste bericht voor voorlopig denk ik, al moet ik de 30 liter ook opnieuw doen zag ik vanwege waarschijnlijk rotte bodem.. 8)7 Ben al 2 avonden bezig met garnalen vissen, maar ik blijf maar overal baby's zien. Duurt dus nog wel even tot die leeg is.. :')

Afbeelding
Ik heb m'n 55 liter echt nog nooit zo gehad dat ik er blij mee ben en betrap mezelf er nu op dat ik er de hele dag door naar wil kijken.. Goed geslaagd dacht ik zo! Visjes zitten er nu ook weer in (7 blauwe neons en 5 oto's). Zag niet zo'n verschil tussen dit en tijdelijk nog in een grote kale bak met wat plantjes gezien het filter gewoon nog hetzelfde is.. Ik doe nog wel 20% van het water om de dag verversen vanwege de ammonia die vrij kan komen van de soil. Hopelijk is dat voldoende om problemen te voorkomen. :)

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:28

rotte bodem?
hoe dat dan?
heb je een apart soort bodem er in?
ik heb gelukkig gewoon zand er in,gaat altijd goed!

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:40

Er zit soil in van Dennerle. Ik weet trouwens niet zeker of het rot is, maar het ziet er in ieder geval niet meer fris uit na 3 jaar.. Had er ook een te dikke laag in gedaan dus dat gaan we ook niet meer doen. :')
Met zand kan je bodem overigens ook gaan rotten. Ligt er ook aan hoe je de bodem schoonhoudt/onderhoudt.

Afbeelding

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 05:52

Even een schopje
Hopen dat jullie kunnen helpen

Kennis heeft een heel bestand inclusief bestand overgenomen. Op zich een best “makkelijk” bestand.
Echter zat er ook een L001 in die gewoon echt te groot is voor dit aquarium
Als noodoplossing zit hij momenteel in ons aquarium. Aangezien mijn quarantaine bak en niet meer actief is wegens stopzetten hobby (komen geen nieuwe vissen meer bij en worden ook geen vervangen) en zowiezo te klein was. Moest iets om 21.00 ‘s avonds aangezien de maanvissen in kennis haar bestand al overleden waren door de nitrietpiek em zuurstof tekort in de emmer waarin ze vervoerd waren en al halve dag in zaten voor er überhaupt iets gedaan werd.
Niet mijn keuze en sta er niet achter

Maar ik zit nu dus met een L001 die voor mijn aquarium zelfs te groot is eigenlijk. En ook niet in mijn bestand past.
Heb wel een filter met overcapaciteit. En heb de filter uit mijn quarantaine bak filters vervangen en bij gehangen. Iets met enorme vervuiler. Maar op lange termijn geen optie

Ik weet realistisch ook dat van een L001 van 20-25cm haast geen nieuwe plek voor te vinden is.
Dus iemand hier die een oplossing weet ?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 06:53

zet hem op marktplaats?
ik denk juist dat wel liefhebbers voor zijn.
of vraag op een facebookgroep van dat soort vissen?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 07:48

Marktplaats en facebookgroepen zijn je/haar beste optie. Er zijn mensen die ze juist graag groot willen, zodat ze bij vissen in kunnen die de jongere versies op zouden eten maar de grotere maat niet.

Mogelijk dat je hem kan dumpen bij een aquariumzaak zodat zij hem kunnen verkopen, die vinden één of twee van die bakbeesten in de verkoop soms nog wel leuk.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:08

Hier terug van 3,5 week vakantie en had een voerautomaat neergezet in de hoop dat mn garnaaltjes konden overleven zonder water wissel….
Eenmaal thuis zat het glas vol met alg en was mn bak aardig overwoekerd.
Het leek erop dat er vele gesneuveld waren maar dat bleek niet het geval want na mn mos weer netjes opgebonden zat er een ware invasie :')

Volgende week komt iemand 20 stuks halen die al zn dure garnalen is verloren in de eerste hitte golf en daarna ga ik even selecteren op kleur.
Ik vind ze met veel blauw het leukste al zijn daar de meningen nogal verschillend in bij de garnalen heb ik gemerkt dus de gene met het minste blauw gaan op mp.


Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:33

ik vind ze wel mooi hoor!
eigenlijk zijn garnalen wel makkelijk vind ik.
ik heb buiten een paar emmers water staan waar ik vaak snoeiafval in doe en daar zitten ook garnalen in.
die krijgen nooit voeding, en doen het uitstekend.
zijn wel de “gewone” rode.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:46

Ja ik vind de neocaridina wel makkelijker maar deze mag ik tot nu toe ook echt niet over klagen.
Terwijl mn crystal red en black wel snel dood gingen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:08

Na veel zoeken vandaag deze knapperd mee naar huis genomen
In de winkel:

Afbeelding

Thuis tussen zijn nieuwe garnalenvriendjes

Afbeelding

Tot nu toe toont hij geen interessw om ze ip te eten..we zullen zien wat de toekomst brengt...
Een paar mag hij wel snoepen heb er genoeg
Nu nog leuke naam zoeken

Mandyy

Berichten: 30491
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:18

Wat een mooie! Ik wil er ook zo graag een, maar durf het niet aan met garnalen.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:53

Mooie betta! Mijn betta had toen alle garnalen opgegeten.. :=
Heb m daarna op marktplaats verkocht, ik mistte de garnalen.. :')

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:05

Afbeelding
Zo 1 hadden wij ook. Zo'n mooi dier.
Bij ons heette hij Bennie
Hij at bij ons gelukkig weinig tot geen garnalen

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:54

Ik vind de Betta’s wel heel gaaf maar die mag echt niet bij mn garnaaltjes :+

Heb al 20 van mn blue shadows verkocht dus dat is leuk!
Ook iemand die er ook 20 wilde hebben nadat al zn garnalen dood waren gegaan doordat zn water te warm was geworden met de eerste hitte golf.
Hij had een hele stelling met speciale en dure garnalen en alles dood,zo sneu.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:49

Ik kom weer eens binnenvallen....Is er iemand die een oude maanvis kwijt kan? Zijn laatste maatje is overleden en hij is nu alleen over. Ik wil ze niet meer, ik wil overstappen naar "koudwater" vissen, de temperatuur van de bak terugbrengen naar 22 graden. Dus of hij blijft alleen tot zijn dood, of mogelijk dat hij nog ergens anders "gelukkiger" kan zijn bij soortgenoten. Het is een koimaanvis van ca 15 cm hoog (incl vinnen). Hij staat al op marktplaats, maar ik krijg geen reacties.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:02

Wat leuk die zwart met blauwe garnaaltjes, mooi!

Mooie betta, ik ben ook een bak aan het klaarmaken waar uiteindelijk waarschijnlijk een betta in komt, maar hij moet als hij ingedraaid is eerst al tijdelijk onderkomen dienen voor de vissen uit mijn 80cm bak. Die is zo onpraktisch gebleken qua schoonmaken dat ik hem helemaal om wil gooien.

Wel leuk om weer wat nieuws op te zetten, jammer dat het toch altijd weer wat duurder wordt dan de bedoeling was :+

Nieuw aanhangfilter, nieuwe lichtbak, wat meer steentjes, planten, digitale thermometer....

Ik wil in mijn 80cm uiteindelijk een co2 apparaat, maar in deze 60cm wil ik kijken of het lukt met de bio co2 van dennerle. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

Afbeelding

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:42

Kon bovenstaand bericht niet meer wijzigen dus nog even zo. Alleen de lichtbalk nog in elkaar puzzelen en naar de co2 kijken

Afbeelding

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:39

Even een schepje. Ik heb besloten te stoppen :( het wil voor geen meter. Ik ben misschien wel achter het probleem, maar voor nu krijg ik dat niet opgelost.

Kan ik iemand blij maken met een stuk of 6 kardinaal tetra’s en wat blauwe garnalen? Ophalen in Heesch :)

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:46

Zijn er hier ook mensen die zicht hebben op hoeveel stroom een 180 liter aquarium verbruikt? (led verlichting en een filterpomp zullen niet het meeste kosten, maar een 200 watt heater?). Ik overweeg serieus om te stoppen met deze hobby ivm de gestegen energiekosten.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:49

echt?
ik heb 3 bakken,maar volgens mij is het niet zoveel stroom toch.
en anders, haal zo’n speciale stekker die je in het stopcontact kunt doen waar je kunt meten wat het stroomverbruik is van het apparaat wat je er dan op aan sluit.
ik heb toevallig zo eentje liggen,zal eens kijken wat mijn bakken verbruiken
ik heb de bakken hier sowieso op lagere temperaturen staan,dus dat zal wel wat schelen?

lieveloes, jammer dat je voor me te ver weg woont anders had ik wel belang gehad.
ik heb hier ook kardinalen zitten.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:19

Hebben de vissen die je hebt echt een heater nodig? Het ligt natuurlijk ook aan hoe hoog je de temperatuur hebt staan. Ik heb op 4 van mijn 5 bakken enkel een lampje. Verder geen filter en ook een heater. :)

Anders wellicht je visbestand aanpassen dat een heater niet nodig is? Is dat een optie?

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:32

In mijn grote aquarium heb ik 16 diamantzalmen, 1 ancitrus en 10 albino corydoras zitten. De heater staat op nu op 22 graden afgesteld. Zouden deze vissen zonder heater kunnen? Ik zou het bestand aan kunnen passen, maar heb de diamantzalmen en corydoras als kleine, jonge visjes gekregen en ze zijn allemaal -zonder uitval- uitgegroeid tot mooie, gezonde vissen. Ben er aan gehecht geraakt en wil ze eigenlijk niet kwijt.

De kamer waarin het aquarium staat wordt aankomende herft/winter minder warm (max. 17 graden overdag). Ik vroeg me daarom af wat de heater qua kosten gaat doen.

ellepel, ben benieuwd naar wat er uit jouw speciale stekker komt qua info.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:46

Misschien wat aan warmte reflectie/ isolatie doen
maar lamp en pomp is uitterekenen hoeveel je verbruik is toch.. heater word wat lastiger. Gezien die niet continu verwarmd

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:51

Mmm is voor alle vissen al aan de ondergrens. Zou dat dan niet zo snel doen nee. Maar als je er zo aan gehecht bent moet je ze sowieso ook niet weg doen :o
Je zou inderdaad iets kunnen doen aan isolatie aan de onderkant, bovenkant, zijkanten en achterkant. Berekenen hoeveel energie de heater kost is inderdaad een hele klus. Het is ook afhankelijk van een hoop zaken.