Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:15

Hier ook een meelezer!
Leuk dat deel 3 er nu is.

Hier zelf ook al jaren een aquarium.
Enkele impressies:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben jaloers hoe sommigen van jullie die planten zo super voor elkaar krijgen!

Over de tijdschakelaar.. ik heb led-verlichting waarbij het licht er een uur over doet om op sterkte te komen en te dimmen. Vind het fantastisch! Heel natuurlijk ook voor de vissen

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:22

Oh jeetje mijn planten gaan zo snel los... -O-

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:23

Zertab schreef:
Oh jeetje mijn planten gaan zo snel los... -O-

Probeer de planten die steeds los komen schuin te planten.

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:31

J0anieke schreef:
Zertab schreef:
Oh jeetje mijn planten gaan zo snel los... -O-

Probeer de planten die steeds los komen schuin te planten.


Thanks voor de tip! Maar heb ook afgelopen twee dagen met de filter lopen kloten dus ik vermoed dat de planten daardoor ook sneller los zijn gegaan. Nu staat alles goed en planten vast. Dus nu vanaf blijven. :)

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:33

Hallo allemaal, mag ik hier ook mee praten?

Na jaren vroeger 5 aquariums te hebben gehad. Heb ik een tijd niets gehad en heb ik vandaag een aquarium van 105 liter besteld.

Ik ben nu aan het dubben met het grind uitzoeken. Twijfel tussen wit, zwart of zwart met een beetje wit erdoor heen.
Hebben jullie toevallig voorbeelden?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:50

Leuk dat er een aquarium topic is! Ik heb sinds het voorjaar weer een aquarium, was gestart met een 30 liter bakje met garnalen. Maar ik vond wat visjes toch ook wel leuk, dus een maand een 60 liter aquarium, die wordt eigenijk ook alweer te klein...

Er zitten 2 corydoras in, 4 platy's (die elke keer jongen...) 1 algeneter, 10 tetras en tig garnalen, o ja en nog 2 Anentome Helena slakken. Beetje vol dus.
En de planten groeien als een gek dus vaak snoeien anders blijft er geen vrije ruimte over.

Dit is het aquarium, na een snoeibeurt dus er is weer wat zwemruimte gelukkig:
Afbeelding

De mosbal op de voorgrond heb ik er vandaag uit gegooid. Er bleef maar alg op groeien. Was nog een erfenisje van de algenexplosie na afgelopen zomer helaas. Hopelijk kan ik het deze keer beter onder controle houden.

Ik wil nog een "strandje" toevoegen voor de corydoras, twijfel alleen of ik daar licht of donker zand voor ga gebruiken.

Weet iemand hoe je de stenen een beetje schoon kunt houden? Er zit wat groene aanslag op die ik er niet af krijg met een sponsje ofzo. Nu in de winter staat de zon laag en staat het aquarium soms een paar uur in de zon, super irritant.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 09-01-21 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:57

simpie94 schreef:
Over de tijdschakelaar.. ik heb led-verlichting waarbij het licht er een uur over doet om op sterkte te komen en te dimmen. Vind het fantastisch! Heel natuurlijk ook voor de vissen


Wat een mooi aquarium heb je!
Zit dat systeem in het aquarium zelf, waarbij het licht langzaam aan en weer uit gaat? Mijn vissen schrikken zich soms een ongeluk als het licht ineens aan of uit gaat

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:30

xxappiexx schreef:
simpie94 schreef:
Over de tijdschakelaar.. ik heb led-verlichting waarbij het licht er een uur over doet om op sterkte te komen en te dimmen. Vind het fantastisch! Heel natuurlijk ook voor de vissen


Wat een mooi aquarium heb je!
Zit dat systeem in het aquarium zelf, waarbij het licht langzaam aan en weer uit gaat? Mijn vissen schrikken zich soms een ongeluk als het licht ineens aan of uit gaat


Nee extern systeem. Maar kan volgens mij alleen met led verlichting.
Ben 2 jaar geleden op led overgestapt toen de originele verlichting ermee ophield

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:35

simpie94 schreef:
Nee extern systeem. Maar kan volgens mij alleen met led verlichting.
Ben 2 jaar geleden op led overgestapt toen de originele verlichting ermee ophield


Welk systeem is dat als ik vragen mag? Ik heb led verlichting boven mijn aquarium, dus dan zou dat misschien een optie zijn.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:10

ellepel schreef:
fijn dat het goed gegaan is!
panamaD waar woon jij dan?

Heiloo, vissen gaan naar een kennis waar ze in een groepje terug komen. Alleen de bak en alle toebehoren moeten nog weg!

simpie94

Berichten: 836
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:04

xxappiexx schreef:
simpie94 schreef:
Nee extern systeem. Maar kan volgens mij alleen met led verlichting.
Ben 2 jaar geleden op led overgestapt toen de originele verlichting ermee ophield


Welk systeem is dat als ik vragen mag? Ik heb led verlichting boven mijn aquarium, dus dan zou dat misschien een optie zijn.


Afbeelding

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:53

Ik ben totaal niet tevreden hoe mijn planten staan. Eentje is schuin achter de ander geplaatst. En weer een te ver naar voren (bedekte eerst het filter, ging gister los, en met geen daglicht vast zetten is geen goed idee).
Een voorzone plant heeft mijn moeder in de middenzone terug geplaatst.
En het knolletje van mijn tijger lotus staat helemaal vooraan :')

Dus dat wordt wéér alles omgooien. Ik ben blij als die k*t planten eindelijk goed staan en blijven zitten.

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:58

L_Rivaldo schreef:
Hallo allemaal, mag ik hier ook mee praten?

Na jaren vroeger 5 aquariums te hebben gehad. Heb ik een tijd niets gehad en heb ik vandaag een aquarium van 105 liter besteld.

Ik ben nu aan het dubben met het grind uitzoeken. Twijfel tussen wit, zwart of zwart met een beetje wit erdoor heen.
Hebben jullie toevallig voorbeelden?


kijk ook even of grind wel bij je vissen past..
zijn ook veel soorten die beter op zand kunnen namelijk.
daarom heb ik sowieso zand in de bakken.
heb ook wel deels licht en deels zwart,maar dat gaat uiteindelijk toch door elkaar.

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:01

appie wat een leuke bak!
leuke naam heb je trouwens, mijn ruin heet appie :D

heb mijn oerwoudjes nog even op de foto gezet:

1
Afbeelding


2

Afbeelding


en 3

Afbeelding

fleurtjeuh
Berichten: 10333
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:24

Ohhh ik word zo hebberig van jullie prachtige aquaria...
Zou er zo graag weer een willen hebben, maar weet niet goed waar die dan moet staan...
Heb er nu geen kastje of andere plek voor...

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:33

Nou het rommeltje staat er nu zo bij... Maar krijg het ben ik bang niet naar mijn zin. -O-
Water is dus troebel omdat ik wat planten heb verplaatst

Afbeelding

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:36

Ik zou wel even uitkijken met dat verplaatsten van planten. Meeste planten hebben het niet graag dat ze 3/4 keer verplaatst worden.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:50

Heel erg leuk om zo mee te kijken Ellepel en xxappiexx!

Ook leuk om ideeën op te doen over wat voor visjes ik er straks in wil. Ben nu dus mijn guppy's aan het verkopen, dat zijn er echt te veel geworden en ik wil wat anders. Maar wat dan :+
Ik heb nog twee rode rio's en misschien dat ik daar nog wat van bij koop (die zouden ook beter in een wat grotere groep geloof ik, maar had er eerst meer en deze zijn vgm best oud).

En ik wil denk ik een van mijn twee aquaria weg... maar hoe ik die verkoop... nog even over denken :)
Kan alles leeg maken (ook niet super) of alles compleet verkopen (maar hoe moet het dan verhuisd) Misschien een plantje nog verplaatsen naar mijn andere bak... tja leuke hobby :D

En inderdaad, plantjes niet te veel verplaatsen :j De mijne doen het prima maar hebben best gevoelige wortels, moet ook echt oppassen met bodem zuigen bij een waterwissel of schoonmaak :)

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:51

DiscoDipp schreef:
Ik zou wel even uitkijken met dat verplaatsten van planten. Meeste planten hebben het niet graag dat ze 3/4 keer verplaatst worden.


Is al te laat :+
Moeten ze maar vast blijven zitten.

Maar ik zal ze nu zo laten staan.

Ben bang dat ik hem binnen een maand de deur al uit heb. Geeft nu al dagen stress en er zitten niet eens dieren in.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:55

Waarom heb je er dan precies stress bij?
Omdat de planten omhoog kwamen?

Ann

Berichten: 13311
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:57

Nieuw topic!

Alles even laten 'settelen', Zertab. het komt echt goed. De 1e paar weken doe ik meestal niet zo veel aan een indraaiende bak. De planten groeien soms toch anders dan je zelf in je hoofd hebt. Jij hebt een mooie basis gemaakt en nu rustig afwachten.

Hier heb ik een paar zwangere blue velvet garnalen gezien en kijk uit naar de jonkies.
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-01-21 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:59

Veriye schreef:
Waarom heb je er dan precies stress bij?
Omdat de planten omhoog kwamen?


Ja, en omdat ik vind dat ze niet mooi staan. En mijn hout past niet meer...
En mijn klimop heeft een blaadje wat niet zo mooi is. Dus moet ik dat eraf halen ja of nee? Ik wilde eigenlijk sowieso de eerste twee weken er niets aan doen. En daarna waterwaardes meten en filter uitknijpen.

Maar ik weet dat het ook wel aan mij ligt. Ik ben veel te perfectionistisch hiervoor. Misschien was het gewoon geen goed idee.

Ann

Berichten: 13311
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:59

Nog niet opgeven! Het komt echt goed.

Zertab

Berichten: 12263
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:01

En mijn klimop is nu een in elkaar gedeukt zooitje... :')
Mijn favoriet van alle plantjes pff

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:04

Ik denk dat je je echt veeeeeeeeel te druk maakt Zertab. Lekker laten gaan. Het komt vanzelf goed. Of niet. En dat is dan ook prima want daar leer je weer van.