Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:40

Birdie60 schreef:
Wat jammer. :knuffel: Hoeveel moeten er nog bevallen?


9 :) 5 nu en de rest later.

Pillow: Ik snap jou redenatie. Wij kiezen ook altijd als eerste voor de moeder. Het is de eerste keer dat wij lammetjes van de moeder halen en dat is een keuze die wij niet zo maar hebben gemaakt :) Dit is ook in overleg met de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:18

Ze zijn de nacht goed doorgekomen.

Afbeelding

maessie

Berichten: 5777
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:23

Ooh toch nog een 3e erbij gekomen? Fijn dat ze de nacht goed zijn doorgekomen!

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:26

Hoera !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:33

maessie schreef:
Ooh toch nog een 3e erbij gekomen? Fijn dat ze de nacht goed zijn doorgekomen!


Ja! Lag toch een eindje later alsnog 1! Ondanks opvoelen deze niet gevoeld. Ook in deze totaal geen interesse van de moeder. Niet droog likken, proberen aanleggen waarop moeder niet goed reageerde. Geen risico genomen en ook direct mee naar binnen genomen. Ze zijn echt erg klein en aan de zwakke kant dus zagen het niet goed komen. Heb nog tot middernacht in verbinding gestaan met de dierenarts. Deze nacht hebben wij ze wel nog beiden in de benen gekregen en nu huppelen ze regelmatig al even rond. Ik heb een ooi die heel makkelijk lammetjes adopteert. Ze laat ze niet drinken maar zorgt er wel voor. Ze verdedigd ze, ze slapen dan samen met haar lammeren tegen haar, etc. Dus als zij is bevallen gaan wij hun er na een paar dagen bij zetten zodat ze toch voldoende moederliefde hebben en tussen soortgenoten zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:34

Grappig dat jullie nu lammertijd hebben. Bij ons staan de rammen nog in de schapen, en we verwachten de eerste lammeren niet voor begin mei.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:52

Onze ooien zijn gesponst :j Wij werken met stamboeksuffolks. Als die niet bevallen rond oud en nieuw, ten laatste begin februari heb je de boot gemist. Suffolks zijn nu ook wel vroeg in cyclus. Wij hebben 2 niet gesponste ooien staan en die zijn alsnog voor eind januari en midden februari. Vorig jaar hebben we de natuur zijn werk laten doen en zijn wij met 6 ooien 7 weken zoet geweest met waken. Was uiteindelijk niet fijn voor ons en ook de leeftijdsverschillen tussen de lammeren was flink :)

Deze dame zoekt nog een naam. Haar broertje noemt al Sirius (Black)

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:56

Was geen kritiek hoor. Wij synchroniseren ook.
Zeven weken waken voor zes ooien....wow!
(Sirry is een ijslandse vrouwelijke naam)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:01

Vatte het ook niet op als kritiek, sorry als het zo over komt! :)

Ja, tussen elke bevallende ooi zat tussen de 7 en 9 dagen. Dus wij waren eigenlijk 7 weken constant aan het waken. Dat was toch wat te veel van het goede :')

Dank je voor de tip, zet het op het lijstje :D

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:19

Ik stem voor Sirry! Toffe naam.

Kuggur begint het seizoen bij jullie dan zoveel later omdat jullie noordelijker zitten?
Bij ons gaat de eerste groep begin september bij de rammen maar verdelen het over 2 of 3 groepen waardoor nu de laatste groep net klaar is. En dan beginnen we in het voorjaar weer met twee groepen in tegen-seizoen zodat we voor de kerst en Pasen lammeren hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:24

Inderdaad, lange winters hier. Wij zijn zelfs relatief vroeg, de meeste boeren zijn 1 à 2 weken later.
Er is ook beperkt plaats in de stal, als het weer ons dwingt kúnnen we ooien met hun lammeren binnen houden, maar het is niet fijn. Bij veel boeren is het zg als onmogelijk.

Keandra
Berichten: 1173
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:39

Ben toch blij dat je 2 mooie lammetjes hebt.
SIrry en Sirrius is wel mooi kwa namen.

Wel jammer dat de moeder er niet van moet hebben. Toch ergens iets dat ze moet aanvoelen. Natuurlijk kun je als mens die er doortrekken, jammer genoeg lukt dit niet voor het eerste, maar 2 levende lammetjes die er nu door komen, is denk ik nog altijd beter dan geen lammetjes.

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:00

Wil de moeder ze nu ze beginnen te lopen nog niet hebben?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:07

Sproet! Ik vind haar mega schattig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:20

pillow schreef:
Wil de moeder ze nu ze beginnen te lopen nog niet hebben?


Nee, helemaal niet. Net nog een poging ondernomen maar ze reageert er helemaal niet op. Wij mogen haar wel melken maar een lam aan haar uier stampt ze op alle mogelijke manieren weg.

Ze roept ook niet, zoekt niet. Gaat verder met haar leven alsof ze nooit is bevallen. De lichte reactie die ze gisteren vertoonde is zelfs helemaal weg. Vorig jaar aanvaarde ze haar lam ook moeilijk, maar dat was haar eerste lam en een heel zware bevalling. Lam was wel heel alert, een echte doorzetter en uiteindelijk heeft ze hem toch gewoon grootgebracht. Wij hebben toen advies ingewonnen, iedereen was er van overtuigd dat het een slechte koppeling was door trauma en er dit jaar geen probleem mocht zijn. Maar helaas dus wel. Het lag dus niet alleen aan de zware bevalling vorig jaar maar aan de moeder. Deze 2 zijn niet zo sterk, groot, dapper en brutaal als het lam vorig jaar en die zijn dus de sjaak. Moeder wordt dus ook, om begrijpelijke reden, uit de kweek gehaald.

maessie

Berichten: 5777
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:38

Wij doen dat ook inderdaad, uit de fok halen, vaak zit dat er toch in op 1 of andere manier. Wat nog wel zou kunnen, dat deze lammeren net iets aan de vroege kant waren, dat dat nog mee heeft gespeeld. Wij beginnen het seizoen vaak ook met wat vergooiers ed, ook logisch gezien die wat eerder komen over het algemeen. Wij hadden nog wel eens dat de lammeren wel bij het schaap bleef, maar het schaap even in de hoek werd gezet om ze te laten drinken. Nu komen ze gewoon naast de geitjes in de opgroeihokjes, gaat dan in de loop mee, wel zo makkelijk.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:45

Wij hebben ook nog even gekeken of we ze er bij konden laten, maar in een kleine pen gooide de moeder ermee en los bij de rest, tja. 2,5 kilo lam tussen 100 kilo suffolk zonder een moeder die ze beschermd bleek al snel niet te gaan werken. Wat wij wel hadden verwacht.

Zoals ik al had gemeld is deze keuze echt niet lichtzinnig genomen en ook de eerste keer dat wij deze maken. Meestal laten wij het toch op de 1 of andere manier werken, of vinden wij een tussenoplossing en noem maar op. Wij hebben de moeder ook vast gezet, maar de zwarte is nog te zwak om te zuigen aan de speen. Bij de witte ging het redelijk tussen de stampen door. Deze beslissing is echt genomen in het welzijn van de lammetjes en een les voor ons voor de volgende keer. Of het nu een zware bevalling met shock was of wat voor andere reden ook: Als de moeder er te weinig naar om kijkt dan stopt het, ongeacht of dat anderen de ervaring hebben dat het bij 99% de keer erop wel gewoon normaal gaat. Wij zitten nu helaas bij die 1%.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:29

Wat een mooie foto, leuk zijn lammetjes toch! Helaas is dat maar een paar weken, haha.

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:08

Ahh ik volg ook, lammetjes zijn zo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:37

Alles is rustig gebleven vandaag. Niets bevallen :) Het zwarte lam is sinds deze middag wat op de sukkel. Wat zwakker, minder willen drinken. Hij heeft gehad wat hij kon/mocht hebben en nu is het afwachten. Hij eet minder maar blijft wel eten. Dat is voor ons echt een lichtpuntje. Ondertussen heb ik de zeer zware ;) taak op mij genomen om hem op mijn schoot te houden en warm te houden.


Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:41

Ik duim dat dit kleintje het snel beter doet <3
Ik vroeg me trouwens af of je dit kanaal kent? Lijkt me best leuk/interessant voor je om te volgen?
https://www.youtube.com/c/SandiBrock/featured
(Ik volg haar ook, vind het heel interessant om te zien!)

lizy29

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:41

Evt een kruik bij ze leggen vannacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:47

Cayenne schreef:
Ik duim dat dit kleintje het snel beter doet <3
Ik vroeg me trouwens af of je dit kanaal kent? Lijkt me best leuk/interessant voor je om te volgen?
https://www.youtube.com/c/SandiBrock/featured
(Ik volg haar ook, vind het heel interessant om te zien!)


Ja ik ken ze en grote fan! Heb haar ook op instagram! Goat, Popcorn, Rusty, Bella etc <3 Leuk dat je haar ook volgt! Is echt een heel eerlijk en open persoon die ook de mindere dingen toont.

Lizy: Krijgen ze inderdaad bij hun en ze worden tegen de verwarming gezet die de hele nacht bolt :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110899
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:54

Je vergeet Billy _O-
Ja, ik had tot voorheen weinig met schapen, maar sinds dat kanaal ben ik er heel anders naar gaan kijken! En ze is idd heel open en eerlijk!

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:00

Haha ja :D Die was ik vergeten. Ik moet zeggen dat ik ook helemaal anders tegen schapen ben beginnen kijken sinds ik ze heb. Ik heb er nu zelfs meer mee dan met mijn paarden.