Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:05

Ja ze gaan echt zo snel!

Century

Berichten: 5993
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:42

Onze overburen hebben ook lammetjes nu, zo leuk om ze rond te zien racen. Zijn die van jullie ook zo druk?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:52

Ja, ze zijn soms echt flink buiten adem :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:08

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:19

<3 <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:02

Bodybuilder *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:30

Wat ontzettend leuk die lammetjes!

Zou ik hier om advies mogen vragen? Ik kan 3 rammetjes overnemen die rond half juni weg mogen bij de moeder. Het zijn Drentse heideschapen. Hoe is jullie ervaring met 3 rammen bij elkaar houden? Is dat te doen? Er zullen geen ooien in de buurt zijn.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:44

Ik heb er voorlopig nog geen problemen mee gehad :) Ik ken kwekers die ze ook samen houden, ik ken ze die ze apart houden. Wat hier heel belangrijk is is om ze in 1 groep te zetten vanaf het eerste moment. Een mannengroep waar achteraf 1 bij komt is wel vragen om problemen.

Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:56

Goed te horen Moestuin! Ook niet met agressie naar mensen toe?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:06

Nee, maar ik moet zeggen dat wij onze karakters daar ook wel op selecteren. Een ram die agressief is naar mensen, daar dekken wij zelfs niet mee, hoe mooi hij ook is. Ook qua koop van een nieuwe ram gaan wij vaak eerst de vader bekijken en hoe hij doet naar mensen. Dan weet je al veel. Maar het is zoals hengsten hé. De hormonen kunnen ook plots opspelen. Is castreren geen optie?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:41

Gambler21 schreef:
Wat ontzettend leuk die lammetjes!

Zou ik hier om advies mogen vragen? Ik kan 3 rammetjes overnemen die rond half juni weg mogen bij de moeder. Het zijn Drentse heideschapen. Hoe is jullie ervaring met 3 rammen bij elkaar houden? Is dat te doen? Er zullen geen ooien in de buurt zijn.

Wij hebben 5 rammen (met imponerende horens,ijslanders) die staan samen in een deel van de schaapsstal, en ze eten uit dezelfde voergang als de ooien.
Geen probleem.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:54

Gambler21 schreef:
Wat ontzettend leuk die lammetjes!

Zou ik hier om advies mogen vragen? Ik kan 3 rammetjes overnemen die rond half juni weg mogen bij de moeder. Het zijn Drentse heideschapen. Hoe is jullie ervaring met 3 rammen bij elkaar houden? Is dat te doen? Er zullen geen ooien in de buurt zijn.


Hier een groep van 21 rammen samen. Geen enkel probleem. Alleen tijdens dekseizoen word er wat ‘gevochten’ en hebben ze wel eens een wondje op de kop. Maar zolang ze niet in dezelfde wei staan met de ooien leven ze heel vredig samen. Ook nieuwe rammen worden prima opgenomen in de groep. Beetje aftasten en dan gemoedelijk samen eten.
Naar mensen toe zijn die van ons rustig en vriendelijk maar niet te. Ze hebben wel respect voor ons. Sommige komen een kriebeltje op de kop halen maar als wij aangeven dat ze weg moeten doen ze dat ook. Agressieve rammen of te aanhankelijke rammen gaan de worst in. Dat is levensgevaarlijk.

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:44

Gambler21 schreef:
Wat ontzettend leuk die lammetjes!

Zou ik hier om advies mogen vragen? Ik kan 3 rammetjes overnemen die rond half juni weg mogen bij de moeder. Het zijn Drentse heideschapen. Hoe is jullie ervaring met 3 rammen bij elkaar houden? Is dat te doen? Er zullen geen ooien in de buurt zijn.

Maar waarom 3 rammetjes, je kunt toch beter ooitjes nemen.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:51

Rammetjes zijn goedkoper (tot gratis ophalen bij kleine rassen) en je komt niet in de verleiding om te fokken. Castreren (hamelen) haalt ook een groot deel van het irritante van ram zijn af.

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:57

Ik vroeg het aan Gambler 21.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:20

De meense rammen kun je wel samen houden als ze dat van jongs af aan gewend zijn .Mij ervaring met rammen is hoe meer je er(als lam ) mee omtuttelt(om mak tekrijgen)hoe grotere rotzakken het zijn als ze volwassen zijn.Ze moeten respect voor je houden.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:54

Terwijl wij onze rammen net naar binnen haalden moest ik ineens aan de laatste vraag denken....

Zie hier onze 20 rammen bij elkaar, leeftijden variërend van 5 maanden tot 8 jaar

Afbeelding

(Ze worden vrijdag geschoren en aangezien ze regen afgeven voor vannacht en morgen mogen ze vast binnen verblijven zodat ze droog blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:22

Leuke foto Lizy!

Ons seizoen is definitief afgesloten! De eerste lammeren zijn verkocht. 1 ramlam is verkocht en ons geitenbokje ook. Die mag 15 dames gaan blij maken deze zomer :j

Gisteren is dus de allerlaatste bevallen. Zij was ook nog bijgekocht en niet hier gedekt. Ze is uiteindelijk 2 weken eerder bevallen dan verwacht. Het was best een zware bevalling want het lam lag verkeerd, maar het is gelukt! Lam had wat opstartproblemen met het vinden van de uier maar ook dit is ondertussen in orde.

Hij noemt Nikè (betekend overwinning)


Afbeelding


Nu is het weer aftellen naar augustus voor het steken van de sponzen. Dan verwachten wij begin januari van 13 schapen en 1 geit lammetjes *\o/*

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:02

Hier het aflammerseizoen ook weer achter de rug 24 lammer uit 10 ooien .Helaas 2 dood geboren en een kleintje van een drieling heeft het niet geredt.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:10

Wauw mooi hoor! :D

Hier is alles dit weekend geschoren

Afbeelding

Rechts zie je Nena (van de keizersnede)
De ooi in het midden is Blossem. Zij heeft nog een ooilam bij haar lopen :)


Afbeelding

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:29

Moet wel wat bij voeren met de fles.Had liever een paar lammer minder gehad .Maar je kunt niet alles naar wens krijgen.17 ramlammer en 4 ooilammer ook nog oneerlijk verdeelt. :j

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:42

Dat is inderdaad best oneerlijk verdeeld. Wij hebben ook zo eens een jaar gehad. Wouden net dat jaar wat ooien aanhouden :')

pillow
Berichten: 7827
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:15

Afbeelding
Ik heb 16 bij 8 ooien. 1 eenling en 1 drieling. Er was nog 1 drieling maar daarvan was 1 niet goed. Ook ongelijk verdeeld 11 ooien en 5 rammen. Op de foto heeft Margaritha oppas dienst.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 00:23

Onze zijn nu uitgerekend, we gaan regelmatig kijken, maar nog niets...
En oh ja het sneeuwt momenteel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 03:30

pillow schreef:
[ [url=m/4urfOC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb 16 bij 8 ooien. 1 eenling en 1 drieling. Er was nog 1 drieling maar daarvan was 1 niet goed. Ook ongelijk verdeeld 11 ooien en 5 rammen. Op de foto heeft Margaritha oppas dienst.


Die zwarte lammetjes <3

Ik heb ook even geteld en hier hadden wij 23 lammetjes op 12 ooien :)

Kuggur: Veel succes!