Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:08

Ik weet dat een prolaps erfelijk is :j De verkoper was een ex collega van mijn schoonvader. Hij gaf aan dat ze vorig jaar een gigantisch lam op had van 10 kilo. Daardoor had zij een keizersnede. De jaren ervoor had ze altijd probleemloos gelammerd van lammeren van rond de 8 kilo. Bij navraag werd ons dus verteld door meerdere kenners die al 10tallen jaren in het vak zitten dat het gewoon een uitzonderlijk groot lam is en de kans dat dat opnieuw gebeurt klein is, zeker omdat zij de jaren ervoor probleemloos zou gelammerd hebben.

Nu zagen wij dus pas gisteren dat zij al meerdere keizersneden heeft gehad en het verhaal van probleemloos lammeren dus kul is. Zo zie je maar, dat ook al is iemand een kennis je deze gewoon niet kunt vertrouwen. Haar volle zus is de ooi die na 5 cyclussen nog niet dragend was. Zij zou vorig jaar ook een tweeling hebben gehad maar bij navraag (bij kwekers die de kennis kennen) is zij vorig jaar ook niet dragend geworden. Kortom: Wij zijn gewoon voorgelogen. Het is nu gebeurt, wij voelden ons gisteren flink schuldig toen wij al die littekens zagen bij het plukken van de buik en ook vandaag zijn zowel mijn vriend als ik er toch nog een beetje emotioneel onder.

Misschien raar voor ‘maar’ een schaap volgens sommigen. Maar zij is ontzettend lief en zij heeft dit gewoon niet verdiend. En nee, wij hadden haar niet meer mogen dekken. Als wij gewoon correct waren geïnformeerd was dat dus ook niet gebeurt en ze zal ook nooit meer gedekt worden.

Dus ja, hand in eigen boezem. Wij hebben een fout gemaakt, wij leren er weer uit. De ooi met de prolaps alsook zij gaan direct uit de kweek. Zij blijft dan ook gewoon want dat verdiend ze nu echt wel ipv de slacht.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:19

Niet netjes dat je op die manier bedondert bent.
Maar als je als "fokker" zulke dieren verkoopt als fokdier is wel erg onder de maat.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:32

Wij zijn er ook niet mee opgezet maar hebben besloten verder geen verhaal te halen. Het is gebeurt, wij zijn er financieel bij ingeschoten, maar wij willen er ook niet in blijven hangen. Wij brengen dergelijke dieren, als ze niet blijven, zelf naar een nieuwe thuis waar ze grasmaaier spelen of, in sommige gevallen, zelf naar het slachthuis. Wij vermelden zoiets ook zeer duidelijk, maar wij vinden het ook zeer spijtig dat niet iedereen dat doet.

Dit was bv een zoekertje van ons:

Afbeelding

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:44

Ooien die bij mij niet geschikt zijn als fokdier gaan bij mij naar de slacht.
Ook ramlammeren en ooilammeren die mij niet goed genoeg zijn in mij ogen gaan weg voor de dood.
Je hebt als fokker wel een naam hoog tehouden.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:11

Dergelijke redenatie zorgt bij mij er juist voor dat ik een fokker minder ga waarderen en 1 van de redenen dat ik al 75% van het vlees dat ik eet zelf kweek. Ik vind het niet kunnen dat een dier, dat niet 100% voldoet, enkel geschikt zou zijn voor de slacht. Er zijn veel meer andere optie’s en als je transparant bent over de reden blijft jou naam even goed. Ik snap dat het voor een grotere kweker wel niet mogelijk is om alles te herplaatsen. Dat lukt ons ook niet. Maar om een naam hoog te houden standaard maar de slacht kiezen, tja...

Ik heb al meerdere dieren herplaatst. Konijnen, schapen, een paard etc. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik zeer transparant ben en geen dingen achter hou. Een schaap of konijn vertrekt hier met een formulier van ons zelf met alle info, gaande van geboortedatum, tot hoeveel keer ze zijn bevallen, waarom ze weggaan etc. Als er zeer duidelijk opstaat dat er niet meer mee gekweekt kan worden dan kunnen mensen achteraf toch ook niet komen klagen als ze dat toch proberen?

Maar ik snap dat de meningen daarover verdeeld zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:42

Lucy heeft ons flink gefopt :D Die lag nog heerlijk te snurken enkele uren terug.


Afbeelding

Afbeelding

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:42

Oh wat mooi. Dus toch 2 en niet 1 grote. Hoe zwaar was die van de keizersnee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:49

Die van de keizersnede viel achteraf gezien heel goed mee van gewicht. 5,855. Maar een hele flinke kop en zware schouders en voorpoten.

Moeder was gescand op een grote, zware tweeling, maar de 2de hebben we niet gevonden :') We vermoeden overigens dat het probleem van de ooi is dat ze geen ontsluiting krijgt. Haar lijf was al flink bezig met bevallen maar ze kwam geen enkel moment op meer dan 2 centimeter. Wij zagen gisterenochtend al dat ze begonnen was en wij hebben het toch nog even aangekeken maar uiteindelijk alsnog de dierenarts gebeld.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:10

Ooh zo lief die van Lucy <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:40

Het is eventjes wachten op de volgende lammetjes, maar in de tussentijd genieten wij van de anderen :)

Lucy haar baby’s

Afbeelding

Nog een lam van vorig jaar mei

Afbeelding

The boys, effen zwart is het enigste ooitje ertussen :D


Afbeelding


En de moeder en het lam van de keizersnede. Moeder geeft geen melk dus wij trekken haar groot met de fles, maar zij mag wel lekker bij mama blijven. Zaterdag mogen zij weer bij de rest. Wij hebben haar Nena genoemd.


Afbeelding

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:45

Oh die geiten <3 Gefeliciteerd.
Zijn het geitjes of bokjes? Welk ras was moeders?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:46

Van elk 1 :D Moeder is een kruising van allerlei melkrassen. Sowieso saanen en bonte melkgeit zit erin. Vader is een toggenburger maar daar kun je niet naast kijken :D

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:57

Nee Toggenburger zag ik ook direct, zeker niet te missen :D
Wat leuk. Ik heb hier ook 2 mengelmoesjes van een melkerij en 1 bonte melkgeit.
Geiten zijn zo ontzettend leuk :D

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:06

En zo anders dan lammetjes! Direct veel steviger op de poten, sneller praatjes etc. Ik vind ze echt geweldig! Lucy is ook opgegroeid op een melkerij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:20

Wij hebben zonet dit heerlijk mannetje van 3 weken oud gewogen. Gokjes? :D


Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:52

Ziet er goed stevig uit... Gokje 18kg :?

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:36

12,5 kg.

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:38

10 kg.

maessie

Berichten: 5773
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:01

Ooh prachtig die kleine Lucy's, hadden ook maar zo zwitsers bloed kunnen hebben, daar lijken ze nu sprekend op! Maar die zijn er helaas niet zoveel. Heeft Lucy ook een stamboek/naam? (Omdat je zei dat ze van een melkerij kwam?)

Lekker gespierd ramlam!!

Hier inmiddels zo'n 100 geiten gehad te lammeren, nog 2/3 deel te gaan :z
Afbeelding

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:18

Ooit komt er een eind aan Maessie.....

....en dan beginnen we gewoon weer opnieuw _O-
(Wij hebben nu zo’n 130 ooien binnen staan waarvan er nu 1 gelammerd heeft :=. Lammeren van natuurlijke dek duurt altijd zo lang :Z )


Lam zal wel een kilo of 15 wegen gok ik zo vanaf de foto.

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:48

maessie schreef:
Ooh prachtig die kleine Lucy's, hadden ook maar zo zwitsers bloed kunnen hebben, daar lijken ze nu sprekend op! Maar die zijn er helaas niet zoveel. Heeft Lucy ook een stamboek/naam? (Omdat je zei dat ze van een melkerij kwam?)

Lekker gespierd ramlam!!

Hier inmiddels zo'n 100 geiten gehad te lammeren, nog 2/3 deel te gaan :z
[ [url=m/WLDwaV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wauw even op jouw ingaan, sorry ts :=
Jij hebt bonte melkgeiten? Ook een melkerij?
Is het normaal dan dat ze stamboek hebben als ze van een melkerij afkomen? Even benieuwd. Die van mij komen van mijn stageplek af, en hielden ze maar van een klein aantal geiten überhaupt bij door wie ze gedekt waren (dmv insemineren), de rest was willekeurig (paar bokken in een groep) die van mij zijn dus ook gekruisd met vanalles en nog wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:33

pillow schreef:
12,5 kg.


Jij zit er gewoon recht op *\o/*

Maessie: Nee, geen naam of stamboek. Gewoon een manusje van alles door elkaar :D Wat schattig ook die foto!
Nog veel succes met de rest :D

Lizy: Ik weet ondertussen waarom ik spons. Zoveel makkelijker! Succes met het lammeren!

KittyDylan: Ik weet dat de schapenmelkerij hier in de buurt stamboek schapen heeft, omdat de kosten aan het stamboek zeer laag zijn ten opzichte van de extra winst die er dan uit haalt. Zelfde met onze suffolks. Zonder stamboom kost een ooi jou €150 en met stamboom gaan ze voor €400/€500 en meer.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:24

Zijn ze dan zwoegervrij en schrapievrij ?

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:34

Moestuin schreef:
pillow schreef:
12,5 kg.


Jij zit er gewoon recht op *\o/*

Mooi, bevestigd dat ik wel er kijk op heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:41

mino1 schreef:
Zijn ze dan zwoegervrij en schrapievrij ?


Als je het op mij hebt: Ja dat zijn ze :j