Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:44

Lucy <3

Afbeelding

Afbeelding

De ooi die elk moment kan bevallen (wordt keizersnede en papflesbaby’s. Uier is helemaal kapot gegaan enkele maanden terug door enkele vliegensteken in het natuurgebied)


Afbeelding

En bij mama is het gewoon het beste <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:45

Wij houden aan minimaal 2/3 volwassen gewicht voordat ze gedekt worden (komt neer op minimaal 40kg) en dat geeft over het algemeen weinig problemen tenzij echt een enorm lam. Wel zorgen we dat er een ram met relatief dunne poten en smalle kop op gaat. Onze jonge ooien gaan dan ook apart tijdens dekseizoen met de Charollais en berrichon de Cher ram en evt eigen fok die mooi smal zijn.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:49

Dat heeft ze zeker niet gehaald ten tijde van dekking. Maar het is gelukkig een bleu de main ram. Die zijn al wat smaller dan bv een suffolk ram. Kan er wel wat boos om worden. Ga je kijken, bespreek je alles, nee nee, zeker niet dragend. Betaal je. Ga je ze een dag later halen: Oh, ik bedenk mij net dat de ram eens is uitgebroken voor 5 minuten.

Euh... >;)

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:40

Ik zou me daar geen zorgen over maken. De meeste schapen lammeren als ze 1 jaar zijn. Waarom moet die ooi met een keizersnee?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:51

Ik heb helaas nogal nare ervaringen daarmee. Heb er nu al 9 gehad die ik dragend kocht die jong drachtig waren en maar 1 is zelfstandig bevallen :)

Zij heeft vorig jaar ook een keizersnede gehad. De dierenarts heeft weer 2 gigantische lammeren voorspeld (vorig jaar 2 van 10 kilo elk) en zo ziet ze er ook wel uit dus daarom doen wij dat preventief :) Is sowieso haar laatste dracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:00

Vriend eventjes poseren met 2 ramlammers.


Afbeelding

Afbeelding

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:07

<3 <3 <3

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:12

Zo, dat zijn stevige jongens! :D

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:14

Ja ongelofelijk! Beide rond de 10 kilo op 2 weken. Vind het echt een zeer succesvolle kruising.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:54

Wat een lekkere dikkerd! <3

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:56

Hallo Kot e(n) Let :Y)

Wat is het voor kruising?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:06

Kot en Let :') _O-

Beide zijn swifter x suffolk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:11

X men


Afbeelding

Vers stro maar nee, het blijft de hooiruif :+


Afbeelding

Dolores met 1 van haar drieling


Afbeelding

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:47

Ik vindt die geit zo leuk. Ik had een grote witte geit en daar waren de schapen bang voor. Ze is 2 jaar geleden toen het zo heet was, helaas op 17 jarige leeftijd overleden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:35

Moestuin schreef:
Ik heb helaas nogal nare ervaringen daarmee. Heb er nu al 9 gehad die ik dragend kocht die jong drachtig waren en maar 1 is zelfstandig bevallen :)

Zij heeft vorig jaar ook een keizersnede gehad. De dierenarts heeft weer 2 gigantische lammeren voorspeld (vorig jaar 2 van 10 kilo elk) en zo ziet ze er ook wel uit dus daarom doen wij dat preventief :) Is sowieso haar laatste dracht.

Wat ik me afvraag zo door je topic lezend, is jullie lammertijd niet peperduur?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:41

Verlies maak ik er niet op. Riante winst ook niet, maar wel wat. Wij verkopen toch wel meerdere lammers geslacht, versneden en verpakt. Dat trekt veel recht. Een lam wat anders een €120 opbrengt gaat dan weg voor €225/€300. Ook de stamboek suffolks maken erg veel goed. €400/€450 voor een ooilam. Vorig jaar schoten wij er echt enorm bij in. Toen zijn wij gaan kijken: Hoe kan het anders. Wij zijn gaan samenwerken waardoor wij een natuurgebied kunnen gebruiken wat de voerkost drukt, wij hebben de suffolks erbij genomen en zijn lammeren geslacht beginnen verkopen.

Vorig jaar moest een ooi al 2 lammeren hebben om uit de kost te geraken en dan mocht er geen dierenarts aan te pas komen. Nu komen wij met 1 lam al toe om uit de kost te geraken.

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:10

Slachten jullie zelf? Ik heb vorige week mijn ram in de diepvries gekregen kostte €81,00 dus zit al aan € 200,00. Wel 33 kg mooi vlees, dus per kilo niet duur. Bovenstaand gelezen hebbend wordt het een ander verhaal. Ik had ook al iets van: je houd er dit jaar niks aan over. Wat zijn die Suffolks duur trouwens.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:15

Wij slachten zelf met een schietmasker inderdaad. Ik volg ook de opleiding slager en versnij alles zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:24

De ooi met de keizersnede is bevallen! Tijdens het plukken voor de keizersnede kwamen wij er achter dat de verkoper niet eerlijk is geweest. Zij zou 1 keizersnede hebben gehad door een extreem groot lam. Nu weten wij dus dat het er meerdere zijn geweest en te tellen aan de leeftijd en de hoeveelheid is zij dus nooit echt probleemloos bevallen -O- Dat mensen daar niet gewoon eerlijk over zijn -O-

Maar goed, hier is ze dan!


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 06:51

Oh wat een donker lam <3
Jammer van de oneerlijkheid, komt dus bij elk diersoort voor niet alleen bij paarden helaas.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 07:14

Oneerlijkheid is overal inderdaad. 1 van de redenen waarom ik geen konijnen meer koop maar enkel eigen kweek aan hou. Kan boeken vol schrijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:46

We hadden ook nog iets anders voor gisterenavond. Vraag mij niet hoe maar het is haar gelukt :+ Mooie rechte breuk die normaal perfect zou moeten genezen zonder dat ze er later nog last van heeft.


Afbeelding

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:22

Suffolklammeren zijn altijd bijna zwart bij de geboorte. Goede raad voor de volgende keer nooit een schaap kopen die een keizersnee heeft gehad.Om wat voor reden ook dat is geen fok maar slachtsschaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:26

Gaan wij ook niet meer doen. Wij hebben ons geïnformeerd en 9/10 was het advies dat ze daarna weer gewoon lammeren. Als je even googlet is dat ook het overgrote advies: Een keizersnede heeft nauwelijks blijvende gevolgen en het overgrote deel lammert daarna normaal.

Nu gaan wij sowieso geen ooien meer aankopen. Alles is vanaf nu gewoon eigen kweek.

Edit: Wij hebben overigens besloten dat zij gewoon mag blijven. Wij doen af en toe wel eens een ooi om wat voor reden dan ook naar de slacht. Maar sommigen zijn wat specialer en wij vinden dat zij dit gewoon verdiend. Ook Dolores (zwartbles) wordt uit de kweek gehaald ivm op 3 jarige leeftijd al een prolaps te krijgen. Ik vroeg gisteren direct of ze haar niet konden castreren maar dat gaat dus niet/moeilijk bij een schaap :') Zij mogen met hun 2’en na spenen de ooilammerengroep gaan vergezellen :)

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:56

Dan moet je wel de reden weten waarom een keizersnee is uitgevoerd.De wond zelf is geen probleem die geneest meestal zonder problemen.Met een ooi die iedere keer tezware lammeren geeft of gewoon tenauw is wil je geen nakomellingen van aanhouden het zelfde met ooien met een prolaps.( iets wat erfelijk is)