Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:46

Mooi!
Welke winkel ben je geweest?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:47

Zooenzo in Ede. Enorme winkel met een aardig grotecaquarium/reptilenafdeling.

De sprietjes zijn nu zoveel ontspannener. Niet meer zo gestresst weg proberen te komen. Fijn om te zien. :j

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:50

Toen je zei grote winkel, veel mooie bakken, dacht ik al dat het zoo en zo moest zijn. Ik woon er 20 minuten vandaan, maar wat ben ik gek op die winkel!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 21:53

Ik heb er ooit dichterbij gewoond en heb er voor mijn fikjes best wat spul vandaan. Ik moet er nu een best eind voor rijden maar het is het waard. Ik kwam er al toen ze nog anders heetten en op een andere plek zaten. Het is echt enorm groot geworden


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het wrange is ik moest gister in Veenendaal zijn, nog verder weg en kon vandaag weer die kant op. _O- Maar ach het was het ritje waard, en de fikjes weer op andere plekken katen wandelen. Al was dat vandaag in de stromende regen. :+

Maar ze hebben tenminste keuze. Kan zo maar zijn dat ik voor mijn flappentakken ga sparen voor eenzelfde bak. Zullen mijn artrosehanden blij mee zijn.

Maar alleen al de bakken met planten, zo mooi ingericht. <3 In dezelfde bak zat een gekko je zag dat beest zowat niet terug. Goede uitleg over alles, nog getwijfeld over een andere goedkopere bak. Maar hier kan ik tenminste niks mee pletten, ben zo bang anders dat ze tussen de schuifdeuren komen te zitten.

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 21:58

Waar leven deze dieren van nature? En welke dieren zijn hun natuurlijke vijanden?
Ik lees graag mee in dit topic maar ben totaal niet bekend met dit soort dieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:00

Flappentakken komen uit australie en eucalyptusbossen. Vijand is eigenlijk alles dat insecten eet.
De sprietjes zijn aziatisch ik geloof dat deze of vietnam of philipijns (schrijf je dat zo?) zijn. Zij leven wat vochtiger in tropisch bos dan de flappentakken.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:28

Wat een prachtige bakken! Wie weet waag ik ook eens een ritje richting die winkel... :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 10:33

Loont de moeite. Wel even vooraf bellen wat er staat, dit was de laatste bak dus goed dat ik hem had laten reserveren en klaarzetten.

De sprietjes voelen zich op hun gemak. Er hangen een paar aan het dakje ook. Nu ga ik sparen vrees ik voor mijn flapjes ook. :o

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:35

karuna schreef:
Flappentakken komen uit australie en eucalyptusbossen. Vijand is eigenlijk alles dat insecten eet.
De sprietjes zijn aziatisch ik geloof dat deze of vietnam of philipijns (schrijf je dat zo?) zijn. Zij leven wat vochtiger in tropisch bos dan de flappentakken.


Dankjewel voor je antwoord, weer wat geleerd :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 16:09

Het was weer een dagje wel.
Mijn artrosehanden slopen bijna alles vandaag. Eerst liet ik bijna de glazen schuifdeur vallen, goddank kon ik net op tijd opvangen. :oo

Om vervolgens de grootste voedseltakkenbak kapot te smijten. 1,5 liter vers water over de grond. -O- Gelukkig had ik nog kleine potjes maar nu kan ik geen hogere takken stevig kwijt. Daar moet ik dus wat op gaan verzinnen.

Maar met eitjes die zo beroerd zijn bewaard in de nicotine en die ik echt eigenlijk al had opgegeven. Bij controle vanmorgen niks aan de hand. Vanmiddag :oo hee er stapt er een onder de deksel heen en weer. *\o/* Baby vier waarvan er helaas dus al twee overleden zijn. -O-

Baby wilde ik al overzetten in het kleiner hokje omdat die nog erg verzuipt in het grote verblijf. Goede reden dat meteen te doen. Affijn. De door mij geraapte eitjes van mama Takje kunnen vanaf half mei theoretisch uitkomen op zijn vroegst als ze idd bevrucht zijn. Die moeten verhuizen naar de faunabox om uitgekomen babys wat meer plek te geven.

Dus verse baby overgezet, ik kijk nog eens goed in de fauna box, stapt daar nog een verse baby rond, :oo nummer 5 van de beroerde eitjes dus. Geen idee waarom ze nu opeens weer uitkomen. Misschien de warme zon in de keuken geweest wat versneld heeft. Benieuwd of daar nog wat van uit gaat komen.

En ik hoop dat ik toch nu een dame erbij heb bij voorkeur twee. Want het lijkt erop dat de stand van de oudsten is twee heren een dame. De twee heren zijn beiden zo anders van karakter en zo leuk en tam. Afscheid nemen daarvan wordt lastig denk ik. Tenzij een van jullie graag een heer heeft op termijn voor bevruchting. :j

Baby een
Afbeelding

Baby twee
Afbeelding

En het grootste tuig, van Baby heb ik nu geen foto

Rocco, Forrest en Bobby. :D van boven naar beneden


Afbeelding

Bobby
Afbeelding

En de twee heren?
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 16:53

O ja net besloten na de bijna stuiter van de valdeur dat ik overga op ook een exo terra met draaideurtje.

Dus mijn flappentak verblijf is te koop nu. Mijn artrose handen worden alleen maar slechter en vandaag bleek maar weer dat de grip in mijn vingers prut is als ik maar iets heb gedaan.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:09

Vervelend dat je artrose zo opspeelt, helaas hier geen ruimte op het moment voor nog een bak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet de beste fotos van het tuig maar ze werkten goed mee. Forrest zat uiteindelijk op de capuchon _O- die minivleugeltjes ook <3

waren ze eerst twee keer bruin en een keer geel. Nu eerder groenig geel. :D Gister zijn ze verhuisd. Onverwacht terrarium verkocht dus ik moest aardig hals over kop de exo terra gaan kopen. Ze zijn er wel blij mee. Het gazen dak wordt al meteen goedgebruikt. :j

De stand bij de babys. Drie stuks nu van de oude eitjes nog.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:59

En zo blijf je lekker bezig met je wandelende takjes! :D

Hier inmiddels genoeg dauwbramen in blad en ook de meidoorn in de tuin kan gebruikt worden, dus er wordt hier lekker gegeten door mijn wandelaars. Nou ja, onderstebovenhangers, want dat doen ze ook graag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 23:09

Hoeveel heb jij er nu?
Dedrie hier weigeren iets anders te eten dan braam. :Y) kieskeurig tuig. :roll: maar ook hier actiever nu ze in de exo terra zitten.

De op het andere adres vinden nu rozen lekkerder dan braam. Enzij vervellen goed. Helaas een kleinere die in zijn velletje verstrikt zat. Y;( de rest gaat als een speer. Daar van de week twee vervellingen gezien. Die zijn nu 10 cm en zijn gek op het gazen dak en de achterwand ook. :j en best actief bewegend :j .

Het eten is zo leuk. Echt mjam mjam burp knaag.

Wat grappig is de flapjes nemen waterdruppels tussen hun kaken mee. En nemen daar later af en toe een slokje van.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:06

karuna schreef:
Hoeveel heb jij er nu?
Dedrie hier weigeren iets anders te eten dan braam. :Y) kieskeurig tuig. :roll: maar ook hier actiever nu ze in de exo terra zitten.

De op het andere adres vinden nu rozen lekkerder dan braam. Enzij vervellen goed. Helaas een kleinere die in zijn velletje verstrikt zat. Y;( de rest gaat als een speer. Daar van de week twee vervellingen gezien. Die zijn nu 10 cm en zijn gek op het gazen dak en de achterwand ook. :j en best actief bewegend :j .

Het eten is zo leuk. Echt mjam mjam burp knaag.

Wat grappig is de flapjes nemen waterdruppels tussen hun kaken mee. En nemen daar later af en toe een slokje van.


Ik heb 2 flappen, en 12 indische, een paar heb ik weggegeven, omdat 20 me teveel werd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:57

echt ik kom hier gewoon soms even foto's kijken zo leuk vind ik ze! :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 13:12

Ze zijn ook leuk en rustgevend om naar te kijken. <3 En ze sturen me naar het bos voor eten. Kortom voor nu de juiste huisdiertjes. Naast mijn toch wel steeds ouder wordende fikjes :(:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het dak van de sprietjes is populair. Ook de achterwand wordt fanatiek bewandeld. Een nam meteen de benen naar de yukka. Dat is een van de oudsten en erg tam. Wandelt rustig over je heen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 20:58

Live vervelling precies voor onze neus. Alleen deze eet na afloop het huidje niet op. :+


Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:39

Hier net nog gezien hoe Alien, de al aardig grote flappentak, het allerlaatste stukje van haar jas uitdeed. De volgende dag was haar vel foetsie, op 1 leeg pootje na.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 09:59

Leuk he. Hier heb ik het nu vaker gezien. Inclusief oppeuzelen. Gister een ei zien uitkomen het laatste stukje. *\o/* keek, zag een ei bewegen en takje was nog half in het ei naar de deksel aan het hijsen. Eenmaal ondersteboven viel het eitje er af

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:45

karuna schreef:
Leuk he. Hier heb ik het nu vaker gezien. Inclusief oppeuzelen. Gister een ei zien uitkomen het laatste stukje. *\o/* keek, zag een ei bewegen en takje was nog half in het ei naar de deksel aan het hijsen. Eenmaal ondersteboven viel het eitje er af



Ja, dat is zeker leuk, ik vind het ook heel bijzonder hoe een diertje met allerlei gekke uitsteeksels het toch voor elkaar krijgt om succesvol te vervellen. Het gebeurt nog best snel ook. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 17:24

Natuur zit soms raar in elkaar. Een van de sprietjes had van het weekend een probleem leek. Die op de foto. Hij/zij hing in het luchtkedige op de enige daar beneden lege plek. Nog met een pootje in het velletje de rest van de pootjes los zonder steun. Geen idee hoe die het voor elkaar had moeten krijgen houvast te vinden. Ik heb er maar snel een takje ondergezet waar dankbaar gebruik van werd gemaakt.

De boel hier is weer schoon en ververst. Drie fijn erg actieve grotere wat nogal vangen was voor ze daar zaten waar ik ze wilde hebben. Mijn arm, de tafel buitenkant van het verblijf kortom alles behalve mijn hand zodat ik ze even kon overzetten op klaarstaande verse verzameling voedsel. Maar gelukt. De stand is echt zeker twee heren met schattige minivleugeltjes en een dame.

De bak van de eitjes was simpel. :+

Met de babys ben ik ook wel even aan het worstelen geweest. De eerste twee zaten ondersteboven aan de panty. Dat was nog redelijk te doen al was deksel van hun verschoonbakje erop wel even een uitdaging. _O- Een rende de ene kant op, de andere de andere kant op.

Nummer drie zat onderin daarvoor de pot met takken er voorzichtig uit want nummer vier had ik nog niet gezien. Die bleek inderdaad nog op het eten te zitten. Weer terug hun bak in was een twee sjit waar is nummer drie. Ah halverwege de tafel. En nummer vier. Eh o die zit inmiddels op de vaas. :))

Kortom vier enorm actieve babys. (Twee modelletjes lijkt, lang en dunner en wat gedrongen model) Veel actiever dan de eerdere kleintjes die hier geboren zijn *\o/* Hopen dat zij dit keer wel fatsoenlijk hun eerste keer hun jas uitdoen zonder in de problemen te komen. Zou wel een keer fijn zijn dat er een jong het gaat volhouden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:09

Ja, de babies zijn snel, gisteren bleek bij het verschonen nog een extra ukkie rond te lopen, nou ja, rennen. De grote tak heb ik snel over laten lopen op een eucalyptus plant, en snel het hok dichtgedaan.
De grote tak at een heel blad op :9 , en daarna wilde ze wel weer verkassen, gelukkig, want ik vroeg me al af hoe ik haar ooit weer eruit kon krijgen. :')

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:00

Afbeelding
Vandaag de grootste flappentak verhuisd naar de grootste bak, nou ja, netcage, die ik heb. Een reden was dat ze de laatste keer op nog geen 20 centimeter hoogte verveld was, wat met haar grootte riskant laag is, en de andere reden is, dat de kwaliteit van de voedseltakken langer goed blijft, naarmate ze groter en dus langer zijn. Vanwege het toenemende gewicht van Alien vond ik het beter haar op steviger voedselplanten te houden, ze vindt het zelf ook prettig om aan een stevige tak te hangen. De grote netcage biedt daar voldoende ruimte voor. Op de foto is ze net verhuisd, en hangt ze te mokken in schorpioen-houding, want ze hing net zo lekker in de andere bak. :D