Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 09:51

Ah dat is niet fijn. Wel gevangen vannacht?

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:57

@karuna,het verwisselen van de uitgekauwde voedseltakken is inderdaad een dingetje... De kleintjes kunnen zich extra goed verstoppen, kunnen perfect in de lengterichting van de voedseltak er tegenaan zitten, dat moet je maar net zien... Of ze zitten in een half omgekruld blaadje, en meestal gooi ik de oude takken daarom niet meteen in de container, maar laat ze buiten de bak nog een tijdje liggen, en dat blijkt geen overbodige luxe, een paar dagen terug ontdekte ik een wandelaartje in een wasmand... Ik heb er ook al eens eentje op mijn hoofd gehad. En als er halve cirkelvormige gaten in kamerplanten verschijnen weet ik ook al dat ik iets gemist heb...de wegloper vind ik altijd terug bij die plant, buiten de bak zie ik elk diertje, gelukkig.

Maar ik laat ook wel eens de oude takken in de bak staan, en zet een ander vaasje ernaast, is vaak het handigst als het grut nog zo pietepeuterig klein is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:09

Goede tip. Ik zie het al voor me stappestappestap over je hoofd

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:01

karuna schreef:
Goede tip. Ik zie het al voor me stappestappestap over je hoofd


:D Inderdaad!

Ik ontdekte het toen ik in de spiegel keek, bleek ik een piepklein wandelaartje op mijn hoofd te hebben. :')

Zo blij dat ik niet eerst als reactie op de kriebels ben gaan wrijven!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:04

Brrrrrrrrrrrrrr

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:19

Marisje76 schreef:
Fijn dit topic..vannacht gedroomd dat mn huis overlopen werd door wandelende takken..brrrrr
Note to self: niet meer bijlezen voor het slapengaan


:(:)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:57


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:16

Brrrr dat is ook voor mij brrr. Klamboe helemaal instoppen rondom met slapen

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:39

Kuggur schreef:
Marisje76 schreef:
Fijn dit topic..vannacht gedroomd dat mn huis overlopen werd door wandelende takken..brrrrr
Note to self: niet meer bijlezen voor het slapengaan

Wandelende takken valt mee, het kan (véél) erger;
https://www.theguardian.com/environment ... nsw-floods
~~}>


Gisteren een loopspin in een gordijn gezien... doet me helemaal niks... als je wandelende takken gewend bent die bijna net zo lang zijn als je handen, lach je om spinnetjes. Nou ja, ik wel. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 21:59

Mwa ik kan ze inmiddels wel redelijk hebben. Maar echt fan nog niet. Nadat ik als 6 jarige wakker schrok met een grote harige huisspin op mijn kussen waardoor er een heel diepe angst is ontstaan toen ben ik al blij dat ik ze buiten durf te zetten met een glas en zolang ze niet bij mijn bed zitten ik het wel kan hebben.

Hier goed en slecht nieuws trouwens.

Het slechte nieuws |( baby takje is begraven na lang vechten voor het leven. Die trof ik maandag avond spartelend op de grond aan verstrikt in iets? Alleen dat iets heb ik nu nog steeds geen idee van wat het was :n en hoe het in het verblijf kwam. Het leek een paardenbloem pluis. Maar die bloeien nog lang niet en zaten ook niet op de voedseltakken. :n maar dat zat aan voorpoten en kopje vast. Voorzichtig weggehaald (zat ook niet vast) en overgezet in de kleine bak met verse ingeknipte braamblad en wat vochtdruppels binnen bereik. Drinken werd ook meteen gedaan maar kennelijk was de strijd toch teveel. Zo verdrietig. Nu begraven naast mama. ;(

Maar het goede nieuws vandaag bijna helemaal een vervelling gezien. Kopje en stukje rug waren er net uit toen we het zagen. Best even spannend. Op een gegeven moment hangen ze alleen met hun achterlijf in hun oude vel en de rest naar beneden. Als het dan fout gaat is het einde verhaal vrees ik. Daarna maken ze een soort trapezezwaai om de voorpootjes in te haken weer. Dan ploept achterlijf eruit maar de achterpootjes duurde best lang. Nu wordt de oude huid opgepeuzeld. Dat lijkt gelukkig goed gegaan.

Maar wat een joekel nu :oo zeker 6 cm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:58

Wat sneu van het takje, maar wat leuk dat je een vervelling gezien hebt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 19:39

Gisteravond of vannacht is er nog een verveld. Deze is veel lichter en stekeliger dan de eerste. Nummer drie is stilletjes ook. Ik vermoed dat deze ook op vervellen staat.

Afbeelding

Afbeelding


En *\o/* verrassing, beweging bij de eitjes. Weer een babytakje. Deze mag nu tot de eerste vervelling in de faunabox bij de eitjes blijven. Even eruit om daar een beter bakje met braam in te zetten. Nu hoeven ze er even ook niet uit.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 19:50

Afbeelding
Een van de groene sprietjes is al goed gegroeid, deze mist al even een voorpootje. Hopelijk na de vervelling weer compleet. Ze zijn zo anders dan de flappentakjes, :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 14:53

Vandaag was het weer verblijfschoonmaak dag. Omdat ik het risico liever niet loop dat ze beschadigen bij de braamtak wissel haal ik ze er uit, de eerste keren met een lepeltje nu mijn vinger geprobeerd.

De stress is duidelijk weg en ze waren vandaag in een ontdekkingsbui. :+
Het eerste wat me daarna te binnen schoot was

Run Forrest run.

Ze begonnen nog netjes in hun bakje vandaag. Nummer drie is de kleinste (loopt een vervelling achter op de andere twee) en die bleef netjes zitten. Is ook de minst avontuurlijke van het stel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:30

Hier wordt druk gegeten van de salal (appelblad) en ook de eucalyptus is tegenwoordig populair.
Geprobeerd een foto te maken, maar erg scherp werd hij niet, vermoedelijk doordat er net gesproeid was, en het licht weerkaatste.
En mevrouw wilde ook niet goed stilzitten.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 12:39

Al een hele mevrouw. :D

Appel en peer nog niet in blad hier, wel in bloesemknop. eucalyptus een grotere plant gevonden van de week. Die wil ik volgende week gaan aanbieden. Hier wenschen ze nog niets anders te eten dan braam. Ook de glansmispel wordt de neus voor opgetrokken.

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:26

Het appelblad, (is dus salal) en de eucalyptus komen van de bloemist. Volgens mij heeft hij me gematst, sinds hij weet waarvoor ik het koop, wordt het steeds goedkoper, ik betaalde voor 4 behoorlijke takken 2 euro, was eerst meer. Gezien de bramen nog erg slecht eraantoe zijn, en de gemeente ineens heel veel braamstruiken verwijderd heeft, komt me dat goed uit.
Met het lenteweer schiet alles wel snel uit de grond. Heb je al meidoorn in blad daar? Dat lusten ze ook graag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 16:18

Meidoorn begint te komen langzaam aan, is hier van oudsher nog aanwezig. beuken ook. Ik vind steeds meer plekjes met goede frisse bramenbladeren. Heb nu met honden uitlaten steeds een rugzakje met schaar bij me, zie ik wat goeds gaat het meteen mee.

Maar verrassing, twee dagen even de eitjes en het ene babytakje alleen gelaten. Controleer, mooi takje zit op de deksel kan ik mooi even sproeien. Klepje open, mm hee er rent een babytakje weg, ik kijk nog een keer onder de deksel verhip daar zit er ook een, die reageert rustig op me, de oudste dus. Is er nog een ei uitgekomen. *\o/*

Ik dacht dat er nog drie goed waren van het stel. Er zijn er nu drie uit ook. Ivm de hoogte zijn de twee babys nu overgehuisd in de tijdelijke bak van de groene sprietjes, een mega grote visvoerbak waarvan ik de deksel nu heb vervangen door een panty. Hebben ze wat meer klimruimte omhoog waar ze duidelijk behoefte aan hebben. :j

De eitjes hebben nu met een braamtakje weer het rijk alleen. En ik ben benieuwd of er nog eitjes gaan uitkomen verder.

De sprietjes zijn ook goed gegroeid weer. Die doen het in hun iets vochtigere bak uitstekend ook.

Edit ik ben er ondersteboven van hihi. Leuk leuk *\%/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 14:42

Vandaag een mooie vondst in het bos. Wilde kamperfoelie. Het staat me zoiets van bij dat ze dat ook eten, de flapjes dan. Een mooie sliert meegenomen en een vertrapt plantje met wortels uit het drukbelopen pad gehaald. En daar lopen de bramen ook goed uit. En ik zag daar ook lijsterbes in blad komen. Ik ken dat stukje nog niet met blaadjes aan de kale takken. Meidoorn komt maar ben ik nu wat huiverig voor. Die staan meest langs weiland en akkerland waar helaas soms vollop gesproeid wordt nu. Die gok durf ik niet aan

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:23

karuna schreef:
Vandaag een mooie vondst in het bos. Wilde kamperfoelie. Het staat me zoiets van bij dat ze dat ook eten, de flapjes dan. Een mooie sliert meegenomen en een vertrapt plantje met wortels uit het drukbelopen pad gehaald. En daar lopen de bramen ook goed uit. En ik zag daar ook lijsterbes in blad komen. Ik ken dat stukje nog niet met blaadjes aan de kale takken. Meidoorn komt maar ben ik nu wat huiverig voor. Die staan meest langs weiland en akkerland waar helaas soms vollop gesproeid wordt nu. Die gok durf ik niet aan



Dat kan ik me goed voorstellen, inderdaad beter geen risico nemen met spul dat weiland/akkerland groeit, zou niet best zijn als er gif op zit...

Of ze inderdaad wilde kamperfoelie eten, zou kunnen, ik meen dat een Peruaanse soort dat wel doet, van PSG9 weet ik het niet zeker. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 12:23

Ook op het andere adres een tak on tour. Deze is van de eerste lichting. Die kwam aan zonder rechter voorpootje. En na wat vervellingen is het nu al een korter maar functioneel pootje. En ontsnappen gaat erg goed.

De bak verschonen gaat steeds makkelijker nu ze groter worden. :+

Maar je blijft er soms missen.

De flappentakjes gaan op zich goed, alleen de laatste baby was vorige week opeens slap en apatisch en is uiteindelijk overleden. Ik vermoed toch dat de eitjes last hebben gehad van de nicotine. Maar de tweede geborene, die nog leeft gaat goed en zit tegen vervellen aan denk ik. Daarna durf ik hem/haar wel bij de grotere te zetten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En we vonden een huidje van een van de sprietjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de flapjes blijf ik het houden op twee mannen een vrouw voor de groteren. Tenzij ik me vergis. Wel alle drie een andere kleur

En ja ik heb droge rimpelhanden op dit moment :')

Zoolgangster

Berichten: 9743
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:23

Wat grappig dat ze alledrie een andere kleur hebben, is me hier nog niet opgevallen. Ondertussen begint buiten alles weer lekker te groeien, wat het zoeken naar iets eetbaars wat makkelijker maakt. Binnenkort gaat het spul hier aan de meidoorn, denk ik, want dat groeit het snelst nu, de blaadjes worden met de dag groter. Inmiddels heb ik een betaalbare eucalyptus struik kunnen kopen, hij zit nu nog in een pot in het zonnetje. Ik durf hem nog niet te planten, ivm nachtvorst, en 'savonds gaat hij naar binnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 20:01

Baby is inmiddels overgehuisd naar de andere drie en doet het goed, had vrij snel al een blad te pakken en lekker aan de knabbel. De stand twee heren een dame aan grotere lijkt wel aardig te kloppen.

De sprietjes daarentegen hebben ons wel wat hoofdbreken gekost de laatste week/twee weken. Die zijn zoveel actiever dan de flappentakken. En hebben continue klimbehoefte. En groeien als kool. Ondanks het op het oog ruimte verblijf waren ze toch niet echt tevreden bleek. Teveel onder aan de klep hangen. Eruit stappen zodra ze de kans kregen. En schoonmaken en eettakken verwisselen een rotklus door de krappere ruimte boven. En er bleef me iets te gemakkelijk vocht hangen met grotere kans op schimmel.

Na vanmorgen weer takworstelen en takvangen en vanmiddag waarbij er een na opendoen met de poot bijna bleef klemzitten besloten om met zijn tweeen even de bankrekening leeg te schudden. Slik maar pp valt het dan nog mee. Een eind rijden maar vanmiddag een exo terra 45/45/60 met standaard meegeleverde achterwand en draaideurtjes en een afneembaar gaasdak opgehaald.

Net met veel moeite de inmiddels gestresste takken overgezet. Een van de groteren is al meteen de achterwand aan het verkennen. Het lichtding van de andere past netjes op het dak ook. Nu kalmeren langzaam de takjes en hebben ze flink meer de ruimte. Er kan ook echt niks groters neergezet worden. Net boven de vensterbank en tot de rand van de kast.

Ook te gebruiken voor flappentakken,

Maar wat een verschil in karkter nu ze groter worden, waar de flappentakken vooral hangen en eten. Stappen deze overdag het hele verblijf door steeds.

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:03

Ziet er wel mooi uit nu!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 20:06

Het zijn ook heel mooie verblijven. Was er voor mijn flappentakken toen ook naar aan het kijken maar ze zijn nogal duur zeg maar, :+ maar meevaller gehad en met zijn tweeen is het dan wel te doen pp.

Die winkel is echt zo :oo wat daar staat aan verblijven. :~