Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:14

Takkies!!! Krijg deze week de psg 270 binnen. Helaas is hier in de buurt weinig te vinden, dus moet het via de post. Zowk nog een mooi groter soort, maar even lowren wanneer er wst in de buurt te koop komt.

Die van jou zijn ook erg gaaf Karuna!

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:45

Net als je denkt dat de eitjes aan het staken zijn...
Voila. *\o/*

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:02

Ah takje nummer twee *\o/* . Ik lees dat ze soms wel 1,5 jaar kunnen nodig hebben.

Morgen ga ik toch weer wat aanpassen, en de boel weer schoonmaken. De drie poepen wat af, goed zichtbaar op het witte bodemzand. :')

het watersysteem bevalt me niet, water bijvullenis lastiger zo. Gister creatief geweest met mijn nieuwe multitool en een pasta bewaarbak met deksel met klep. Gaten erin gemaakt in het stuk ernaast. Dan kan klepje open water geven klepje dicht.

Nu zijn ze actief aan het rondstappen dus ik laat ze maar met rust,

Er komen trouwens nog wat sprietjes deze kant op, die zijn onderweg nu. Die mensen zaten helemaal omhoog met teveel nimfjes die ze lastig kwijt raken. Verblijf heeft wel ruimte nog voor een paar. Ik weet nu welk type het is trouwens psg 392 Lonchodiodes sp Ilocos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110811
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:38

Misschien een stomme vraag maar kan het zijn dat ze elkaar opgegeten hebben?
Soort van kannibalisme? Of misschien zagen ze elkaar aan voor een smakelijk echt takje of blaadje? :))

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:57

Daarvoor was er eigenlijk teveel eten voor en gelijke grootte. Die soort schijnt dat ook eigenlijk niet echt te doen. De flappentakken zijn er wel eerder dader van, zeker als ik ze bij elkaar zou zetten.

ik vermoed eerder ontsnapping (uiteindelijk is er gisteravond door de mede eigenaar een inimini spleet gevonden naast de verlichtings stroomdraad) -O- en die is uiteraard gedicht. De spleet was mogelijk net groot genoeg om de smalste exemplaren erdoor te laten. Of dan wel gewoon overleden en dan niet meer terug vinden. Of ze zitten er toch nog in dat kan ook. :P Als de nieuwe lichting erbij komt moet het ook daar weer even helemaal leeg om ook het waterreservoir aan te passen zodat het beter werkt met water geven. Dan is het weer tellen en nog eens tellen.

Hopelijk komt dat komend weekend. de nieuwen komen even hier in de faunabox van de flappentak eitjes, die op hun beurt tijdelijk verhuizen naar de bak van de chinees morgen. :+ dan kan ik de faunabox ook even goed uitsoppen en inrichten voor de minigroene sliertjes die als het goed is woensdag middag hier komen. :')

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:49

Als wandelende takken elkaar aanvreten zijn het de poten en de voelsprieten. En dat alleen bij overbevolking, en te weinig voedsel.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:55

Even een aanvulling, als je verschillende soorten bij elkaar zet, kunnen er ook poten sneuvelen, vooral als de ene soort bij onraad doodstil blijft zitten... Maar ik kan me niet voorstellen dat in dit geval de wandelende takken opgegeten zijn ik vermoed dat ze zich verstopt hebben of ontsnapt zijn...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 12:19

:oo *\%/* update volgt zo. Even heel snel alles omzetten.takjes komen vandaag al en bij het klaarmaken van de faunabox deksel op de aanrecht. Rustig alles doen want eitjes lopen niet weg. Deksel terug, wacht even en zit iets op.

Is gewoon een van de eitjes stiekem uitgekomen en rent er een kerngezond snel takje op de deksel. Oeps. Nu snel de groten even schoonmaken en kan babytakje erbij. Die heb ik snel weer bij de eitjes gezet met eten

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 13:24

De bovenste foto op de zijkant van het krekelbakje waar de andere drie ook even ingezet zijn ivm schoonmaken en herinrichten van hun verblijf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is er gewoon een ei uitgekomen. Geen idee welke. Ik had nog de hele stapel gecontroleerd. Zag wel wat open maar was uitgegaan van oud kapot ei. De deksel heeft gewoon een kwartier op de aanrecht gelegen. Want ik verwachtte er niks meer van. :oo Even mee uitkijken dan.

Maar Mama Takje is nu echt een mama <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 14:49

Afbeelding



Afbeelding


De eerste stapjes in het verblijf.

En de andere lichting, zo inimini klein. Babyflap is er een reus bij :oo

Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:19

Dat wordt een gezellige takkenbende bij jou, karuna! :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 15:21

De dunne sliertjes verhuizen naar het andere adres hoor. :+ die zitten nu in de fauna box van de flappeneitjrs. En verkassen ergens deze week als alles meewerkt. :j

Een van de redenen trouwens voor takjes uiteindelijk. Ik kom nu veel in het bos vanwege de fikjes. Als die er niet meer zijn ooit (snel wegstoppen die gedachte weer ;( ) dan wil ik blijven natuurbezoeken. En voedseljacht is een mooie stimulans dan ook.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:29

karuna schreef:
De dunne sliertjes verhuizen naar het andere adres hoor. :+ die zitten nu in de fauna box van de flappeneitjrs. En verkassen ergens deze week als alles meewerkt. :j


Ik heb hier trouwens een geboorte explosie van psg1 takjes. Zo leuk ze zien lopen, al bewegend met hun voelsprietjes.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 15:31

Ah was dat een twee heel veel?

De sliertjes zijn een beetje overdonderd nog en wat koud, wel al een paar aan het eten. Ze blijven bizar. Een voor een overgezet. Ik laat ze van het lepeltje zakken en dan verdwijnen ze ook bijna meteen uit je gezichtsveld. Je weet dat ze er zitten maar toch zie je ze niet gemakkelijk. Ze blijven ook vlak ipv lijfje krommen
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:32

Ik vindt het zo leuk om hier mee te lezen. Ik vindt de diertjes eng en fascinerend tegelijk :)

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:33

karuna schreef:
Ah was dat een twee heel veel?


Ik had vorig jaar de hele bups in een knoepert van een netcage, en heb er nu een stuk of 15 uit het ei...
De rest van de eitjes weggedaan, maar qua aantal kan het hier makkelijk, heb zat voer in de tuin voor die soort.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 15:36

Ah en hoeveel moeten er nog?

Petra eng? In welk opzicht? De groene sliertjes zijn misschien maximaal 1,5 cm lang en nog geen mm breed. :')
Babyflap is denk ik 2 cm en 2 mm. Niet echt in staat een keel door te bijten of zo. :+

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:44

Ik vindt ze net als spinnen een beetje eng. Ik weet dat ze niets doen maar durf ze ook niet goed op te pakken met mijn handen (bang dat ze misschien bijten of heel hard gaan bewegen). Daarom vindt ik het zo leuk om hier mee te lezen, krijg een heel ander beeld en leer nog wat bij!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 18:11

Ah ok, ik ben ook niet echt een spinnenfan. Was er ooit echt heel bang voor nadat ik als klein meisje wakker werd met een dikke huisspin op mijn bed. Maar inmiddels zolang ze niet meteen boven mijn bed zitten gaat het wel. Zijn boeiende wezens. Ben begonnen om buiten webjes te bestuderen. En zo langzaamaan is mijn angst ervoor aardig weg gelukkig.

Moet zeggen baby flapje was heel rap, voor ik kon overzetten was hij/zij al naar mijn elleboog gerend :+ . De sliertjes zijn duidelijk minder snel. :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:58

:oo %) :+ hartverzakking

een snel rennend zwart iets op de muur meteen naast de deur. Toen ik terugkwam van honden uitlaten. :=

Wat bleek het was de schaduw van babytak die aan het rondstapoen was in het verblijf. Dat gaf echt een grote schaduw op de muur. _O-


Afbeelding

Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:44

Haha, het diertje moest eens weten! :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 15:35

Was echt grappig gezicht. Baby is de nacht goed doorgrkomen.

En ik ben net aan het sliertworstelen geweest. Er moest een andere voedseltak ding komen. Dus alles moest er weer uit. Een van de zoekgeraakten is teruggevonden weer min een pootje. :(:) Ik mis er nu nog een van. De nieuwe lichting moest de fauna box leeg. Ook daar miste ik er drie. Twee doken op met het overzetten van de voedseltakken. De derde zat in een hoekje van de box. Daar leeft alles nog.

Was wel even gepruts op een vorkje met de boterdeksel als afschuiver. Ze bleven zich nogal vastklampen aan de vork :Y) .

De eerste lichting min een
Afbeelding

De faunabox deksel hing kennelijk lekker
Afbeelding

Alles min drie
Afbeelding


Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:42

karuna schreef:
Ah en hoeveel moeten er nog?

Petra eng? In welk opzicht? De groene sliertjes zijn misschien maximaal 1,5 cm lang en nog geen mm breed. :')
Babyflap is denk ik 2 cm en 2 mm. Niet echt in staat een keel door te bijten of zo. :+


Er moeten er nog 5.
Ik ben benieuwd wanneer die uitkomen, want ik bewaar altijd ook wat reserve eitjes van een latere leg, om in geval van nood (stel de al uitgekomen takjes overkomt iets, schimmel bijvoorbeeld) toch verder te kunnen. Nou verwacht ik geen drama's met de hoeveelheid die ik nu heb, meestal laat ik er minder uitkomen, en voor volgend jaar wil ik ook niet zoveel van die soort, maar ach, er groeit genoeg eten in de tuin...en ik vind die kleine beestjes zo leuk om te zien, die zijn overdag ook aktief, terwijl de volwassen takken dan lui eh... rondhangen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 23:18

Ah valt mee dan. En als je genoeg eten en genoeg ruimte vooral hebt het kost je geen kapitalen.

Hier is alles nog heel maar onder de indruk. Allemaal twee keer met een vork opgeschept en verplaatst :(:) het blijft grappig hoe goed ze stilkunnen staan. Aantal met de pootjes langs de voelsprieten naar voren

Hoe ververs je trouwens jou eettakken? Iedere keer tellen en verplaatsen? Om te voorkomen dat je sprietjes weggooid per ongeluk?

Zo anders dan de flappentakken. :D

Nu hier

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:07

Fijn dit topic..vannacht gedroomd dat mn huis overlopen werd door wandelende takken..brrrrr
Note to self: niet meer bijlezen voor het slapengaan