[VOLG] de bouw van mijn volière!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:42

Ziet er heel erg goed uit!
Hoe breed is je wandelgangetje?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 16:39

Ergens tussen de 60 en de 70 centimeter. Precies genoeg om doorheen te passen en de deuren open en dicht te doen. Zodat ook, als ik met een vogel of zo in of uit moet dat ik daar de ruimte voor heb :j

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:59

Oh ok, en een handig maatje om te borstelen dan ook nog! Het leek op de foto iets smaller.

Ben benieuwd als de bewoners aankomen!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 16:01

Onverwachts zijn vandaag de eerste 4 bewoners gekomen. Mijn moeder had deze 4 kwartels. Maar toen ze zag hoe groot en mooi de volière vroeg ze of ze niet toch naar mij mochten. En ach, alles is welkom als het maar rustig is, en deze eten ook nog lekker de zaadjes van de grond. Op de foto's alleen de dames, het mannetje kreeg een paniek aanval van alle ruimte en zit even te bekomen :j

Afbeelding

Afbeelding

En ook is mijn klimboom binnen gekomen. Niet als wat ik hem heb gekocht, want het is geen Java hout. Maar wel ook mooi en ach, ook welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:31

Kwartels zijn leuk <3 <3 veel plezier ermee!

Mooie klimtak ook! Ziet er heel stijlvol uit! (Al heb ik een kwartel eigelijk nog nooit hoger dan 20 cm zien zitten := )

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 16:50

Die zitstok is ook voor de duifjes en de parkieten en de zebravinken :')

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:58

Aha :)*

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:11

Jeetje wat een leuk topic en wat ben jij handig!!!! Ziet er echt heel gaaf uit.

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:07

Heel tof die tak! En ik moest 2x knipperen om de kwartels te spotten. Even bril opzetten.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:09

Lief en wat goed van je moeder.



Maakt het dan uit als je duiven er later nog bij komen? Niet dat ze dan problemen met territorium krijgen of zo? :o?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 21:29

Nee :) sowieso zijn de kwartels grondbewoners. En daarop worden alle inwoners enigszins geselecteerd. Alleen maar vriendelijke vogels, rustig en makkelijk. Geen felle territoriale vogels :n
Een rustige gezelschapsvoliere hoop ik dat het wordt :D

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:12

Afbeelding

Afbeelding

Zo! De klimtouwen hangen!
Morgen komen er 5 zebravinkjes bij van iemand die ze gekregen had, en de kooi wel wil maar de vogeltjes niet. En dan haal ik meteen even het eerste Catharina koppel op. Een turqoise pop en een groene man :)
Dan komt er over een week of 2/3 nog een koppel Catharina's bij, een olijfgroen en de ander groen, en dan heb ik er in wat ik er zelf in wilde hebben. En de rest mag zich dan melden als ik het tegenkom :D
Ik heb nog een hang voer- en drinkbak besteld, en een grond voer- en drinkbak. Ik vind het er zo gezellig uit zien!

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:30

Ziet er supergezellig uit! Wel vind ik de koorden dik lijken (vertekend mss op foto?) voor zebravinkjes en catharina’s ?

Een (java)boom zou ook wel erg leuk staan denk ik!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:42

Het zijn inderdaad dikke touwen :j
Mocht het niet te doen zijn haal ik ze los en draai ik ze uit elkaar. Op zich niet veel werk om te doen, en dan zijn ze echt heel smal. Maar ik wil even afwachten wat het gaat doen. Als het wel goed gaat vind ik het zonde om ze uit elkaar te halen :D
Een boom staat ook nog in de planning, maar alleen als ik een koopje tegen kom, ik ben alweer stiekem nog meer geld uit aan het geven dan ik in de planning had..

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:48

Ja haha, zo gaat dat vaak! Ik was vandaag bij de boerenbond en kon het ook niet laten weer wat mee te brengen voor de kooi van mijn catharina’s. Mijn kooi is veel kleiner dan jouw volière maar ik vind het leuk om die regelmatig weer te herinrichten. En de vogeltjes vinden dat ook leuk. Net kleine kindjes. Ze raken uitgespeeld met hun speelgoed en vervang ik dat door wat anders of ik verhang het, wordt het opnieuw interessant.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 20:52

Ik heb wilgenbomen in de tuin. Dus ze krijgen sowieso met regelmaat een bos takken opgehangen om lekker in te prutsen!

xDenies

Berichten: 13503
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:58

Ik vind het er onwijs tof uit zien!

Ik had alleen niet gedacht dat de combinatie zebravink en bijvoorbeeld kromsnavel zou gaan. Heb je dit bij iemand eerder gezien of het advies gekregen? Ik ben er wel benieuwd naar! Catarina parkieten zijn inderdaad heel leuk <3

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 21:01

Ik wilde heel graag zelf kromsnavels, maar ik vind dat in combinatie met niet kromsnavels niet ideaal. Na wat Google werk kwam ik bij bourke parkieten uit, maar die vind ik niet zo boeiend qua kleur. En turqoisines vind ik prachtig, maar die waren het toch niet helemaal. Toen kwam Lukasje met Catharina's. Die heb ik gegoogled, en nagevraagd bij de vriend van mijn schoonmoeder die met allerlei parkieten kweekt, en alles wijst op op dat het hele rustige en over het algemeen vreedzame kromsnavels zijn! En omdat het groot is, is er genoeg ruimte om te ontwijken. Maar ik hoop dus gewoon dat het is zoals ik overal op internet lees :j

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:57

Pluttersput schreef:
Ik heb wilgenbomen in de tuin. Dus ze krijgen sowieso met regelmaat een bos takken opgehangen om lekker in te prutsen!



Oh dat vinden ze hier gewéldig! Takken van appel- en perenbomen, van wilgen- of lindebomen, bamboe is het beste speelgoed :) .

Euh, je hebt toch geen treurwilg? Die is niet goed.
Oh, en best leg je de takken min een nacht in de diepvriezer.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 06:52

Knotwilgen :j
Treurwilg heb ik ook. Die mogen niet? En een kronkelwilg?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:09

Ziet er mooi uit Pluttersput! Ze kunnen ook lekker graven :D Die touwen heb ik zelf ook! Superfijn!
Doe je de vogels niet eerst in quarantaine of laat je ze gelijk bij de rest? Ben je niet bang dat ze iets onder de leden hebben qua ziektes of parasieten en daarmee de rest aansteken?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 07:15

Hmmm... dat is wel een goeie ja, daar had ik nog niet over na gedacht! Hoe doe jij dat? En hoe lang zet je ze in quarantaine?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:22

Ik zet ze een week of 2 apart en laat ze in die tijd via mest/bloedonderzoek controleren op ziektes. Je kunt in ieder geval mestonderzoek opsturen naar een vogelarts. Dat kan gewoon via post (verse ontlasting in aluminiumfolie wikkelen en opsturen). Dan krijg je binnen 2 werkdagen al de uitslag en indien nodig ook medicatie. Dan zitten ze toch al apart en kunnen ze de rest niet besmetten wanneer ze toch iets onder de leden hebben.
Mocht er niets uit het onderzoek komen kunnen ze natuurlijk eerder bij de rest :j

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 07:37

Ik moet er nog eens even over nadenken. Op zich zou het wel kunnen. Is een boel gedoe, maar aan de andere kant als ze dan in orde blijven is me dat veel waard.
Langs de andere kant hebben wij altijd alles bij elkaar gemikt. Konijnen, cavia's, vissen.. en ik heb er nooit over na gedacht. Maar nu ik het weet.. :=
Hoe ver moeten de quarantaine kooien dan uit elkaar staan? Want ik haal natuurlijk nu 2 groepen in 1 keer op... aan de andere kant.. voor de zebravinken heb ik écht alleen maar een transport kooitje en die komen met 5. Vind ik ook een beetje sneu om die daar een week in te houden. Dilemma!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 07:42

Ik denk dat ik het nu niet doe. Dat klinkt heel banketstaaf, i know. Maar als ik ze binnen in quarantaine zet kunnen ze niet meer naar buiten ivm temperatuur. En als ik ze buiten zet gaan de honden lopen rotzooien, en ik heb ook een fijne kat die niet schroomt om de vogels de stuipen op het lijf te jagen. En dat is me de stress ook niet waard.. wel zeker iets om bij volgende vogels in de gaten te houden...