Kipjes houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:51

Ik heb er hier ook 1 die sinds een paar weken alleen maar windeieren legt. Inderdaad, ze krijgen alles wat ze nodig hebben, inclusief grit en schelpen en ze ziet er hartstikke gezond uit. De rest legt gewone eieren. Ze is ermee begonnen nadat ze geruid heeft. Het zal waarschijnlijk toch met de calciumopname te maken hebben, misschien ouderdom (hoewel dat bij die van jou n.v.t. zou moeten zijn)?

Marcella

Berichten: 36869
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:54

Kippen kunnen behoorlijk eigenwijs zijn. :')

Ik had gisteren 3 boze hennen en een haan aangezien ze opgesloten even werden. Wegens werkzaamheden in/aan het hok. :')

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:09

Is inderdaad een windei. Wacht het even af. Ze zijn pas net begonnen.
Kiezels eten ze om te helpen met het vermalen van voedsel, niet voor calcium / eiwit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:46

Century schreef:
Is inderdaad een windei. Wacht het even af. Ze zijn pas net begonnen.
Kiezels eten ze om te helpen met het vermalen van voedsel, niet voor calcium / eiwit.

I know. Ik geef ze yoghurt en eierschalen. Maar toch eens kijken voor extra.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:50

Had ooit twee industriekippen die waren kampioen in het leggen van windeieren. Het kan calciumgebrek zijn maar ook virus, bacterie oftewel algehele gezondheid. Het kan wel gevaarlijk zijn want als zon ei knapt in de hen kunnen ze daar goed ziek van worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:04

Dit is t eerste windei. Gisteren een dubbeldooier met goede schaal. Maar even in de gaten houden :j.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:14

Komt vast goed :j

Pandora2
Berichten: 19878
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:15

Ik heb dat vorig jaar ook gehad met 1 van mijn kippies.
Was hoogstwaarschijnlijk het Egg Drop Syndrome ( virus ). Na de volgende rui was het weer over.

Maar bij jonge hennen kan het wel in het begin voorkomen zonder echt aanwijsbare oorzaak en gaat het daarna ook snel weer over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 15:07

Century schreef:
Komt vast goed :j

Ik hoop het. Het zag er heel raar uit. Net alsof ze eerst de dooier en daarna, buiten, de schil eruit geperst heeft.

Pandora2 schreef:
Ik heb dat vorig jaar ook gehad met 1 van mijn kippies.
Was hoogstwaarschijnlijk het Egg Drop Syndrome ( virus ). Na de volgende rui was het weer over.

Maar bij jonge hennen kan het wel in het begin voorkomen zonder echt aanwijsbare oorzaak en gaat het daarna ook snel weer over.

Hopelijk is het jongheid, dan. De andere dames leggen goede eieren, mooie harde schaal.

Ik vind t nog steeds grappig dat de structuur zo anders is dan de supermarkt eieren. Veel steviger, meer smaak, het eiwit is ook niet waterig slijm :P.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8374
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:14

Omdat dit topic nu uit 15 pagina's bestaat verhuis ik het naar [BB-HK].

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 14:32

Nou, vandaag vond ik een keurig normaal (klein) eitje :D. Dus ik denk dat het een eenmalig 'foutje' was.

Dat betekent 3 leggende kipjes. Een witje heeft diarree (er zit geen bloed bij), ik las dat dat vaak veroorzaakt kan worden door wormen, ze hebben nu ontworming door het water. Hopelijk wordt het snel minder. Juffrouw Pok is ook de enige die het heeft.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:04

Let op dat je met sommige ontwormingsmiddelen de eieren tijdelijk niet mag eten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:08

Century schreef:
Let op dat je met sommige ontwormingsmiddelen de eieren tijdelijk niet mag eten :)

Er staat alleen niet voor dieren voor consumptie, maar niks over hoe lang de eieren niet gegeten mogen worden.

Lukasje
Berichten: 11357
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:14

Oh, mijn DA zei toch zeker 10 dagen geen eieren eten bij ontwormen. Daarom ontwormde ik na de leg.

Matheno

Berichten: 7959
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:18

Ik geef Cox & Worms, daarmee mag je wel gewoon de eieren eten.
Een windei zou ik me niet teveel zorgen over maken, tenzij het een volle week elke dag is. Dan is er iets aan de hand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 16:01

Ik heb hier worm liquid van Travipharma. Op de website e.d. zie ik niks over wel of niet eten van de eieren en zo niet, hoe lang niet. En het bedrijf is ook niet bereikbaar :').

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:20

Wat is de werkzame stof?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 16:30

Levamisole HCl 80 mg.

Ik heb gegoogled, blijkbaar wordt het ook bij mensen gebruikt. Maar ik vind niks over of t veilig is of niet... Ze krijgen verdeeld over 4 kippen 6 ml vloeistof per dag drie dagen lang, door 2 liter water.

https://www.travipharma.com/en/worm-mix-liquid.html

Deze is het.

pillow
Berichten: 7859
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:33

Century schreef:
Let op dat je met sommige ontwormingsmiddelen de eieren tijdelijk niet mag eten :)

Hoeveel wormmiddel zou er in een ei terechtkomen denk je? Niet iets om je zorgen over te maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:28

_San87_ schreef:
Levamisole HCl 80 mg.

Ik heb gegoogled, blijkbaar wordt het ook bij mensen gebruikt. Maar ik vind niks over of t veilig is of niet... Ze krijgen verdeeld over 4 kippen 6 ml vloeistof per dag drie dagen lang, door 2 liter water.

https://www.travipharma.com/en/worm-mix-liquid.html

Deze is het.

Het is eigenlijk voor duiven,die eieren worden normaal gezien niet gegeven.
Maar denk nu ook niet dat het zo kwaad kan.
Zelf ontworm ik met wat ik vd dierenarts krijg en die zegt altijd een week gaan eieren eten en dan kook ik de eieren voor de kipjes en de varkens krijgen ze het nog eens terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:33

beatje schreef:
_San87_ schreef:
Levamisole HCl 80 mg.

Ik heb gegoogled, blijkbaar wordt het ook bij mensen gebruikt. Maar ik vind niks over of t veilig is of niet... Ze krijgen verdeeld over 4 kippen 6 ml vloeistof per dag drie dagen lang, door 2 liter water.

https://www.travipharma.com/en/worm-mix-liquid.html

Deze is het.

Het is eigenlijk voor duiven,die eieren worden normaal gezien niet gegeven.
Maar denk nu ook niet dat het zo kwaad kan.
Zelf ontworm ik met wat ik vd dierenarts krijg en die zegt altijd een week gaan eieren eten en dan kook ik de eieren voor de kipjes en de varkens krijgen ze het nog eens terug.

Op de fles staat voor duiven, volierevogels e.d.. van wat ik las wordt het vaker voor kippen gebruikt :).

Ik denk zelf, gezien de werkzame stof en de hoeveelheid die gegeven wordt, dat het idd geen kwaad kan.

Jouw optie is ook wel een goeie :P.

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:52

pillow schreef:
Century schreef:
Let op dat je met sommige ontwormingsmiddelen de eieren tijdelijk niet mag eten :)

Hoeveel wormmiddel zou er in een ei terechtkomen denk je? Niet iets om je zorgen over te maken.


Er zijn genoeg stoffen waar je niet veel van nodig hebt om toch heel ziek van te kunnen worden. Dus dat vind ik niet per definitie een argument.
Nu heb ik niet enorm veel verstand van ontworming, maar voor de veiligheid houd ik me toch maar aan het voorschrift :) (bij mij staat het wel op namelijk).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:54

Century schreef:
pillow schreef:

Hoeveel wormmiddel zou er in een ei terechtkomen denk je? Niet iets om je zorgen over te maken.


Er zijn genoeg stoffen waar je niet veel van nodig hebt om toch heel ziek van te kunnen worden. Dus dat vind ik niet per definitie een argument.
Nu heb ik niet enorm veel verstand van ontworming, maar voor de veiligheid houd ik me toch maar aan het voorschrift :) (bij mij staat het wel op namelijk).

De werkzame stof in dit middel is ook de werkzame stof in ontworming voor mensen o.a..

Ik vind het wel raar. Bij medicatie voor dieren staat normaal gesproken hoe lang je een dier niet mag eten na behandeling. Ik vind helemaal niks.

tamary

Berichten: 29245
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:35

beatje schreef:
_San87_ schreef:
Levamisole HCl 80 mg.

Ik heb gegoogled, blijkbaar wordt het ook bij mensen gebruikt. Maar ik vind niks over of t veilig is of niet... Ze krijgen verdeeld over 4 kippen 6 ml vloeistof per dag drie dagen lang, door 2 liter water.

https://www.travipharma.com/en/worm-mix-liquid.html

Deze is het.

Het is eigenlijk voor duiven,die eieren worden normaal gezien niet gegeven.
Maar denk nu ook niet dat het zo kwaad kan.
Zelf ontworm ik met wat ik vd dierenarts krijg en die zegt altijd een week gaan eieren eten en dan kook ik de eieren voor de kipjes en de varkens krijgen ze het nog eens terug.

Restjes ontwormingsmiddel verdunt terugvoeren kan wel eens voor resistentie tegen het middel zorgen en dat wil je zeker ook niet. Voor je composthoop is het ook gevaarlijk, dus helaas beste optie is grijze kliko.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41851
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 12:27

Tante Tok heeft een nest gebouwd :oo <3.

Vind t haast sneu alle eitjes weg te halen :o.

Afbeelding