Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:49

Mijn Chinese dame heeft ook een kerst bak <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:59

Even een vraag van mij en mijn dochter. Wij kwamen er net dat de hamster een wond heeft. Heel gek. Het lijkt hem geen pijn te doen. Ik heb de dierenarts gebeld. Die zei dat ik het even moest schoonmaken zoadat we het beter konden zien. Gisteren hebben we hem niet vast gehad. De dagen ervoor wel. Hebben jullie tips of ervaring hiermee. We snappen ook echt niet hoe dit kanAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:37

Inderdaad even schoonmaken (en er op letten dat niet de hele hamster nat is, want dan vatten ze vlot kou). Zand uit de bak halen en even de attributen controleren waar plukjes haar aan zit of gewoon op mogelijk gevaarlijke uitstekende dingetjes. Het kan altijd gebeuren. Je kan Vetericyn Hydrogel halen om het wondje in te sprayen, dan is het zo weer genezen.
Een hamster toont overigens zelden pijn. Dan zijn ze zwak & een makkelijke prooi. Gewoon doorgaan is de mentaliteit ;)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:27

Bedankt voor je reactie. We hebben net zijn bak opnieuw ingericht. Hij is alweer lekker op onderzoek uit. Zijn vacht is ook alweer opgedroogd en het wondje ziet er beter uit na het schoonmaken. Hopen dat het verder mee valt. Al vraag ik me nog steeds af wat hij heeft uitgespookt. We hebben alles nagekeken

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 20:01

Dat hoop ik ook Noah :)

Aan de andere: Wie is er hier creatief met namen/woorden en het bedenken daarvan?

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:31

Ik denk dat ik mezelf wel creatief mag noemen daarin! O:)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:56

Mag ik even inbreken met wat vragen?
Ik heb een mooie ruime bak, maar omdat het geen kooi is kan ik het drinkflesje nergens aan vast maken. Is daar een handige oplossing of een goed alternatief voor?

Mijn dochter krijgt een hamster voor haar verjaardag. Hier in de buurt staan Roborovski hamsters te koop. Klopt het dat deze nog wat vriendelijker zijn dan Rusjes?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 14:28

Anoeska27 schreef:
Mag ik even inbreken met wat vragen?
Ik heb een mooie ruime bak, maar omdat het geen kooi is kan ik het drinkflesje nergens aan vast maken. Is daar een handige oplossing of een goed alternatief voor?

Mijn dochter krijgt een hamster voor haar verjaardag. Hier in de buurt staan Roborovski hamsters te koop. Klopt het dat deze nog wat vriendelijker zijn dan Rusjes?


Nooit aan de natuurlijke optie van een waterbakje gedacht? Dat is je oplossing, haha. Wij werken niet met drinkflesjes omdat het geen fijne en natuurlijke houding is voor het diertje.

Een Roborovski is in principe hartstikke leuk maar is van nature een groepsdiertje en leeft daardoor graag samen. Ik vind het persoonlijk niet eerlijk om bewust een Robo (of campbelli) alleen aan te schaffen; behalve als deze dus uit een opvang komt of dergelijke waar is gebleken dat het niet samenging. Het samen houden neemt wel te allen tijde risico's met zich mee.
Roborovski's zijn inderdaad vrij vriendelijke en zullen zelden bijten (zolang een huisvesting voldoet geld dit voor iedere hamster vind ik), máár zij zijn ook wel de snelste van alle hamsters. Zeer actief ook. Alleen bij een goede hobbyfokker vandaan is de kans op goed handtam het grootste. Ze zijn gewoon meer op elkaar gericht dan op de mens :)

Wat voor bak heb je ondertussen, qua afmeting? Wellicht kunnen we je verder helpen.


AlwaysH schreef:
Ik denk dat ik mezelf wel creatief mag noemen daarin! O:)


Ondertussen is het me gisteravond wel gelukt met iets leuks & bijzonders *\o/*

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:27

Ik begreep van die fokker dat Roborovski's iets minder ruimte nodig hebben dan Rusjes. Onze bak is 75 x 48 x 48, dus net te klein als ik het goed begrijp voor een Rusje.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 17:36

Met beide ben ik het niet eens, sorry. Wie is die fokker als ik vragen mag? Er zijn namelijk maar heel weinig Roborovski fokkers. Een Roborovski is een dwerghamster en heeft dus 2800cm2 nodig, 75x48 is 3600cm2 en dus niet te klein. Het is wel te klein voor Syren, die hebben 5000cm2 minimaal nodig :)

Roborovski's zijn juist héél erg actief (met elkaar) en hebben dus ook gewoon voldoende ruimte nodig. Maar de oppervlakte voldoet prima.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:48

xDenies schreef:
Met beide ben ik het niet eens, sorry. Wie is die fokker als ik vragen mag? Er zijn namelijk maar heel weinig Roborovski fokkers. Een Roborovski is een dwerghamster en heeft dus 2800cm2 nodig, 75x48 is 3600cm2 en dus niet te klein. Het is wel te klein voor Syren, die hebben 5000cm2 minimaal nodig :)

Roborovski's zijn juist héél erg actief (met elkaar) en hebben dus ook gewoon voldoende ruimte nodig. Maar de oppervlakte voldoet prima.

Geen sorry, ik probeer door alle info juist de juiste info te vinden. Dus ik zou wel een Rusje kunnen halen voor haar met deze bak? Heb je dan nog advies voor een fokker op max 45 minuten rijden van Uddel? Bij de dierenwinkel in Putten zitten er ook een aantal, maar ik zoek echt een hamster waarmee ze een goede start kan maken op dit gebied.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 17:58

Anoeska27 schreef:
Geen sorry, ik probeer door alle info juist de juiste info te vinden. Dus ik zou wel een Rusje kunnen halen voor haar met deze bak? Heb je dan nog advies voor een fokker op max 45 minuten rijden van Uddel? Bij de dierenwinkel in Putten zitten er ook een aantal, maar ik zoek echt een hamster waarmee ze een goede start kan maken op dit gebied.


In die omgeving is mij sowieso geen Roborovski fokker bekend. Wel zit Hamstertopia & Alba's Knagertjes in deze omgeving dacht ik zo. Zij fokken beide ook met rusjes maar ik weet niet of ze iets hebben zitten op het moment. Je hebt anders ook nog Sungorus Knagers, geen idee of dat nog onder je afstand valt - maar die fokt ook rusjes.

Je bak is groter dan de minimale adviesmaat dus daar lijkt mij niets mis mee. Zolang het dan om een glazenbak gaat. In een traliekooi kan je toch al snel te weinig bodem aanbieden natuurlijk.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:11

Ja, het is een glazen bak met een tralie deksel bovenop.

Wil je dan ook even een blik werpen op de overige info en de materialen die we nu opgeschreven hebben?
1 huisje (ik begreep dat je in het begin niet teveel schuilplekken moet hebben als de hamster nog moet wennen aan je)
1 zandbak
2 loopbruggen (die moet je afplakken of kitten als er kieren in zitten?). Eentje als brug en eentje als omheining van de zandplek
1 boomstam
1 silent spinner middelste maat

Verder wil ze er nog graag een speelplaats in en ze heeft mangrovehout opgeschreven

Bij de bak zat een metalen hooibal, is dat wel geschikt?

Haar beste vriendin heeft 2 hamsters in een traliekooi zitten en dat wil ze absoluut niet omdat ze dat niet natuurlijk vindt. Dus ze is zich echt druk aan het inlezen en filmpjes aan het kijken.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 18:21

Anoeska27 schreef:
Ja, het is een glazen bak met een tralie deksel bovenop.

Wil je dan ook even een blik werpen op de overige info en de materialen die we nu opgeschreven hebben?
1 huisje (ik begreep dat je in het begin niet teveel schuilplekken moet hebben als de hamster nog moet wennen aan je)
1 zandbak
2 loopbruggen (die moet je afplakken of kitten als er kieren in zitten?). Eentje als brug en eentje als omheining van de zandplek
1 boomstam
1 silent spinner middelste maat

Verder wil ze er nog graag een speelplaats in en ze heeft mangrovehout opgeschreven

Bij de bak zat een metalen hooibal, is dat wel geschikt?

Haar beste vriendin heeft 2 hamsters in een traliekooi zitten en dat wil ze absoluut niet omdat ze dat niet natuurlijk vindt. Dus ze is zich echt druk aan het inlezen en filmpjes aan het kijken.



Ik hoop dat het niet l*llig over komt want zo bedoel ik het echt niet: maar waar heb jij informatie gelezen? Vast niet op www.HamsterScaping.info? Als het mag wil ik je toch graag adviseren om dat even te doen! Dat gaat het zoveel makkelijker voor je maken.

Het is juist van belang om direct te beginnen met een goede & juiste inrichting. Een hamster is een prooi & vluchtdier en zal zich daarom ook nooit fijner gaan voelen in een ruimte waar minder schuilplekken of dergelijke aanwezig zijn. Je kan het diertje veel beter de tijd gunnen en er voor zorgen dat ie optimaal kan wennen. Dus of één groot huis & één klein huis, of drie kleine huisjes. Niet maar ééntje :)
Het advies is om te werken met minimaal 3 ladders, allemaal als omheining waarvan één eventueel als zandbak. Je moet inderdaad op de kiertjes letten maar dit is met al je producten.
Wat voor boomstam bedoel je? Ik zou een kurktunnel & wijnrank hier plaatsen haha.
De silent spinner is 16,5cm en dat is op zich geen ramp als je hamstertje tot zo'n 40gram blijft wegen. Als hij zwaarder wordt (en dus groter) is 20cm wel echt een must have. Je kan naar het blanke houten loopwiel van Trixie kijken of het plastic KERBL loopwiel.

Ik zou deze bak vooral inrichten met doelgerichte producten. Ik weet niet welke speelplaats je bedoelt maar deze zijn vaak erg groot en meer op klimmen afgestemd. Een mooi stuk mangrovehout is altijd welkom. Een metalen hooibal is gevaarlijk, die kan beter weg.

2 hamsters in een traliekooi? :o?

https://www.youtube.com/channel/UCRoB6f ... subscriber

Afbeelding

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:42

We hebben inmiddels zoveel sites doorgenomen... Oa https://www.derussischedwerghamster.nl/, maar ook hamsterscaping.nl

Ze is de 28e jarig, dus we hebben nog ruim de tijd om alles te perfectioneren.

En ik vind de reactie zeker niet banketstaaf, we willen juist info voor een zo goed mogelijke start.

Dit bedoelde ze met de speelplaats: https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/tr ... toren.html
En met de boomstam bedoelde ze hetzelfde als met mangrove https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/ma ... 40-cm.html

Ik had zo'n loopwiel van Trixie in mijn handen, maar vond de bodem wat bobbelig.

Ja, die van haar vriendinnetje zitten met 2 in een draadkooi. Eentje mist een poot. Maar ik begreep net dat ze alweer weg moeten omdat ze stinken. Ik zal maar niet herhalen wat ik dacht...

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 19:50

HamsterScaping.nl is geen goede website. Dit domein is 'voor mijn neus weggekaapt' en heeft dus geen kloppende informatie als het aankomt op wat HamsterScaping daadwerkelijk inhoud :( Vandaar dat zowel in dit topic als op facebook en dergelijke heel duidelijk de .info staat - enige domein wat dus nog beschikbaar was. Met wel kloppende informatie zoals ik HamsterScaping ooit bedacht heb.

De graaftoren kan je links laten liggen. Het voegt niets toe voor een hamstertje en daarnaast gebeuren er ook nog gevaarlijke taferelen mee. Je hamstertje is veel blijer als deze gewoon over de volledige bak kan graven dan op 10cm.
Met de mangrove is niets mis :) Wel zwaar dus veilig in de inrichting verwerken.

Oh jeetje. Ik heb hier gister ook iemand gehad die vertelde hoe hun Syr woonde (gekregen voor verjaardag), het stoom kwam uit mijn oren :(

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:50

Stille meelezer meld zich
Ik lees al heel lang mee maar nooit echt wat gepost. Maar ik wil nu graag om tips vragen.

Ik heb een hele lieve hamster hij heet Diesel. Helaas heeft hij vorige week zondag vast gezeten met zijn pootje in een trapje. Hij is maar de dierenarts geweest omdat ik dacht dat het gebroken was. Ze hebben röntgenfoto's van hem gemaakt gelukkig was er niks gebroken. Ik heb pijnstillers en antibiotica mee gekregen. Helaas heeft Diesel bedacht om zijn pootje op te gaan eten, heeft iemand hier ervaring mee? Ik vindt het echt verschrikkelijk.

Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 22:11

Aller eerst; veel sterkte met je hamstertje.

Als je hamster over gaat tot amputatie van zijn pootje dan is er dus wel meer aan de hand en dan zou de dierenarts dat moeten hebben gezien. Ik ben geen dierenarts, maar ik denk wel iets op de foto te zien. Maar goed, ik ben geen dierenarts.
Een pootje die dusdanig beschadigd is en geen doorbloeding meer heeft moet er af. Ik zou haast maken voor een nieuwe afspraak bij de dierenarts zodat het snel en zo pijnloos mogelijk opgelost kan worden. Ik moet er niet aan denken om iets bij mezelf te moeten amputeren .... :o

En nog maar weer met klem de waarschuwing om je producten te allen tijde te blijven controleren. Ongeluk zit in een klein hoekje.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:19

Ik ben bang dat de dierenarts hier niet zo veel hamsters op het spreekuur krijgen dus er is vast ook niet veel ervaring mee. Maar kan een hamster met 3 voetjes leven? Of is het niet fijn voor dit diertje

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 22:22

paardje2013 schreef:
Ik ben bang dat de dierenarts hier niet zo veel hamsters op het spreekuur krijgen dus er is vast ook niet veel ervaring mee. Maar kan een hamster met 3 voetjes leven? Of is het niet fijn voor dit diertje


Ja hoor, daar hoef je je gelukkig geen zorgen om te maken. Een voorpootje is wel wat lastiger maar met een missend achterpootje kan een hamster héél goed leven! :) Er zijn ook jonge hamstertjes die bij de geboorte al een pootje missen als mama wat onhandig is. Er zijn ook hamsters die om welke reden dan ook later een pootje moeten amputeren. Het gebeurd helaas (en gelukkig niet alleen maar door ladders ..:o)

Ik zou toch even zoeken naar een Dierenarts die je wel kan helpen. Als je hamstertje niet goed geholpen wordt gaat het ontsteken en dan ben je verder van huis. In de groep HamsterScaping hebben we bijvoorbeeld een document met dierenartsen waarvan bekend is dat ze iets meer weten over hamsters. Als je daar geen lid van bent geef even aan in welke provincie je woont; dan plak ik het hier.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 23:33

Dat is fijn om te horen dan maak ik mij in ieder geval al wat minder zorgen

Ik ben lid van de Facebook pagina zal daar even naar kijken voor een dierenarts

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 23:35

Veel succes! Houd je ons op de hoogte?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:23

Even een vraag tussendoor: ik zag vandaag ineens een wondje/kaal plekje bij Beer op zijn buik onder zijn linker voorpoot. Hij lijkt ook wat jeuk te hebben op zijn lichaam , of ik zie hem nu toevallig veel krabben. Ik ga het sowieso even in de gaten houden en mocht het aanhouden ermee naar de DA. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:30

__Sannne schreef:
Even een vraag tussendoor: ik zag vandaag ineens een wondje/kaal plekje bij Beer op zijn buik onder zijn linker voorpoot. Hij lijkt ook wat jeuk te hebben op zijn lichaam , of ik zie hem nu toevallig veel krabben. Ik ga het sowieso even in de gaten houden en mocht het aanhouden ermee naar de DA. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?


Je bedoelt niet de geurklier heh? En anders even een foto maken :) Filmpje sturen mag ook. Ook via facebook als je dat makkelijker vind.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:41

Geurklier kende ik niet, maar na even gegoogled te hebben denk ik niet dat dat het is. De plek zit direct onder zijn oksel zegmaar. Als het lukt zal ik even een foto proberen te maken als ik hem weer zie!