Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:11

Meliszy schreef:
Update; ze is bevallen van 3 kittens en het gaat heel erg goed.
Ze hebben het echt samen gedaan, de andere kat heeft de placenta's opgegeten en ligt er de hele tijd bij. Kittens drinken zowel bij hun eigen mama als de andere poes.

Ook ben ik vanmiddag voor een echo geweest met de andere poes, helaas geen leven te zien. Ze krijgt tot dinsdag om zelf te bevallen en anders wordt Ze dinsdag gecastreerd...
Heel erg sneu allemaal. Maar gelukkig heeft ze de kittens van haar zus om samen voor te zorgen


Heb je ook een Röntgenfoto laten maken?
Ik was ooit ook eens overtuigd dat een poes zwanger was, ze werd ook dikker, ze was zeker een halve kilo aangekomen. Op de echo geen kloppende hartjes na de uitgerekende datum plus wat extra dagen. Dus meteen keizersnede/sterilisatie gepland en vlak voor die tijd bedachten we nog dat een röntgenfoto wel een goed idee zou zijn…

Er zat niets in, blijkbaar is een dood kitten op echo bijna niet te onderscheiden van organen en darmen. Op echo wordt gezocht naar een kloppend hartje, als dat er niet is wordt er vanuit gegaan dat het kitten dood is, maar voor hetzelfde geld zit er dus niet eens iets in. Op Röntgenfoto kun je de skeletten zien en weet je tenminste zeker of er wel of niet wat in zit.

Dat was bij mij trouwens dezelfde poes die ook altijd met elk nest mee moederde en melk gaf, ook al had ze zelf geen kittens. Haar hormonen deden dus vrolijk mee met de zwangere dames, zo erg dat ze mij als ervaren fokker nog voor de gek hield met haar volle rode tepels, toegenomen eetlust en dikker wordende buik.

Na de tweede schijnzwangerschap heb ik haar laten helpen.

Mocht er bij jou poes wel wat in zitten, dan zou ik adviseren met oxytocine te gaan beginnen om de weeën op te wekken.
Normale dosis bij een bevalling is 0,3 ml, maar dat is om volle weeën op te wekken en jij moet alleen de weeën stimuleren.

De dosis moet 10x verdund worden, zodat de baarmoedermond tijd krijgt om rustig open te gaan staan en de vulva wat week kan worden.
Nu dus 0,03 ml en dan aanvullen met zoutoplossing tot 0,3 ml (anders is het te weinig om te spuiten).

Het spuiten bouw je op, na de eerste spuit:
2e spuit - 8 uur later
3e spuit - 7 uur later
4e spuit - 6 uur later
5e spuit - 5 uur later
6e spuit - 4 uur later
7e spuit - 3 uur later
8e spuit - 2 uur later

(Je zit nu aan 35 uur)

En dan elke 2 uur tot de weeën beginnen. Dit doorzetten tot 48 uur.

Je hebt in de eerste instantie dus 15-16 dosissen nodig, vraag de dierenarts om 2 dosissen per spuit, dus 8 spuitjes.
Dus 0,06 ml Oxy en dan aanvullen tot 0,6 ml met zoutoplossing.

Want als er 48 uur vanaf de eerste spuit nog geen weeën zijn, dan zou ik de poes laten strippen bij de Dierenarts. De dierenarts zal dan met zijn vinger de geboorte gang oprekken en de baarmoedermond stimuleren, vaak heb je dan met 24 uur weeën. Ondertussen door blijven gaan met de oxytocine.

Als bovenstaande niet werkt, dan kun je altijd nog voor een operatie kiezen, maar in mijn ervaring werkt bovenstaande doorgaans uitstekend, dit is een truc die wel vaker door ervaren fokkers wordt toegepast.

Ik heb alles zelf in huis (oxy en spuitjes) en kan zelf een poes strippen als dat nodig is, maar als je geen ervaring hebt kun je dat beter door een dierenarts laten doen, ze vinden het echt niet grappig en het doet onwijs veel pijn, maar de korte pijn is beter dan een operatie.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:17

Oh en trouwens nog gefeliciteerd met de geboorte van de drieling.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:30

Daphara, ik reageer morgen even op je hoor.

Zojuist is er een verrassingskitten geboren!! Gewoon exact 10 uur na de laatste. Heeeeeeel bijzonder haha

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:31

Meliszy schreef:
Daphara, ik reageer morgen even op je hoor.

Zojuist is er een verrassingskitten geboren!! Gewoon exact 10 uur na de laatste. Heeeeeeel bijzonder haha


Nou, gefeliciteerd met de vierling dan! Is ze nu leeg of zit er nog een verassing in?

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:59

Daphara schreef:
Meliszy schreef:
Daphara, ik reageer morgen even op je hoor.

Zojuist is er een verrassingskitten geboren!! Gewoon exact 10 uur na de laatste. Heeeeeeel bijzonder haha


Nou, gefeliciteerd met de vierling dan! Is ze nu leeg of zit er nog een verassing in?


Ik durf het echt niet te zeggen,ze ademt nog steeds heel snel. We wachten weer af...

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:27

Het is bij 4 gebleven, ze doen het tot nu toe allemaal heel goed!

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:37

Fijn dat er geen extra verrassingen meer zijn gekomen.
Gefeliciteerd met de ukkies <3

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:34

Meliszy schreef:
Het is bij 4 gebleven, ze doen het tot nu toe allemaal heel goed!

Drinken de kittens ook bij de andere poes?

Als daar wel wat in zit, zal het helpen om ook bij haar de boel te stimuleren. Toch zou ik kiezen voor een röntgenfoto om er zeker van te zijn en bespreek mijn optie van weeën opwekken met je dierenarts. Hij kan bellen met Utrecht om het te checken, het advies voor die opbouw van weeën opwekken komt daar ook origineel vandaan.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:52

Daphara schreef:
Meliszy schreef:
Het is bij 4 gebleven, ze doen het tot nu toe allemaal heel goed!

Drinken de kittens ook bij de andere poes?

Als daar wel wat in zit, zal het helpen om ook bij haar de boel te stimuleren. Toch zou ik kiezen voor een röntgenfoto om er zeker van te zijn en bespreek mijn optie van weeën opwekken met je dierenarts. Hij kan bellen met Utrecht om het te checken, het advies voor die opbouw van weeën opwekken komt daar ook origineel vandaan.


Gelukkig heeft de natuur zijn werk gedaan, ze is vanmiddag spontaan van haar dode kitten bevallen

Marcella

Berichten: 36738
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:00

Zou toch röntgenfoto nog doen dat ze nu echt leeg is. Als er wat blijft zitten heb je risico op fatale afloop.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:19

Meliszy schreef:
Daphara schreef:

Drinken de kittens ook bij de andere poes?

Als daar wel wat in zit, zal het helpen om ook bij haar de boel te stimuleren. Toch zou ik kiezen voor een röntgenfoto om er zeker van te zijn en bespreek mijn optie van weeën opwekken met je dierenarts. Hij kan bellen met Utrecht om het te checken, het advies voor die opbouw van weeën opwekken komt daar ook origineel vandaan.


Gelukkig heeft de natuur zijn werk gedaan, ze is vanmiddag spontaan van haar dode kitten bevallen


Eens met Marcella, als je niet zeker weet of ze leeg is en je niet zeker weet hoe je dat moet voelen, dan zou ik een röntgenfoto laten doen.
In dit geval zou ik sowieso al een spuit Oxy (dus 0,3 ml) max. een uurtje of 2 na de geboorte van het kitten geven, zodat eventueel achtergebleven weefsel, kittens enz ook uitgedreven wordt.

Hoe sneu ook van dit ene dode kitten, je bent waarschijnlijk beter af dan met een keizersnede zonder dat er weeën waren geweest, de kans dat het kitten het dan wel gered had is niet heel groot, omdat de onervaren moeder dan vaak moedergevoelens mist en juist die eerste 48 uur kritisch zijn voor het overleven van het kitten. Zelfs ik met al mijn ervaring weet dit soort kittens er niet altijd door te trekken, de tik die ze meekrijgen van de narcose en het ontbreken van moeders zorgen is gewoon een hele slechte combinatie.

Gelukkig kan de poes nu wel al haar moedergevoel kwijt bij de kittens van haar zus en zal ze nu ook melk gaan geven (als ze dat nog niet deed), dus voor kittens van zus is dit dubbel melkbar geluk en waarschijnlijk altijd een vol buikje en een "schone luier".

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:36

Hier is als het goed is mijn poes weer drachtig. Eind eerste week juni uitgerekend.

Waar halen jullie nutri drops? Lijkt mij toch wel handig om in huis te hebben

Marcella

Berichten: 36738
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:40

Ik heb ze toen online besteld.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:54

caro29 schreef:
Hier is als het goed is mijn poes weer drachtig. Eind eerste week juni uitgerekend.

Waar halen jullie nutri drops? Lijkt mij toch wel handig om in huis te hebben


Online ja

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:59

Weer een stapje verder met de cattery. Recent lid geworden van de Britten club en ga mij zoals het er nu uit ziet ook aanmelden bij mundicat. De jongste Brit heeft recent haar eerste testen gehad.

Nu gaat mijn andere bijna bevallen. De twee britjes zijn jut en Jul. Altijd bij elkaar in de buurt. Laten jullie andere katten bij de bevalling en bij het nest komen? Vorige keer had ik alleen mijn htk met mijn Brit maar die heeft nooit een blik geworpen op het hele nest

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 08:57

Bij de bevalling niet. Nishi moest en zou daarna beneden liggen en die nodigde haar dochter van eerder nest gerust uit in het nest. Het belangrijkste is bij ons moeders wil is wet. Als zij beneden wilt zijn bij de andere oké dan mag dat. Ik heb Lanah er alleen nooit bij gelaten als wij er niet bij waren toen ze zo klein waren. Die was me toch iets te lomp. Maar moeders vond het prime haar kids aan haar oudste dochter over te laten zodat zij kon doen wat ze wilde.

Ga je ook showen met je katten of dat niet?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:39

xoranlover schreef:
Bij de bevalling niet. Nishi moest en zou daarna beneden liggen en die nodigde haar dochter van eerder nest gerust uit in het nest. Het belangrijkste is bij ons moeders wil is wet. Als zij beneden wilt zijn bij de andere oké dan mag dat. Ik heb Lanah er alleen nooit bij gelaten als wij er niet bij waren toen ze zo klein waren. Die was me toch iets te lomp. Maar moeders vond het prime haar kids aan haar oudste dochter over te laten zodat zij kon doen wat ze wilde.

Ga je ook showen met je katten of dat niet?


Met show ben je de hele dag op pad en als alleenstaande moeder met kleuter lukt dat niet. Je heb van het nokk wel van die middagen maar dat ik voor mij veels te ver

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 11:12

Oh nee dat snap ik.
Wij hebben in september een abessijn somali special. Zo leuk. Gaat een broer van Lanah mee. En Elani en Nishi. Heb er zo’n zin in. :D

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:38

Ik wil nog uitzoeken of er zo’n keuringsmiddag in de buurt is en kreeg de tip om een mentor te zoeken. Dat wil ik wel maar als ik zie hoe men op elkaar reageert op fb in die Britten groepen -O- ….

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 19:45

Ik weet niet waar je woont? Maar ga anders eens gewoon kijken of een Fife show. Daar leer je dan misschien wel iemand kennen die je wilt helpen?

Ik ga altijd met een vriendin. Zij gaat al haar hele leven met haar haar ouders naar show.
Dus alles wat ik weet heb ik van haar geleerd.

Marcella

Berichten: 36738
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:40

Afbeelding
Lekker bakken tussen raam en gordijn. Mevrouw is ook poging aan het doen om de folie eraf te werken.
Afbeelding
Afbeelding
Baas schuif wel op hoor. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2de Keer beneden bij de vijver die ze nog bijna in liep waar een stuk alg lag. <3
27 April is ze 1 jaar geworden, maar twijfel wanneer dekken. Want vind haar nog vrij klein en jeugdig eruit zien. Aan de andere kant van bovenaf is er steeds minder verschil te zien met dat het dus ook al een keer gebeurt is dat ik tegen Alexia Maira zei.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 12:14

Prachtige kat.

Hier is de catterynaam aangevraagd en stamboom wordt geaccepteerd. Het is toch wat met Russisch papieren :j

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:51

Gisteren 5 kittens rijker. Helaas 1 overleden. De laatste moest gehaald worden door de dierenarts. Zat te lang in het geboortekanaal.

De cattery is officieel een feit. Vandaag de bevestiging gehad.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:55

Gefeliciteerd caro29, met de gezinsuitbreiding en officieel cattery zijn *\o/*
Zo te lezen was het even spannend, hoop dat alles goed gaat met mams en de ukkies <3

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:28

Is er hier iemand die ervaring heeft met een ‘drama’ bevalling?

Ik twijfel of ik nog een nestje wil met mijn poes, ze heeft vorig jaar haar eerste nest gehad en het was echt niet leuk.
Ze raakte volledig in paniek, ze wilde de baby’s doden wanneer ze geboren werden, ze leek wel een wilde tijger, ook door de pijn denk ik.
Eenmaal kitten eruit was het goed en was ze er lief voor.
Uiteindelijk is ze van 5 kittens bevallen en bij elk kitten was het weer een drama.
Als we er niet bij waren geweest had geen 1 kitten het overleefd.

Eenmaal alles ter wereld ging het heel goed, ze was een enorm lieve mama.
Helaas na een week begon ze met ze te slepen en zaten we met onze handen in het haar, ze wilde nergens meer rustig liggen, verplaatste de kittens naar boven in de krabpaal etc.
Uiteindelijk hebben we een plekje kunnen vinden wat ze oké vond en waar ze zich veilig voelde.

We hebben alle kittens veel mee moeten verzorgen en flesjes etc moeten geven, het heeft echt veel tijd en zorg gekost.
Mijn moeder heeft hierin heel veel geholpen, inmiddels woon ik niet meer thuis dus zal ik alles alleen moeten doen, heb ik daar de tijd voor naast een fulltime baan?

Uiteindelijk was ze een enorm lieve en goeie mama, ze heeft echt fantastisch leuke kittens gebracht en goed groot gebracht.

Ik twijfel of ik haar dit nog een keer aan wil doen, zou het de tweede keer beter gaan omdat ze dan weet wat het is? Of zal het weer een drama worden?

Iemand ervaring met een eerste drama bevalling en of het de tweede keer beter ging?

Mag ook via PB :j