Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:44

Daphara schreef:
Oh lastig, bij beiden dus niet eerste nest?

Als ze gelijk zwanger zijn vinden ze elkaar vaak lief. Mijn poezen helpen elkaar zelfs met bevallen dan.
Laat ze zelf bedenken wat ze willen, zolang er geen bloed vloeit tussen beiden als ze vechten/donderjagen gewoon laten gaan. Hier bevallen poezen graag bij elkaar in de werpkist en de moederpoes met kittens helpt echt netjes de bevallende poes met het schoonlikken en afnavelen van pasgeboren kittens. Ik heb het nu al meerdere keren meegemaakt. Of dat een nog zwangere poes gaat zogen voor de al geboren kittens. Ik zie het als “de natuur” en ik laat het altijd lekker zijn gang gaan.

Ik heb een poes gehad die het ook deed als ze zelf niet zwanger of zogend was, die gaf dan ook melk na enkele dagen en dat was ideaal met grote nesten.

Op welke dag van de dracht beviel de langer dragende dame de vorige keer?
Wanneer is de eerste geslaagde dekking gezien?

Slijm prop zegt niets, ik heb poezen gehad die een week voor die tijd al slijm verloren. Zolang het niet stinkt is er weinig aan de hand.

Ik spoel wel dagelijks de kontjes onder de warme kraan om alles schoon te houden. Met voetbal buik is het soms lastig voor hunzelf om goed bij te houden en het slijm kan ook zijn van irritaties bij de vulva omdat het niet goed schoon is.


Bedankt voor je informatie, gewoon hun gang laten gaan dus? Vind het zo vreemd dat ze haar zusje zo hard in de rug beet.
Het is voor beide het eerste (en laatste) nestje. Als de kittens na een week of 12 weg zijn worden ze direct geholpen :D

Ik kan me niet echt herinneren of ze meerdere dagen ontsnapt zijn. De langer dragende poes is sowieso 22 januari ontsnapt tijdens haar krolsheid.
Ik lees dat katten niet langer mogen dragen dan 70 dagen, is het bij jullie al wel eens voorgekomen dat een kat zo lang dragend was?

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:45

Voel of zie je de kittens bewegen? Mama poezen voelen zich verder ok? eten en drinken goed etc?

Kan je al zien dat de buik wat is gezakt of dat er melk in de tietjes zit (dan voelen ze wat dikker/opgezet)?
Meestal gebeurt dat hier een paar dagen voor de bevalling.

Ik geloof dat ik hier in het topic al eens geplaatst heb over een dametje van mij die op dag70 beviel, dat is toen verder allemaal goed gekomen.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:46

Ik zie en voel de kittens nog goed bewegen, mama voelt zich ook prima. Eet en drinkt goed.
Buik is al iets gezakt en de melkklieren zijn behoorlijk opgezet.
Vind het alleen zo vervelend dat ik de exacte dekdatum niet weet, voor het zelfde geldt is ze nu al 71 dagen... Maar het kan ook 67 dagen zijn, wat zouden jullie doen in deze situatie? Zolang alles goed gaat en beweegt enz nog een paar dagen wachten of toch maar de dierenarts bellen?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:10

Ik zou nog even wachten. 67 en 71 is toch best een verschil. Zolang zij nog happy is en de kittens bewegen even afwachten

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:15

Morgen even bellen met dierenarts anders ook. Bellen kan altijd en mocht je het echt niet vertrouwen afspraak maken.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:56

Zolang de baby's maar bewegen, dan leven ze nog en dat is het belangrijkste.
Voor je eigen gemoedsrust kan je natuurlijk altijd even overleggen met je da morgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:11

Marcella schreef:
Morgen even bellen met dierenarts anders ook. Bellen kan altijd en mocht je het echt niet vertrouwen afspraak maken.


Mijn ervaring is dat dierenartsen vrij snel een keizersnede adviseren en voor een eerste nest zou ik dat zonder weeën echt niet willen, de kans dat een moederpoes de kittens dan niet accepteert is heel groot, plus dat een keizersnede echt een aanslag is op moederpoes en vooral op de kittens. Ik heb liever een dood kitten dan een keizersnede, omdat ik genoeg pech heb gehad met kittens en moeders na een keizersnede.

Ik geef ook training in sondevoeding geven en de meeste spoedgevallen waar ik heen gevraagd wordt, zijn van keizersnedes bij een eerste nest. Moeders met de nodige problematiek die kittens niet willen accepteren, beginnend fokkers die onhandig zijn met flessen, kittens die hard achteruit gaan, omdat ze te weinig vocht binnen krijgen. Ik kan helaas ellendig veel drama’s beschrijven.

Dus ik zou gewoon de weeën afwachten, de precieze dek datum is niet bekend en vroegtijdig ingrijpen is gewoon niet te adviseren bij een eerste nest.

De natuur doet zijn ding wel en de kittens komen wanneer ze komen. Echt geloof me, liever een dood kitten bij natuurlijke geboorte dan levende kittens met een keizersnede en alle ellende er achteraan met 4 weken lang elke 2 uur moeten voeden, ontlasten, kittens die je één voor één weg glippen.

Als er weeën zijn en de bevalling stagneert, dan kun je altijd nog ingrijpen, maar de kans dat moeder de kittens accepteert is groter als ze eerst weeën heeft gehad voor een keizersnede.

En ja, ik heb een poes gehad die standaard op dag 70 beviel en nooit problemen gehad, wel op van de zenuwen dat ze zo lang op zich liet wachten de eerste keer, maar de 2e keer rekte ze het op tot de nacht van 70 op 71 en kreeg ze 2 dagen later nog een verassingskitten die het prima deed ik moest alleen 3x tellen voordat ik door had dat er één extra was, want ik dacht gewoon dat het kitten een bandje verloren was. Kitten was ook 30 gram lichter dan broertjes en zusjes die al lekker 2 dagen aan de melkbar hadden gelegen, maar het lag al tevreden aan de tepel toen ik door had dat er één extra was.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:05

Daphara schreef:
Marcella schreef:
Morgen even bellen met dierenarts anders ook. Bellen kan altijd en mocht je het echt niet vertrouwen afspraak maken.


Mijn ervaring is dat dierenartsen vrij snel een keizersnede adviseren en voor een eerste nest zou ik dat zonder weeën echt niet willen, de kans dat een moederpoes de kittens dan niet accepteert is heel groot, plus dat een keizersnede echt een aanslag is op moederpoes en vooral op de kittens. Ik heb liever een dood kitten dan een keizersnede, omdat ik genoeg pech heb gehad met kittens en moeders na een keizersnede.

Ik geef ook training in sondevoeding geven en de meeste spoedgevallen waar ik heen gevraagd wordt, zijn van keizersnedes bij een eerste nest. Moeders met de nodige problematiek die kittens niet willen accepteren, beginnend fokkers die onhandig zijn met flessen, kittens die hard achteruit gaan, omdat ze te weinig vocht binnen krijgen. Ik kan helaas ellendig veel drama’s beschrijven.

Dus ik zou gewoon de weeën afwachten, de precieze dek datum is niet bekend en vroegtijdig ingrijpen is gewoon niet te adviseren bij een eerste nest.

De natuur doet zijn ding wel en de kittens komen wanneer ze komen. Echt geloof me, liever een dood kitten bij natuurlijke geboorte dan levende kittens met een keizersnede en alle ellende er achteraan met 4 weken lang elke 2 uur moeten voeden, ontlasten, kittens die je één voor één weg glippen.

Als er weeën zijn en de bevalling stagneert, dan kun je altijd nog ingrijpen, maar de kans dat moeder de kittens accepteert is groter als ze eerst weeën heeft gehad voor een keizersnede.

En ja, ik heb een poes gehad die standaard op dag 70 beviel en nooit problemen gehad, wel op van de zenuwen dat ze zo lang op zich liet wachten de eerste keer, maar de 2e keer rekte ze het op tot de nacht van 70 op 71 en kreeg ze 2 dagen later nog een verassingskitten die het prima deed ik moest alleen 3x tellen voordat ik door had dat er één extra was, want ik dacht gewoon dat het kitten een bandje verloren was. Kitten was ook 30 gram lichter dan broertjes en zusjes die al lekker 2 dagen aan de melkbar hadden gelegen, maar het lag al tevreden aan de tepel toen ik door had dat er één extra was.




Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg! Zo had ik het nog niet bekeken maar je hebt natuurlijk gelijk, de natuur gaat vanzelf zijn gang en tot nu toe lijkt gewoon alles prima in orde te zijn.
Enige puntje van zorgen bij mij is dat mamapoes best slank is, dus ik verwacht daar niet meer dan 1 a 2 kittens bij. En ik lees overal, hoe kleiner het nest, des te groter de kans op complicaties (te grote kittens). Maar dan kan een keizersnede altijd nog wanneer ze niet vordert met de uitdrijving.
Ik blijf haar goed in de gaten houden en hoop op het beste...

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:13

Ben ik nog even weer... Kan het zijn als het maar 1 of 2 kittens zijn en ze zijn ingedaald dat er minder beweging te zien is?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:44

Meliszy schreef:
Ben ik nog even weer... Kan het zijn als het maar 1 of 2 kittens zijn en ze zijn ingedaald dat er minder beweging te zien is?



Ja dat kan heel goed, vaak vanaf 48 tot 24 uur voor de bevalling.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:18

Daphara schreef:
Meliszy schreef:
Ben ik nog even weer... Kan het zijn als het maar 1 of 2 kittens zijn en ze zijn ingedaald dat er minder beweging te zien is?



Ja dat kan heel goed, vaak vanaf 48 tot 24 uur voor de bevalling.



Dan zit er denk ik schot in de zaak. Ze zit de hele dag al in haat werpdoos, komt er af en toe uit om even naar haar zus te miauwen (die dan van haar mee moet de doos weer in) en dan gaat ze er dus weer in liggen.
Ik hoop echt dat het snel gaat gebeuren... Toen mijn merrie moest bevallen had ik minder slapeloze nachten haha.

Helaas nog nooit een ongecompliceerde dierenbevalling meegemaakt dus ik ga altijd van doemscenario's uit en daar word ik dan weer heel zenuwachtig van haha.
Het duurt me gewoon te lang :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:39

Meliszy schreef:
Daphara schreef:


Ja dat kan heel goed, vaak vanaf 48 tot 24 uur voor de bevalling.



Dan zit er denk ik schot in de zaak. Ze zit de hele dag al in haat werpdoos, komt er af en toe uit om even naar haar zus te miauwen (die dan van haar mee moet de doos weer in) en dan gaat ze er dus weer in liggen.
Ik hoop echt dat het snel gaat gebeuren... Toen mijn merrie moest bevallen had ik minder slapeloze nachten haha.

Helaas nog nooit een ongecompliceerde dierenbevalling meegemaakt dus ik ga altijd van doemscenario's uit en daar word ik dan weer heel zenuwachtig van haha.
Het duurt me gewoon te lang :')


Dan zal ik je nog een leuke vertellen, ik had een poes die weigerde te bevallen als ik in de buurt was. Ik had na verloop can tijd dus WiFi camera’s en hing die dan maar op waar zij graag in de werpkist/doos/mand ging liggen (ik heb altijd meerdere opties).

De eerste bevalling vond ik haar ‘s nachts toen ze aan het bevallen was, al twee kittens waren er, maar daarna stagneerde de boel uren lang tot ik uiteindelijk in slaap gevallen was, zij haar twee kittens verhuist had naar een andere ruimte en daar zonder mij is verder gegaan. De tweede keer had ze weeën toen ik thuis kwam, maar die hielden spontaan op nadat ik er was, dat ik nog dacht mij vergist te hebben, maar nee, ook deze keer beviel ze pas toen ik lang en breed lag te slapen. Ze hield weer op toen ik kwam kijken en ging weer verder toen ik weg was.

Nou ja, vanaf de 3e keer dus maar met camera’s gewerkt, want mevrouw wilde mij gewoon niet bij de bevalling hebben. Als ik zag dat ze aan het bevallen was, dan bleef ik weg uit huis, om de boel zo min mogelijk te storen tot ze klaar was.

Wat ik bedoel te zeggen, jouw zenuwen helpen de poes niet. Dus relax, ga een rondje lopen, ga boodschappen doen, even uitgebreid in bad enz. Als je het echt niet vertrouwd kun je overwegen een dierenarts te bezoeken, maar als de poes geen koorts heeft, relatief rustig is, blijft eten, haar gang gaat en jou aandacht niet opeist, laat haar aub zoveel mogelijk met rust. Hoe meer rust jij uitstraalt, hoe meer rust de poes zal ervaren. Bedenk goed dat de natuur dit al generaties lang goed geregeld heeft en dat jij meer een stoor factor bent dan wat anders.

Ingrijpen doe ik alleen nog maar bij noodgevallen en nooit preventief. Het heeft wel jaren geduurd voordat ik echt letterlijk een stap terug durfde te zetten met bevallingen, maar ik heb geleerd dat hoe minder ik me ermee bemoei, des te rustiger is moeders en des te beter gaat de bevalling.

Als moeders mij erbij wil hebben, komt ze mij wel halen, zo niet… dan niet en blijf ik op afstand de boel in de gaten houden. De meeste moeders vinden het fijn als ik erbij kom zitten, ik heb dan wel oordopjes in en mijn ipad in de hand, om lekker tussendoor relaxed bezig te blijven. Anders als moeders mij er niet bij vraagt, ga ik op de bank of op bed zo zitten dat ik een schuin oog er op kan houden vanaf een paar meter afstand. In geval can nood kan ik een WiFi camera aansluiten als een poes het liefst in een donkere kamer/ruimte alleen wil bevallen. Moeders wil is dus wet bij mij.

Het is ook zo dat ik zelden of nooit een 2e nest fok bij een poes die niet zelfstandig (zonder ingrijpen) kan bevallen en dat ik die lijnen ook niet aangehouden heb, waardoor ik na 15 jaar selectie nu doorgaans wel echt oer sterk bevallende moederpoezen heb.

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:48

Nishi deed vooral niks als ik niet in de buurt was. Ze kwam me echt halen. Dan sjeesde ze naar boven om in mijn duurste mandje te ploffen (ja oke had ik die maar op moeten ruimen) en huppa 5 min later een kitten. Laatste nest in 2 uur tijd 5 kittens. Iedereen kon weg gaan maar als ik weg ging liep ze mee. En hielp ze op.

Dat houd ze tot 2 dagen na de bevalling vol. Dan is het oke dat ik even weg ben. Eerder sleept ze de kittens mee naar waar ik ben. Al is het naar de wc. Heel handig maar niet heus. :')

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:12

Juist als ik weg loop komt ze me luid miauwend halen, zij merkt echt niks van mijn zenuwen hoor. Ik ben relaxed verder. Denk dat ik momenteel mijn vriendinnen meer tot last ben met al mijn poezenspam haha. En jullie...
Overigens een blokje om gaat niet, we zijn hier allemaal gevloerd door griep en liggen veel op bed.
We zijn nu een paar uur verder en ze ligt nog steeds in de doos, als ik even naar boven ga of naar de keuken wil komt ze er uit en als ik dan rustig weer in de kamer ga zitten dan kruipt ze weer in de doos.
Het liefst samen met haar zus, die ze ook steeds miauwend ophaalt.
Wel heel mooi om te zien trouwens hoe die 2 op elkaar reageren.
Verder nog steeds geen tekenen van een naderende bevalling...

Ook ik heb een camera geïnstalleerd vooral voor de nachten.

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 19:20

Dat is wel echt een uitvinding die camera’s. Wij hebben ze in het hele huis hangen om de katten en kittens in de gaten te kunnen houden.

Er gebeurt dus wel al wat. En spammen mag hoor. Heb je foto van de mama’s to be?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:03

Inderdaad er rommelt wel wat, ze zal vast al (voor)weeën hebben, alleen zie je ze nog niet. Dat zie je pas als ze persweeën hebben. Vooral dat op komen halen en bij je willen zijn is een teken dat er iets rommelt. Ook zus in de doos willen trekken is een goed teken, nesteldrang. Dat wordt wel minder als ze straks kittens heeft om voor te zorgen.

Ik probeer het vaak zo te timen dat een ervaren poes gelijktijdig of enkele dagen eerder uitgerekend is met een onervaren moederpoes.
Ongeveer de helft van de keren lukt dat en het voordeel is dan dat die nesteldrang van de jonge poes dan op de al aanwezige kittens geoefend kan worden. Met een beetje geluk gaan die kittens dan ook al zogen en stimuleert dat de melkproductie, dat geeft weer extra sterke weeën en vaak verloopt zo’n eerste nest dan heel soepel.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:00

Afbeelding

Hier de zusjes. Links op de foto is Kiki (ong. 60 dagen nu) en rechts is de hoogzwangere kayla.

Ik hoop dan maar dat het voorweeën zijn, zusje geeft trouwens maar al te graag gehoor hoor aan de lokroep van kayla. Begint dan zelf ook te miauwen en dan zij aan zij door het gat van de doos.
Wat ook weer hilarisch lijkt want Kiki is echt heeeel dik, dus dat past amper

Niet de mooiste foto van de dames trouwens...

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:04

Hier begint de kat krols te worden. Gisteravond de eerste paar miauwen en vanmorgen ook. Hopelijk zet het vandaag door zodat ik haar morgen kan brengen. Vrijdag en zaterdag moet ik werken

xoranlover

Berichten: 6602
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 18:45

Ben toch wel trots op mijn fokproductjes en mij stammoeder <3

Moeder en dochter:
Afbeelding

Gooi die muis vrouwtje!!
Afbeelding

En Lanah de kampioen bakken boven de verwarming.

Afbeelding

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:57

Hmmmm... Ik begin me hier nu toch wel echt serieuze zorgen te maken hoor.
Zie en voel op dit moment geen beweging en vind het toch wel heeeeeeeel lang duren allemaal.
Die slijmprop is morgen ook al een week geleden.
Verder gaat het met mama heel goed hoor, eet en drinkt prima.
Ligt eigenlijk al 2 dagen non stop in de werpdoos en is extreem aanhankelijk.
Wat is jullie mening? Vooral omdat ik de exacte dekdatum niet weet.

Zo ziet het hier er veelal uit de afgelopen dagen:

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:02

Anders even pb sturen naar Daphara. Die heeft behoorlijk wat kennis. Heb nu een da waar gewoon zou kunnen vragen, maar praktijk is ook maar 2 dagen in de week open. Met groot fan voor blauwe Rus ras.

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:12

Oke. As we speak krijgt de andere kat weeën! Ze liggen nog steeds samen in de doos. Moet ik de andere kat er uit halen?

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:21

Laat ze maar doen wat ze willen doen, ze kunnen elkaars steun goed gebruiken.
Dikke kans dat de andere ook begint

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:25

Hoe gaat het inmiddels?

Meliszy

Berichten: 479
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Midwolda (Provincie Groningen)

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:00

Update; ze is bevallen van 3 kittens en het gaat heel erg goed.
Ze hebben het echt samen gedaan, de andere kat heeft de placenta's opgegeten en ligt er de hele tijd bij. Kittens drinken zowel bij hun eigen mama als de andere poes.

Ook ben ik vanmiddag voor een echo geweest met de andere poes, helaas geen leven te zien. Ze krijgt tot dinsdag om zelf te bevallen en anders wordt Ze dinsdag gecastreerd...
Heel erg sneu allemaal. Maar gelukkig heeft ze de kittens van haar zus om samen voor te zorgen