Mijn bijenvolkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:47

We vorderen. Jeetje wat een werk al dat riet knippen


Afbeelding

Goof

Berichten: 28833
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 16:52

Wat leuk!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:00

O wat leuk dit! Ik wil het ook haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:39

Dat kopje is ook echt superleuk zeg! <3
Tot welke maand blijven ze actief? Ik weet niet of het voor ons nog nut heeft om een tweede huisje te bestellen of dat we net zo goed tot volgend jaar kunnen wachten?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:52

Ik wil niet meer :')

Ben wel blij met de Gamma. Die jongen daar heeft alle bamboe voor me in 10cm stukjes gezaagd. Dat scheelde werk! Sommige moest ik wel even uitboren, het was niet overal hol, en ik had uiteindelijk to h veel minder dan ik dacht, dus heb er veel boom stukken in gepropt om het op te vullen.
Afbeelding

Nu nog beslissen wat ik rechts ga doen. Bovenin verder vullen met riet en een vlinderplekje maken in het vierkantje bovenin.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:03

ElineS schreef:
Ik wil niet meer :')

Ben wel blij met de Gamma. Die jongen daar heeft alle bamboe voor me in 10cm stukjes gezaagd. Dat scheelde werk! Sommige moest ik wel even uitboren, het was niet overal hol, en ik had uiteindelijk to h veel minder dan ik dacht, dus heb er veel boom stukken in gepropt om het op te vullen.
[ [url=m/u4BugE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu nog beslissen wat ik rechts ga doen. Bovenin verder vullen met riet en een vlinderplekje maken in het vierkantje bovenin.

Denne appels rechts en een vakje met lange houtkrullen boven?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:19

Zouden er nog dennenappels in het bos liggen? Dit komt ook allemaal uit het bos. Dennenappels die je koopt zijn vaak wel gespoten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:46

ElineS schreef:
Zouden er nog dennenappels in het bos liggen? Dit komt ook allemaal uit het bos. Dennenappels die je koopt zijn vaak wel gespoten.

Als je ze niet kunt vinden, heeft mijn moeder ze nog in de tuin liggen (uit de boom gevallen, niet gekocht). Ik wil dan wel vragen of ze wat wil opsturen.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:53

ElineS schreef:
Ik wil niet meer :')

Ben wel blij met de Gamma. Die jongen daar heeft alle bamboe voor me in 10cm stukjes gezaagd. Dat scheelde werk! Sommige moest ik wel even uitboren, het was niet overal hol, en ik had uiteindelijk to h veel minder dan ik dacht, dus heb er veel boom stukken in gepropt om het op te vullen.
[ [url=m/u4BugE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu nog beslissen wat ik rechts ga doen. Bovenin verder vullen met riet en een vlinderplekje maken in het vierkantje bovenin.


Wat leuk dat je het zelf maakt! Ziet er mooi uit.

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:58

Wat leuk! Ik ga hier lekker meelezen. Wij hebben een klein hotelletje in de tuin sinds een maand. En de eerste bezoekers zijn al langs geweest!! :D
Afbeelding

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:55

Ik wil hier niemand tegen het hoofd stoten, maar ik wil toch graag even wat zeggen over de hotels die ik hier voorbij zie komen.
De meeste bijenhotels die bij tuincentra te koop zijn zijn namelijk niet geschikt voor bijen en insecten. Vakjes met dennenappels, houtkrullen en een plankje met een spleet er in zien er erg leuk uit, maar de doelgroep (bijen, vlinders, andere insecten) maakt hier niet of nauwelijks gebruik van. Ook zijn de gaatjes van de meeste goedkopere hotels niet helemaal splintervrij, waardoor bijtjes er liever niet in gaan omdat hun vleugeltjes er van kapot gaan. Als er niks anders voorhanden is zullen ze er wel in gaan, maar dus wel hun vleugels beschadigen.
Ook zit vaak de achterkant van de gangetjes niet (goed) dicht. Bijen hebben graag een volledig afgesloten gang en zullen daarom minder snel in een gang kruipen waar de achterkant niet helemaal dicht is doordat hij bijvoorbeeld niet netjes tegen de achterwand van het hotel aansluit.
Als je zelf een hotel maakt, hou het dan bij gaatjes in stukjes hout (gangetjes goed vijlen/schuren, ze moeten zo glad mogelijk zijn van binnen!) of bamboestokken.
Het ziet er misschien iets minder leuk en divers uit, maar voor de bijen is het des te beter.

Zie hier meer info over "slechte" insectenhotels: https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... -in-omloop

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:24

Alle bamboe zit stevig tegen de achterkant aan en is dus best dicht. Misschien een paar niet, maar de meeste wel, plus ik had ook veel met een dichte achterkant omdat ze gezaagd waren bij een ring. Die heb ik dus dicht gelaten.

De rietstengels zijn denk ik te klein dus ik ga binnenkort op zoek naar grotere stengels. De gaatjes in de stronken zijn (behalve de hele kleine, dat lukte niet) geschuurd met een stokje met schuurpapier.

Ik had het ook al gelezen. Ik wilde eerst ook een plekje met spleet voor vlinders, maar las al dat het niet gebruikt werd.

Misschien dat ik de houtkrullen ook vervang door bamboe. Maar goed, vind het eerst wel goed zo.

Dennenappels hebben dus geen enkel nut?
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-04-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28833
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 22:24

Goed dat je het aankaart Laurora. Die rafelige buisjes had ik idd ook al benoemd, maar dat van die dichte buisjes wist ik niet.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:02

Dank voor de info!

Mijn bijenhotel en bijtjes zijn binnengekomen! Morgenvroeg ophangen en dan hopen dat temp stijgt want ik ben razend benieuwd!!!

Heb er zelfs gereedschap bij zodat ik het hotel kan openen en in het najaar de cocons veilig ergens kan bewaren tot het voorjaar, hihi.

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:03

ElineS schreef:
Alle bamboe zit stevig tegen de achterkant aan en is dus best dicht. Misschien een paar niet, maar de meeste wel, plus ik had ook veel met een dichte achterkant omdat ze gezaagd waren bij een ring. Die heb ik dus dicht gelaten.

De rietstengels zijn denk ik te klein dus ik ga binnenkort op zoek naar grotere stengels. De gaatjes in de stronken zijn (behalve de hele kleine, dat lukte niet) geschuurd met een stokje met schuurpapier.

Ik had het ook al gelezen. Ik wilde eerst ook een plekje met spleet voor vlinders, maar las al dat het niet gebruikt werd.

Misschien dat ik de houtkrullen ook vervang door bamboe. Maar goed, vind het eerst wel goed zo.

Dennenappels hebben dus geen enkel nut?


Er zullen ongetwijfeld insecten tussen dennenappels gaan zitten, maar dat zullen meer de pissebedden en kevertjes zijn, en misschien dat er eens een bij in schuilt bij slecht weer, maar het is niet meteen voor de "nuttige" insecten.
Goed dat je je hebt ingelezen trouwens, ik vind je hotel er al wel erg degelijk uit zien, die word vast gebruikt!

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:12

Bij ons is die vooral voor de sier gekocht. Dat er dan nog bijtjes in komen ook is best bijzonder midden in de woonwijk.

Ik vind het iig ontzettend mooi in te zien hoe ze zich zo'n gaatje in proppen en er vakkundig weer uit komen.

Heb nu ook continu een soort wesp achtig iets bij de vijver zitten en voorheen nooit. Iets wat er langer uit ziet dan een wesp.. Geen idee wat t is..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34679
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:15

Hier ook zo'n hotel wat al danig uit elkaar aan het vallen is. Maar het wordt wel gebruikt. Ik zal eens kijken of ik er binnenkort een foto van kan maken.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:22

wendy1987 schreef:
Heb nu ook continu een soort wesp achtig iets bij de vijver zitten en voorheen nooit. Iets wat er langer uit ziet dan een wesp.. Geen idee wat t is..

Foto?

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:24

Ik zal kijken of die er van t weekend weer zit, minder buiten nu het zo nat is :') Ik heb op mijn computer net even gezocht en het lijkt op een sluipwesp..

Britta31

Berichten: 13152
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:45

Worden de hotels niet gekraakt door wespen?En zijn er ook hotels voor hommels en waar kan ik die kopen?

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:00

Britta31 schreef:
Worden de hotels niet gekraakt door wespen?En zijn er ook hotels voor hommels en waar kan ik die kopen?


Wespen zijn geen solitaire insecten zoals de meeste wilde bijen, dus nee ze kraken de hotels niet. Als je een wespennest dicht in de buurt van het hotel hebt wil het nog wel eens gebeuren dat er wespen voor het hotel gaan jagen en bijtjes wegvangen.

Hommels zijn gemiddeld wat moeilijker te lokken. Ik geloof dat er wel hommelvolken te koop zijn, maar die zijn voor bedrijven met kassen. Ze zijn in principe wel te lokken door een gebruikt mezenkastje op een geschikte plek te zetten, maar in de praktijk komt er bijna nooit wat in. Wij proberer het al jaren en hebben nu voor het eerst een klein nestje.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:43

Wij hadden vorige jaar een hommelnest in de spouw zitten. Ik wist daarvoor niet eens dat hommels ook nesten maken. Het zat ons niet in de weg en hebben het laten zitten.

Vorig jaar ook een nest hoonaars in een boomholte bij ons in de straat. Dat was wel heftig vond ik. Die beesten zijn groot! en behoorlijk agressief. De gemeente heeft het nest weg laten halen.

Dit jaar zijn we de tuin aan het verbouwen (bloemen en planten zijn er uit), dus weinig insecten. Ik kan niet wachten tot het klaar is en er weer wat "leven" in de tuin komt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:30

Laurora schreef:
Wespen zijn geen solitaire insecten zoals de meeste wilde bijen, dus nee ze kraken de hotels niet.

Dat hangt maar net van de soort af. Er zijn soorten die inderdaad grote sociale nesten maken (geslachten Vespula (de bekende geelzwarte 'limonadewespen') en Vespa (hoornaars)), maar ook die er kleinere nesten op na houden met een minder strakke sociale ordening (oa Polistes, veldwespen) of die solitair leven of überhaupt geen nest bouwen. Flink wat soorten leven als larve (hyper)parasitair in andere insecten, of leggen hun eieren als broedparasieten in nesten van andere wespen of bijen (koekoekswespen, goudwespen). Die laatste categorie, de Goudwespen (Chrysididae), worden ook vrij regelmatig bij bijenhotels gezien, waar ze hun eieren afzetten in de net gevulde cellen van metselbijen.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:33

Afbeelding
Afbeelding

Eerste twee zijn uit gekomen

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:55

Wat een leuk topic! Maar is het echt zo dat de buisjes in het voorjaar vanaf buiten worden opengemaakt? Ik dacht altijd dat de jonge bijtjes dat vanuit binnen deden.

Ik zag ook dat iemand vroeg hoe groot de gaatjes mogen zijn. Mijn vriend vertelde mij dat ze gaatjes accepteren van 4 tot 8 mm. En inderdaad zoals al gezegd zonder splinters ;).

Wij hebben al een aantal jaar insectenhotels en dan vaak elk jaar weer een nieuwe erbij. Nu was het 2 weken terug zo druk dat m'n vriend er weer een zelf heeft gemaakt. Hij hangt nu 1.5 week en wordt echt goed gebruikt :).
Afbeelding

Zoals je bovenin ziet zijn de 8 mm gaten het minst gebruikt. Dus als je er zelf een gaat maken, kijk dan uit dat je niet te groot gaat.

Dit is ons gehele hotellencomplex. De rechter hebben we vorig jaar zelf gemaakt. Valt eigenlijk al bijna uit elkaar maar de bijen zijn er blij mee :)
Afbeelding