[VOLG] Kat met jongen in huis gehaald

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 10:09

net weer alle kleintjes gewogen, en 1 katje loopt toch wel erg achter op ontwikkeling met de rest. Daarom bel ik zo even de da of ik hem misschien toch wat bij kan voeren. Ook omdat hij wat langzamer is dan zijn broertjes en zus. het katje is maar 45 gram aangekomen in 8 dagen en de 2 dikkertjes 99 en 100 gram.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:13

Wat een nare schoonmoeder heb je, petje af dat jij de verantwoordelijkheid op je neemt!
Ik hoop dat je ze pas plaatst met 12 weken zoals het hoort :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:13

eva1969 schreef:
Dat grijze katertje lijkt ook wel creme vlekjes te hebben, superlief


Inderdaad had ik ook die indruk, ik heb nog even naar de kontfoto's gekeken, maar zou toch echt zweren (aan de hand van de kontfoto's) dat het een kater en geen poes is.

TS, zou je nog nieuwe kont foto's kunnen maken van de grijze?



Sastaic schreef:
net weer alle kleintjes gewogen, en 1 katje loopt toch wel erg achter op ontwikkeling met de rest. Daarom bel ik zo even de da of ik hem misschien toch wat bij kan voeren. Ook omdat hij wat langzamer is dan zijn broertjes en zus. het katje is maar 45 gram aangekomen in 8 dagen en de 2 dikkertjes 99 en 100 gram.



45 gram is toch bijna 6 gram per dag gemiddeld, kijk niet naar de rest, alleen naar dit kitten. Is die slomer, kruipt die weg van de warmte? Hoe is de ontlasting? Schreeuwt het meer dan de rest?

Er zit een gigantisch risico op bijvoeden, zeker als je begint als ze al een week oud zijn, omdat ze dan veelal een fles niet vrijwillig willen pakken. Als het kitten zich verslikt, dan heb je een heel groot risico op een longontsteking. Ik heb in mijn 11 jaar als fokker, 25 eigen nesten en met de begeleiding van veel andere (beginnende) fokkers, de nodige ellende met bijvoeden gezien. Mijn advies, doe het niet tenzij de situatie levensbedreigend wordt, zoals bij echt stilstand in groei of over 1-2 dagen flink afvallen.

Als het kitten vrolijk is, goed aan de tepel ligt (kan wel een tepel zijn waar wat minder melk uit komt), niet belachelijk gilt als je het alleen al aanraakt (meer dan de anderen) en het iets aan blijft komen, grijp a.u.b. niet in! Deze kittens halen later de "schade" dik in als ze zelfstandig mogen eten, vaak zijn ze de eersten die aan de brokjes van mamma beginnen (rond de 3,5 tot 4 weken), de eersten die aan komt waggelen als er natvoer neergezet wordt en de laatste die nog door eet als de rest alweer ligt uit te buiken.

Als je al bij gaat voeden, laat het dan voordoen door iemand met ervaring, gebruik bijvoorbeeld een miracle nipple en FARMFOOD als melk. Leer hoe je kunt voorkomen dat een kitten zich verslikt, wat je moet doen als het toch gebeurt dat een kitten zich verslikt. Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat onervaren mensen gaan prutsen met spuitjes en flesjes als het niet nodig is en daardoor kittens verloren zijn, dus bezint eer ge begint.

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:04

Daphara schreef:
eva1969 schreef:
Dat grijze katertje lijkt ook wel creme vlekjes te hebben, superlief


Inderdaad had ik ook die indruk, ik heb nog even naar de kontfoto's gekeken, maar zou toch echt zweren (aan de hand van de kontfoto's) dat het een kater en geen poes is.

TS, zou je nog nieuwe kont foto's kunnen maken van de grijze?



Sastaic schreef:
net weer alle kleintjes gewogen, en 1 katje loopt toch wel erg achter op ontwikkeling met de rest. Daarom bel ik zo even de da of ik hem misschien toch wat bij kan voeren. Ook omdat hij wat langzamer is dan zijn broertjes en zus. het katje is maar 45 gram aangekomen in 8 dagen en de 2 dikkertjes 99 en 100 gram.



45 gram is toch bijna 6 gram per dag gemiddeld, kijk niet naar de rest, alleen naar dit kitten. Is die slomer, kruipt die weg van de warmte? Hoe is de ontlasting? Schreeuwt het meer dan de rest?

Er zit een gigantisch risico op bijvoeden, zeker als je begint als ze al een week oud zijn, omdat ze dan veelal een fles niet vrijwillig willen pakken. Als het kitten zich verslikt, dan heb je een heel groot risico op een longontsteking. Ik heb in mijn 11 jaar als fokker, 25 eigen nesten en met de begeleiding van veel andere (beginnende) fokkers, de nodige ellende met bijvoeden gezien. Mijn advies, doe het niet tenzij de situatie levensbedreigend wordt, zoals bij echt stilstand in groei of over 1-2 dagen flink afvallen.

Als het kitten vrolijk is, goed aan de tepel ligt (kan wel een tepel zijn waar wat minder melk uit komt), niet belachelijk gilt als je het alleen al aanraakt (meer dan de anderen) en het iets aan blijft komen, grijp a.u.b. niet in! Deze kittens halen later de "schade" dik in als ze zelfstandig mogen eten, vaak zijn ze de eersten die aan de brokjes van mamma beginnen (rond de 3,5 tot 4 weken), de eersten die aan komt waggelen als er natvoer neergezet wordt en de laatste die nog door eet als de rest alweer ligt uit te buiken.

Als je al bij gaat voeden, laat het dan voordoen door iemand met ervaring, gebruik bijvoorbeeld een miracle nipple en FARMFOOD als melk. Leer hoe je kunt voorkomen dat een kitten zich verslikt, wat je moet doen als het toch gebeurt dat een kitten zich verslikt. Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat onervaren mensen gaan prutsen met spuitjes en flesjes als het niet nodig is en daardoor kittens verloren zijn, dus bezint eer ge begint.


Ik ben het met je eens dat ik naar het individu moet kijken, daarom heb ik ook niet eerder ingegrepen, echter was hij vanmorgen een stuk langzamer als de rest. Als ik anderen terug zette in de doos kropen ze bijvoorbeeld van mijn hand af richting mama, maar deze bewoog amper. Smiddags was hij wel wat vlotter daarom nog niet gevoerd, maar ik heb de melk wel in huis voor het geval dat. Ik weet dat verslikkingsgevaar groot is en dan het diertje goed moet slokken en bij voorkeur ook zelf zuigen. Maar ik verwacht niet dat ze zomaar aan mijn flesje komen sabbelen als ze mama gewend zijn.
Ik heb vandaag mama ontwormd zodat ik dat ook uit kan sluiten en op advies van de dierenarts nog even gewacht met ontvlooien. Moeder heeft ook nog een vlooienband om.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:11

Sastaic schreef:
Daphara schreef:
45 gram is toch bijna 6 gram per dag gemiddeld, kijk niet naar de rest, alleen naar dit kitten. Is die slomer, kruipt die weg van de warmte? Hoe is de ontlasting? Schreeuwt het meer dan de rest?

Er zit een gigantisch risico op bijvoeden, zeker als je begint als ze al een week oud zijn, omdat ze dan veelal een fles niet vrijwillig willen pakken. Als het kitten zich verslikt, dan heb je een heel groot risico op een longontsteking. Ik heb in mijn 11 jaar als fokker, 25 eigen nesten en met de begeleiding van veel andere (beginnende) fokkers, de nodige ellende met bijvoeden gezien. Mijn advies, doe het niet tenzij de situatie levensbedreigend wordt, zoals bij echt stilstand in groei of over 1-2 dagen flink afvallen.

Als het kitten vrolijk is, goed aan de tepel ligt (kan wel een tepel zijn waar wat minder melk uit komt), niet belachelijk gilt als je het alleen al aanraakt (meer dan de anderen) en het iets aan blijft komen, grijp a.u.b. niet in! Deze kittens halen later de "schade" dik in als ze zelfstandig mogen eten, vaak zijn ze de eersten die aan de brokjes van mamma beginnen (rond de 3,5 tot 4 weken), de eersten die aan komt waggelen als er natvoer neergezet wordt en de laatste die nog door eet als de rest alweer ligt uit te buiken.

Als je al bij gaat voeden, laat het dan voordoen door iemand met ervaring, gebruik bijvoorbeeld een miracle nipple en FARMFOOD als melk. Leer hoe je kunt voorkomen dat een kitten zich verslikt, wat je moet doen als het toch gebeurt dat een kitten zich verslikt. Ik heb helaas te vaak meegemaakt dat onervaren mensen gaan prutsen met spuitjes en flesjes als het niet nodig is en daardoor kittens verloren zijn, dus bezint eer ge begint.


Ik ben het met je eens dat ik naar het individu moet kijken, daarom heb ik ook niet eerder ingegrepen, echter was hij vanmorgen een stuk langzamer als de rest. Als ik anderen terug zette in de doos kropen ze bijvoorbeeld van mijn hand af richting mama, maar deze bewoog amper. Smiddags was hij wel wat vlotter daarom nog niet gevoerd, maar ik heb de melk wel in huis voor het geval dat. Ik weet dat verslikkingsgevaar groot is en dan het diertje goed moet slokken en bij voorkeur ook zelf zuigen. Maar ik verwacht niet dat ze zomaar aan mijn flesje komen sabbelen als ze mama gewend zijn.
Ik heb vandaag mama ontwormd zodat ik dat ook uit kan sluiten en op advies van de dierenarts nog even gewacht met ontvlooien. Moeder heeft ook nog een vlooienband om.



Tja, ik heb niet vaak te maken met vlooien, maar ontworm niet tijdens de eerste weken van de zoogperiode, omdat het allemaal vergif is en kittens het via de melk toch mee krijgen.

Kijk of je een miracle nipple kunt krijgen, deze zijn ideaal voor het bijvoerden, beter dan al het andere dat op de markt is. Als het kitten wel gewoon bij mamma drinkt zou ik beginnen met bijvoerden van water met een mespuntje druivensuiker per 30ml. Druivensuiker geeft extra energie en de risico’s bij verstikking is veel kleiner.

Bij de overgang naar melk eerst zo waterig mogelijk de melk aanmaken. Totdat het kitten zelfstandig drinkt heeft het totaal geen zin om melk op sterkte te geven. Hoe wateriger, des te minder kans op longontsteking bij verstikking. Ook is het minder belastend voor de darmen om een rustige overgang naar kunstmelk te hebben.

Mocht je iemand kennen die je sondevoeding kan leren, dan is dat echt aan te bevelen boven flesvoeding, zo verstoor je het natuurlijke voedingsproces minder. Met sondevoeding kun je gericht enkele malen per dag net dat beetje extra geven wat het kitten nodig heeft om aan te sterken, zonder dat je het gevecht aan moet gaan om het kitten aan een flesje/speen te laten wennen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:34

Hoe gaat het nu?

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 16:38

Het gaat super! Ik zal morgen weer foto's maken..

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 10:46

Foto spam!!
Bonte kater
Afbeelding
Afbeelding

Bonte poes
Afbeelding
Afbeelding

Grijze kater
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tabby Kater
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zwarte kater
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:50

Tabby nog steeds mijn favoriet <3

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:01

Ze zijn echt zo schattig maar het grijze katertje en het tabby katertje vind ik het leukst :D

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:30

Ze zien er zo schattig uit! Zou spontaan een plekje aanbieden:) Echt super hoe je het doet! Komen ze allemaal een beetje mee qua gewicht? En hoe is het met moeders?

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 11:42

Cilli96 schreef:
Ze zien er zo schattig uit! Zou spontaan een plekje aanbieden:) Echt super hoe je het doet! Komen ze allemaal een beetje mee qua gewicht? En hoe is het met moeders?


De zwarte en de grijze zijn de dikte en die komen het hardst aan, maar die anderen komen ook wel mee al dan niet wat langzamer. Moeders doet het goed maar ik merk dat ze nu wel een keer naar buiten wil. En dat mag ze ook wel, maar eenmaal bij de deur gaat ze toch weer terug. Dus dat komt nog wel denk ik. Verders is moeders wel wat afgevallen, maar nog niet zorgelijk. Ze krijgt ook nog onbeperkt voer.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:59

Ach wat lief, mooie kleurtjes hebben ze :)

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:02

Hou moeders wel in de gaten hoor, niet naar buiten laten gaan voor ze geholpen is, anders zit je zo weer met een nest kittens :)

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:00

Avalanche81 schreef:
Hou moeders wel in de gaten hoor, niet naar buiten laten gaan voor ze geholpen is, anders zit je zo weer met een nest kittens :)


Helemaal waar, dat kan al na een week.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:07

Schiet mij maar lek, maar grijze kater lijkt toch echt een Blue tortie (met wit) te zijn. Dat kan in theorie alleen als het toch een poesje is, is het een kater, dan heb je misschien een hele zeldzame tortietom! (Als het inderdaad Cream kleurige vlekjes zijn)

Zou je nog een keertje kontfoto’s van die grijze willen maken TS?

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:29

Sastaic schreef:
Foto spam!!
Bonte kater
[ [url=m/eXER7c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vkFjjJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bonte poes
[ [url=m/d3QsgG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8q0kza.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grijze kater
[ [url=m/G2Xndj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EQs7sT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dCpscn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tabby Kater
[ [url=m/7UhnrE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ADgnev.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wgslaP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zwarte kater
[ [url=m/tIF1uF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/axTIar.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3 <3

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 20:28

Daphara schreef:
Schiet mij maar lek, maar grijze kater lijkt toch echt een Blue tortie (met wit) te zijn. Dat kan in theorie alleen als het toch een poesje is, is het een kater, dan heb je misschien een hele zeldzame tortietom! (Als het inderdaad Cream kleurige vlekjes zijn)

Zou je nog een keertje kontfoto’s van die grijze willen maken TS?


Jazeker wil ik dat! Wij hebben ook een volwassen grijze kater met bruine vlekken lopen. Maar ik weet niet of die vruchtbaar is.
Ik heb geen foto van hem op deze telefoon. Maar ik maak er wel 1 als ik hem weer zie.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:44

Sastaic schreef:
Daphara schreef:
Schiet mij maar lek, maar grijze kater lijkt toch echt een Blue tortie (met wit) te zijn. Dat kan in theorie alleen als het toch een poesje is, is het een kater, dan heb je misschien een hele zeldzame tortietom! (Als het inderdaad Cream kleurige vlekjes zijn)

Zou je nog een keertje kontfoto’s van die grijze willen maken TS?


Jazeker wil ik dat! Wij hebben ook een volwassen grijze kater met bruine vlekken lopen. Maar ik weet niet of die vruchtbaar is.
Ik heb geen foto van hem op deze telefoon. Maar ik maak er wel 1 als ik hem weer zie.


Interessant! Ohhhh mijn genetische voorliefde kan de lol op met jouw katten! :D

Hier een site met meer info er over: http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

VARSHA was van een bevriend fokker, hij was XXY en vruchtbaar, wat zeer zeldzaam is. Hij is gewoon oud geworden!

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 08:59

Nieuwe kontfoto
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:32

Sastaic schreef:
Nieuwe kontfoto
[ [url=m/Yug3yB.jpg]Afbeelding[/url] ]


kan ik niet heel veel wijs uit worden.... kan het ook rechter voor de camera? Het zijn piepende monsters (ik weet het) maar ik ben zo nieuwschierig.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:46

Het grijze katertje is gewoon een tabby met slechte tekening.
Dat zie je wel vaker omdat de tabby bij verdunning meestal er matig van kwaliteit is.
Als je de tabby en de grijze met de kopjes naast elkaar houd zie je dat ze beide een bruine vlek hebben onder het oor.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:37

Daphara schreef:
Schiet mij maar lek, maar grijze kater lijkt toch echt een Blue tortie (met wit) te zijn. Dat kan in theorie alleen als het toch een poesje is, is het een kater, dan heb je misschien een hele zeldzame tortietom! (Als het inderdaad Cream kleurige vlekjes zijn)

Zou je nog een keertje kontfoto’s van die grijze willen maken TS?


Hier nog eentje die dacht Hum lijkt wel een tortie en de eerste kont foto opgezocht en daar zie ik een kater ???? schiet mij maar lek :P

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:54

cam schreef:
Het grijze katertje is gewoon een tabby met slechte tekening.
Dat zie je wel vaker omdat de tabby bij verdunning meestal er matig van kwaliteit is.
Als je de tabby en de grijze met de kopjes naast elkaar houd zie je dat ze beide een bruine vlek hebben onder het oor.


Dat kan hoor!
Ik vind het "grijs" bij de bips inderdaad erg donker en er lijken tabby streepjes zichtbaar op de staart, hoewel je wel vaker ghostmarkering ziet bij kittens, dat verdwijnt weer als ze ouder worden. Ik ben benieuwd, naar deze toverbal.

De tijd zal het uitwijzen, pappa bleek ook gewoon een tabby te zijn (geen tortie, zoals TS vermoedde).

Sastaic

Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Kat met jongen in huis gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 11:54

De achterkant van de grijze
Afbeelding
Afbeelding

En z'n bovenkant
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie nog geen tabby strepen...