Aankomende vrijdag is het eindelijk zover, door positieve omstandigheden komt er een nieuwe kat bij ons wonen. Haar baasje verhuist naar ons en zij gaat, natuurlijk, mee.
En dat is extra spannend, omdat er hier al een andere kat rondloopt.
Mijn huidige kat heet Spotty, we hebben hem 4 jaar geleden uit het asiel gehaald. Spot was een zwerver, maar niet bepaald een stoere jongen.
De kat die bij ons komt wonen heet Mitzy, zij is 4 jaar geleden uit hetzelfde asiel gehaald. Ook Mitz was een zwerver, zij liep op straat met haar kittens.
In het asiel zaten ze beide in de open kattenkamer, zij konden prima samen met de andere katten die daar rondliepen.
Omdat het koppelen aanstaande vrijdag begint, leek het mij leuk om jullie hierin mee te nemen, maar laat ik jullie eerst eens aan de twee monsters voorstellen.
Spotty
7 jaar oud
Gecastreerde kater
Voorzichtig, soms wat eenkennig, lief, speels, aanhankelijk en een stresskipje

Mitzy
5 jaar oud
Gecastreerde poes
Allemansvriend(in), gezellig, stoer en aanhankelijk

Wat hebben we al gedaan?
Als eerst hebben we heel veel informatie ingewonnen, op heel veel verschillende websites en op YouTube, maar ik heb ook een aantal boeken over kattengedrag aangeschaft.
Daarnaast zijn we even naar het dierenasiel gereden waar beide katten vandaan komen om daar te vragen wat volgens hen de beste methode is om katten te koppelen.
Als laatste zijn we al maanden bezig met het uitwisselen van twee mandjes. Deze wisselen we om de x aantal weken, zodat de katten kunnen wennen aan elkaars geur.
Ze reageren erg goed op elkaars geur en zijn niet bang om in elkaars mandje te slapen. In ieder geval geen dikke staarten en geen boze katten bij het ruiken van elkaars geur.
Hoe gaan we ze koppelen?
We hebben besloten om Mitzy de eerste tijd apart te houden in haar 'veilige kamer'. Deze kamer zit op zolder, naast mijn slaapkamer, en is een kamer waar Mitzy zich eerst even kan acclimatiseren. Verhuizen is natuurlijk niet niks.
De katten kunnen elkaar op dit moment wel ruiken en horen door de deur, maar kunnen elkaar niet zien. Zo wennen ze hopelijk al een beetje aan elkaar zonder zich bedreigd te voelen.
Als de katten, en vooral Mitzy, zich comfortabel genoeg voelen, gaan we een aantal keer wisselen van plek.
Dit betekent dat Mitzy door het huis mag wandelen en dat Spotty in Mitzy's kamer rond kan scharrelen. Wederom is het de bedoeling dat zij elkaar niet zien, enkel ruiken.
Dit herhalen wij zo vaak het nodig is en wij gaan pas door naar de volgende stap als beide katten positief op elkaars geur reageren. Een negatieve reactie is natuurlijk een vette no-go.
Bij een positieve reactie is het tijd om de katten aan elkaar voor te stellen.
Dit willen wij doen door de deur op een kleine kier te zetten zodat ze elkaar een beetje kunnen zien.
Uiteraard leiden we ze ondertussen af met lekkere snoepjes, catnip of een speeltje, zodat ze zich niet op elkaar gaan fixeren. We willen ze ervaring zo positief mogelijk voor ze maken.
Uiteindelijk willen we dit steeds verder uitbreiden, tot de deur helemaal open is en ze bij elkaar in de ruimte kunnen.
Wat doen we absoluut niet?
We gaan ze absoluut niet zomaar bij elkaar gooien en we laten het ze ook niet 'samen uitzoeken'.
Al met al vind ik het super spannend en hoop ik dat het goede vrienden worden.
Beide katten zijn natuurlijk gecastreerd, gechipt en geënt.
Kijken jullie met ons mee? Alle tips en tricks zijn van harte welkom!
Tot vrijdag