Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 15:28

Heeft Pino een vrij pittig karakter?

Mango zou namelijk totaal overrompeld worden door een dame :=
Hij is echt een enorm watje en vergeleken met de dames zou hij enorm het onderspit delven.
Ik ben niet zo zeer bang dat hij minder lief zou worden, maar wel dat hij gewond raakt of erger. Hij is echt een gigantisch watje dat al door valkparkieten over zich heen laat lopen := Laat staan een terror edeldame :')

Ik zou het wel graag willen, maar het is ons door de vogelarts ook afgeraden omdat hij er veel verwondingen van op zijn behandeltafel heeft gehad en hij het ook niet goed ziet komen met Mango's karakter. Die zou eigenlijk juist iets pittiger moeten zijn.
Dan zou je voor allebei al een eigen kooi moeten hebben.

Anoniem

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:40

Het is toch eigenlijk wel wat he, dat de vrouwtjes zo dominant zijn. Ik vind ze namelijk echt prachtig :+:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 17:18

Ja, ik ook! Een kennis van mij heeft er één opgevangen nadat deze in de steek was gelaten bij de vogelarts (ze is zelf para veterinair).
Heel lief dier, maar ook echt een pittige dame!

Net als bij mijn valken had ik hem ook graag een partner gegund, maar dan zou ik echt met ze moeten gaan kweken omdat je dan de grootste kans hebt dat ze de man een tijdje (ook niet continu :+ ) zal tolereren.
En ook dan is het risico te groot, plus dat een eitjes leggende edel pop ECHT heel moeilijk te hanteren is :=
Hoe vaak ik in de FB groepen wel niet wanhopige baasjes voorbij zie komen die echt niet meer weten wat ze met hun dame aan moeten..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 17:22

Volgens mij heb ik dit filmpje al eens gedeeld, maar je kunt goed zien hoe b*tchy de dames kunnen zijn :=
De man wil alleen maar even wat drinken uit de bak, maar de pop heeft die al geclaimd.


En dan gaat het hier nog maar om een losse bak en kan hij haar nog ontwijken..
Het gebeurt ook dat de pop gewoon de hele kooi of voliere claimt en dan is het dus vechten tot de dood over verhongert de man :(:)

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:26

Ah gossie… arme Mango look-a-like :knuffel:

Wat een onhandig grapje van moeder natuur weer zeg, soms snap je toch echt niet dat bepaalde diersoorten de evolutie overleefd hebben _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 17:30

In het wild gaat dat dus stukken beter, want daar hebben de mannen meer ruimte om te vluchten en hebben de dames meerdere mannen die haar bedienen :+
Maar dan zit de dame dus ook 9 maanden per jaar op het nest en heeft ze de mannen nodig om haar te voeren, dus dan worden ze wel getolereerd 8-)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:33

In de natuur hebben ze het natuurlijk wel over veel grotere omgevingen. Is het ook lastig om ze samen te houden in verblijven van 15+ m2 en meer waterpunten en voerpunten dan vogels?

Anoniem

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:38

Ja als je ze beiden zou willen houden heb je eigenlijk 2 grote kooien / volieres nodig en ze alleen bij elkaar voor paren. Dan zelf de moeder bedienen qua eten. En ze ombeurten los.

Dat is toch geen leuk leven voor een vogel (en baasje).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 17:39

Dan kan het op zich wel! Maar dan is het wel verstandig om van beide geslachten meerdere vogels te hebben (dan kunnen ze dames zich druk maken om elkaar en hebben de mannen af en toe rust wanneer er weer eens ééntje het haasje is. Ze raden dan ook aan om zeker 2 a 3 mannen per pop te hebben.

Bij ZOO Veldhoven hebben ze wel meerdere edels bij elkaar, maar die hebben echt een flinke ruimte en takelen elkaar af en toe alsnog toe :=
Het blijven aparte dieren!

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:58

Och en ze zijn zoooo mooi die dames :knuffel: maar ik zou het risico denk ik ook niet nemen. Dat geeft je als vogelmoeder ook alleen maar stress denk ik. Je zit ze dan continue in de gaten te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:03

Ja, ze zijn echt prachtig! Ze hebben zelfs een soort paarse eyeliner om hun ogen heen <3
En die knallende kleuren :+:

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:08

Wat jammer zeg! Ze zijn inderdaad heel mooi. Mijn hart breekt wel echt voor de edel-man op het filmpje :'( arme ziel! Om zoiets simpels als een enorme waterbak :')

Kun je eventueel ook niet een 2e man erbij zetten als vriendje? Of werkt dat ook niet?

(Overigens denk ik dat Mango helemaal niets te kort komt hoor :D laat dat heel duidelijk zijn!)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:12

Dat zou idd ook kunnen, maar ook daarbij telt dat je ze niet samen in de kooi moet zetten, want dan gaat er toch vaak eentje proberen of hij de baas kan spelen.
Dus daar denk ik idd wel aan, maar dan moeten we even kijken waar we een tweede kooi kwijt kunnen en moet ik manlief nog zover zien te krijgen :')

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:43

Je moet gewoon zeggen dat je een dedicated bird room wilt maken voor Mango.
En dan zegt je man ohhh goed idee.

En dan SURPRISE de bird room is de WOONKAMER! _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 18:46

Hahaha, helaas leest hij hier soms mee, dus hopelijk slaat hij dit bericht over _O-
Wel een briljant idee! :D :D :))

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:32

Nee joh! Mango heeft al 2 partners en een heleboel pleegvalkjes. Hij krijgt een rolberoerte als er nog een edel bij komt. :(:) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:40

Moet je gewoon zeggen dat hij de andere een naam mag geven :j is dan "zijn" vogel :P

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:20

Pino heeft inderdaad een vrij pittig karakter! Hij vind het tegenwoordig geweldig om naar de bijkeuken te vliegen en daar op de werkblad rond te lopen. Ene keer mag je hem wel pakken en weer mee nemen, andere is hij boos en wil hij gewoon echt niet komen.

Ik denk ook niet dat wij het gaan doen hoor.. Lijkt me heel lastig...

Is 2 mannen samen "makkelijker" dan een man en een pop?
We hadden ook wel het idee om dan de hele achterwand van de wookamer een "voliere" te maken dat je ze kan scheiden wanneer je wil.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:37

Wij hebben ook een Edelman en nog 6 andere papegaaien.

Wat ik merk is dat hij echt niet zit te wachten op een vriendje, waar de rest soms heerlijk kan spelen is hij echt een einzelganger.

Ik denk zelf dat dit echt komt omdat ze niet met 1 partner leven en dus wat meer op zichzelf zijn. Wel zeggen ze dat twee mannen makkelijker zijn samen, ik denk zelf alleen niet dat ik de onze er gelukkiger van maak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 14:12

Netjuh: Dat denk ik zelf dus ook. We zijn natuurlijk gewend dat vogels groepsdieren zijn, maar edelpapegaaien wijken echt een beetje af van de standaard papegaai, zowel qua dieet, qua geslachtsuitingen (het feit dat je aan de kleur al kunt zien of het man of pop is) als dat ze liever solitair leven.

Ik denk zelf ook niet dat Mango hier per sé gelukkig van wordt. Hij vindt het al vervelend wanneer we een valkparkiet in huis hebben. Hij doet ze niets, maar hij wordt wel jaloers.

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:37

Cayenne schreef:
Netjuh: Dat denk ik zelf dus ook. We zijn natuurlijk gewend dat vogels groepsdieren zijn, maar edelpapegaaien wijken echt een beetje af van de standaard papegaai, zowel qua dieet, qua geslachtsuitingen (het feit dat je aan de kleur al kunt zien of het man of pop is) als dat ze liever solitair leven.

Ik denk zelf ook niet dat Mango hier per sé gelukkig van wordt. Hij vindt het al vervelend wanneer we een valkparkiet in huis hebben. Hij doet ze niets, maar hij wordt wel jaloers.


Hier hetzelfde. Ik denk idd dat veel mensen vergeten dat een edel echt anders leeft. Is ook onze enige vogel die geen voorkeur heeft en met iedereen vriendelijk is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 18:07

Mango is in de basis sowieso heel erg vriendelijk, maar met vreemden wel een watje :D
Hij gaat niet zomaar bij vreemden zitten. Daarvoor moet hij mensen eerst vaker voorbij zien komen :j

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:51

Cayenne schreef:
Mango is in de basis sowieso heel erg vriendelijk, maar met vreemden wel een watje :D
Hij gaat niet zomaar bij vreemden zitten. Daarvoor moet hij mensen eerst vaker voorbij zien komen :j


Hahaha nou hier zeggen wij wel eens dat Harrie overal kan wonen. Die gaat met alles en iedereen mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 18:52

Dat is op zich wel handig qua vakantie!
Mango krijgt echt heimwee naar ons en stopt met eten :=

netjuh6
Berichten: 580
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:57

Haha idd handig. Daarom hebben we hem ook in huis wonen en niet bij de rest. Hij vind alles en iedereen leuk, zit samen met de honden tv te kijken.

Als ik dat vergelijk met de rest is hij wel t makkelijkste. Wel een uitzondering denk ik.