Mijn vriend en ik hebben allebei voor we elkaar kenden een aquarium gehad. Maar door omstandigheden al een tijdje niet meer. Nu we samenwonen hadden we beiden wel de wens om er weer 1 op te starten. Budgettechnisch besloten we om er 1 van Marktplaats te halen. Maar we hadden wel wensen. Liefst een witte kast/ombouw. Geen zwart. Hout was een optie. Minimaal 1 meter.
En toen kwam ik deze tegen:

Een Ferplast Dubai 100. Voldeed precies aan de eisen. Dus een bod gedaan en gisteren opgehaald. Wat een smerig huis

Alles stonk naar de rook

Echt vies. Maar goed, wel meegenomen. Doorgereden naar een speciaalzaak voor tropische vissen en benodigde spullen gehaald. Pomp met filter en verlichting zat erbij, maar verder niets. Oh ja, een zak vol stenen. Dus 3 zakken zand gekocht, planten, verwarming en bacteriën. Gisteravond de stenen die niet vies waren en stonken uitgekookt en de rest weg gegooid. Planten in een bak water gezet.
We hebben de bovenkap en kast gisteren schoongemaakt. Gadver. Rookaanslag, vet en schimmel

We hadden er al een beetje spijt van

Vanmorgen het aquarium in bad gezet en soppen maar

Na het soppen (en goed uitspoelen!) alles op zijn plek gezet en zand er in. Zand was gelukkig al gespoeld.

Filter uit elkaar gehaald en al het plastic even in de vaatwasser gezet. Sponsjes ondertussen uitgespoeld en na de vaatwasser alles nog even geschrobd.

En toen kon het vullen beginnen. 3 stenen in het zand gezet en sjouwen met emmers. Praxis is namelijk pas rond 12 uur open en we hadden geen zin om daar op te wachten

Uiteraard stuift zand lekker omhoog. Maar gelukkig geen lekke bak.

Filter en pomp in elkaar gezet en even getest en dat werkt

Weer uitgezet, want anders bezinkt het fijne zand niet maar blijft rond dwarrelen.
Nu lichten aan en wachten tot alles weer bezonken is en we de planten er in kunnen zetten en de pomp aan kan met de bacteriën er in. Wordt vervolgd....